Inzerce

Fotíte na veřejnosti? Sdílíte fotky na sociálních sítích? Dejte si pozor na tyto problémy…

Nejrůznější sociální sítě Facebookem počínaje a Instagramem konče nás dnes přímo vybízejí ke sdílení “okamžiků” v reálném čase, a proto stále více lidí fotí a natáčí videa na internet, mnohdy živě. Jak se na tento trend dívá právo, a to především to na ochranu soukromí? Můžu jen tak fotit a sdílet fotografii kolemjdoucího na facebooku?

Inzerce

Ne, jen tak sdílet něčí podobiznu není bez rizika. Již Listina základních práv a svobod chrání naše osobnostní práva, včetně práva na soukromí či dobrou pověst.

Podle občanského zákoníku pak platí, že samotné zachycení podoby člověka „tak, aby podle zobrazení bylo možné určit jeho totožnost, je možné jen s jeho svolením.“ „Zachycení podoby“ je přitom širším pojmem než vyfotografování, je to i natočení či např. sejmutí posmrtné masky.

Ani souhlas k vyfocení však nestačí, je nezbytný i souhlas k rozšiřování podoby člověka. To je např. sdílení fotografie na sociální síti. Jedná se zde tedy o dvojí překážku ke sdílení.

U soicálních sítí je přitom situace obzvláště nebezpečná, neb takový zásah se dostává do nového rozměru, protože možnost šíření je nejen neomezená, ale v podstatě ji nelze efektivně zastavit – ani odstraněním fotografie z příslušeného profilu nelze zabránit tomu, aby ji ještě před odstraněním mezitím začaly sdílet další osoby, nebo si ji stáhly na své počítače a telefony.

Existují však výjimky (vědecká, umělecká nebo zpravodajská licence), které k získávání podobizny opravňují.

Souhlas může navíc být implicitní. Pokud se skupinka kamarádů aktivně v nějaké póze vyfotí na pivním festivalu a jeden z nich je znám tím, že dává vše “on-line”, ostatní implicitně souhlasí s publikací. Lidé v povzdálí zase většinou nejsou ztotožnitelní, ani u nich tedy problém nemusí vyvstat.

Dotčená osoba, nechtěně “postnutá” na Facebooku může teoreticky požadovat upuštění od toho, aby byla jeho podobizna dále rozšiřována nebo sdílena (tzn. požadovat její odstranění, i když je to velmi obtížné), a vedle toho se může rovněž domáhat odstranění následků s tímto spojených, zejména ve formě újmy – omluvy nebo i zadostiučinění v penězích.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

petra-jelinkova-web

Rozjezd služby Rentalit, pronájem elektroniky, financování bankou | Petra Jelínková

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

ondrej-koudela-web

Krach firmy kvůli koronaviru, nový začátek | Ondřej Koudela

Právě vyšlo

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak do nich investovat? | Adam Neuberger

baier-rozhon-web

Vstup investora do firmy: Na co si dát pozor po právní stránce? | Martin Rozhoň & Jaroslav Baier

michal-cumpelik-web

Správa rozsáhlých dat ve firmě, vývoj služby Tabidoo | Michal Čumpelík

Nejoblíbenější

tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak fungují, jak probíhá těžba a kdy do nich investovat? | Adam Neuberger

petr-hudec-web

E-shopař youtuberem. Jak vytvořit nový byznys? | Petr Hudec (HuráMobil.cz)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

karolina-topolova-web

Karolína Topolová (AAA Auto): Budování kariéry manažerky, byznys s ojetými vozy, budoucnost firmy

oliver-dlouhy-web

Oliver Dlouhý (Kiwi.com): Rychlý růst firmy, budování managementu, spolupráce s investory

jaroslav-baier-web

Prodej firmy: Jak ho zvládnout? | Jaroslav Baier

vit-endler-web

Jak si sestavit osobní rozpočet? | Vít Endler (finGOOD.cz)