Kdy by měli internetoví obchodníci posílat speciální newslettery? Ve svém guestpostu to rozebral Matouš Králík, e-mailingový specialista ze společnosti VIVmail.cz.
Inzerce
Skvělou příležitostí pro obchodníky při oslovování zákazníků jsou nejrůznější svátky a události jako začátek každého roku, ročního období či sezóny. Mohou na ně totiž nasměrovat svou komunikaci a v rámci ní zviditelnit své zboží i služby. Na která období by se měli majitelé obchodů a e-shopů zaměřit především?
Lednové výprodeje k uvolnění skladů
Po přebujelém čase vánoc jsou první příležitostí pro zesílenou komunikaci lednové výprodeje. Právě tehdy se jak kamenné provozovny, tak e-shopy snaží nalákat zákazníky na obrovské slevy, aby mohly vyprázdnit skladové prostory a nabrat nové zásoby. V tomto období proto e-shopy komunikují na denní bázi.
Z analytického nástroje VIVmonitor například vyplývá, že lídr českého trhu elektronické komerce, Alza, udržuje kontakt se zákazníky opravdu poctivě a komunikuje někdy i několikrát denně – rekordně jsme naměřili i přes 36 newsletterů měsíčně. Z dlouhodobého hlediska se Alza pohybuje cca okolo 30-31 newsletterů měsíčně. Další velké české e-shopy pak za Alzou nezůstávají příliš pozadu. MALL, Kasa a levneELEKTRO se drží četnosti ob den a Kasa pomalu ale jistě útočí na pravidelnou denní komunikaci právě jako Alza.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Co se témat a nabídky zboží týče, bývají lednové výprodeje zcela bez specializace. E-shopy se totiž obvykle snaží „zbavit“ prakticky všeho, co jim zbylo z předvánoční sezóny. Nabídku se samozřejmě snaží komunikovat nápaditě.
Například e-shop levneELEKTRO zaslal již 30.12.2015 newsletter s předmětem „Nejlepší předsevzetí pro rok 2016“. V e-mailu našel klient ta nejběžnější předsevzetí, která byla rozdělena do kategorií. Po prokliknutí se klient dostal na stránku s produkty, které pomohou předsevzetí splnit. Touto kampaní, která e-shop skvěle odlišila od konkurence, obchod z komunikačního pohledu zabodoval.
Lednové výprodeje nejsou v roce jediným výprodejovým obdobím. Čištění skladu obchodníci provádějí na konci zimy stejně jako na konci léta. Každým rokem přitom zahajují výprodeje o něco dříve – ve snaze být na trhu první, kdo výhodné slevy nabídne.
Valentýn – nenáviděný i milovaný svátek
Dalším obdobím, které se na začátku roku využívá k pobídkám k prodeji, je Valentýn. K tomuto svátku mají Češi kontroverzní postoj. Na jedné straně jej zejména mladá generace celkem přijala za svůj, na druhé straně se najde stále mnoho těch, kteří svátek odmítají jako cizáčky. Obchod je pak může takovou pobídkou spíše naštvat, jak to již bývá se zahraničními svátky v ČR zvykem.
Na Valentýna se e-shopy snaží segmentovat a rozlišovat klienty, jak jen to jde. Mužům zasílají dárky pro dámy a ženám pro muže. V případě, že e-shop není schopný rozlišit pohlaví zákazníka, tak se snaží selektovat nejpopulárnější dárky za poslední roky a rozesílá hromadně e-blasty – neboli tzv. kobercové nálety.
Dovolená je tady!
I začátek léta či zimy s sebou obvykle nese zesílenou komunikaci e-shopů. Zatímco na začátku zimy nabízejí vše pro její přežití – zimními pneumatikami počínaje a škrabkami na sklo konče – v létě se obvykle zaměřují na příjemné strávení dovolené. Newslettery se proto jen hemží navigacemi, produkty pro kempování či zahradními grily.
V tomto období bývá zvykem zakomponovat do newsletterů fotky pláže, slunce, moře a dalších pozitivních fotek, které v zákaznících vyvolávají pozitivní pocity a snadněji se dostanou do „nakupovací fáze“. Například CZC odeslalo jeden z rekordně dlouhých newsletterů dne 6.7.2015, kde nabídlo množství produktů od odolných mobilů po časopisy zdarma. Velmi populárním trendem byla nabídka vodotěsných telefonů, především z řad Sony Xperia. Dalším velkým trendem byly vloni externí baterie k vašim mobilům, foťákům a další elektronice.
Zpátky do školy v novém
Také konec prázdnin představuje pro mnohé e-shopy populární část roku, a proto se snaží zhruba od poloviny srpna zhutnit komunikaci a zaujmout zákazníky svou nabídkou.
Ačkoliv se toto období nazývá Zpátky do školy, rozhodně se nabídka neomezuje jen a pouze na pastelky a sešity či jiné školní pomůcky. E-shopy v tomto období zasílají newslettery s výběrem zboží napříč všemi kategoriemi, od mobilů a tabletů až po sluchátka a oblečení. Nejčastějším lákadlem je samozřejmě sleva.
Z analýzy VIVmonitoru pak lze vyčíst, že nejvíce se v posledních několika letech v tomto období nabízely produkty ze sekce elektronika, přičemž nejčastěji promovaným artiklem byly smartphony, tablety a PC příslušenství.
