Jejich revírem je Facebook, jejich tempo je vražedné, jejich protivníci jsou správci stránek a pořadatelé soutěží. Členové facebookové mafie pracují ve dne v noci, jejich úkolem je vyhrát vaši soutěž a překazit vám plány! Kdo jsou zač a jak s nimi bojovat?
Inzerce
Ne, tento článek není humorný. Facebooková mafie skutečně existuje a může ublížit i vám. Nemusíte se sice bát fyzického násilí, ale velmi snadno se můžete dostat do nepříjemné situace, když vám například překazí pořádanou soutěž na vaší firemní facebookové stránce. Navíc se může jednat o typ soutěže, který patří mezi ty nejpoužívanější.
Co to je facebooková mafie?
Ačkoliv samotný název zní poměrně tajemně, skrývají se za ním nejčastěji ženy na mateřské dovolené a jejich manželé. Tvrdí to alespoň specialista na Facebook Jan Bartoš, který svým klientům pomáhá s tvorbou obsahu a pořádáním soutěží. Tito mafiáni fungují velmi jednoduše – jakmile spatří nějakou soutěž, pokusí se ovlivnit její výsledky, a to třeba pomocí falešných účtů nebo vzájemnou pomocí mezi více mafiány.
Představte si, že jste uspořádali soutěž, ve které vyhraje ten, kdo dostane nejvíce lajků u svého komentáře. Takových soutěží je plný Facebook a ceny jsou mnohdy velmi lákavé. Mafie si toho všimne a soutěže se zúčastní. Navzájem si může dát co nejvíce lajků, přidat stovky komentářů apod. Využije nízkých bariér pro pořádání vaší soutěže a zkrátka vyhraje.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
„Komunikují mezi sebou a jsou kupodivu poměrně organizované. V soutěžích si různě pomáhají, většinou si v jedné soutěži navzájem nekonkurují,“ komentuje jejich chování Bartoš a dodává, že těmto lidem soutěžení zabere spoustu času. Zúčastňují se často i malých soutěží o levné ceny, které společně s těmi dražšími mnohdy sami ani nepoužijí. Končí třeba na Aukru nebo na jiných aukcích na internetu. Vyhrát soutěž je pro ně způsob, jak vydělat peníze. Nic jiného.
Jak porazit mafii
Možná se ptáte, proč by vám to mělo vadit. Soutěž pořádáte proto, abyste zvýšili aktivitu vaší stránky, získali nové fanoušky a třeba zpropagovali nové produkty. Účast nějakého „mafiána“ vaše záměry přece nezkazí a je vám poměrně jedno, kdo ceny vyhraje. Jenomže v takovém případě jste na velkém omylu.
Facebooková mafie vám může uškodit z mnoha úhlů pohledu. Podívejme se na dva nejhorší.
Mafiány nechcete
Jak už jsme řekli výše, mezi mafiány se nacházejí lidé, kteří dost pravděpodobně nikdy nevyužijí vaše služby. Jejich cílem je prostě jen vyhrávat a svou účastí mohou značně demotivovat ostatní fanoušky. Pokud se tedy vaší soutěže zúčastní nějaký mafián, absolutně tím vašemu podnikání nepomůže a soutěž rázem degraduje.
Pokud například soutěž pořádáte proto, že chcete vybrat nejlepší slogan nebo fotografii, nevyhraje ta, která se lidem skutečně líbí nejvíce. Vyhraje nějaká podprůměrná, kterou lajkovalo nejvíce profilů.
Zklamete své fanoušky
O existenci facebookové mafie lidé už vědí. Její „akce“ je navíc často dobře poznat. Třeba si všimněte, že jeden komentář má zásadně více lajků než jiný. Nebo se vaší soutěže zúčastní lidé s prázdnými profily. To a mnoho dalších indikací, že něco není v pořádku, zarazí nejen vás, ale i další – skutečné fanoušky. Ti se mohou domáhat nápravy a z vaší soutěže se tak stane noční můra.
Mafie může proměnit vaši aktivitu na Facebooku v noční můru. Na druhou stranu se proti ní můžete (snadno) bránit. | Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: MaxFrost
Jak takovou situaci řešit?
Samozřejmě nejlepší je tomu předcházet. Vymyslete něco víc než jen „soutěž o lajky“. Čím složitější mechanismus vaší soutěže vytvoříte, tím těžší může účast facebookové mafie být. Chtějte po soutěžících třeba fotografii, nechte je něco vytvořit, vyzvěte je k hledání rozdílů na obrázcích apod.
Zároveň ale nepřestřelte – neudělejte vstupní bariéry do soutěže tak náročné, že většinu lidí odradí. To není vaším cílem. A nezapomeňte ani na to, aby odměna za první místo byla úměrná tomu, co musel soutěžící udělat.
