Být na Facebooku se dnes považuje za samozřejmost. Řada lidí si také myslí, že je zapotřebí mít co nejvíce fanoušků. Další se zase zabývají otázkou, jak své fanoušky probudit a přinutit je k nějaké aktivitě. A touto otázkou jsme se zabývali i my v našem článku.
Inzerce
Komentování fotografií, odpovídání na otázky, sdílení odkazů, lajkování a jakákoliv další reakce na náš obsah: to vše mohou naši fanoušci dělat, jak popisuje specialistka na sociální sítě Eliška Vyhnánková (rozhovor s ní najdete zde). „Aktivní fanoušci pomáhají šířit váš obsah a výrazně tak urychlují organický růst stránky a tím i nových zákazníků.” Sama přitom dodává, že neaktivní fanoušci jsou jen číslem navíc, které sice může vypadat dobře, ale nijak nám neprospívá. „Pokud váš obsah tvoříte pro neaktivní fanoušky, vlastně ho tvoříte pro sebe.”
Motivujte svoje publikum
Z toho důvodu je při vytváření obsahu na sociální sítě třeba myslet na několik důležitých faktorů, které odezvu fanoušků značně ovlivňují. Jedním z nich je například potřeba publikovat takový obsah, který fanoušky ke sdílení motivuje. „Uživatel bude obsah sdílet pouze v případě, že vnímá ze sdílení užitek – pro sebe či pro své okolí. Ať už půjde o přínosnou informaci, zábavný příspěvek nebo produkt, o který má uživatel velký zájem a věří, že zaujme i jeho přátele,“ dodává Vyhnánková.
Na svém školení Vyhnánková dává za příklad příspěvek stránky ŽENY s.r.o., který si můžete prohlédnout zde. Během několika dní si jej bez jakékoliv propagace prohlédlo přes půl milionu lidí, což Vyhnánková odůvodňuje zejména jeho chytlavostí, zábavností a schopností přesvědčit uživatele ke sdílení. Sama nám také v nedávném rozhovoru přiznala, že důležité nejsou jen počty sdílení, ale především konverze uživatelů na zákazníky.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Podle Jana Bartoše, který se stará o několik firemních facebook stránek, patří mezi nejpoužívanější způsoby, jak aktivitu fanoušků vyvolat, pořádání soutěží. „Soutěže ale nemohou být jen o počtu lajkování, musí být kreativní a mít jasný cíl. Každý soutěžící by měl pro výhru něco udělat,” připomíná Bartoš a jako příklad dává hádanku Lékárna.cz, hledání rozdílů na obrázku FITNESS4U.cz a posílání fotek od MiaBella.
Jako skvělý prostředek k vyvolání zájmu Bartoš zmiňuje i otázky, a to třeba i na kontroverzní témata (Apple vs. Samsung, lyže vs. snowboard). Vždy ale musí být nějak spjaty se značkou firmy. Velkou budoucnost vidí i ve videích a kvalitním obsahu obecně. „Příspěvek by měl být vtipný, kontroverzní, nápaditý nebo něco, s čím se fanoušci ztotožní. Hodně nám fungují i tzv. motivačky, ale není to o tom napsat na Facebook nějaký citát a dát k tomu kýčovitou fotografii. Mělo by to mít smysl a spojitost s tématem stránky.“
Mezi nejtěžší úkoly při budování vlastní facebookové stránky patří právě zodpovězení otázky, co naše fanoušky vůbec zajímá. Podle Vyhnánkové bychom to ale vědět měli. „Jak chceme dělat jakýkoliv marketing, když netušíme, jak oslovit cílové zákazníky?” ptá se a jako záchrannou možnost nabízí dlouhodobé pozorování úspěšnosti jednotlivých příspěvků, které se od sebe liší tématicky, formátově a časově.
Bartoš zní pozitivněji, podle něj můžeme inspiraci najít všude kolem nás. „Je to například aktuální dění spojené s tématem, nejprodávanější zboží či služba apod. Také můžeš hledat na podobně zaměřených stránkách (doporučuji zahraniční). Stačí najít příspěvky, na které lidé reagují, a vytvořit podobný styl. Proč vymýšlet kolo?”
Zajímavou možností je i zapojení fanoušků do dění ve firmě. Třeba na MiaBella se ptají, jak se fanouškům líbí právě připravované šaty. Příspěvek má přes 1000 lajků, skoro 30 sdílení a více než 100 komentářů.
Zabijáci růstu
Řada firem ke svým facebookovým stránkám přistupuje ze špatného konce. Jsme tak svědky publikování nezajímavého obsahu, který v konečném důsledku nemá vůbec žádný obsah.
S Honzou Bartošem se dá o Facebooku bavit hodiny. Připravujeme toho spolu už více.
Podle Bartoše jsou největším zabijákem organického růstu stránky sami marketéři, tedy správci stránek. „Odmítají si přiznat, že sociální sítě jsou něco jiného než klasický marketing. Místo toho, aby fanouškům říkali, co je zajímá a co chtějí slyšet, doslova jim cpou to, co zajímá je samotné. Dokud si toto neuvědomí a nepřijmou pravidla sociálních sítí, nemají šanci na nich uspět.“
Jako příklad nezajímavého obsahu uvádí třeba dlouhé příspěvky, které lidé nechtějí číst. Stejně tak se mu nelíbí kradení obsahu z cizích facebookových stránek, kterého si v poslední době všímá stále častěji.
Jak nepřestřelit?
Facebooková stránka se může velmi rychle změnit i v naši noční můru. Stačí přitom málo. Není to tak dlouho, co jsme popisovali příběh kladrubské cukrárny, která nepředvedla zrovna ukázkovou komunikaci se zákazníkem. Přitom není třeba příliš. Podle Vyhnánkové je zapotřebí dodržovat základní pravidla. „Hlavně musíte používat selský rozum, chovat se k zákazníkům s respektem a samozřejmě poskytovat kvalitní služby a produkty, abyste se nemuseli potýkat s kritikou zákazníků.”
I podle Bartoše patří mezi nejčastější chyby správců stránek špatná komunikace a nesmyslné mazání příspěvků. „Pokud si lidé na něco stěžují a je to oprávněné, je potřeba postavit se k tomu čelem a reagovat. A samozřejmě dlouhá reakční doba.“
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Kamil Faist
Před 8 roky
Dobrý den,
jak mám chápat „…poskytnout dlouhou reakční dobu“? Nějak nerozumím tomu sdělení.
Odpovědět »
Honza Bartoš
Před 8 roky
Dobrý den Kamile, to bude nějaký překlep :-)
Má tam být: A samozřejmě dlouhá reakční doba (myšleno jako chyba při reakci na komentáře).
Odpovědět »
Jiří Rostecký Sledovat @jirirostecky
Před 8 roky
Kamile, chyba po konzultaci s Honzou upravena. Díky za nahlášení. :-)
Odpovědět »