Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Fotíte na veřejnosti? Sdílíte fotky na sociálních sítích? Dejte si pozor na tyto problémy…

Získat premium obsah

Přidejte se
mezi předplatitele

Poslouchejte
neomezeně
Rozhovory
více do hloubky
Exkluzivní
hosté
Audio podcast
na cesty
VYBRAT TARIF

Nejrůznější sociální sítě Facebookem počínaje a Instagramem konče nás dnes přímo vybízejí ke sdílení “okamžiků” v reálném čase, a proto stále více lidí fotí a natáčí videa na internet, mnohdy živě. Jak se na tento trend dívá právo, a to především to na ochranu soukromí? Můžu jen tak fotit a sdílet fotografii kolemjdoucího na facebooku?

Ne, jen tak sdílet něčí podobiznu není bez rizika. Již Listina základních práv a svobod chrání naše osobnostní práva, včetně práva na soukromí či dobrou pověst.

Podle občanského zákoníku pak platí, že samotné zachycení podoby člověka „tak, aby podle zobrazení bylo možné určit jeho totožnost, je možné jen s jeho svolením.“ „Zachycení podoby“ je přitom širším pojmem než vyfotografování, je to i natočení či např. sejmutí posmrtné masky.

Ani souhlas k vyfocení však nestačí, je nezbytný i souhlas k rozšiřování podoby člověka. To je např. sdílení fotografie na sociální síti. Jedná se zde tedy o dvojí překážku ke sdílení.

Inzerce

U soicálních sítí je přitom situace obzvláště nebezpečná, neb takový zásah se dostává do nového rozměru, protože možnost šíření je nejen neomezená, ale v podstatě ji nelze efektivně zastavit – ani odstraněním fotografie z příslušeného profilu nelze zabránit tomu, aby ji ještě před odstraněním mezitím začaly sdílet další osoby, nebo si ji stáhly na své počítače a telefony.

Existují však výjimky (vědecká, umělecká nebo zpravodajská licence), které k získávání podobizny opravňují.

Souhlas může navíc být implicitní. Pokud se skupinka kamarádů aktivně v nějaké póze vyfotí na pivním festivalu a jeden z nich je znám tím, že dává vše “on-line”, ostatní implicitně souhlasí s publikací. Lidé v povzdálí zase většinou nejsou ztotožnitelní, ani u nich tedy problém nemusí vyvstat.

Dotčená osoba, nechtěně “postnutá” na Facebooku může teoreticky požadovat upuštění od toho, aby byla jeho podobizna dále rozšiřována nebo sdílena (tzn. požadovat její odstranění, i když je to velmi obtížné), a vedle toho se může rovněž domáhat odstranění následků s tímto spojených, zejména ve formě újmy – omluvy nebo i zadostiučinění v penězích.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)