Inzerce

Fotíte na veřejnosti? Sdílíte fotky na sociálních sítích? Dejte si pozor na tyto problémy…

Nejrůznější sociální sítě Facebookem počínaje a Instagramem konče nás dnes přímo vybízejí ke sdílení “okamžiků” v reálném čase, a proto stále více lidí fotí a natáčí videa na internet, mnohdy živě. Jak se na tento trend dívá právo, a to především to na ochranu soukromí? Můžu jen tak fotit a sdílet fotografii kolemjdoucího na facebooku?

Inzerce

Ne, jen tak sdílet něčí podobiznu není bez rizika. Již Listina základních práv a svobod chrání naše osobnostní práva, včetně práva na soukromí či dobrou pověst.

Podle občanského zákoníku pak platí, že samotné zachycení podoby člověka „tak, aby podle zobrazení bylo možné určit jeho totožnost, je možné jen s jeho svolením.“ „Zachycení podoby“ je přitom širším pojmem než vyfotografování, je to i natočení či např. sejmutí posmrtné masky.

Ani souhlas k vyfocení však nestačí, je nezbytný i souhlas k rozšiřování podoby člověka. To je např. sdílení fotografie na sociální síti. Jedná se zde tedy o dvojí překážku ke sdílení.

U soicálních sítí je přitom situace obzvláště nebezpečná, neb takový zásah se dostává do nového rozměru, protože možnost šíření je nejen neomezená, ale v podstatě ji nelze efektivně zastavit – ani odstraněním fotografie z příslušeného profilu nelze zabránit tomu, aby ji ještě před odstraněním mezitím začaly sdílet další osoby, nebo si ji stáhly na své počítače a telefony.

Existují však výjimky (vědecká, umělecká nebo zpravodajská licence), které k získávání podobizny opravňují.

Souhlas může navíc být implicitní. Pokud se skupinka kamarádů aktivně v nějaké póze vyfotí na pivním festivalu a jeden z nich je znám tím, že dává vše “on-line”, ostatní implicitně souhlasí s publikací. Lidé v povzdálí zase většinou nejsou ztotožnitelní, ani u nich tedy problém nemusí vyvstat.

Dotčená osoba, nechtěně “postnutá” na Facebooku může teoreticky požadovat upuštění od toho, aby byla jeho podobizna dále rozšiřována nebo sdílena (tzn. požadovat její odstranění, i když je to velmi obtížné), a vedle toho se může rovněž domáhat odstranění následků s tímto spojených, zejména ve formě újmy – omluvy nebo i zadostiučinění v penězích.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

michal-koubek-jaroslav-baier-web

Finanční potíže firmy: Jak je řešit? | Michal Koubek a Jaroslav Baier

petr-macek-web

Automatizace procesů pro firmy i živnostníky + ukázky | Petr Macek (Caflou.cz)

marek-odehnal-web

Investování v roce 2021 | Marek Odehnal

Právě vyšlo

michal-hudecek-web

Marketing a prodej aplikace, výhry v soutěžích | Michal Hudeček (Včelka.cz)

frantisek-suchan-web

Bez frází: Rozjezd úspěšného projektu, tvorba a monetizace obsahu | František Suchan

ondrej-bereckei-web

Vylepšování webu e-shopu a zvyšování konverzního poměru | Ondřej Bereckei (Cycology.cz)

Nejoblíbenější

jaromir-ranek-web

B2B v e-commerce podle Alza.cz | Jaromír Řánek

vit-endler-2-web

E-commerce trendy v roce 2021 | Vít Endler (finGOOD.cz)

michal-koubek-web

Aktuální stav české ekonomiky a výhled do budoucna | Michal Koubek

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

vit-endler-2-web

Vít Endler (finGOOD.cz): Jak si vybudovat finanční nezávislost?

michal-koubek-web

Aktuální stav české ekonomiky a výhled do budoucna | Michal Koubek

pavel-baudis-web

Pavel Baudiš (Avast): Jak se buduje firma se 400 milióny uživateli po celém světě?

daniel-kafka-web

Daniel Kafka (Fragile): 10 let budování agentury, vytváření firemní kultury, hledání odborníků na trhu práce