Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Jsou už vizitky passé?

K podnikání patří vizitky, to vím. Nevím ale, zda jsou už otázkou minulosti nebo si je máme tisknout i nadále. Někdo totiž tvrdí, že se bez vizitek nemůže obejít. Jiní naopak říkají, že je to starý zvyk a v moderní době se už nehodí. Popravdě vůbec nevím, co si o tom myslet.

Například populární magazín FirstClass zařadil předání vizitky mezi způsoby, jak být na jednáních za losera. Dokonce píše, že v době bluethoot připojení jsou už vizitky přežité. Zkusil jsem se ale zeptat skutečných podnikatelů, zda pro ně jsou vizitky důležité a jaký mají názor na ty, co vizitky vůbec nemají. Co jsem se dozvěděl?

Robert Vlach: Vizitky nejsou ani přežitek, ani nutnost

podnikatelský poradce

Považuješ vizitky spíše za nutnost nebo za přežitý zvyk?
Vizitky rozhodně nejsou ani přežitek, ani nutnost. Přežitkem je pouze představa, že by je měl mít každý.

robert-vlachPoužíváš vizitky i ve svém podnikání a za jakých situací je někomu dáváš? Co na nich máš napsáno?
Já zrovna patřím mezi profesionály, kteří vizitky nepotřebují. Podnikatelské poradenství je vysoce konzervativní obor a prakticky všichni klienti se ke mně dostanou buď na osobní doporučení, anebo mou práci už nějakou dobu sledují a znají.

Představení s vizitkou v mé práci nefunguje, stejně jako drahý oblek, auto nebo hodinky, to zkrátka nejsou faktory, podle kterých se mí klienti rozhodují.

Měl by je podle tebe mít každý?
Určitě ne. Jinak je to ovšem zavedený prostředek pro výměnu kontaktů, který neztrácí smysl ani ve 21. století. Někteří mí kolegové, kteří aktivně networkují a chodí na nejrůznější akce, se bez vizitek neobejdou. Dokonce je někdy doplňují také fotkou, aby si příjemce vizitku rychleji spojil s konkrétním člověkem.

Stejně tak mají vizitky velký význam tam, kde se nerozdávají kontakty na potkání, ani nevisí veřejně na webu. V tomto kontextu funguje vizitka jako projev elementární důvěry či výzvy k navázání osobního kontaktu.

Co si myslíš o těch, co vlastní vizitky nemají?
Nic špatného si o nich nemyslím. A kdo viděl Americké psycho, ten ví, že příliš dobrá vizitka vás může stát i život.

TIP: Přečtěte si naše rozhovory s Robertem!

Jan Laibl: Pro obchodníka jsou nástrojem, který musí ovládat

jan-laiblporadce obchodníků

Používáš vizitky?
Ano, kde to jen jde. Při obchodních jednáních, při náboru nových obchodníků, při networkingových akcích, při seznámení se zajímavým člověkem…

Jak jsou pro obchodníka důležité?
Pokud s nimi umí zacházet, tak jsou nezbytné. Tím nechci říct, že se bez nich nedá uzavřít obchod. Jsou nástrojem pro uložení do paměti zákazníka, pojítkem s emocemi, kdy si na vás může „sáhnout“. Můžou dokonce pracovat za vás, jsou vaší prezentací… 

Co říkáš na názory, že jsou vizitky už passé?
Možná pro kuchaře v restauraci, prodavačku v pekárně. Pro obchodníka jsou nástrojem, který musí ovládat a používat. Podle mě to je opět ukázka neznalosti hlubšího smyslu, než je jen výměna telefonních čísel. 

Kdy a jak by se měly vizitky předávat?
Už se dnes nehodí, abyste tasili vizitku jako něco výjimečného. Proto odpověď na jak – přirozeně. Odpověď na kdy – když je to možné. Vizitky bychom, jako obchodníci, měli mít připraveny vždy. I pokud se vydáte k vodě. Když vizitky zapomenete, tak se přesně vyskytne situace, kdy byste je potřebovali. 

Jaký máš názory na ty, co vizitky vůbec nemají?
Jejich rozhodnutí, a pokud by si mysleli, že ji potřebují, tak by ji měli. Tedy zřejmě v tom nevidí žádný přínos. Nedokážu to takto obecně posoudit.

