Management online reputace je čím dál potřebnější dovedností každého podnikatele či freelancera. Vaše online reputace má totiž zásadní vliv na to, jak vás vnímají vaši potenciální klienti. Co dělat, abyste si vybudovali dobrou online reputaci, píšeme v tomto článku.
Inzerce
Děláte vše, co je výše popsáno, držíte své soukromí pod pokličkou, a přesto máte pocit, že někde vězí nějaký zádrhel? Stejně jako je třeba hlasité telefonování v restauraci vnímáno jako znak neohleduplnosti a buranství, tak i některé projevy v online světě mohou zásadním způsobem ovlivnit způsob, jakým na vás ostatní nahlíží.
Jste hrubí na internetu pokud…
Neodpovíte někomu, kdo svůj příspěvek adresoval přímo vám. Ať už se jedná o příspěvek v kvalitním diskusním fóru nebo jen o banální dotaz na Facebooku, pokud na příspěvek nereagujete, je to bráno jako projev vašeho nezájmu a nedostatečného respektu k druhé straně.
Žebráte o práci. Sociální sítě nám umožňují mnohé: být v kontaktu s lidmi, najít si nové přátele a také třeba práci. Vaši přátelé klidně mohou vědět, že si zrovna práci sháníte, to je v pořádku – třeba vám někdo doporučí zajímavou příležitost. Neustále ale o možnost výdělku žebrat (stejně jako úporná snaha prodávat své produkty) vás ale řady přátel rychle zbaví.
Používáte sprostá slova a obscénní výrazy. Ačkoliv se na dané sociální platformě cítíte jako doma, nezapomínejte ani zde trochu hlídat svůj projev. Příliš mnoho klení a sprostých výrazů může rychle odradit potenciální klienty od toho, aby se jim s vámi vůbec chtělo jednat.
Stěžujete si na klienty nebo spolupracovníky – jmenovitě. Nezáleží na tom, jak moc jste rozzlobení, zklamaní, frustrovaní. Stěžovat si na klienty či spolupracovníky na veřejných místech – a sociální sítě takovými místy bezesporu jsou – vám může ve finále značně uškodit. Jedinou výjimkou je pravdivá a objektivní informace o lidech, kteří jsou silně nespolehliví nebo přímo podvádějí. Pokud si takto ale ulevujete pokaždé, když vás někdo „namíchne“, může se stát, že si o vás potenciální klient utvoří názor, že takto pomlouváte každého, kdo s vámi přijde do styku.
Nadužíváte nebo zneužíváte automatické odpovědi. Někteří lidé využívají automaticky generovaných zpráv k tomu, aby takto uvítali každý nový kontakt na sociálních sítích. Pokud to děláte také, pak patrně za účelem zdát se být přátelštější a přístupnější. Věřte však, že efekt bývá zcela opačný. Pokud chcete skutečně přivítat nový kontakt, zapomeňte na prefabrikované zprávy a napište něco osobního skutečně od srdce.
Jste hrubí v e-mailu, když…
Neodpovíte na pracovní e-mail v průběhu několika pracovních dní. Špatná komunikace přes e-mail je jednou z nejčastějších stížností klientů a obchodních partnerů, kterou vznášejí vůči freelancerům. Naučte se na e-maily odpovídat okamžitě, nejlépe ještě v den přijetí e-mailu nebo ráno následujícího dne. Neznamená to, že musíte svou e-mailovou schránku kontrolovat každých pět minut, ale je velmi důležité, abyste zůstali v obraze. Snažte se mít složku nepřečtených zpráv prázdnou, využijte některý ze systémů dělení e-mailů na důležité a nedůležité. Pokud se e-mail týká věci, se kterou ještě nejste hotovi, aspoň dejte odesílateli na vědomí, že jste zprávu obdrželi, přečetli a na věci pracujete.
Příliš brzy začínáte být k novým kontaktům důvěrní. Je možné, že jako freelancer nebo mladý podnikatel pracujete z domova či jiného velmi neformálního prostředí. Pamatujte ovšem, že vaši klienti mohou být stále vázáni přísně formálním prostředím své společnosti, a tomu přizpůsobte i styl, jakým s klientem jednáte. Pokud jste na vážkách, zda si můžete dovolit být vůči klientovi důvěrnější, řiďte se tím, jak k vám přistupuje on, a napodobte jeho styl komunikace.
Nereagujete na skutečné zájmy a obavy vašeho klienta. Aby byla komunikace přínosná, musí se jednat o oboustranný proces. Čtěte pečlivě e-maily vašeho klienta a ujistěte se, že ve vaší odpovědi najde odpovědi na problémy, které ve svém e-mailu nastínil a které ho zajímají. Pokud je to jen trochu možné, povzbuďte klienta, aby položil další dodatečné otázky – tak zjistíte, zda vaše komunikace vede k vzájemnému porozumění a spolupráci a zda to není komunikace typu „jeden o koze a druhý o voze“.
Používáte sprostá slova a obscénní výrazy. Stejně jako nemají místo na sociálních sítích, neměla by se vulgární slova objevovat ani v e-mailech. Řada lidí se používáním peprnějších výrazů necítí nijak dotčena, určitá skupina ovšem ano. Nikdy nemůžete předvídat, do které skupiny lidí právě váš klient patří. Není proto vhodné se spoléhat na to, že právě on si o vás na základě vašeho projevu nevytvoří ten nejhorší úsudek.
Shazujete ostatní podnikatele či freelancery, nebo dokonce klienty. Je to další chyba, kterou podnikatelé či freelanceři často dělávají i na sociálních sítích. Jedná se o projev nezralého myšlení: představa, že když někoho shodím, budu vypadat lépe a schopněji, je zcela zcestná. Je to přesně naopak. Tím, že pomlouváte a srážíte ostatní, se stavíte do role hlupáka, který vlastně kromě pomluv nic jiného nedokáže. A kdo o takovou pověst stojí?
Nenašli jste se náhodou v těchto bodech? Pokud ano, nevěšte hlavu: není nijak náročné své chování upravit směrem k žádoucí normě a vždy je ten správný čas pro nový začátek. Nebo snad znáte někoho, kdo výše popsanými charakteristikami jen hýří? Možná dokonce přijdete na projev hrubosti na internetu, který jsme zde vůbec nezmínili – a my budeme rádi, když se s námi o vaše postřehy, názory a zkušenosti podělíte.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.