Motivace je téma, kterým se zabývá spousta odborníků po celém světě. Zaměstnavatelé mezi ně ale většinou nepatří a mnozí nemají vůbec potuchy o tom, jak své zaměstnance vést k lepším výkonům a zlepšovat jejich přístup k práci.
Inzerce
Mít vlastní zaměstnance je obrovskou zodpovědností. Jsou základem každé firmy a mohou na ni mít pozitivní, ale i velmi negativní účinky. Zaměstnanci jsou také pěkně drazí. Když pomineme jejich plat, staví se nám do cesty povinnost odvodů, které tvoří velké procento celkového nákladu na zaměstnance. Je tedy nutné zaměstnance dostatečně motivovat k co největším výkonům a naplno využívat jejich potenciál.
Peníze nestačí
Řada lidí argumentuje penězi. Chtějí přidat a nízkému platu dávají za vinu výsledky své práce. Někteří zaměstnavatelé z nouze platy i zvyšují, ale ke zlepšení to nevede. Peníze jsou samozřejmě důležité a hrají velkou roli v přístupu zaměstnance, ale nejsou tím jediným. Lidé potřebují podstatně více.
Podle průzkumu agentury Online People táhne české specialisty e-commerce zejména proto, že v ní vidí budoucnost nebo že je zkrátka baví online marketing. „Pouze“ 3 z 10 online specialistů motivuje vysoká mzda. Co zjistili dále a jaká doporučení pro začínající firmy mají, můžete vidět v našem videorozhovoru.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Americký psycholog Abraham Maslow sestavil hierarchii lidských potřeb, kterou dnes známe jako Maslowovu pyramidu. Velmi jednoduše znázorňuje a rozděluje provázanost jednotlivých potřeb lidí, které pociťuje každý z nás.
Na úplném dně pyramidy leží fyziologické potřeby, které obsahují vše, co člověk potřebuje k samotnému přežití. Jde o nejzákladnější potřeby, jako je dýchání, potřeba jídla, pití apod. Druhý stupeň znázorňuje potřebu bezpečí, kvůli níž se například bojíme neznámých věcí, a třetí stupeň potřebu lásky, která nás zase vede k touze k někomu a někam patřit.
Předposlední stupeň znázorňuje potřebu úcty. Její nedostatek se řadí mezi časté důvody rozpadu partnerských vztahů a své místo má i ve firemní kultuře. Každý člověk totiž touží po tom být respektován. Chceme být pozitivně přijímáni svým okolím a záleží nám na tom, aby i náš názor měl svou váhu.
Stejně tak všichni potřebujeme růst, což znázorňuje poslední stupeň pyramidy. Další den nesmí být stejný jako tento a všichni se potřebujeme někam posouvat. Chceme naplňovat své schopnosti, své záměry a svůj potenciál. Krásně to znázorňuje zmíněný průzkum Online People – podle něj se 94 % snaží samo vzdělávat, k čemuž využívají zejména české a zahraniční blogy.
Postavte si svoji pyramidu
Maslowova pyramida nemluví jen o zaměstnancích, ale o lidech obecně. Na internetu najdete spoustu článků, které její význam a jednotlivé potřeby rozepisují podstatně podrobněji. Pro nás je ale důležité si uvědomit pouze to, že výkon a přístup zaměstnanců není ovlivněn jen penězi, ale i spoustou dalších faktorů, které se dotýkají některého ze stupňů Maslowovy pyramidy.
Zamyslete se sami. Jak by se vám líbilo v zaměstnání, kde vás ostatní nebudou respektovat a nenechají vás ani domluvit? Co by s vámi udělal pocit zbytečnosti? Vadilo by vám, kdybyste svou kariéru neviděli perspektivně a nemohli jste růst? Jsou to relativně jednoduché otázky, i tak na ně ale spousta zaměstnavatelů zapomíná. Apelovat na jednotlivé potřeby lidí přitom jde mnoha poměrně jednoduchými způsoby.
Jedním z nich může být pouhé příjemné pracovní prostředí a příjemná atmosféra. Jelikož v něm zaměstnanci tráví velkou část svého času, je nutné, aby se cítili dobře, což si uvědomují i v e-shopu SportObchod.cz. Její marketingový ředitel Adam Jurák mi potvrdil, že se s tím nepářou: „Teď je nás v kanceláři hodně, takže musíme být trochu tolerantní, ale už chystáme stěhování do dvora u řeky, abychom mohli pracovat v klidu a na vzduchu.“
3 druhy firem
Specialista na branding a CEO společnosti Hrivnak Vít Miština rozděluje firmy na 3 druhy: „Máte čtverec nebo krabici, kde je to hodně o jistotě, procesech, jasně definované práci. Tam spadají zejména velké firmy v ustanovených oborech,“ popisuje a jako příklad dává pojišťovnu.
„Pak je tu trojúhelníková firma, kde je silný kapitán, který má jasnou vizi, kam chce dojít. Aby se to stalo, je potřeba dát všechnu energii do motorů, jindy zase posilnit štíty. Mezi takové firmy patří hodně mladých technologických firem. Třeba Social Bakers nebo Facebook,“ pokračuje Miština.
Ne, to není obývák. Takhle vypadá pracovní prostředí ve společnosti Hrivnak.
Jeho společnost je posledním druhem – firmou kruhovou. V ní nikam neletí, nestaví ani krabice. „V kruhu sedíme kolem ohně a je nám dobře. Někdo přiloží polínko nebo třeba zazpívá. Nebo se jde vyspat, když je unavený. Naše kultura není založená na tabulkách, ale na vzájemné dohodě, svobodě a samostatnosti svých členů,“ popisuje prostředí firmy, kterou vede, a srovnává s jinými: „Oproti těm jiným firmám nám to dává ohromnou schopnost vzájemně si pomoct na projektech a být flexibilní vůči trhu. Navíc je u nás dobře valné většině klientů, protože často jsou už z korporací unavení a kreativní prostředí vítají.“
Sám Miština na zaměstnancích nejvíce oceňuje podnikatelský přístup – ochotu hledat příležitosti, plně je využít a nebát se pracovat nebo dělat rozhodnutí. „Takoví lidé se nehledají zrovna jednoduše, protože často mají své vlastní podnikání. Ale když se to povede, tak jsou okamžitým přínosem,“ dodává.
Velký důraz klade i na to, aby zaměstnanci viděli smysl v tom, co dělají. „Vytyčíme jim prostor a v něm si mohou najít práci sami.“
Sebevzdělávání až na začátek
Maslowova pyramida mluvila i o úctě a seberealizaci. Řada firem proto maximálně podporuje sebevzdělávání. Těží z toho nejen kvalitnějšími, ale i spokojenějšími zaměstnanci. Podle Adama Juráka mají ve SportObchod.cz nadstandardní podmínky pro vzdělávání. „Jezdíme na konference, školení, učíme se navzájem. Kolegové, co se starají o popisky a zákazníky, jezdí na předváděčky produktů, kde sbírají informace apod.“
Školení s Markem Prokopem spojili ve SportObchodě i s teambuildingem.
Řada firem se ale setkává s nedostatkem kvalitních školení a dalších příležitostí pro vzdělávání v Česku. V agentuře Hrivnak to řeší tím, že zaměstnance posílají na konference do Ameriky. „Český trh nám v tomto moc nepomáhá, takže musíme volit jiné metody. Kromě toho samozřejmě hodně čteme, ale to je základ,“ dodává Miština.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.