Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Facebook mafie: Žádné samopaly, ale spousta lajků a sdílení

Jiří Rostecký
Před 9 roky
Mafie na Facebooku
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: MaxFrost

Jejich revírem je Facebook, jejich tempo je vražedné, jejich protivníci jsou správci stránek a pořadatelé soutěží. Členové facebookové mafie pracují ve dne v noci, jejich úkolem je vyhrát vaši soutěž a překazit vám plány! Kdo jsou zač a jak s nimi bojovat?

Ne, tento článek není humorný. Facebooková mafie skutečně existuje a může ublížit i vám. Nemusíte se sice bát fyzického násilí, ale velmi snadno se můžete dostat do nepříjemné situace, když vám například překazí pořádanou soutěž na vaší firemní facebookové stránce. Navíc se může jednat o typ soutěže, který patří mezi ty nejpoužívanější.

Co to je facebooková mafie?

Ačkoliv samotný název zní poměrně tajemně, skrývají se za ním nejčastěji ženy na mateřské dovolené a jejich manželé. Tvrdí to alespoň specialista na Facebook Jan Bartoš, který svým klientům pomáhá s tvorbou obsahu a pořádáním soutěží. Tito mafiáni fungují velmi jednoduše – jakmile spatří nějakou soutěž, pokusí se ovlivnit její výsledky, a to třeba pomocí falešných účtů nebo vzájemnou pomocí mezi více mafiány.

Představte si, že jste uspořádali soutěž, ve které vyhraje ten, kdo dostane nejvíce lajků u svého komentáře. Takových soutěží je plný Facebook a ceny jsou mnohdy velmi lákavé. Mafie si toho všimne a soutěže se zúčastní. Navzájem si může dát co nejvíce lajků, přidat stovky komentářů apod. Využije nízkých bariér pro pořádání vaší soutěže a zkrátka vyhraje.

Inzerce

Mafiáni se sdružují v různých skupinách. Některé jsou otevřené, jako například tyto:

Jiné jsou ale skryté:

„Komunikují mezi sebou a jsou kupodivu poměrně organizované. V soutěžích si různě pomáhají, většinou si v jedné soutěži navzájem nekonkurují,“ komentuje jejich chování Bartoš a dodává, že těmto lidem soutěžení zabere spoustu času. Zúčastňují se často i malých soutěží o levné ceny, které společně s těmi dražšími mnohdy sami ani nepoužijí. Končí třeba na Aukru nebo na jiných aukcích na internetu. Vyhrát soutěž je pro ně způsob, jak vydělat peníze. Nic jiného.

Jak porazit mafii

Možná se ptáte, proč by vám to mělo vadit. Soutěž pořádáte proto, abyste zvýšili aktivitu vaší stránky, získali nové fanoušky a třeba zpropagovali nové produkty. Účast nějakého „mafiána“ vaše záměry přece nezkazí a je vám poměrně jedno, kdo ceny vyhraje. Jenomže v takovém případě jste na velkém omylu.

Facebooková mafie vám může uškodit z mnoha úhlů pohledu. Podívejme se na dva nejhorší.

Mafiány nechcete

Jak už jsme řekli výše, mezi mafiány se nacházejí lidé, kteří dost pravděpodobně nikdy nevyužijí vaše služby. Jejich cílem je prostě jen vyhrávat a svou účastí mohou značně demotivovat ostatní fanoušky. Pokud se tedy vaší soutěže zúčastní nějaký mafián, absolutně tím vašemu podnikání nepomůže a soutěž rázem degraduje.

Pokud například soutěž pořádáte proto, že chcete vybrat nejlepší slogan nebo fotografii, nevyhraje ta, která se lidem skutečně líbí nejvíce. Vyhraje nějaká podprůměrná, kterou lajkovalo nejvíce profilů.

Zklamete své fanoušky

O existenci facebookové mafie lidé už vědí. Její „akce“ je navíc často dobře poznat. Třeba si všimněte, že jeden komentář má zásadně více lajků než jiný. Nebo se vaší soutěže zúčastní lidé s prázdnými profily. To a mnoho dalších indikací, že něco není v pořádku, zarazí nejen vás, ale i další – skutečné fanoušky. Ti se mohou domáhat nápravy a z vaší soutěže se tak stane noční můra.

