Počty fanoušků, množství lajků, sdílení a mnoho dalšího. To vše je součástí marketingu na Facebooku, stejně jako spousta mýtů a polopravd, které v tomto článku vyvrátíme.
Inzerce
Pomohl mi s tím Martin Dráb ze společnosti Sun Marketing.
1. Čím více fanoušků, tím lépe
Vaše stránka má jen 500 fanoušků? Tak to se na to hned vykašlete. Smysl to má pouze tehdy, pokud jich máte tisíce, ne-li desítky tisíc.
Martin Dráb: Sledování počtu fanoušků si patrně prošlo nejrozporuplnější historií ze všech možných metrik, které Facebook nabízí. V počátcích byl počet fanoušků jednoznačným indikátorem toho, jak úspěšná a zajímavá stránka byla, později pak vlivem klesajícího organického dosahu přestal pro některé typy stránek počet fanoušků dávat smysl a zvedla se hlasitá vlna odporu a kritiky aktivního nabírání fanoušků.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
V současné době je počet fanoušků spíše znakem důvěryhodnosti stránky a její historie. Kvalitní komunikace s reálným obchodním přínosem se na Facebooku dá velmi dobře dělat i bez tisíců až desetitisíců příznivců vaší stránky. Facebook má ze všech reklamních systémů nejbohatší možnosti reklamního cílení a svého zákazníka si tak můžete velmi spolehlivě najít i vy, aniž by vaši stránku byť i jednou navštívil.
2. Fanoušci nic nekomentují ani nelajkují = stránka je zbytečná
Trápíte se s tvorbou super obsahu, píšete skvělé statusty, sdílíte parádní fotky a občas přihodíte i nějaké video, ale odezva je nulová? V tom případě je vám stránka naprosto k ničemu. Výsledky vám to přinese pouze tehdy, kdy jsou vaši fanoušci aktivní.
Martin Dráb: Sociální sítě jsou na interakcích s uživateli postaveny a do jisté míry jsou právě lajky, komentáře a sdílení spolehlivým indikátorem, že obsah, který vytváříte, má nějakou přidanou hodnotu.
Na druhou stranu se může stát, že vaše cílová skupina má o vaše produkty a služby zájem, ale na interakcích to vidět není. V takovém případě se zaměřte na jiné metriky – sledujte, kolik uživatelů se vám daří odvádět na web, jak se na webu chovají, či rovnou nakupují.
3. Fanoušci nic nekomentují ani nelajkují = děláme to špatně
Pokud máte stránku skutečně vymazlenou a vše, co na ni dáte, je úctyhodně brilantní, ale nikdo vám to nekomentuje ani nelajkuje, tak to asi děláte špatně. Kvalita vašich příspěvků je přeci přímo úměrná tomu, jak na ni lidé reagují. Nebo ne?
Martin Dráb: Podobný případ jako v předešlém bodě. Interakce nejsou jedinou metrikou, kterou můžete sledovat a která vypovídá o kvalitě vaší komunikace. Výhradně výkonnostní Facebook stránky – typicky e-shopy, rozhodně nepatří mezi favority v míře zaujetí, ale přesto svým správcům přináší zajímavé tržby.
4. Na Facebooku musíte bavit. Jenom bavit
Lidé se prý chodí na Facebook bavit. Jenomže vy nejste zrovna zábavný typ a váš byznys už vůbec ne. Jinými slovy, nemáte Facebooku co dát, takže na něj nechoďte. Uspějí tam jen ti, co dokáží ostatní pobavit. A příspěvky tomu musí odpovídat.
Martin Dráb: Obecně platí, že neexistuje nudný obsah, jen je možné, že váš produkt a služba má natolik specifickou cílovou skupinu, že si s reklamním cílením musíte trochu vyhrát a stále testovat, jaká cílová skupina je pro vás relevantní. Na příspěvek si prostřednictvím Správce reklam nastavte několik reklamních sestav s rozdílným typem cílení a sledujte, kterým sestavám se daří, ty ostatní s klidným srdcem vypínejte.
Tím, jak se mění struktura uživatelů sociálních sítí, tak se mění i přístup, jakým uživatelé konzumují informace. Čím dále více uživatelů chodí na Facebook číst zpravodajské novinky, sledují stránky svých komunálních politiků, odebírají produktové novinky svých oblíbených značek. Ne každý příspěvek musí být doprovázen vtipem a roztomilým obrázkem.
Pro to, aby stránka fungovala, musí být aktivní. Čím více aktivní bude, tím více lidí vás bude lajkovat a tím více stránka zvedne obraty vašeho e-shopu.
Martin Dráb: Periodicita publikace je ze značné části ovlivněna tím, kolik zajímavých informací dokážete připravit. Pokud nemáte globální brand s atraktivním produktem nebo zpravodajský kanál, určitě není potřeba publikovat každý den nebo několikrát denně. Ostatně přemíra obchodní komunikace je jedním z nejčastějších důvodů, proč uživatelé přestávají stránky sledovat.
