Znáte ten pocit, kdy odešlete nový newsletter a najednou se vám ukáže, že vás někdo přestal odebírat? Takový ten pocit, kdy se sami sebe ptáte, co jste udělali špatně a proč už ten člověk nechce dále dostávat vaše e-maily? My ho známe a hledali jsme situace, kdy lidé odběry přerušují nejčastěji.
E-mailing je v dnešní době velice důležitý. Takže třeba e-shopu SportObchod.cz dělá až 20 % obratu. Nemusí se to navíc týkat jen velkých e-shopů, jak nám ostatně ve videorozhovoru pověděl Petr Cikán. A pokud e-shop nemáte a jste třeba freelancer, i vy si můžete s e-mailingem velmi pomoci.
Ať už jste ale kdokoliv, s rušením odběru vašeho newsletteru se budete setkávat. Nikdy se tomu nevyhnete, ale můžete k tomu dát co nejméně důvodů.
Jednou z nejčastějších chyb při tvorbě newsletterů je způsob, jakým jsou získávány e-mailové adresy. Můžete si jich koupit klidně i stovky tisíc na internetu. Řada lidí to tak i udělá, protože si z pozice laika neuvědomuje, že takové kontakty jsou naprosto k ničemu. Jiní zase do e-mailingové databáze vkládají e-maily svých zákazníků, kteří ale e-maily dostávat nechtějí. Ti se poté rychle odhlašují a změní se i jejich pohled na vaši značku.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Ať už jsou ale důvody jakékoliv, určitě nedopusťte, aby ve vaší databázi byl kdokoliv, kdo v ní ve skutečnosti nechce být. Relevantní jsou pro vás jen takové kontakty, které mají zájem o váš obsah, chtějí s vámi být v kontaktu a mohou se stát i vašimi potenciálními zákazníky, pokud jimi už nejsou.
E-mailing se postupem času vyvíjí a stále více se přizpůsobuje potřebám lidí. Dnes se například stále více popularizuje pojem „inteligentní e-mailing“, který v podstatě nespočívá v ničem jiném než v maximálním přizpůsobování obsahu newsletteru svým odběratelům. Před časem v našem rozhovoru na nedokonalost většiny newsletterů upozornil ředitel společnosti ACOMWARE Jan Penkala: „Většina e-mailové komunikace je u nás stále vedena způsobem, kdy všichni zákazníci obdrží jeden stejný newsletter. Ten nemůže již z podstaty obsahovat informace, které by vás trvale zajímaly.“
Sám například poukazoval na to, že majitelé e-shopů dnes o svých zákaznících ví spoustu zajímavých informací, které mohou v e-mailingu využít a zvýšit tak relevanci jednotlivých e-mailů. Rozesílat můžete například přání k narozeninám, upozornění na expiraci věrnostních bodů a spoustu dalšího. „Je klíčové, aby e-shop posílal takové e-maily zákazníkům, které budou chtít číst,” dodává Penkala.
Co konkrétně ve svých e-mailech rozesílat, nelze zodpovědět obecně. Lze pouze říci, že e-maily musí být pro své příjemce relevantní.
Obsah ale není jen o přání k svátkům a k dalším příležitostem. Dokonce nemusíte posílat každému zákazníkovi unikátní e-mail, což třeba u malých e-shopů není vždy možné. Vaše e-maily ale mohou odběratele k něčemu inspirovat, motivovat, potěšit je apod. Podívejte se, co radí Petr Cikán. Jeho rady může následovat kdokoliv.
Celý rozhovor najdete tady.
Všeho s mírou. To platí i v e-mailingu. Uvědomte si, že na vás vaši odběratelé nemají čas. Nemohou si každý den přečíst nový e-mail a důkladně si jej prostudovat. Vy je musíte rychle zaujmout a předat jim informace tak, aby nad e-mailem pokud možno nemuseli trávit příliš času.
Nezaměřujte se na kvantitu vašich rozesílek, ale na jejich kvalitu. Rozesílejte je jen tehdy, pokud máte skutečně co říct a pokud vidíte šanci své odběratele skutečně zaujmout. Vžijte se do jejich role a přemýšlejte z jejich pozice.
Budete se možná divit, ale ono to funguje i opačně. Pokud svým kontaktům napíšete třeba jen jednou za rok, velmi pravděpodobně už zapomněli, že váš newsletter začali odebírat, a budou se chtít odhlásit. Stejně tak je možné, že už je zkrátka nezajímáte.
Do této skupiny se řadím i já. Nemám čas číst mnoho e-mailů, ale přesto chci newslettery odebírat. Když mi nějaký přijde, v rychlosti si jej proletím a podle jeho délky a složení usoudím, zda si jej přečtu později. Věřím, že nejsem sám.
Zkuste posílat třeba měsíční souhrn nejaktuálnějších zpráv, kde se dozvím vše, co je nové, a mohu si vybrat, co si prostuduji více. Vyzkoušejte, jak budou lidé na podobné e-maily reagovat.
Tento měsíc byl pro mne skutečně úspěšný. Povedlo se mi napsat několik skvělých článků, které měly velkou čtenost. K tomu jsem natočil pár super videí a sledoval jsem, jak jim roste sledovanost. Ve firmě se mi povedlo uzavřít několik velkých obchodů a klienti jsou z nás nadšení. Sice mě trochu trápí záda, ale jinak jsem si lepší život nemohl vybrat.
Zajímá vás to?
Mě ne. Pokud mi přijde e-mail, ve kterém autor vypráví jen o sobě, o svých službách či produktech a o tom, jak je skvělý, tak mě to velmi rychle přestane bavit. A společně se mnou i většinu jeho databáze. Takové e-maily jsou příliš sebestředné, „prodejní“ a nikdo z nás nechce poslouchat o jiných. Máme svoje problémy, svoje potřeby a vy nám je můžete vyřešit.
Stejný problém jako u tvorby článků. Pokud jsou moc dlouhé, odradí čtenáře. Vyhněte se jim. Víc k tomu není co napsat. :-)
Ne vždy je nutné si sypat popel na hlavu. Řada odběratelů váš newsletter přestane odebírat z důvodů, které buď přímo nesouvisí s vámi nebo nesouvisí s newsletterem. Může se jednat například o tyto:
Dříve, než odešlete e-mail, promyslete následující:
A teď udělejte to nejdůležitější – napište, z jakých důvodů odhlašujete newsletter vy. Možná nám tu něco chybí. :-)
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 6 dny
Před 6 dny
Před 2 týdny
Před 2 týdny
David Rezáč
Před 8 roky
Zlatá slova, kéž by se těmito body před rozesílkou řídili všichni. S dovolením sdílím dále v seznamu nejlepších českých článků o Emailingu:
http://www.affiliatemagazin.cz/2015/07/emailing-10-navodu-tipu-v-emailingu-z.html
Odpovědět »
Jan
Před 8 roky
Já už ani neodhlašuji. Odhlašováním dávám o sobě vědět a obvykle to ještě znásobí přicházející e-maily. Rovnou adresy blokuji. Kdybych to nedělal, bude moje schránka zahlcená zbytečnými e-maily, které jsem si nejen nikdy nepřihlásil (nikdy nesouhlasím se zasíláním reklamních blbin a přesto mi chodí), ale hlavně mi chodí od firem, které neznám a nikdy jsem si od nich nic neobjednal. Jak je to možné?! Takže blokuji, blokuji, blokuji. Já si stejně jakékoli zboží nejdřív najdu tam, kde je nejlevnější. Kupuji pokaždé jinde, kupuji hodně. Ale ne pořád u stejných e-shopů.
Odpovědět »