Mafie na Facebooku
Mafie může proměnit vaši aktivitu na Facebooku v noční můru. Na druhou stranu se proti ní můžete (snadno) bránit. | Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: MaxFrost

Jak takovou situaci řešit?

Samozřejmě nejlepší je tomu předcházet. Vymyslete něco víc než jen „soutěž o lajky“. Čím složitější mechanismus vaší soutěže vytvoříte, tím těžší může účast facebookové mafie být. Chtějte po soutěžících třeba fotografii, nechte je něco vytvořit, vyzvěte je k hledání rozdílů na obrázcích apod.

Zároveň ale nepřestřelte – neudělejte vstupní bariéry do soutěže tak náročné, že většinu lidí odradí. To není vaším cílem. A nezapomeňte ani na to, aby odměna za první místo byla úměrná tomu, co musel soutěžící udělat.

Pokud se vám ale mafie do soutěže přece jen dostane, nezbývá vám nic jiného než hledat diplomatické řešení. Příkladem může být soutěž Lékárna.cz, která nechala mafiána vyhrát. Ocenila ale nejen jeho, nýbrž i skutečného výherce (podívat se můžete zde). „Hrozně by nás mrzelo, kdyby s prázdnou odešla Lucie Tomiová, která skončila druhá, a proto ji taky odměníme. Za svou pomoc onkologickým pacientům si relaxaci ze Spa.cz zaslouží víc než kdo jiný.“ Podívejte se na reakce v komentářích. Stojí to za to.

Zkrátka a jasně:

  1. Nepanikařte.
  2. Zamyslete se, jak z toho vyjít jako vítěz.
  3. Udělejte něco, čím potěšíte skutečné fanoušky.
  4. Nelynčujte mafiána. Obrátí se to proti vám. Rovnou smazat a zablokovat. Moje soutěž  moje pravidla. Udělat si screen podezřelých účtů.

„Výherce by měl v ideálním případě vybírat pořadatel. Případně můžete udělat náhodné losování nebo soutěžící vyzvat k vytváření nějakého obsahu – fotografie, videa, textu. Pokud k tomu využíváte vlastní aplikaci, můžete zjišťovat čas hlasování, IP adresu, ID uživatele apod. Největší překážkou proti mafii ale budou vždy dobře nastavená pravidla soutěže,“ dodává Bartoš.

Dejte si ovšem velký pozor na to, koho za mafiána označíte. Můžete se velmi snadno splést a potom se dostanete do možná ještě horší situace, než kdybyste měli pravdu. Proklikejte si co nejvíce profilů, které s daným soutěžícím sympatizují, a hledejte, zda se nejedná o falešné profily. Podívat se také můžete do vybraných skupin, kde se mafie sdružuje. „Udělejte si screeny a nebojte se soutěžícího vyloučit. Lepší je naštvat jednoho falešného než tisíce skutečných,“ radí na závěr Bartoš, který nám povídal i o tom, jak získávat fanoušky a z Facebooku vytěžit maximum.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Petra Vymětalová

Před 9 roky

S „facebookovou mafií“ bych to viděla stejně jako s jakýmkoli jiným problémem či překážkou. Je dobré o nich vědět, ale není třeba je démonizovat. Vždy máme na výběr minimálně ze 3 možností – a) nechat se zastrašit (a jít jinou cestou), b) přijmout preventivní opatření (a cestu si do různé míry zkoplikovat), c) využít je ve svůj prospěch (a cestu si díky nim třeba i zkrátit, zpříjemnit nebo aspoň zpestřit). Když o „problému“ víme předem (třeba díky tomuto článku), můžeme rovnou naplánovat, jak ho využít.
V rámci preventivních opatření u soutěží je dobré pečlivě zvážit nejen princip soutěže, ale také výhru, o kterou se bude soutěžit. Prostě jako ve všem v podnikání je potřeba přemýšet o tom, co dělám a proč to vlastně dělám ;-)

Odpovědět »

Mia

Před 8 roky

Podla mojeho nazoru su vymenovane „mafianske“ skupiny irelevantne. Najdu sa medzi nimi dost mrtve priklady.. Osobne mam daleko horsie skusenosti so samotnym zastrasovanim typu: „ako admin ste zodpovedna za prispevky na zdi vo vasej skupine a preto som na vas podal trestne oznamenie….“. Clovek sa najskor s takymito ludmi vybavuje, odkazuje ich na podmienky Facebooku, vsetko strata casu…

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)