6. Váš produkt je nudný, na Facebook nechoďte
„To se jim to dělá Facebook, když prodávají módu. Tam o hezké fotky není nouze. Stejně tak ti, co prodávají dovolené. Jenomže já tak sexy produkt nemám, takže Facebook zkoušet ani nebudu.“
Martin Dráb: Pokud máte alespoň jednoho zákazníka, vlastníte s největší pravděpodobností i obsah, který si na Facebooku dokáže najít své publikum. Pochopitelně existují rozdíly mezi FMCG a B2B sektorem, ale právě díky cílení je Facebook ideální kanál i pro společnosti se specifickým portfoliem produktů. Ostatně právě rozvíjející se B2B sektor je dobrým indikátorem toho, že marketing na sociálních sítích není vhodný jen pro hrstku vyvolených.
7. Reklama na Facebooku stojí desítky tisíc, jinak je k ničemu
Chcete-li investovat do reklamy na Facebook, nutně si připravte minimálně desítky tisíc na každý měsíc. S menším rozpočtem toho moc nedokážete a pár stovek vám určitě nijak nepomůže.
Martin Dráb: Facebook je v online jedním z nejlevnějších kanálů, pokud se bavíme o zásahu uživatelů. I s velmi skromnými rozpočty v řádech stokorun na příspěvek lze zasáhnout desetitisíce lidí. Pokud se vám navíc podaří vytvořit zajímavý obsah, není problém organicky zasáhnout klidně milion uživatelů.
8. Facebook je jenom pro celostátní podnikatele
Máte malou kavárnu někde v Horní Dolní? Prodáváte jen pár zákazníkům z jednoho města? V tom případě Facebook nezkoušejte. Ten se hodí jen pro ty, co mají zákazníky po celém Česku.
Martin Dráb: Skoro bych řekl, že právě pro menší živnostníky a podnikatele, kteří mají provozovnu a obchod na menším městě, je Facebook ideálním komunikačním kanálem. Nestojí mnoho peněz, obsah je obvykle autentický a jejich zákazníci se z Facebook stránky dozví vše potřebné, od provozní doby, přes kontaktní údaje až po aktuální nabídku a připravované akce.
Facebook navíc v minulém roce přišel s novým reklamním formátem, který je založen na geolokační funkcionalitě – jednoduše tak oslovíte lidi, kteří se nachází v blízkosti vaší firmy nebo obchodu. Samotné nastavování reklam se Facebook snaží dělat dostatečně blbuvzdorně a pro trochu zkušenějšího uživatele to nebude neřešitelný problém.
9. Facebook si nemohu dělat sám. Potřebuji profíka
„Na to, abyste dělal Facebook, musíte mít profíka. Nějakýho konzultanta!“ Tvrdí vám to někdo? Má naprosto pravdu. Sami to nezvládnete. Potřebujete roky praxe získané know-how a hlavně hodně, ale opravdu hodně času a uměleckého ducha.
Martin Dráb: Pochopitelně vždy záleží na tom, jak ambiciózní cíle máte a kolik času můžete Facebooku věnovat. Na základní obsluhu a informování vašich zákazníků si vystačíte sami. Máte vhled do své firmy a víte, jaká je vaše konkurenční výhoda i co potřebuje potenciálním zákazníkům prodat. Leccos se navíc dá zjistit samostudiem. Pro začátek to zkuste sami, alespoň poznáte, kde jsou vaše limity a na co si vyplatí najmout odborníka.
10. Marketing na Facebooku nefunguje
Na Facebooku jsou jenom děti. Dospělí tam nechodí. Navíc, kdo je tam zvědavý na nějaké obchodní nabídky? To vůbec nemá smysl. Jsou to vyhozené peníze.
Martin Dráb: Čistě demograficky jsou nejpočetnější skupinou na českém Facebooku uživatelé mezi 25 – 34 lety. Ti v současné době tvoří téměř třetinu uživatelů.
Už dlouho neplatí, že by sociální sítě byly výsadou náctiletých, kteří se chodí pouze bavit a hrát hry. Tím, jak se změnila demografická struktura, změnily se i návyky a obsah příspěvků. Pro čím dál větší skupinů lidí je Facebook primárním kanálem, skrze který konzumují informace, stírá se také hranice mezi prací a zábavou.
11. Nejlepší čas pro sdílení příspěvků je…
Když už se tvoříte s novým příspěvkem, vydejte ho alespoň ve správnou dobu. V takovou, kdy ho uvidí nejvíce lidí. Podle studie bradavické univerzity je tento čas mezi 7 a 8 ranní a poté mezi 20 a 21 večerní kouzelnického času.
Martin Dráb: Ve Facebook Insights si můžete jednoduše zobrazit, v jaké denní hodiny jsou vaši uživatelé nejaktivnější, obvykle jde o rozmezí mezi 18. – 21. hod.
Je si však třeba uvědomit, že v těchto hodinách bude spolu s vámi publikovat své příspěvky také většina konkurence, proto může dávat smysl publikovat v různých časech v různých dnech. Ve výsledku není přesný čas nikterak zásadní. Spíše využívejte možností, které Facebook reklamy nabízí – tedy například zapínat reklamní podporu v určitých hodinách, pro restaurace třeba v poledne nebo jen o víkendech pro muzea a zábavní parky.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.