Více než 17 let buduje Petr Svoboda společnost Shopsys, která vyvíjí B2B a B2C e-shopy. Velká hospodářská krize ho před 12 lety dostala do kolen a jak dnes sám přiznává, velmi ji podcenil. V současné situaci nenechává nic náhodě a svou firmu připravuje na nejhorší.
Inzerce
Petr dal dohromady seznam opatření, které už Shopsys uskutečnil. Je mezi nimi i propouštění zaměstnanců, snižování mezd a změna přístupu k některým klientům. V rozhovoru jsme se dostali i k tomu, jak řídít cashflow firmy, jak se podle něj bude vyvíjet celý trh a co nás vlastně čeká.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Vracíme se z home-officu do kanceláří? | Petr Macek (Caflou.cz)
Poslouchám tady ty rozhovory a nestačím se divit co z lidí leze. Mě už to připadá jako hysterie, 3 měsíce stojí podniky a firmy již propouštějí zaměstnance i mezitím co vláda pro ně připravuje finanční a i jinou pomoc. Je evidentní jakou cenu mají ti zaměstnanci pro tyto úžasné futuristické firmy. Nulovou. To je samej vizionář, futurista, mentor, kouč, filantrop a kulové naleštěné h….o, ale měsíc firma nepřežije na trhu. Směšné, tak ať tedy radši zbankrotuje a zavře bránu. Jsem rád že tady ten virus je, aspoň to pročistí vzduch od různých naleštěných startupů, které za roky existence nevydělaly reálně ani korunu, potápí neuvěřitelné prachy každý rok a také se pročistí vzduch od různých koučů, psychologů a školitelů, jejich hodnota je dosti pochybná a jejich kurzy předražené a blbí lidé jim za to ještě platí. Dnes jsme v době kdy téměř každý se pomocí internetu naučí řadu věcí, ale na to nepotřebuju žádného školitele natož nějakého online kouče! Očekávám že se svět vrátí k jakémusi normálu a práce bude mít hodnotu a bude řádně oceněna a všichni ti školitelé a příživníci dnešní zmatené doby skončí v kanále.
Dobrý den, Edo. Mou zprávu se mi nejspíše nepodařilo sdělit správně. 3 týdenní výpadek příjmů by podle mne drtivá většina firem ustála. Problémy přijdou v příštích měsících vlivem recese a platební morálky v dodavatelsko-odběratelském řetězci. Stát je zatím pouze u slibů. Snad se to rychle změní.
Při poslechu tohoto rozhovoru jsem měl pocit, že jsem byl před 10 lety asi v komatu.
Nepamatuji si, že by se v období 2007-2011 řešila nějaká krize způsobena globální ekonomickou krizí, firma rostla, prosperovala, lidé se nabírali, projekty rostly, nové pozice se otevírali – tak krize nevypadá.
Ono zmíněné propouštění nebylo v roce 2008, ale až v roce 2011. Ale chápu, že mluvit o krizi a zmiňovat ji zvyšuje kredit, ale bohužel ne v tomto případě.
Na druhou stranu pravdou je, že Netdevelo bylo plné krizí, bohužel ale způsobenou managementem. Kdyby se neutopily finance do 2 let slibů s vývojem SS4 v Brně, později na Slovensku (kdy to byl zřejmě jeden velký mejdan), tak by byla situace jiná, na následujících X let. Kdyby parta zaměstnanců za zády šéfa nevytvořilo partizánským způsobem upgrade staré verze na novou verzi, která uměla vše co nedokončená verze z Brna (za cca 2 týdny), tak by tu už ani Netdevelo nebylo. Min. do roku 2011 80% zaměstnanců muselo nosit do práce svůj laptop (když se někomu pokazil, tak byla sranda a řešilo se, kdy si koupí nový – Zdravím Jirku a Petra).
Opakující se řešení nemožnosti vyplatit mzdu, vyplácení mzdy na několikrát a nakonec i nátlak na zaměstnance a snaha podstrčit jim dohodu o rozvázání PP namísto výpovědi.
Děkuji ale už nechci.
Chápu, pro studenty a mladé lidi, možná dobré, ale pak už lidé zažijou v oboru jen lepší časy a jednání.
Nikdy nezapomenu na velmi sugestivní metody jejich (jakkoli to nazvete) poradkyně a psycholožky amatérky (X-krát rozvedené), která do dnes manipuluje managementem.
Ale abych se vrátil i k rozhovoru, pro mě to je zpráva, co má způsobit leda paniku. Zdravá firma má samozřejmě i jisté rezervy – nikdo nechce rezervy na rok dopředu, ale již po 3 týdnech, říkat připravte se na krizi, když to potřebujete – vyhazujte? To není vizionářství.
A příklad s drogerii? Osobně si to nemyslím, prodeje kammenných prodejen se vrátí zpět, lidi stále rádi nakupují a chybí jim to. Ale já nejsem vizionář.
Ahoj Ondro,
omlouvám se Ti, že jsme ti při rozloučení ublížili. Je to skoro dekáda, a stále to v tobě leží. Ještě jednou: Promiň.
