Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Investoři pro začínající podnikatele

Investoři pro začínající podnikatele jsou velmi poptávaným zbožím. V tomto článku se dozvíte, jak je najít, oslovit, zaujmout a jak od nich získat peníze na podnikání. Přidáme i několik rozhovorů se zkušenými investory, kteří vám vysvětlí, jak nad svými investicemi přemýšlí a podle čeho se rozhodují.

Doporučujeme si rozhovory důkladně nastudovat, protože investoři drtivou většinu žádostí o investici do startupů odmítají ze stále stejných důvodů. Jaké to jsou?

Základem je byznys plán

Investoři mají plné e-mailové schránky zpráv od začínajících podnikatelů, kteří je žádají o investice. Když přijdou na nějakou konferenci, často je zavalí mnoho dalších zakladatelů startupů, kteří se je snaží přesvědčit osobně. Ve všech případech to ale končí stejně – investoři potřebují znát detaily vašeho záměru a pochopit jeho byznys model a fungování.

Právě proto po vás budou chtít kvalitně zpracovaný byznys plán. Ten jim pomůže poznat detaily vašeho nápadu nebo již existující firmy. Zjistí v něm i to, kdo je vaše konkurence, v čem se od ní odlišujete, jaké potřeby plníte svým zákazníkům a jak chcete do budoucna růst.

Přípravu byznys plánu nepodceňte. Neváhejte si na ni najmout i nějakého zkušeného odborníka, který vám pomůže připravit kvalitní podklady pro investory. Přemýšlejte nad tím jako nad oblečením, ve kterém přijdete na rande. Pokud budete oblečeni ošklivě a bude poznat, že jste si vůbec nedali záležet, tak svůj protějšek nejspíš nezaujmete. Kvalitně zpracovaný byznys plán může investory nadchnout a získat jejich pozornost.

Hledám investora

Při hledání investora si položte základní otázku. Jakého investora vlastně chcete? Nezapomeňte, že mu svěříte část vaší firmy a přijdete o řadu rozhodovacích práv a dalších benefitů, které máte, když jste ve firmě sami. Nejen, že vás může investor právně svázat a blokovat, ale současně může do firmy přinést negativní náladu, která se podepíše na její celkové atmosféře a kondici. A to nechcete.

Investoři se často specializují. Někteří investují do začínajících podnikatelů, jiní vyžadují už trhem ověřené nápady. Řada investorů si specifikuje i oblasti, do kterých chtějí vstoupit. Mohou se zaměřovat třeba na technologické startupy nebo e-shopy. Liší se také v tom, jakým balíkem peněz na své investice disponují, v jaké fázi růstu firmy investují, jaké mají ambice a jaká je struktura jejich fungování.

Ideálním investorem nemusí být někdo, kdo je na trhu jako investor vyprofilovaný. Může to být klidně někdo z vašeho oboru, kdo podniká s něčím podobným a váš nápad může považovat za skvělé rozšíření svého podnikání. Doporučujeme se tedy první zamyslet, pro koho by vaše podnikání mohlo být skutečně zajímavé, jaká kritéria musí váš investor splňovat a za jakých podmínek chcete, aby do firmy vstoupil.

Návody neexistují

Ačkoliv se hledání a získávání investorů může zdát velmi náročné, z naší zkušenosti vždy probíhá jinak. V první řadě jsme totiž všichni lidé, takže i investoři se často rozhodují na základě emocí a nadšení, které v nich nápad vyvolá.

Je tedy chytré pohybovat se v komunitě startupistů, navštěvovat různé startupové akce a seznámit se se zakladateli startupů, které už investici získaly. Nejen, že od nich můžete čerpat zkušenosti, ale současně vás mohou i seznámit s vaším budoucím investorem.

Poslechněte si příběhy zakladatelů startupů v Česku a neváhejte se od nich inspirovat:

Premium
horeni-roz-web

Ve 30 jsou milionáři. Jak byznys mění jejich život? | Libor Hoření a Jakub Rož

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
jakub-ditrich-web

Když váš trh ještě ani neexistuje. Jak nastoupit na vlnu nových trendů? | Jakub Ditrich

Premium
dominik-gazdos-web

Knihobot málem zkrachoval. Jak se zachránil? | Dominik Gazdoš

Premium
michal-pohludka-web

Jak vybudovat dlouhodobě úspěšnou firmu? | Michal Pohludka

Premium
alex-ilyash-web

Pandemie mu zavřela firmu. Rozjel novou a prodává do celého světa | Alex Ilyash

peter-maslik-web

Desítky tisíc investorů do nemovitostí. To je Investown.cz | Peter Maslík

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
david-semerad-web

Sedí vám vaše firma? | David Semerád

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP header

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

Premium
michal-mesko-web

Strategie knihkupectví Martinus | Michal Meško

Inzerce