Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Komunikace na Facebooku: Bavit, nebo prodávat?

Komunikace na Facebooku
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: peshkova

Jsou to už déle než dva roky, co jsem publikoval článek Kdo nakupuje na Facebooku? Fanoušci to zpravidla nejsou. Dva roky utekly, fanoušci stále nenakupují (nebo jen sporadicky), a přesto je firmy stále loví. Facebook mezitím vykazuje často až pozoruhodné prodejní obraty, které pomocí Google analytics někdy dohledáte, ale někdy ne.

Inzerce

Tak kdo nakupuje přes Facebook? Kdo je tedy skutečný fanoušek vaší firmy? Je to ten, kdo navštěvuje její webové stránky, používá košík a má taky Facebook. Že vám takový kupec jen málokdy dá like na vaši fanpage? No, a to vadí? Chcete prodávat nebo štěbetat?

Chcete rande, nebo prodávat?

Tenhle guestpost píšu na vyzvání Jirky Rosteckého jako rozvedenou reakci na revitalizovaný rok starý rozhovor s Evou Řehákovou. Přesněji v reakci na tuhle větu: „Při správě sociálních sítí je ideální, když si klient najde alespoň jednou měsíčně čas na to, aby dodal vhodné materiály z firmy, o které mu napíšu…“

Ta věta je rok stará, ale situace je pořád stejná. Můj článek není v žádném případě proti Evě Řehákové, jejíž práci bych si nedovolil kritizovat. Je proti praxi, kdy firmy delegují starost o obsah svých facebook stránek na někoho zvenčí. Pravda je podle mě tahle: Pokud nemáte nějaké vnitřní puzení nebo silný důvod vést svou fanpage, nic vás přece nenutí postovat dvakrát denně. Stačí, když budete rychle, přesně a včas reagovat na dotazy těch, kteří se vás ptají. Nový obsah přidávejte jen tehdy, když máte něco skutečně důležitého na srdci.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Vytvořila se nám totiž zvláštní situace. Firmy mají pocit, který jim někdo dobře prodal, že MUSÍ mít své facebook stránky. Musí je mít prý proto, aby budovaly svoji Brand Awareness, ať už se tím myslí cokoliv. A také, aby budovaly vztahy se svými fanoušky. A protože firmy netuší, jak by takový vztah měl vypadat, přijímají pomocnou ruku externích znalců.

Měřitelný výsledek prý není důležitý, důležité jsou ty vztahy, ta Brand Awareness a proklaté lajky a fandové. Ani počet vstupů do stránek prý není důležitý, hlavně když firma působí jako zábavný chlapík. Facebook a jiné sociální sítě se tak staly jedinou neměřitelnou oblastí jinak přesně změřitelného online marketingu. Co je však ještě horší, tahle v 99 % naprosto zbytečná činnost je zpravidla výrazně dražší, než by byla efektivní inzerce stejné firmy na stejném Facebooku.

Váš skutečný fanoušek miluje především váš košík

Existuje několik základních inzertních strategií na Facebooku, které vedou k cíli, tedy k obchodnímu obratu. Některé z nich jsou opravdu, ale opravdu „za hubičku.“ Většina z nich souvisí s plně sofistikovaným nasazením Facebook pixelu do vašich stránek. Proč to?

Protože jakmile to uděláte zjistíte, že minimálně 25 % návštěvníků www stránek i s tou nejnudnější komoditou, jako jsou plastová okna nebo vodoměry, až po 80 % návštěvníků u stránek s módou, má Facebook a používá jej denně. Víte to? Že ne? Tak si to sami vyzkoušejte.

Druhý krok je pak samozřejmě remarketing na ty, co již byli na vašich stránkách a zatím nic neudělali. K tomu nám Facebook nabízí možnosti vytváření „podobných“ publik, kdy z pouhé stovky návštěvníků, kteří mají Facebook, dokáže vytvořit desítky tisíc kontaktů na lidi stejných vlastností, na které je možné vysoce efektivně cílit svoji inzerci.

Garantuji vám, že tohle publikum ji ale nebude brát jako inzerci. Vezme ji jako zajímavou zprávu, jako informaci, kterou by jinak museli pracně hledat. Tihle lidé na vaši zprávu o sedmikomorovém profilu skutečně čekají. Často se teprve rozhlíží, co a u koho nakoupí, a tak nějakou tu zajímavou zprávu navíc ocení.

Popravdě, ocení ji i v případě, že jsou už rozhodnutí nakoupit. Do vyhledavače pak nepíší dejme tomu „plastová okna“, ale název vaší firmy. To je skutečná Brand Awareness. Co víc, kromě nákupů, se vám dostane i těch lajků shares a doporučení, tentokrát od skutečných příznivců. Získáte fanoušky kupce, namísto ukecaných trubců.

Devět zásad správného lovu fanoušků-kupců

  1. Nasaďte Facebook pixel, pokud možno včetně všech sledování.
  2. Vytvořte správná publika z lidí, kteří navštívili vaše stránky a mají Facebook.
  3. Připravte správnou landing page včetně CTA výzvy k akci.
  4. Připravte si inzerát a označkujte kampaň.
  5. Vše měřte pomocí Google Analytics a Facebook statistiky.
  6. Výsledky hledejte v Google Analytics ne pouze u Facebooku, ale také v directu a na brandových výrazech ve vyhledávání – odhalíte tak ztrátu atribuce.
  7. Reagujte na vývoj včas, ale ne předčasně.
  8. Dejte tomu čas a pravidelnost – rok a déle. STDC strategie vážně funguje (jen pozor na trubce).
  9. Klidně to svěřte někomu, kdo ví, jak na to, vyplatí se vám to.

A ještě jedna zásada nad všechny předešlé. Než se pustíte do propagace, zamyslete se důkladně nad veškerými benefity svého produktu. Pokud žádné nenajdete, pak nic, ani dovádějící kočičky, vaši komunikaci nezachrání.

Pokračujte: ⬇

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Milan Tříska

Je pravděpodobně nejstarší facebookový profesionál na světě. Je majitelem on-line marketingové agentury INT v Brně. Nejčastěji publikuje na firemním blogu INT, který také dlouhodobě rediguje.

Nenechte si ujít

jak-vytvorit-web-PkS

5 nejzásadnějších chyb, kterým se vyhnout při tvorbě webu

alexander-fryc-1

Založení SRO nejlevněji a nejrychleji.

martin-chytry-web

Přehledně: Formáty venkovní reklamy, které byste měli znát

Právě vyšlo

jiri-jemelka-web

Růst vs. ziskovost. Na co se zaměřit? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
petr-miklik-web

Ziskovost e-shopu: Jak zvyšovat marže a snižovat PNO? Příklad Grizly.cz | Petr Miklík

adamcak-endler-web

Jak předat firmu novému CEO? Příklad 2 firem | Pavol Adamčák a Vít Endler

Nejoblíbenější

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
jan-simkanic-web

Deník N: Cesta ze ztráty k provoznímu zisku | Ján Simkanič

Premium
martina-svadbikova-web

Firma nezávislá na zakladateli. Jak to udělat? | Martina Svadbíková (Bella Rose)

Premium
daniel-kral-web

Amazon. Takhle na něm prodává Dermacol | Daniel Král

Premium
michal-mesko-web

Strategie knihkupectví Martinus | Michal Meško

Inzerce