České konference o online marketingu a podnikání jsou většinou velmi žalostné. V tomto článku se s vámi podělím nejen o svoje zkušenosti a plány, ale i o výsledky 80 uživatelských rozhovorů s účastníky konferencí.
Inzerce
Rozhodl jsem se totiž přiložit ruku k dílu a situaci jen nekritizovat. Nejlepším způsobem boje proti něčemu, co se člověku nelíbí, je totiž pokusit se změnit to vlastními silami. A i proto přicházím v termínu 1.-2. dubna s konferencí E-shop summit 2016.
Co mi na současném stavu vadí konkrétně
Český trh je přesycen akcemi podobného typu. Je to totiž dobrý business. A tak je kolem něj i hodně skupin, které toho chtějí využít. Však je to logické. Problém není v tom, že by na konferencích vydělával někdo peníze, ale v tom, že je vydělávají na úkor účastníka, který konferenci platí.
Vezměme si jako příklad konferenci, která je jednodenní a stojí 5 000 Kč bez DPH. Program vypadá slibně, ale nakonec zjistíte, že přednášky jsou „jen“ na 20 minut i s dotazy, takže na téma zbyde tak 15 minut. A to je pro rozebrání jakéhokoliv odborného problému zcela nedostačující. Nedozvíte se tak o problému vlastně nic.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
A to je zásadní problém. Já prostě nechci chodit na konference, kde mi řeknou něco neurčitého.
Zaplacené přednášky plné reklamy
Dalším problémem je, že na takové konferenci je zpravidla velká část přednášek tzv. „zaplacena“. To znamená, že partner konference si společně s partnerstvím akce v tichosti koupil i prostor v sálu. Dal za něj třeba i 50 000 Kč, a tak tu svoji chvilku slávy chce maximálně využít.
Kvůli tomu odpadá z přednášky zpravidla to, co bychom se chtěli jako účastníci dozvědět, a nahrazuje to jedno velké promo řečníka, jeho firmy a jejich produktu.
To je asi to nejhorší, co může na účastníky konference pořadatel udělat – jdu-li na takovou akci, zaplatím vysoké vstupné a poslouchám tam reklamní povídačky, které bych nechtěl slyšet ani zadarmo.
Problémem je také odbornost
Nemyslím odbornost přednášejících, ta je zpravidla v pořádku a není proti ní co říci, ale odbornost těch, kteří akci připravují. Zažil jsem několik konferencí, kde se pozvali řečníci, kteří nakonec nemluvili k tématu, dokonce ani k zaměření konference.
A děje se to běžně. Pokud člověk od pořadatele, který má na starost program, není dostatečně odborně způsobilý a nekonzultuje s řečníky obsah jejich přednášky, také to zrovna moc nepřispívá…
Opakování je matka moudrosti
To říká jedno české přísloví, ale na konferencích to neplatí. Já nechci chodit na konference a poslouchat tam to, co bylo řečeno už několikrát jinde. Nechci už popáté slyšet tu samou prezentaci, jak probíhalo testování „Českého košíku roku“. Nechci potřetí slyšet, že ten či onen nástroj je nejlepší…
Prostě konference je od toho, abych za své peníze dostal co nejvíce informací, které mi pomohou v mojí práci, což se v případě opakujících se (tzv. recyklovaných) přednášek prostě neděje.
Jsem jediný, komu tento stav vadí?
Mimo provozování e-shopu působím také jako konzultant v oblasti e-shopů. Poslední roky se specializuji na UX, CRO a uživatelské výzkumy. A právě proto, než jsem začal něco dělat, jsem si udělal průzkum. Ten měl za úkol ukázat, zda jsem jediný nespokojený se současným stavem, nebo je nás více.
Udělal jsem proto více než 80 uživatelských rozhovorů na téma „Co vám vadí na českých konferencích v oblasti e-commerce a on-line marketingu“. Vyzpovídal jsem skoro 50 konzultantů a lidí z agentur. Dále pak více než 30 majitelů nebo klíčových zaměstnanců e-shopů – malých a středních.
Výsledky (ne)překvapily
Čekal jsem, že najdu nějaké lidi, co jsou spokojeni a také nějaké, co nejsou spokojeni. Nakonec jsem se ale divil, že v této skupině lidí, kde se zpravidla veřejně všechno chválí, slyším až moc negativních věcí. Inu rozhovor mezi čtyřma očima je o něco upřímnější, než se prezentuje veřejně na sociálních sítích.
Mezi konzultanty a lidmi z agentur jsem narazil nejčastěji na problém v poměru cena/kvalita, neodbornost přípravy programu a self-promo (placené přednášky). Naopak majitelé a klíčoví zaměstnanci e-shopů problém odbornosti nezmiňovali. Nejčastěji jim ale vadilo, jak se na ně na podobných akcích všude valí hromada reklamy.