Koncem prázdnin je určitě dobré odlišit se od konkurence a zkusit zaujmout něčím tématickým už v samotném předmětu newsletteru. Namísto „Back To School – Kupte věci svým dětem do školy“ zkusit být originální například ve stylu CZC.
Pro ukázku newsletter od Alza, která rozšířila své portfolio produktů opravdu ve velkém měřítku, a tak nabízela věci od školních batohů po dětské deštníky. Je zajímavé, jak se z největšího e-shopu s elektronikou pomalu stává další MALL.
Black Friday – už i u nás
Černé pátky jsou známé hlavně ve Spojených státech. Přinášejí obří slevy, a zákazníci proto v tomto období berou obchody útokem. Nezřídka se k sobě v rámci nákupní horečky chovají poněkud neurvale a záběry, jak se zákazníci přetahují o zboží, jsouznámé po celém světě. Například zde je sestřih Black Friday večerů po celé USA.
I české e-shopy se snaží každým rokem nabídnout zákazníkům stále více zboží, a tak se z „Černého Pátku“ pomalu stává spíš černý týden. První zmínku o Black Friday vloni zákazníci obdrželi od společnosti Alza, která z Black Friday udělala Black Week a nabízela celý týden stejné slevy. Hned za Alzou se připojil největší e-shop s parfémy v Evropě – Parfums. Většina e-shopů začala se slevami až ve čtvrtek či pátek jako například ElectroWord, Kasa či MALL.
Jak můžete vidět v tabulce frekvence v období Black Friday 2015 – nejčastěji se jasně posílalo mezi 9 a 10 hodinou ranní. Všechny e-shopy nabízejí výprodeje, a je tak těžké vystoupit z davu s něčím originálním. Naopak není zas tak těžké zkusit oslovovat zákazníky v dobu, kdy je oslovuje v průměru nejméně konkurenčních e-shopů. Stačí sledovat konkurenci a přizpůsobit se jí. Pomocníkem může být například VIVmonitor, který sleduje a analyzuje newslettery 150 největších e-shopů v ČR.
Vánoční kampaně – stěžejní období
Vánoční kampaně jsou vrcholem celého obchodního roku, a to nejen co se tržeb týče, ale i z pohledu frekvence oslovování zákazníků. Právě v tomto období se prodá nejvíce zboží a ze skladů mohou zmizet i ty produkty, které jsou jinak neprodejné, nejenom prodejní hity.
Frekvence komunikace je u těch větších e-shopů, jako je OKAY, Alza, MALL, LevneELEKTRO, Kasa a Mironet, na denní bázi. Komunikace přitom kromě nejčastější frekvence dosahuje i dalších „nej“ – kampaň je nejdelší a nejupovídanější. Jak již bývá zvykem, tak nejčastěji se svými klienty komunikovala opět Alza. Držela si denní komunikaci z hlavního kanálu (elektroniky) a prokládala to Alza Media newslettery a dalšími oblastmi. V průměru se statistikz držely v období Vánoc měsíční frekvence newsletterů okolo 22-26 na e-shop.
Z hlediska délky předmětu e-mailu se v průběhu celého roku e-shopy drží okolo 45-50 písmen, ale v období Vánoc se průměr zvyšuje na 55 písmen a 10 slov. Nejdelším předmětem za loňský říjen-prosinec byl se 134 znaky předmět od společnosti SunnySoft „Tipy na dárky, helikoptéra při objednávce nad 10 000 Kč, záložní nabíječky Powermonkey, chytré Bluetooth žárovky a výběr příslušenství“ se 134 znaky. Na žádné platformě (ať už desktop či mobile) se nikdy neukáže předmět celý, a to ani z poloviny. Nedoporučujeme vytvářet předměty o více než 60 znacích.
Jak můžete vidět, tak se délka předmětu v průměru drží opravdu spíše u čísla 60. Nejčastěji se objevuje přece jen gmail, takže mířit k délce 70 znaků je zcela na místě.
A nač firmy o vánocích lákají nejčastěji? Vyhrává doprava zdarma (37 %) spolu s nabídkou dárku k nákupu (19 %). Splátky bez navýšení kupodivu klesly až k 6 % ze všech monitorovaných benefitů.
Přejeme vše nejlepší
Někteří obchodníci nezapomínají ani na osobní svátky svých zákazníků a v ten správný čas jim posílají personalizovaný newsletter s přáním všeho nejlepšího a nabídkou cílenou přímo dle jejich gusta. K přípravě takového newsletteru již musí e-shop disponovat vyspělejším řešením pro inteligentní e-mailing v podobě automatizovaných programů, investice se mu však velmi brzy vrátí v podobě spokojených zákazníků.
Kromě kreativity při tvorbě kampaní a komunikace by se obchodníci měli zaměřit i na vyhodnocování efektu, který dané kampaně přinesly. Zvýšila se na základě zasílaných newsletterů návštěvnost webu? Zvýšily se prodeje? Na co nejvíce zákazníci reagovali? Všechna tato data totiž obchodníkovi ukážou, zda se vyplatí podobnou komunikaci zopakovat i v příštím roce, anebo má raději vymyslet něco nového a neotřelého.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
E-mailing Specialista & Projektový manažer ve společnosti VIVmail.cz. Řídí projekty pro klienty jako je O2, Euronics a e-mailing je pro něj jak práce, tak i koníček. Když má chvíli čas, tak se věnuje web designu, kódování a grafice.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.