Naše cesty se musely rozejít. Upřímně ti přeji vše dobré.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Eda
Před 3 roky
Poslouchám tady ty rozhovory a nestačím se divit co z lidí leze. Mě už to připadá jako hysterie, 3 měsíce stojí podniky a firmy již propouštějí zaměstnance i mezitím co vláda pro ně připravuje finanční a i jinou pomoc. Je evidentní jakou cenu mají ti zaměstnanci pro tyto úžasné futuristické firmy. Nulovou. To je samej vizionář, futurista, mentor, kouč, filantrop a kulové naleštěné h….o, ale měsíc firma nepřežije na trhu. Směšné, tak ať tedy radši zbankrotuje a zavře bránu. Jsem rád že tady ten virus je, aspoň to pročistí vzduch od různých naleštěných startupů, které za roky existence nevydělaly reálně ani korunu, potápí neuvěřitelné prachy každý rok a také se pročistí vzduch od různých koučů, psychologů a školitelů, jejich hodnota je dosti pochybná a jejich kurzy předražené a blbí lidé jim za to ještě platí. Dnes jsme v době kdy téměř každý se pomocí internetu naučí řadu věcí, ale na to nepotřebuju žádného školitele natož nějakého online kouče! Očekávám že se svět vrátí k jakémusi normálu a práce bude mít hodnotu a bude řádně oceněna a všichni ti školitelé a příživníci dnešní zmatené doby skončí v kanále.
Odpovědět »
eda
Před 3 roky
Oprava jinak chtěl jsem napsat „3 týdny stojí podniky…“
Odpovědět »
Petr Svoboda Sledovat @petrsvob
Před 3 roky
Dobrý den, Edo. Mou zprávu se mi nejspíše nepodařilo sdělit správně. 3 týdenní výpadek příjmů by podle mne drtivá většina firem ustála. Problémy přijdou v příštích měsících vlivem recese a platební morálky v dodavatelsko-odběratelském řetězci. Stát je zatím pouze u slibů. Snad se to rychle změní.
Odpovědět »
Ondra
Před 3 roky
Při poslechu tohoto rozhovoru jsem měl pocit, že jsem byl před 10 lety asi v komatu.
Nepamatuji si, že by se v období 2007-2011 řešila nějaká krize způsobena globální ekonomickou krizí, firma rostla, prosperovala, lidé se nabírali, projekty rostly, nové pozice se otevírali – tak krize nevypadá.
Ono zmíněné propouštění nebylo v roce 2008, ale až v roce 2011. Ale chápu, že mluvit o krizi a zmiňovat ji zvyšuje kredit, ale bohužel ne v tomto případě.
Na druhou stranu pravdou je, že Netdevelo bylo plné krizí, bohužel ale způsobenou managementem. Kdyby se neutopily finance do 2 let slibů s vývojem SS4 v Brně, později na Slovensku (kdy to byl zřejmě jeden velký mejdan), tak by byla situace jiná, na následujících X let. Kdyby parta zaměstnanců za zády šéfa nevytvořilo partizánským způsobem upgrade staré verze na novou verzi, která uměla vše co nedokončená verze z Brna (za cca 2 týdny), tak by tu už ani Netdevelo nebylo. Min. do roku 2011 80% zaměstnanců muselo nosit do práce svůj laptop (když se někomu pokazil, tak byla sranda a řešilo se, kdy si koupí nový – Zdravím Jirku a Petra).
Opakující se řešení nemožnosti vyplatit mzdu, vyplácení mzdy na několikrát a nakonec i nátlak na zaměstnance a snaha podstrčit jim dohodu o rozvázání PP namísto výpovědi.
Děkuji ale už nechci.
Chápu, pro studenty a mladé lidi, možná dobré, ale pak už lidé zažijou v oboru jen lepší časy a jednání.
Nikdy nezapomenu na velmi sugestivní metody jejich (jakkoli to nazvete) poradkyně a psycholožky amatérky (X-krát rozvedené), která do dnes manipuluje managementem.
Ale abych se vrátil i k rozhovoru, pro mě to je zpráva, co má způsobit leda paniku. Zdravá firma má samozřejmě i jisté rezervy – nikdo nechce rezervy na rok dopředu, ale již po 3 týdnech, říkat připravte se na krizi, když to potřebujete – vyhazujte? To není vizionářství.
A příklad s drogerii? Osobně si to nemyslím, prodeje kammenných prodejen se vrátí zpět, lidi stále rádi nakupují a chybí jim to. Ale já nejsem vizionář.
Persona non grata – Ondra
Odpovědět »
nevim
Před 3 roky
Fakt, zajimave.
Odpovědět »
Petr Svoboda Sledovat @petrsvob
Před 3 roky
Ahoj Ondro,
omlouvám se Ti, že jsme ti při rozloučení ublížili. Je to skoro dekáda, a stále to v tobě leží. Ještě jednou: Promiň.
Naše cesty se musely rozejít. Upřímně ti přeji vše dobré.
Odpovědět »
Petr Svoboda Sledovat @petrsvob
Před 3 roky
Divákům/posluchačům z řad agentur doporučuji seznam 11 tipů, které jsem zhruba po týdnu od rozhovoru sepsal s dalšími představiteli agentur: https://www.shopsys.cz/11-tipu-pro-e-commerce-agentury-v-dobe-covid-19/
Odpovědět »