Často byl také zmiňován špatný poměr mezi cenou a tím, co na akci dostanou. Nebylo výjimkou ani to, že pro ně témata nejsou srozumitelná. Připomínkováno bylo (zejména u e-shopů s jedním člověkem, který se stará o vše) to, že jsou témata bez jakéhokoliv úvodu a hned se jde na věc a že pak nemají z celé přednášky nic.
Obě dvě skupiny pak také vzpomínaly jako velký problém recyklaci přednášek, tedy že už je slyšely někde jinde a zde ji slyší znovu.
Problémů bylo mnohem více. Celkem jsem jich identifikoval více než 40 a dělím se zde pouze o ty nejčastější.
Myslím, že to má řešení
Jak už jsem uvedl na začátku, jediným řešením, jak změnit tento stav, je udělat to jinak. Lépe. A proto jsem poskládal team schopných lidí a začal. Navrhli jsme konferenci, která bude zaměřena na e-shopy a on-line marketing. Obory, které jsou mým denních chlebem. Jen tak mohu garantovat správný výběr řečníků a témat.
Řečníky jsem začal hledat už 3/4 roku před samotnou akcí a témata s nimi ladím a piluji zpravidla několik týdnů. Jen tak si budu moci být jistý, že na konferenci zazní to, co je skutečně zajímavé a originální. Do programu nesmí nic, o čem daný řečník již někde přednášel nebo co bylo probíráno už mnohokrát.
Obdobně jsem přistoupil i k nabídkám přednášejících. Poté, co jsem v lednu zveřejnil web akce, nebyl den, kdy by mi někdo nenabídl řečníka na akci. Většina z nabídek více či méně připouštěla finanční partnerství na akci, pokud řečník na akci bude moci vystoupit. Všechny jsem odmítl, že si u nás přednášku koupit nelze a zájemců o sponzorství akce bylo rázem minimum.
Konference nemusí stát tisíce
Jako častý problém zmiňovali respondenti mého průzkumu také kritický poměr cena/kvalita konference. A proto jsem chtěl, aby konference byla za skutečně rozumné peníze. Několik měsíců jsem po večerech počítal, kalkuloval, plánoval a sbíral cenové nabídky služeb.
Prošel jsem několik sálů, kde by se akce mohla konat, a nakonec mi vyšlo, že konference na dva dny, s kvalitním obsahem, cateringem, kvalitní wi-fi, dvěma večerními párty a dalšími doplňky může stát pod 1 000 Kč. První vlna vstupenek za 890 Kč je sice už pryč, ale aktuálně je prodáváme za 990 Kč.
E-shop summit se bude konat od 1. do 2. dubna 2016 v Českých Budějovicích a vstupenky můžete zakoupit na https://www.eshopsummit.cz/.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Působí jako konzultant e-shopů se zaměřením na UX, CRO a uživatelské testování. Vede e-shop SvětBot.cz, píše odborný blog, pořádá konference a napsal vlastní knihu.
Bohužiaľ na Slovenských konferenciách a eventoch je to často tiež veľmi podobné a naozaj kvalitných a hodnotných akcií je žalostne málo. Práve na základe týchto skúseností vznikol vzdelávací program Pricemania Academy, v rámci ktorého odovzdávame účastníkov reálne zručnosti, naučíme ich ovládať konkrétny nástroj apod. Čiže hmatateľné veci, ktoré viem hneď zajtra použiť v praxi e-shopu. Zatiaľ máme 99 % spokojnosť účastníkov a aktuálne spúšťame už 7. sezónu programu.
Se zaujetím jsem přečetl celý článek výše a je to téměř přesná definice mých pocitů z mnoha „náborový kampaní“.
Kvality málo a balastu dost, něco jako parlament…
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Michal Král Sledovat @michalkral
Před 8 roky
Bohužiaľ na Slovenských konferenciách a eventoch je to často tiež veľmi podobné a naozaj kvalitných a hodnotných akcií je žalostne málo. Práve na základe týchto skúseností vznikol vzdelávací program Pricemania Academy, v rámci ktorého odovzdávame účastníkov reálne zručnosti, naučíme ich ovládať konkrétny nástroj apod. Čiže hmatateľné veci, ktoré viem hneď zajtra použiť v praxi e-shopu. Zatiaľ máme 99 % spokojnosť účastníkov a aktuálne spúšťame už 7. sezónu programu.
Ak by to niekoho zaujímalo, tak viac sa dozviete na http://www.pricemaniaacademy.sk.
Odpovědět »
Luděk Pilař
Před 8 roky
Se zaujetím jsem přečetl celý článek výše a je to téměř přesná definice mých pocitů z mnoha „náborový kampaní“.
Kvality málo a balastu dost, něco jako parlament…
Odpovědět »