Jsou to už déle než dva roky, co jsem publikoval článek Kdo nakupuje na Facebooku? Fanoušci to zpravidla nejsou. Dva roky utekly, fanoušci stále nenakupují (nebo jen sporadicky), a přesto je firmy stále loví. Facebook mezitím vykazuje často až pozoruhodné prodejní obraty, které pomocí Google analytics někdy dohledáte, ale někdy ne.
Inzerce
Tak kdo nakupuje přes Facebook? Kdo je tedy skutečný fanoušek vaší firmy? Je to ten, kdo navštěvuje její webové stránky, používá košík a má taky Facebook. Že vám takový kupec jen málokdy dá like na vaši fanpage? No, a to vadí? Chcete prodávat nebo štěbetat?
Chcete rande, nebo prodávat?
Tenhle guestpost píšu na vyzvání Jirky Rosteckého jako rozvedenou reakci na revitalizovaný rok starý rozhovor s Evou Řehákovou. Přesněji v reakci na tuhle větu: „Při správě sociálních sítí je ideální, když si klient najde alespoň jednou měsíčně čas na to, aby dodal vhodné materiály z firmy, o které mu napíšu…“
Ta věta je rok stará, ale situace je pořád stejná. Můj článek není v žádném případě proti Evě Řehákové, jejíž práci bych si nedovolil kritizovat. Je proti praxi, kdy firmy delegují starost o obsah svých facebook stránek na někoho zvenčí. Pravda je podle mě tahle: Pokud nemáte nějaké vnitřní puzení nebo silný důvod vést svou fanpage, nic vás přece nenutí postovat dvakrát denně. Stačí, když budete rychle, přesně a včas reagovat na dotazy těch, kteří se vás ptají. Nový obsah přidávejte jen tehdy, když máte něco skutečně důležitého na srdci.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Vytvořila se nám totiž zvláštní situace. Firmy mají pocit, který jim někdo dobře prodal, že MUSÍ mít své facebook stránky. Musí je mít prý proto, aby budovaly svoji Brand Awareness, ať už se tím myslí cokoliv. A také, aby budovaly vztahy se svými fanoušky. A protože firmy netuší, jak by takový vztah měl vypadat, přijímají pomocnou ruku externích znalců.
Měřitelný výsledek prý není důležitý, důležité jsou ty vztahy, ta Brand Awareness a proklaté lajky a fandové. Ani počet vstupů do stránek prý není důležitý, hlavně když firma působí jako zábavný chlapík. Facebook a jiné sociální sítě se tak staly jedinou neměřitelnou oblastí jinak přesně změřitelného online marketingu. Co je však ještě horší, tahle v 99 % naprosto zbytečná činnost je zpravidla výrazně dražší, než by byla efektivní inzerce stejné firmy na stejném Facebooku.
Váš skutečný fanoušek miluje především váš košík
Existuje několik základních inzertních strategií na Facebooku, které vedou k cíli, tedy k obchodnímu obratu. Některé z nich jsou opravdu, ale opravdu „za hubičku.“ Většina z nich souvisí s plně sofistikovaným nasazením Facebook pixelu do vašich stránek. Proč to?
Protože jakmile to uděláte zjistíte, že minimálně 25 % návštěvníků www stránek i s tou nejnudnější komoditou, jako jsou plastová okna nebo vodoměry, až po 80 % návštěvníků u stránek s módou, má Facebook a používá jej denně. Víte to? Že ne? Tak si to sami vyzkoušejte.
Druhý krok je pak samozřejmě remarketing na ty, co již byli na vašich stránkách a zatím nic neudělali. K tomu nám Facebook nabízí možnosti vytváření „podobných“ publik, kdy z pouhé stovky návštěvníků, kteří mají Facebook, dokáže vytvořit desítky tisíc kontaktů na lidi stejných vlastností, na které je možné vysoce efektivně cílit svoji inzerci.
Garantuji vám, že tohle publikum ji ale nebude brát jako inzerci. Vezme ji jako zajímavou zprávu, jako informaci, kterou by jinak museli pracně hledat. Tihle lidé na vaši zprávu o sedmikomorovém profilu skutečně čekají. Často se teprve rozhlíží, co a u koho nakoupí, a tak nějakou tu zajímavou zprávu navíc ocení.
Popravdě, ocení ji i v případě, že jsou už rozhodnutí nakoupit. Do vyhledavače pak nepíší dejme tomu „plastová okna“, ale název vaší firmy. To je skutečná Brand Awareness. Co víc, kromě nákupů, se vám dostane i těch lajků shares a doporučení, tentokrát od skutečných příznivců. Získáte fanoušky kupce, namísto ukecaných trubců.
Devět zásad správného lovu fanoušků-kupců
Nasaďte Facebook pixel, pokud možno včetně všech sledování.
Vytvořte správná publika z lidí, kteří navštívili vaše stránky a mají Facebook.
Připravte správnou landing page včetně CTA výzvy k akci.
Připravte si inzerát a označkujte kampaň.
Vše měřte pomocí Google Analytics a Facebook statistiky.
Výsledky hledejte v Google Analytics ne pouze u Facebooku, ale také v directu a na brandových výrazech ve vyhledávání – odhalíte tak ztrátu atribuce.
Reagujte na vývoj včas, ale ne předčasně.
Dejte tomu čas a pravidelnost – rok a déle. STDC strategie vážně funguje (jen pozor na trubce).
Klidně to svěřte někomu, kdo ví, jak na to, vyplatí se vám to.
A ještě jedna zásada nad všechny předešlé. Než se pustíte do propagace, zamyslete se důkladně nad veškerými benefity svého produktu. Pokud žádné nenajdete, pak nic, ani dovádějící kočičky, vaši komunikaci nezachrání.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Je pravděpodobně nejstarší facebookový profesionál na světě. Je majitelem on-line marketingové agentury INT v Brně. Nejčastěji publikuje na firemním blogu INT, který také dlouhodobě rediguje.
Nenechte si ujít
Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.