„Každý den mají všechny naše weby v průměru kolem 15 000 návštěv,“ říká Jiří Urban, CEO Maternie, která provozuje např. e-shop VašeČočky.cz. Zároveň dodává, že je jen málo věcí, které na webech neotestovali. Jak testování dělají a co jim přineslo, jsem zjišťoval v tomto rozhovoru.
Inzerce
Jak dlouho je na webu VaseCocky.cz nasazen aktuální design? Ve svojí prapůvodní podobě od 19. 6. 2011 od 15:00. Úplně první screenshot jsem nedohledal, ale takhle vypadala naše homepage v červenci 2011 – tj. několik dní po nasazení.
Co všechno jste na něm za tu dobu otestovali? Myslím, že je jen pár věcí, které jsme na něm netestovali. Nejvíc času jsme věnovali nákupnímu procesu. Snažíme se odstranit překážky, zpřehlednit ho a zrychlit průchod. Hodně času jsme také věnovali produktovým stránkám.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Jak často děláte uživatelská testování? Neustále nám běží nějaké A/B testy. Teď nám např. doběhl test na pořadí platebních metod ve Švédsku nebo test na odstranění bannerů s aktuální akcí ze stránky s detailem produktu a kategorie. Tento týden běží jeden test v Itálii a jeden v Německu, na příští týden máme naplánované další dva testy. Testujeme opravdu hodně.
Klasická uživatelská testování neděláme tak často. Jsou časově a organizačně náročnější. Navíc pomáhají odhalit ty největší problémy, ale už tolik neukáží skryté příležitosti. Klasické uživatelské testování tedy pořádáme ve chvíli, kdy máme podezření, že bychom někde mohli mít něco hodně špatně, nebo když plánujeme nasadit velkou změnu.
Zorganizovali jsme ho, když jsme řešili, proč máme na italském webu Lentiamo.it výrazně nižší konverzní poměr než jinde. Pozvali jsme si Italy, co žijí v Praze, několik scénářů s nimi prošli a několik problémů odhalili.
Uživatelské testování jsme také uspořádali, když jsme pracovali na responsivním webu, a ještě nás další čekají. Pracujeme teď na několika velkých změnách. Dvě se týkají nákupního procesu, a tak to chceme před vypuštěním do světa vyzkoušet na reálných lidech.
V prvním případě půjde o mezikrok při přidání zboží do košíku. Up-sell jsme dřív zkoušeli a moc na našem zboží nefungoval. Teď bychom to chtěli udělat trochu chytřeji. Druhá věc se týká výběru výdejního místa. Máme jich čím dál tím víc a současné řešení není ideální. Některé typy výdejních míst vypisujeme jako seznam, pro jiná máme textové pole s našeptáváním. Chceme zákazníkům ukázat mapku se všemi druhy výdejních míst, zobrazit otevírací doby a s výběrem jim pomoct.
Jak tato testování probíhají? Testování se u nás účastním vždy já, programátor a člověk z marketingu. Je pro nás důležité, aby do toho byly zapojeny všechny tři části – vedení, vývoj a marketing. Díky tomu pak děláme lepší rozhodnutí, programátoři vědí, proč se něco dělá, a je těm úkolům přiřazena patřičná důležitost.
Najdeme nositele čoček, kteří ještě nejsou našimi zákazníky, a pozveme je k nám. V případě, že chceme otestovat jen novou funkci, tak vybereme i někoho z našich zákazníků. Snažíme se, aby skupina byla co nejpestřejší. Dopředu posíláme krátký dotazník, abychom si vybrali nejlepší kandidáty a věděli, jak se na ně připravit.
Když jsme testovali web na mobilních zařízení, tak jsme je požádali, aby si přinesli svůj přístroj. Když testujeme desktop, tak si dopředu zjistíme, jaký používají operační systém, prohlížeč a jakou mají domovskou stránku, abychom se co nejvíc přiblížili jejich domácímu prostředí a tomu, na co jsou zvyklí.
Děláme vše proto, aby panovala příjemná atmosféra a pozvaný se cítil uvolněně. Pomáhá občerstvení a krátký přátelský rozhovor na jakékoliv téma před samotným testováním. Zaplatíme dopředu, aby tuhle část mohl pustit z hlavy.
Vysvětlíme, že testujeme web, ne jeho, a požádáme ho, aby přemýšlel nahlas. Prosíme je také, aby nám řekli, kdy dospěli do momentu, že už by to doma vzdali.
Zapneme nahrávání a pak jedeme podle předpřipraveného scénáře. Ten je napsaný na papíře a dotyčný ho dostane. Pokud testujeme nákupní proces, necháváme nakupovat čočky a roztok, které dotyčný nosí. S každým projdeme několik scénářů, ale snažíme se vejít do hodiny. Neradíme, abychom si testování nepokazili. Někdy to znamená, že se dotyčný pořádně zapotí. Výjimečně ani scénář nedokončí. Takové momenty jsou pro nás nejcennější. V průběhu si děláme poznámky. Na konci se ještě doptáme, jak se cítil a jestli ho napadá něco, co můžeme zlepšit.
Když pozvaný odejde, tak se krátce sejde ten, kdo testování prováděl, s dalšími dvěma, co poslouchali a sledovali průběh někde bokem, a zhodnotí, na co jsme přišli. Delší poradu uspořádáme na konci dne a zapíšeme, na čem budeme v následujícím období pracovat.
Jak nákladná tato testování jsou? Pozvaným dáváme poukaz 500 Kč na čočky. Pokud někdo nechce čočky, tak částku vyplácíme. Něco platíme za nástroje, které používáme. Za Optimizely (A/B testování) platíme asi 500 USD ročně, ale máme tam ještě nějaký historický plán, který už teď není možné mít. Za Hotjar (analytika) platíme 29 USD měsíčně za jeden web. Ten ale nepoužíváme pořád a všude. Letos jsme ještě zkoušeli 5 sekundový test na UsabilityHub.com. Tam nás stál kredit asi 50 USD a byly z toho docela zajímavé výsledky.
Dobře dopadla nová responsivní verze Lentiamo.co.uk zobrazená na desktopu:
Většina hned poznala, že jde web o kontaktních čočkách. Na mobilním zařízení jsme už tak dobře nepochodili:
Vyplatí se do nich investovat? Určitě. Bez neustálého testování bychom nebyli tam, kde jsme, nevěděli bychom, co funguje a co nás poškozuje. Je to jedna z našich největších konkurenčních výhod. Ostatní e-shopy od nás kopírují. Jenže pak něvědí, proč některé prvky mají tak, jak mají, a tak to občas kvůli tomu udělají blbě.
Co se vám třeba díky uživatelským testováním povedlo? Třeba nějaká změna na webu, která se kladně projevila na konverzní poměru… Na současné desktopové verzi VaseCocky.cz nemáme hlavní navigaci v celém nákupním cyklu, abychom neodváděli pozornost zákazníků od dokončení nákupu. Na uživatelském testování jsme ale viděli, že někteří zákazníci zápasí s návratem do obchodu z košíku, když si ještě chtějí přidat další příslušenství. Na nové responsivní verzi jsme tedy do košíku menu přidali, ale v dalších krocích už pak není.
Zjistili jsme také, že pro italské zákazníky je matoucí, když neuvedeme částku u dopravy zdarma na stránce s výběrem dopravy a platby. Přidali jsme tam tedy štítek “zdarma”. V ostatních zemích je zákazníkům jasné, že když u platby a stejně tak u dopravy nic není, tak za to platit nebudou.
Nebo na detail produktu jsme přidali informaci o ceně dopravy do zvláštního boxu, a díky tomu se nám zvedl konverzní poměr. Otestovali jsme, jestli by pomohly i informace o způsobech platby, a zjistili, že to má smysl jen v Německu.
Od jaké velikosti e-shopu byste ostatním doporučil testování provádět? Doporučil bych ho všem, co to myslí s prodejem na internetu vážně, i těm, co nemají teď možnost na svém webu cokoliv změnit. Když uvidí, s čím vším si zákazníci nedokáží poradit, na čem se zaseknou a jak snadno by to šlo vyřešit, je to skvělá motivace s tím něco udělat. Případně i přejít na jiné eshopové řešení, které to umožní.
Kdo e-shopu VaseCocky.cz pomáhá?
V IT oddělení má 5 programátorů. Marketingové oddělení tvoří 4 lidé. Ačkoliv se na marketingu firmy podílí všichni zaměstnanci, zejména ze zákaznické podpory, velkou část aktivit také outsourcuje:
Martin Michálek pomáhal s realizací responsivního webu
Jsou nějaké obecné závěry, které vám z testování vyšly a o které byste se s námi podělil? Obecný závěr snad jen jeden. Web by měl být co nejjednodušší. Čím víc rozptylujících prvků, tím menší pravděpodobnost, že zákazník nákup dokončí.
Pak už nic obecného říct nedokážu. Na Marketing Festivalu měl v roce 2014 přednášku Craig Sullivan, odborník na A/B testování. Sám provedl tisíce testů, ale říká, že dopředu dokáže predikovat výsledek testování jen o něco lépe, než když si hodí korunou. Existuje jen velmi málo obecných závěrů. Je potřeba věci testovat na konkrétním webu a konkrétních zákaznících.
A ještě z druhé strany: Měl byste na závěr nějaký doporučení, jak provést kvalitní vlastní uživatelské testování? Třeba i na základě chyb, kterých jste se vy dopustili… To je snazší. Chyb jsme napáchali celou řadu.
Zvěte lidi, kteří používají různá zařízení, různé prohlížeče, přicházejí na váš web z různých zdrojů, jsou z různých věkových skupin, muže a ženy. Když si pozvete podobné lidi, všichni vám ukáží podobné chyby, nebude vás to bavit, protože budete už dopředu tušit, na čem se dotyčný zasekne, a hlavně na spoustu věcí, které by vám ukázali jiní lidé, vůbec nepřijdete.
Pokud vaše cílová skupina nejsou programátoři, tak je na uživatelské testování nezvěte. Jsou příliš specifickou skupinou a nic moc užitečného se nedozvíte. Přemýšlejí o webu úplně jinak než zbytek populace.
Během testování neraďte, nebo se nedozvíte celou pravdu. Neuslyšíte, proč se dotyčný zarazil, na čem přesně, jak uvažuje, neuvidíte, co by udělal doma, kdybyste nad ním nestáli a nenaváděli ho. Nechte ho zpotit, ale dopředu ho připravte na to, že mu radit nebudete a že to je vlastně dobře, když na nějakou takovou překážku narazí.
Snažte se vytvořit pohodové prostředí. Pokud se vám to nepovede, lidi se budou chovat jinak, než by se chovali doma, a kvůli nervozitě si pak neporadí ani s dokonalým nákupním cyklem.
Nedělejte závěry z jednoho testování. To, že má s něčím problém jeden člověk, ještě neznamená, že ho mají všichni vaši zákazníci.
Co byste měli vědět?
Víte, jaké chyby v SEO na vašem webu napáchal developer? Tady to zjistíte
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.