Pokud se vám ale mafie do soutěže přece jen dostane, nezbývá vám nic jiného než hledat diplomatické řešení. Příkladem může být soutěž Lékárna.cz, která nechala mafiána vyhrát. Ocenila ale nejen jeho, nýbrž i skutečného výherce (podívat se můžete zde). „Hrozně by nás mrzelo, kdyby s prázdnou odešla Lucie Tomiová, která skončila druhá, a proto ji taky odměníme. Za svou pomoc onkologickým pacientům si relaxaci ze Spa.cz zaslouží víc než kdo jiný.“ Podívejte se na reakce v komentářích. Stojí to za to.
Zkrátka a jasně:
Nepanikařte.
Zamyslete se, jak z toho vyjít jako vítěz.
Udělejte něco, čím potěšíte skutečné fanoušky.
Nelynčujte mafiána. Obrátí se to proti vám. Rovnou smazat a zablokovat. Moje soutěž – moje pravidla. Udělat si screen podezřelých účtů.
„Výherce by měl v ideálním případě vybírat pořadatel. Případně můžete udělat náhodné losování nebo soutěžící vyzvat k vytváření nějakého obsahu – fotografie, videa, textu. Pokud k tomu využíváte vlastní aplikaci, můžete zjišťovat čas hlasování, IP adresu, ID uživatele apod. Největší překážkou proti mafii ale budou vždy dobře nastavená pravidla soutěže,“ dodává Bartoš.
Dejte si ovšem velký pozor na to, koho za mafiána označíte. Můžete se velmi snadno splést a potom se dostanete do možná ještě horší situace, než kdybyste měli pravdu. Proklikejte si co nejvíce profilů, které s daným soutěžícím sympatizují, a hledejte, zda se nejedná o falešné profily. Podívat se také můžete do vybraných skupin, kde se mafie sdružuje. „Udělejte si screeny a nebojte se soutěžícího vyloučit. Lepší je naštvat jednoho falešného než tisíce skutečných,“ radí na závěr Bartoš, který nám povídal i o tom, jak získávat fanoušky a z Facebooku vytěžit maximum.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
S „facebookovou mafií“ bych to viděla stejně jako s jakýmkoli jiným problémem či překážkou. Je dobré o nich vědět, ale není třeba je démonizovat. Vždy máme na výběr minimálně ze 3 možností – a) nechat se zastrašit (a jít jinou cestou), b) přijmout preventivní opatření (a cestu si do různé míry zkoplikovat), c) využít je ve svůj prospěch (a cestu si díky nim třeba i zkrátit, zpříjemnit nebo aspoň zpestřit). Když o „problému“ víme předem (třeba díky tomuto článku), můžeme rovnou naplánovat, jak ho využít.
V rámci preventivních opatření u soutěží je dobré pečlivě zvážit nejen princip soutěže, ale také výhru, o kterou se bude soutěžit. Prostě jako ve všem v podnikání je potřeba přemýšet o tom, co dělám a proč to vlastně dělám ;-)
Podla mojeho nazoru su vymenovane „mafianske“ skupiny irelevantne. Najdu sa medzi nimi dost mrtve priklady.. Osobne mam daleko horsie skusenosti so samotnym zastrasovanim typu: „ako admin ste zodpovedna za prispevky na zdi vo vasej skupine a preto som na vas podal trestne oznamenie….“. Clovek sa najskor s takymito ludmi vybavuje, odkazuje ich na podmienky Facebooku, vsetko strata casu…
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Petra Vymětalová
Před 8 roky
S „facebookovou mafií“ bych to viděla stejně jako s jakýmkoli jiným problémem či překážkou. Je dobré o nich vědět, ale není třeba je démonizovat. Vždy máme na výběr minimálně ze 3 možností – a) nechat se zastrašit (a jít jinou cestou), b) přijmout preventivní opatření (a cestu si do různé míry zkoplikovat), c) využít je ve svůj prospěch (a cestu si díky nim třeba i zkrátit, zpříjemnit nebo aspoň zpestřit). Když o „problému“ víme předem (třeba díky tomuto článku), můžeme rovnou naplánovat, jak ho využít.
V rámci preventivních opatření u soutěží je dobré pečlivě zvážit nejen princip soutěže, ale také výhru, o kterou se bude soutěžit. Prostě jako ve všem v podnikání je potřeba přemýšet o tom, co dělám a proč to vlastně dělám ;-)
Odpovědět »
Mia
Před 8 roky
Podla mojeho nazoru su vymenovane „mafianske“ skupiny irelevantne. Najdu sa medzi nimi dost mrtve priklady.. Osobne mam daleko horsie skusenosti so samotnym zastrasovanim typu: „ako admin ste zodpovedna za prispevky na zdi vo vasej skupine a preto som na vas podal trestne oznamenie….“. Clovek sa najskor s takymito ludmi vybavuje, odkazuje ich na podmienky Facebooku, vsetko strata casu…
Odpovědět »