Inzerce

Musí mít copywriteři a jiní specialisté živnostenské oprávnění? Nemusí…

Nejsem živnostník, ani nepracuji pro žádnou společnost, ale baví mě psaní. Můžu si legálně bez živnosti přidělávat přípravou textů na zakázku? Na to odpověděl Ondřej Preuss z DostupnýAdvokát.cz.

Inzerce

Jednoduchá odpověď je “ano”. Existuje totiž zvláštní forma výdělečné činnosti, kdy nejde o podnikání, ale není to ani zaměstnání. Hovoříme zde o “svobodném povolání”.

Prodej vlastních textů, obrázků, videí, podivných skulptur, designu, fotografií či nepopsatelných instalací je neregulovaný a kdokoliv si jím může jen tak přivydělávat či se dokonce živit.

Takový člověk vlastně nepotřebuje žádné oprávnění a může hned “pracovat”. Není však samozřejmě ve skutečnosti úplně svobodný. Vždy bude muset plnit zadání a termíny svých klientů a hlavně platit i z této činnosti daně.

I svobodný podnikatel by se tedy měl registrovat alespoň k dani z příjmů a vydávat daňové doklady. Jeho faktura pak může mít obvyklý vzhled, stačí doplnit například frázi „fakturuji na základě autorského zákona“.

Hlavní nevýhoda tohoto typu činnosti je jeho určitá nezvyklost či dokonce tajemnost jak pro úřady, tak pro banky, které preferují zaměstnance či alespoň klasické živnostníky.

Rádi zodpovíme i individuální dotazy.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

michal-sleziak-web

Jak vytvořit úspěšný digitální produkt? | Michal Sleziak (GoodRequest)

radek-prochazka-web

Budování úspěšné firmy a aktuální stav na trhu komerčních nemovitostí | Radek Procházka (Prochazka & Partners)

jindrich-jira-web

Jindřich Jíra (SmartEmailing.cz): Jak přemýšlet při hledání práce v marketingu?

Právě vyšlo

petr-macek-web

Projektové řízení: Jakých základních pravidel se držet? | Petr Macek (Caflou.cz)

vit-endler-web

Hledáte investora? Co ho bude nejvíce zajímat? | Vít Endler (finGOOD.cz)

tomas-hlad-web

Design e-shopu. Jak nad ním přemýšlet? | Tomáš Hlad

Nejoblíbenější

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

michal-koubek-10-web

Michal Koubek: Služby pro zákazníky e-shopů jako nový zdroj příjmu firmy

jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Začátky podnikání na českém internetu, (ne)úspěch inovací, nápady na podnikání

michal-koubek-web

Jak spočítat náklady na vytvoření managementu firmy? | Michal Koubek

oliver-dlouhy-web

Oliver Dlouhý (Kiwi.com): Rychlý růst firmy, budování managementu, spolupráce s investory