Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

1 otázka, kterou si musí položit každý podnikatel

Jiří Rostecký
Před 8 měsíců

Velmi často se na mě v rámci konzultací obrací podnikatelé a pokládají mi stále dokola ty samé otázky.

Chci firmu posunout na další úroveň. Jak to mám udělat?
Chci firmu více profesionalizovat. Jak se to dělá?
Chci si vybudovat silnou značku. Jak mám začít?
Řešíme ve firmě krizi a nedaří se nám. Jak to změnit?
Chci vydělávat více peněz? Jak na to?
Nejsem v podnikání šťastný. Čím to je?

A mnoho dalších. Zpravidla všechny konzultace pak končí stejně, a to otázkou, která to celé zastřešuje.

Co od toho vlastně chcete?

Většina podnikatelů začala z mé zkušenosti podnikat, aniž by si jasně stanovila konkrétní cíl. Někteří mají cíle ve smyslu „chci vybudovat prosperující firmu“ nebo „chceme být jednička na trhu“, ale já mluvím o osobním cílu – záměru, s jakým to celé děláme.

Je zajímavé, kolik lidí se bojí nahlas přiznat své skutečné cíle. Přijdou jim nepatřičné, sebestředné, sobecké nebo z jiného důvodu nevhodné. Přitom právě tyto cíle jsou tím, čemu říkám „majitelské zadání“ – to, co má firma (nebo jiný byznys) majiteli přinášet.

Zajímá mě všechno. Chcete vydělávat 300 tisíc měsíčně? Super! Firmu podle toho budete nějak budovat. Chcete mít za sebou globálně úspěšný byznys? Výborně, k takové firmě zase budete přistupovat trochu jinak. Chcete mít něco, co jednou předáte svým dětem? Zase úplně jiný přístup. Nechcete mít kolem sebe a lidi chcete být závislí jen sami na sobě? Další model a další přístup. A takových je celá řada.

Znám podnikatele, co se doslova chtějí „jen“ dostat do novin. Další si chtějí dokázat, že zvládnou vybudovat startup a prodat ho za pořádný balík. Někteří se chtějí dostat do žebříčku nejbohatších. Další chtějí naprostou finanční svobodu a pracovat dva dny v týdnu z pláže. Jiní chtějí malou lokální firmičku se super kolektivem zaměstnanců. A další chtějí firmu, která na trhu vydrží stovky let.

Každý to má jinak. Proto nemá smysl jen bez rozmyslu a podrobnějšího výběru poslouchat moje rozhovory, číst články v médiích a naslouchat zkušenějším podnikatelům. Zásadní je, zda podnikají s podobným záměrem, a tudíž volí i podobné cesty, jak ho dosáhnout. Podnikatel se záměrem pracovat 2 dny v týdnu se může lecos naučit od podnikatele, který buduje globálně úspěšný startup, ale přeci jen to oba dělají z jiných důvodů a jinak nad podnikáním přemýšlí.

Žijte svoje „proč“

Pokud jde o naše osobní záměry, tak se fantazii meze nekladou. Ze zkušenosti z vlastního podnikání i s mými klienty vím, že čím lépe svůj záměr pojmenujete a čím více ho budete skutečně žít, tím spíš budete v životě šťastní a vaše firma bude úspěšná.

„Žít svůj záměr“ znamená, že to, co děláte, skutečně odpovídá tomu, čeho chcete dosáhnout. Znám bohužel řadu případů, kdy se podnikatel nechal zmást všemi možnými radami a příručkami o tom, jak se má prý budovat firma, a dnes dělá něco, co vůbec dělat nechce a v čem není šťastný. Třeba řeší, do jakých kanceláří přestěhovat svůj tým, když by nejradši pracoval sám na sebe z té pláže. Nebo se snaží přesvědčit investory, ačkoliv uvnitř je vůbec nechce.

Záměr se může v průběhu života měnit a má co dočinění i s úrovní našeho sebepoznání. Mnoho podnikatelů si úspěchem v podnikání léčí svá vnitřní traumata a zranění, a proto může dávat smysl hlubší práce na sobě, případně i terapie.

I tak je ale otázka „Proč to vůbec dělám?“ tou nejdůležitější, jakou bychom si všichni v podnikání měli zodpovědět. Je naprosto v pořádku, pokud chcete jen malinkou firmu o pár lidech. Je v pořádku, pokud chcete měsíčně vydělávat hodně peněz. Je v pořádku, pokud chcete být nejbohatší na světě. V pořádku není dělat něco, co nechcete, a nemít odvahu to změnit.

Záměr = mapa pro váš byznys

Bez dobře pojmenovaného záměru nejste schopni se rozhodovat správně a strategicky. Pokud neznáte svůj cíl (a teď nemyslím cíl firmy, ale vás jako člověka), tak se velmi snadno můžete dostat někam, kde vůbec nechcete být. Proto je byznys plný vyhořelých podnikatelů, alkoholiků, workoholiků a dalších smutných příběhů.

Začněte proto záměrem. Proč to vůbec děláte? Z toho vám vypadne celá řada odpovědí o tom, jak má vaše firma vypadat, co má dělat, jak ji budete řídit, kdo v ní bude pracovat, co budete dělat vy osobně, co a koho pro to potřebujete a mnoho dalšího.

Řadě mých klientů tato otázka změnila pohled na podnikání.

Držím vám palce.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
eduard-mika-web

Jak růst a budovat hodnotnou firmu? | Eduard Míka (Reflex Capital)

jaroslav-pokorny-web

Jak zdesetinásobit firmu? A co všechno musíte změnit? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

Premium
petr-palas-web

Jak Kentico škáluje svůj byznys a vybudovalo úplně novou firmu? | Petr Palas

babinec-huba-web

SaaS jako budoucnost firem? Příklady Shoptetu a Skladonu | Samuel Huba a Patrik Babinec

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
jan-chovanec-web

Tvorba firemní strategie a vhodné metodiky | Jan Chovanec (Malfini)