Inzerce

Inzerce

Obsah zadarmo: Proč jej vytvářet a jak?

V posledních letech je toho doslova plný internet. Tu si můžete stáhnout e-book se zázračnými tipy, jak rychle zhubnout, a tamhle zase e-book o tom, jak zvýšit návštěvnost webu nebo rovnou jak vydělat hodně peněz. Obsah zadarmo je fenomén a jak je tomu v Čechách zvykem, děláme ho hodně, ale možná bez rozmyslu.

Přiznám se, že mám všech těch e-booků plné zuby. Měl jsem zprvu radost, když jsem narazil na několik bezplatných kousků se zajímavým tématem. Očekával jsem od nich kvalitní obsah, spoustu přínosných rad a postřehů, ale místo toho jsem se dočkal jen povrchního balastu, co mi vůbec nic nedal.

Vždy jsem si při čtení takového e-booku v duchu říkal, proč mi ho autor nabídl? Proč mě jej nechal přečíst a proč mi předal něco, co spíš než jeho kvalifikovanost a profesionalitu dokazuje neschopnost a amatérství? A také mě zajímalo, jak to udělat lépe…

Sdílet znamená získávat

„Obsah zadarmo může být otevřenými dveřmi do vašeho podnikání. Přiláká totiž daleko více lidí, kteří by se k vám jinak vůbec nedostali,“ říká copywriter Otto Bohuš, který sám vytvořil bezplatnou trilogii Pište jako copywriter. Jeho e-booky mu přinesly asi desetkrát více zakázek, než kolik jich měl dříve. Dohromady si je stáhlo přes 4 600 lidí.

Sdílení obsahu zadarmo může vaše podnikání ovlivnit mnoha způsoby:

  • Pomůže vám sdílet vaše myšlenky, nápady a názory, díky nimž se můžete zviditelnit a odlišit.
  • Můžete sdílet svůj příběh. A jak víte, příběh prodává.
  • Bezplatný obsah přitáhne více lidí se stejnými nebo alespoň podobnými zájmy.
  • Díky svému obsahu můžete snáze prezentovat své zkušenosti a výsledky a ukázat tak světu hodnotu svých služeb.
  • Odlišíte se od konkurence, která obsah zadarmo nesdílí.
  • Nerozhodnuté zákazníky dokážete snáze přesvědčit. Můžete jim zodpovědět spoustu otázek a nabídnout další prodejní argumenty.

Odběratelé vašeho bezplatného obsahu budou dále zvědaví a budou ho chtít více. Díky tomu se mohou stát vašimi followery na sociálních sítích, odběrateli vašeho newsletteru či čtenáři vašeho blogu. A samozřejmě – později i vašimi zákazníky.

Nemusí to být nutně e-book

Ačkoliv se na internetu v posledních letech objevila spousta e-booků ke stažení, nepřinesly snad kromě záplavy bezcenného obsahu nic moc nového. Obsah totiž můžete sdílet mnoha způsoby. „Nejsou zde žádné limity. Může to být opravdu cokoliv, třeba audio nahrávky, video, tištěný materiál, webinář, online kurz či nabídka letu horkovzdušným balónem,” dodává Bohuš.

On se pro formu e-booku rozhodl proto, že je mezi lidmi velmi oblíbená, dá se snadno stáhnout a konzumovat. Přemýšlel i o videu, které je snad ještě populárnější, ale nákladově by se dostal někam zcela jinam, proto upřednostnil e-book, který později vydal i jako audioknihu.

Ať už zvolíte jakoukoliv formu, měli byste v ní vydat to nejlepší z vás. „Odběratel musí být nadšený a musí najít nějakou přidanou hodnotu. Nedávejte tam téměř žádné prodejní informace, ale to nejlepší know-how,” radí Otto Bohuš s tím, že samozřejmě nemáme všechno rozvádět až do detailu, ale zato v kostce, přehledně a strukturovaně.

Dobrý obsah se prodává sám

Způsob, jakým tento obsah nabídnete, se může lišit. V módě je stáhnutí obsahu výměnou za e-mail. Někteří dokonce vyžadují sdílení na sociálních sítích nebo registraci do nějakého programu. Podle Bohuše se dobrý obsah prodává sám, i když je zadarmo. Pokud ne a nikdo o něj nemá zájem, stala se někde chyba. Třeba už při jeho přípravě.

„Já svoje e-booky psal s těmi nejlepšími úmysly. Chtěl jsem lidem poskytnout cenné rady, jak přistupovat k tvorbě textů na webových stránkách. Chtěl jsem se zkrátka blýsknout, a tak jsem si dal záležet,“ vzpomíná copywriter a dodává, že hodně peněz investoval i do grafické podoby e-booků – a to proto, aby se odlišil a jeho práce vypadala lákavě.

Svou pozornost přenesl přímo na čtenáře, a proto dnes jeho e-booky slaví takový úspěch. „Cítím to na všech frontách. Najednou jsem vnímán jako větší autorita pro copywriting, lidé to sdílejí dál mezi sebou, dávají doporučení a já dostávám stále více pozvánek na různá vystoupení,“ popisuje benefity, které mu vlastní e-booky přinesly.

Podle něj ale nestačí svůj e-book či jiný obsah sdílet pouze v rámci webových stránek: „Dejte si na něj odkaz do e-mailového podpisu, udělejte pořádnou kampaň, rozešlete newsletter, na Facebooku si vytvořte call-to-action tlačítko, hledejte různé seznamy e-booků a snažte se, abyste byli skutečně vidět. Pokud jste si ale dali opravdu záležet a váš obsah je kvalitní, jeho odběratelé odvedou velký kus práce za vás,“ doplňuje Bohuš.
[poll id=“4″]

Tipy, jak se vyvarovat chyb

Pokud se chystáte napsat vlastní e-book, pokuste se vyvarovat častých chyb, které u některých e-booků můžeme vidět.

  • Pište e-book jen tehdy, pokud máte skutečně co říct a můžete čtenářům předat užitečné know-how. Pokud nebude čtenář po přečtení e-booku nadšený, udělali jste chybu a pravděpodobně i ztratili jeho důvěru.
  • Neměřte kvalitu délkou. Zbytečně se nerozepisujte. Řada lidí má problém se čtením příliš dlouhých textů. Pokuste se svůj e-book napsat jen tak dlouhý, jak má skutečně být. Zbytečně jej nenatahujte.
  • Netlačte na prodej. Není nic horšího, než když se z e-booku stane reklamní leták. Vzpomeňte si na e-book od Otto Bohuše a jeho záměr – psát pro čtenáře.
  • Přizpůsobte svou práci pohodlnému čtení. Nepište dlouhé odstavce, nepoužívejte titěrné písmo, zkuste využít obrázky, formátujte a strukturujte.
  • Proveďte jazykovou korekturu. Chyby v textu mohou čtenáře odradit od dalšího čtení. Pokuste se jich odstranit co nejvíce.
  • Dejte si záležet na celkové image e-booku. Zapracujte na podobě jeho titulní stránky, celkovém designu a způsobu, jak jej nabídnete. Neviditelná zmínka někde v patičce na webu nestačí.

Stahujete si bezplatné e-booky, na které na internetu narazíte? Pokud ano, co vám na nich vadilo nejvíce a čím jste byli naopak mile překvapeni?

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku.

Nenechte si ujít

daniel-docekal-2-web

Daniel Dočekal: Jak vytvořit úspěšný blog?

Jak napsat guestpost

4 chyby při psaní guestpostů

starik-udiv-web

7 chyb ve vašich textech, kvůli kterým přicházíte o zákazníky

Právě vyšlo

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

pavel-roder-web

Jak mohou startupy získat velké klienty? | Pavel Röder (OMG Nest)

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

Nejoblíbenější

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

Komentáře

Anima Noira

Před 5 roky

Skvělý článek. Po něm už se vize vlastního ebooku zdá o něco hmotnější. I když, audio by možná mohlo být ještě lepší — díky za inspiraci.

Odpovědět »

Radka Pavlová

Před 5 roky

Stahuju si eBooky. Většinou mi vadí, když jsou plné pravopisných chyb. A hlavně, když jsou o ničem. Protože eBook s názvem 7 tipů, jak propagovat na Facebooku, kde se člověk dočte převratnou informaci, že má na firemní profil dávat pravidelně příspěvky, načež je tam krásný dovětek, že na to, v kterou dobu dávat ty příspěvky, si musí čtenář už přijít sám, je celkem k ničemu.
Mile mě ale překvapily některé eBooky, podle kterých opravdu člověk může něco konkrétního udělat a vylepšit.
Pár eBooků jsem už napsala a tak vidím i pohled z druhé strany. První eBook jsem psala pro účastníky mého kurzu k tématu, které poněkud zdržovalo a nemuselo se přitom tolik probírat, spíš si žádalo hodně poznámek. Takže jsem tím prostě ušetřila čas. :)

Odpovědět »

Honza

Před 5 roky

Ebooků zdarma jsem viděl hodně, ale ten Ottův (vlastně tři) byl myslím jediný, za který bych i zaplatil.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

petra-plemlova-web

Petra Plemlová: Budování e-shopů, prioritizace, marketing a vývoj svépomocí

Jak napsat guestpost

4 chyby při psaní guestpostů

michal-spacek-web

VIDEO: Michal Špaček: Jak zvýšit zabezpečení vašeho webu?

michal-hanacek-web

Michal Hanáček (Pilulka.cz): Jak na vendor marketing e-shopu?

Inzerce