Můžeme podle tebe vizitky nahradit informačními technologiemi?
Spíše by se měli vhodně doplňovat. Nesmíme zapomenout: proč existují reklamní materiály v tištěné podobě? Nemůžou dnes už všichni poslat PDF dokument zákazníkovi do e-mailu? Odpověď je jasná, pokud si na něco sáhneme, vytváří to v nás větší emoce, než to dokáže jen vizuální kontakt. A na software si nesáhnete.

Na druhou stranu, hledat dnes konkrétní kontakt ve vizitkovníku je přežitek. Plné nahrazení si nedokážu představit.

Rozhovor s Janem Laiblem: 100% úspěšnost v obchodě je utopie. Vždycky na to budou dva

Michal Hardyn: Nesoudím lidi podle toho, jestli mají vizitku

michal-hardynCEO AffiliateClub.cz

Máš vlastní vizitky? Při jakých příležitostech je dáváš?
Mám a moc pěkné. Při osobních schůzkách s klienty, na konferencích a společenských akcích.

Měl by mít každý ředitel firmy vlastní vizitky?
Je to věc každého ředitele firmy. Neznám moc ředitelů firem, kteří by neměli vizitky.

Pracuješ v affiliate, je i pro samotné affiláky nutné, aby vizitky měli?
Není to nutné.

Můžeš třeba z praxe uvést, kdy ti vizitky hodně pomohly?
Vizitky jsou podle mě nenahraditelné na společenských akcích, kde se přes známé dostávám k novým zajímavým lidem a není obvykle čas ani možnost si poznačovat kontakty (nebo je zapisovat do mobilu) pro následný follow-up. Ani v době chytrých mobilů zatím nevím o nějaké používané appce, co by umožnila sdílet kontakt stejně rychle jako při předání vizitky.

Co říkáš na ty, co vizitky nemají?
Nesoudím lidi podle toho, jestli mají nebo nemají vizitku.

Rozhovor s Michalem Hardynem: Dobré affiliate sítě nemyslí na nic jiného než spokojenost affiláků i klienta

Petr Moučka: Mám hned několik druhů vizitek

petr-mouckapodnikatelský průvodce

Používáte ve svém podnikání vizitky? Při jakých příležitostech?
ANO, často – mám jich hned několik druhů – podle toho, co chci prezentovat. Jedny mám na networkingové akce (tam prezentuji naše TMB aktivity pro firmy), jiné, když „lovím nové kolegy“ (něco jako – tady mám VIP kontakt – ozvěte se mi přímo na něj), a úplně jiné na kurzech a propagačních akcích – kde chceme, aby si lidi odnesli nějaký konkrétní návod na zvládání krizových situací (např. na první pomoc)… ty mají lidi tendence si nechávat v peněžence stále, jako vodítko.

Takže není rozumné používat jeden druh vizitek?
Každá vizitka by měla být zaměřená na konkrétní použití v konkrétní situaci – tak abychom se zamysleli nad každou položkou, co na té vizitce má být a co chci, aby to o mně říkalo. Taková malá reklama do ruky… např. budoucí studenty chci linkovat na naše kurzy v Mexiku – aby pochopili, že tady jednají se světovou třídou a ne s nějakým klubíkem, a tu informaci potřebuji na tu vizitku nějak dostat.

Myslíte si, že jsou pro podnikatele nezbytností?
To rozhodně záleží na druhu podnikání – mnoho podnikatelů je nepotřebuje – prostě proto, že mají jiný druh kontaktu se zákazníkem a nepotkávají se s ním osobně.

Co říkáte na názor, že v dnešní době jsou už passé?
S tím nesouhlasím. Zrovna na networkingových akcích – si chci pamatovat, s kým přesně jsem mluvil, a neptat se ho několikrát na jméno. Když je tam těch lidí 100 a já za večer mluvím řekněme s 20 zajímavými. To si nejde zapamatovat… navíc kdyby mi kontakt posílali elektronicky, může to být chybové, nemusí to umět a vznikne trapná chvilka.

Mohou je tedy nahradit třeba informační technologie?
Už jsem o tom nějaké články četl – ale myslím, že to ještě chvíli potrvá. Navíc to bude záležet na oblasti, ve které budete fungovat. Například v obchodu se státním sektorem nebo se staršími matadory v oboru – to určitě bude trvat – než si zvyknou na elektronické vizitky atp.

Rozhovor s Petrem Moučkou: Snažte se podnikání udržet pod kontrolou a nechat ho, ať si na sebe samo vydělá

Jiří Najman: Hodně záleží na profesi a především na způsobu komunikace

jiri-najmanmarketingový poradce

Jsou podle vás už vizitky passé?
Je pravdou, že množství rozdaných vizitek v některých profesích klesá. Je také pravdou, že někteří vizitky v zásadě nepoužívají. Určitě ale neplatí, že by byly vizitky pasé. Hodně záleží na profesi a především na způsobu komunikace.

Ten, kdo komunikuje s lidmi tváří v tvář, by měl mít vizitky vždy po ruce připravené. Ve správnou chvíli pak vizitku předá tomu správnému člověku.

Neznamená to ale, že ten, kdo komunikuje výhradně elektronicky, by vizitky neměl mít. I on se občas dostane do situace, kdy se vizitka hodí. Bude mu jich sice stačit několik na rok, ale i jemu udělá vizitka velmi dobrou službu. 

Měli by si je začínající podnikatelé nechat udělat? Proč?
Začátek podnikání nestojí na vizitkách, webu a profilu na sociálních sítích. Je především třeba mít jasno v tom jaký produkt/službu podnikatel nabízí, na jakém trhu a jakým zákazníkům ho nabízí. Jednoduše řečeno je třeba mít jasno v tom co, komu a kde. A také je třeba vědět, proč by si to zákazník měl koupit. Co tím vlastně získá.

Když má podnikatel v předchozím jasno, nastává čas na otestování celého záměru. Zjištění, jestli celý záměr opravdu funguje. Jestli je vše tak jak se předpokládalo.

Teprve teď je čas jak na vizitky, tak na propagaci jako takovou. Podnikatel má produkt, zná zákazníky a zná přínos pro zákazníka. Na základě toho zvolí tu správnou formu komunikace se zákazníkem a vizitky jsou její součástí.

Kdy je podle vás vhodné papírovou vizitku použít?
Vždy, když mluvím s někým, kdo má zájem o mé služby. Nebo když mě někdo požádá o kontakt, aby ho mohl předat dále. To je ale celkem klasika. Na tom není nic světoborného.

Vzhled a forma vizitky však může její použití výrazně rozšířit. Součástí vizitky může být i kupon na slevu či jinou speciální nabídku. Vizitka může být i propagací podnikatelovy práce. U nepapírových vizitek se na ní mohou předávat data, například trial verze softwaru, …

Možností je hodně. Jenom se nesmíme nechat unést technickými či grafickými možnostmi. Vždy je třeba vyvážit cenu a potenciál přínosu takovéto vizitky.

Mohou klasické vizitky nahradit informační technologie?
Osobně si to nemyslím. I když výrobci chytrých telefonů mají asi jiný názor. Technologie NFC se sice rychle rozvíjí, ale ještě jsem nikde neviděl, že by si zákazník a podnikatel na jednání přikládali telefony k sobě. A již vůbec si to nedovedu představit mezi např. elektrikářem a jeho zákazníkem při opravě zásuvky v domácnosti. Předání vizitky a její následné zastrčení do kapsy je daleko jednodušší.

Z druhé strany v budoucnu se možná budeme divit, co technologie dokážou. Vždy zde ale budou situace, kdy technologie nebudou po ruce, či kdy se použití technologie nehodí.

Vy sám vizitky používáte? Kdy?
Ano, já vizitky používám. Je pravdou, že komunikuji především elektronicky. Přesto však rozdám zhruba 200 vizitek za rok.

Používám je na různých setkáních, školeních, přednáškách a samozřejmě i při jednání se zákazníky. Zde je používám i v případě, že jsme si již dříve kontakty předali elektronicky. Je to prostě další způsob, jak se zákazníkovi připomenout a jak ho zaujmout. Navíc mnoho zákazníků stále vizitku upřednostňuje před kontaktem v databázi.

Rozhovor s Jiřím Najmanem: Není to o „starém“ věku, je to o „mladém“ přístupu

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu