Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Vaše online reputace: Nejste na internetu hrubí?

Management online reputace je čím dál potřebnější dovedností každého podnikatele či freelancera. Vaše online reputace má totiž zásadní vliv na to, jak vás vnímají vaši potenciální klienti. Co dělat, abyste si vybudovali dobrou online reputaci, píšeme v tomto článku.

Děláte vše, co je výše popsáno, držíte své soukromí pod pokličkou, a přesto máte pocit, že někde vězí nějaký zádrhel? Stejně jako je třeba hlasité telefonování v restauraci vnímáno jako znak neohleduplnosti a buranství, tak i některé projevy v online světě mohou zásadním způsobem ovlivnit způsob, jakým na vás ostatní nahlíží.

Jste hrubí na internetu pokud…

  • Neodpovíte někomu, kdo svůj příspěvek adresoval přímo vám. Ať už se jedná o příspěvek v kvalitním diskusním fóru nebo jen o banální dotaz na Facebooku, pokud na příspěvek nereagujete, je to bráno jako projev vašeho nezájmu a nedostatečného respektu k druhé straně.
  • Žebráte o práci. Sociální sítě nám umožňují mnohé: být v kontaktu s lidmi, najít si nové přátele a také třeba práci. Vaši přátelé klidně mohou vědět, že si zrovna práci sháníte, to je v pořádku – třeba vám někdo doporučí zajímavou příležitost. Neustále ale o možnost výdělku žebrat (stejně jako úporná snaha prodávat své produkty) vás ale řady přátel rychle zbaví.
  • Používáte sprostá slova a obscénní výrazy. Ačkoliv se na dané sociální platformě cítíte jako doma, nezapomínejte ani zde trochu hlídat svůj projev. Příliš mnoho klení a sprostých výrazů může rychle odradit potenciální klienty od toho, aby se jim s vámi vůbec chtělo jednat.
  • Stěžujete si na klienty nebo spolupracovníky – jmenovitě. Nezáleží na tom, jak moc jste rozzlobení, zklamaní, frustrovaní. Stěžovat si na klienty či spolupracovníky na veřejných místech – a sociální sítě takovými místy bezesporu jsou – vám může ve finále značně uškodit. Jedinou výjimkou je pravdivá a objektivní informace o lidech, kteří jsou silně nespolehliví nebo přímo podvádějí. Pokud si takto ale ulevujete pokaždé, když vás někdo „namíchne“, může se stát, že si o vás potenciální klient utvoří názor, že takto pomlouváte každého, kdo s vámi přijde do styku.
  • Nadužíváte nebo zneužíváte automatické odpovědi. Někteří lidé využívají automaticky generovaných zpráv k tomu, aby takto uvítali každý nový kontakt na sociálních sítích. Pokud to děláte také, pak patrně za účelem zdát se být přátelštější a přístupnější. Věřte však, že efekt bývá zcela opačný. Pokud chcete skutečně přivítat nový kontakt, zapomeňte na prefabrikované zprávy a napište něco osobního skutečně od srdce.

Jste hrubí v e-mailu, když…

  • Neodpovíte na pracovní e-mail v průběhu několika pracovních dní. Špatná komunikace přes e-mail je jednou z nejčastějších stížností klientů a obchodních partnerů, kterou vznášejí vůči freelancerům. Naučte se na e-maily odpovídat okamžitě, nejlépe ještě v den přijetí e-mailu nebo ráno následujícího dne. Neznamená to, že musíte svou e-mailovou schránku kontrolovat každých pět minut, ale je velmi důležité, abyste zůstali v obraze. Snažte se mít složku nepřečtených zpráv prázdnou, využijte některý ze systémů dělení e-mailů na důležité a nedůležité. Pokud se e-mail týká věci, se kterou ještě nejste hotovi, aspoň dejte odesílateli na vědomí, že jste zprávu obdrželi, přečetli a na věci pracujete.
  • Příliš brzy začínáte být k novým kontaktům důvěrní. Je možné, že jako freelancer nebo mladý podnikatel pracujete z domova či jiného velmi neformálního prostředí. Pamatujte ovšem, že vaši klienti mohou být stále vázáni přísně formálním prostředím své společnosti, a tomu přizpůsobte i styl, jakým s klientem jednáte. Pokud jste na vážkách, zda si můžete dovolit být vůči klientovi důvěrnější, řiďte se tím, jak k vám přistupuje on, a napodobte jeho styl komunikace.
  • Nereagujete na skutečné zájmy a obavy vašeho klienta. Aby byla komunikace přínosná, musí se jednat o oboustranný proces. Čtěte pečlivě e-maily vašeho klienta a ujistěte se, že ve vaší odpovědi najde odpovědi na problémy, které ve svém e-mailu nastínil a které ho zajímají. Pokud je to jen trochu možné, povzbuďte klienta, aby položil další dodatečné otázky – tak zjistíte, zda vaše komunikace vede k vzájemnému porozumění a spolupráci a zda to není komunikace typu „jeden o koze a druhý o voze“.
  • Používáte sprostá slova a obscénní výrazy. Stejně jako nemají místo na sociálních sítích, neměla by se vulgární slova objevovat ani v e-mailech. Řada lidí se používáním peprnějších výrazů necítí nijak dotčena, určitá skupina ovšem ano. Nikdy nemůžete předvídat, do které skupiny lidí právě váš klient patří. Není proto vhodné se spoléhat na to, že právě on si o vás na základě vašeho projevu nevytvoří ten nejhorší úsudek.
  • Shazujete ostatní podnikatele či freelancery, nebo dokonce klienty. Je to další chyba, kterou podnikatelé či freelanceři často dělávají i na sociálních sítích. Jedná se o projev nezralého myšlení: představa, že když někoho shodím, budu vypadat lépe a schopněji, je zcela zcestná. Je to přesně naopak. Tím, že pomlouváte a srážíte ostatní, se stavíte do role hlupáka, který vlastně kromě pomluv nic jiného nedokáže. A kdo o takovou pověst stojí?

Nenašli jste se náhodou v těchto bodech? Pokud ano, nevěšte hlavu: není nijak náročné své chování upravit směrem k žádoucí normě a vždy je ten správný čas pro nový začátek. Nebo snad znáte někoho, kdo výše popsanými charakteristikami jen hýří? Možná dokonce přijdete na projev hrubosti na internetu, který jsme zde vůbec nezmínili – a my budeme rádi, když se s námi o vaše postřehy, názory a zkušenosti podělíte.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu