Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Jiří Boháč: Jak se provozuje kamenné i on-line zlatnictví?

Off-lineRozhovor

Zdroj obrázku: Archiv Jiřího Boháče

Když se budete procházet po Novém Jičíně, možná v ulici Gen. Hlaďo narazíte na zlatnictví a hodinářství Jiřího Boháče. To funguje od roku 1995 a založila ho Alena Boháčová – matka dnešního majitele Jiřího Boháče, který vedení firmy po matčině smrti převzal.

Ročně ve svém zlatnictví a hodinářství obslouží až 15 tisíc zákazníků. Nejvíce na dračku jdou snubní prsteny, zlaté šperky a hodinky. Jak se takový obchod provozuje? O tom mi vyprávěl Jiří Boháč.

Začátky

Když jste v roce 2003 zlatnictví přebíral, bylo to vyústění vašeho plánu v jeho provozu jednou pokračovat, nebo vás k tomu donutily okolnosti?

Když jsem se na podzim v roce 1998 vrátil z vojny, byl jsem mou matkou požádán, jestli bych jí nepomohl s provozem její prodejny zlatnictví. Měli jsme v plánu rozšíření a modernizaci prodejny, což se také následně v roce 1999 povedlo. Postupně jsem se začal starat o veškerý provoz firmy v podstatě sám, protože má matka si přála věnovat se tomu, co měla nejraději, a to zlatnické práci.

Bohužel na jaře roku 2003 vážně onemocněla a v říjnu stejného roku zemřela. V tu chvíli mě ani nenapadlo, že bych obchod jednoduše zavřel, bral jsem to jako svou povinnost v podnikání dále pokračovat.

Přebírat firmu po někom, ať už jde o vlastní matku nebo někoho jiného, často znamená firmu z části nebo zcela přestavět. Jaké největší změny jste na začátku udělal?

Největší překážkou pro nás zpočátku bylo, jakým způsobem vyřešit zlatnický servis a zakázkovou výrobu, tak aby naši zákazníci nebyli nuceni začít chodit jinam. Začali jsme spolupracovat s šikovnými zlatníky, většinou z řad bývalých kolegů a kolegyň mé matky. S některými probíhá spolupráce až dodneška. Navíc jedna z mých spolupracovnic je velice schopná, takže jsme se domluvili, že se začne zaučovat, tak aby postupem času dokázala zvládnout veškerý zlatnický servis, což se nakonec také povedlo.

Začal jsem spolupracovat s několika novými dodavateli, rozšířil jsem nabídku náramkových hodinek. Velká poptávka převážně v jarních a letních měsících po snubních prstenech nás přiměla investovat do nových vzorů a celkového zlepšení výrobního procesu.

Také prodejna prošla určitou modernizací, došlo ke stavebním úpravám a výměně nábytku.

Zdroj obrázku: Archiv Jiřího Boháče

Co vás na prodeji šperků a hodinek baví?

Lidé si u nás dělají radost, popřípadě si přejí udělat radost někomu jinému. Je moc hezké sledovat zákaznice, když si vyzkouší ten svůj vysněný šperk nebo hodinky a najednou si uvědomí, že to je přesně ono… To musí mít. Velmi příjemné je také pomáhat budoucím manželům s výběrem snubních prstenů. Většinou přijdou s nejasnou představou (a nebo s žádnou) a postupně dokážeme najít přesně ty jejich prsteny na celý život.

Já osobně moc rád prodávám i hodinky, hlavně ty složitější, rád si o nich se zákazníky povídám a mám radost, když se původně nerozhodný zákazník dokáže nadchnout pro hodinky, o kterých jsem osobně přesvědčený, že to je přesně to, co hledá.

Je to práce, kterou může dělat kdokoliv?

Určitě ne. Jedná se o náročnou práci s lidmi. Prodávající musí mít velkou trpělivost, musí se pokusit přesně pochopit, co si zákazník přeje. Samozřejmostí je příjemné a taktní vystupování.

Prodej šperků a finanční krize

Jak se od roku 1995 vyvíjí zájem lidí o podobná zlatnictví a hodinářství?

Na konci 90. let a na počátku nového tisíciletí neměli zákazníci při nákupu šperků nebo hodinek jinou možnost, než navštívit klasickou kamennou prodejnu. Dnes je již situace jiná, díky obrovskému rozmachu internetu a zejména lidské pohodlnosti spousta zákazníků volí nákup přes internet. Přesto se domnívám, že slušně zásobená prodejna má stále šanci úspěšně prosperovat i v konkurenci ze strany e-shopů.

Jak vás ovlivnila finanční krize po roce 2007?

V roce 2007-2008 došlo k výraznému navýšení ceny zlata na světovém trhu, spousta investorů se rozhodla v této nejisté době investovat do zlata, což mělo za následek i výrazné zdražení šperků pro koncového zákazníka.

Nevzpomínám si, že by naše odvětví nějak výrazně finanční krize poznamenala, zájem o šperky byl sice o něco nižší, ale tím, že prodejní ceny byly vyšší, naše čísla byla stejná a nebo pouze o něco málo nižší než v předchozích letech.

Velkou nevýhodou ovšem bylo to, že nám kvůli zvýšení cen šperků značně narostly náklady. Nedokázali jsme nabídnout zákazníkům stejně bohatý výběr jako dříve právě kvůli tomu, že za stejné peníze jsme si mohli dovolit nakoupit mnohem méně zboží.

Zdroj obrázku: Archiv Jiřího Boháče

Jak vy dneska v rámci propagace kamenného zlatnictví pracujete s internetem?

Již delší dobu mám klasické webové stránky, kde naši zákazníci najdou nejen veškeré informace o naší nabídce, ale dozví se tam také několik užitečných rad ohledně péče o šperky a také spoustu informací o naši nabídce snubních prstenů.

Samozřejmostí je placený profil na firmy.cz, kde hlavně cílím na zákazníky, kteří vyhledávají dodavatele a výrobce snubních prstenů. Ze stejného důvodu mám také profil na specializovaném svatebním portálu svatba.cz. V průběhu jara také propaguji výrobu snubních prstenů pomocí PPC kampaně na Googlu a na Seznamu. Letos je to již podruhé, co jsem investoval i do reklamy na Facebooku.

Co se týče offline propagace, tak letos poprvé jsme zkusili rozhlasovou reklamu v místním regionálním rádiu a již několik let pravidelně inzerujeme v reklamních novinách Zikado a to v průběhu jara až léta a potom později před vánocemi.

Co vám tedy přivádí nejvíce zákazníků?

Jsem přesvědčený, že přesto, že často inzerujeme a využíváme online propagaci, stále nám nejvíce zákazníků přináší spokojenost z předešlých návštěv, popřípadě osobní doporučení od známých. V kamenné prodejně je toto ta nejlepší reklama. Máme desítky pravidelných zákazníků, které by ani nenapadlo jít do jiné prodejny, když hledají nějaký hezký dárek nebo chtějí „jen“ vyměnit baterii v hodinkách.

Osobní doporučení velice dobře funguje také v průběhu jara až léta, kdy je vyšší poptávka po snubních prstenech. V průběhu let jsme dodali snubní prsteny tisícům spokojených snoubenců, kteří měli na svých svatbách spousty přátel. Ti, když měli poté později svou vlastní svatbu, navštívili bez dlouhé přemýšlení rovnou nás, protože jsme jim byli doporučeni.

V e-shopu je situace odlišná, nejvíce zákazníků nás najde přes Heureku, Facebook a ostatní zbožové vyhledávače. V poslední době se vrací i zákazníci, kteří již nakoupili a byli spokojeni. Navíc se snažíme každého zákazníka, který u nás nakoupí, motivovat slevovým kupónem na příští nákup.

E-shop, aby práce bavila

Všiml jsem si, že máte vlastní e-shop. Jak vám funguje?

E-shop jsem vytvořil hlavně kvůli stagnaci kamenné prodejny. Chtěl jsem a potřeboval jsem, aby se naše čísla zase navýšila a mě začala práce zase trošku bavit. Vše toto e-shop vyřešil.

Po spuštění byl rozjezd samozřejmě poněkud vlažný, ale po pár měsících, kdy jsem se mu věnoval v podstatě naplno, začal produkovat velice zajímavá čísla a dnes se jedná o velmi příjemný a funkční doplněk ke kamenné prodejně.

Nebylo to ovšem zadarmo, o podnikání na internetu jsem nevěděl skoro nic, vše jsem se musel sám naučit a po velmi krátké době jsem pochopil, že pokud se e-shopu nebudu věnovat naplno, nemá šanci, aby byl výdělečný.

Dnes je situace taková, že celou mou pracovní dobu se věnuju e-shopu, vše dělám sám, od provozu, grafiky, propagace, fakturace, objednávek zboží až po balení. V kamenné prodejně jednám se zákazníky jen tehdy, pokud je to nezbytně nutné, o samotný chod prodejny se starají mé dvě kolegyně.

Zdroj obrázku: Archiv Jiřího Boháče

Prodáte toho (někdy) po internetu více než v kamenné prodejně?

Určitý sortiment, jako třeba dětské hodinky, hodiny a budíky prodáváme na internetu několikanásobně více než v prodejně. Určitý sortiment naskladňuji pouze kvůli e-shopu, v kamenné prodejně se třeba nikdy neprodá, ale na internetu se jedná o bestseller.

V prodejně se nám na druhou stranu mnohem více prodávají klasické zlaté a stříbrné šperky. Věřím, že prodej tohoto sortimentu by byl na internetu úspěšnější, ale poslední dobou nemám dostatek času zboží naživo nafotit a v e-shopu vystavit.

Značkové šperky a ocelové snubní prsteny, které mají vlastní produktové fotky a katalogové označení, se nám v prodejně prodávají minimálně, ale na internetu naopak velmi dobře.

Jak samotný e-shop propagujete?

E-shop je zaregistrovaný ve všech nejdůležitějších zbožových vyhledávačích. Dále propaguji v Google Nákupy, používám remarketing na Seznamu, na Google i na Facebooku. Mám také aktivní profil na Firmy.cz a po celý rok mám spuštěnou placenou reklamu na Facebooku, kterou pravidelně měním.

Podnikání v Česku

Co vám v Česku nejvíce komplikuje podnikání?

Možná by se při odpovědi na tuto otázku dokázala spousta mých kolegů hodně rozepsat, ale já si nemyslím, že podnikatelské prostředí v ČR je kdovíjak špatné. Veškerou administraci při komunikaci s úřady za mě zajišťuje účetní, které 1x měsíčně připravuji veškeré podklady.

Samozřejmě, že dny, když je potřeba zaplatit DPH nebo daně nepatří mezi mé nejšťastnější, ale co můžu dělat? Podnikám, vydělávám, musím platit daně.

Zdroj obrázku: Archiv Jiřího Boháče

Jak vás ovlivnilo EET?

V rámci e-shopu v podstatě vůbec, používám e-shopové řešení od firmy Shoptet, která veškeré napojení perfektně nastavila a vše probíhá naprosto automaticky.

V kamenné prodejně bylo potřeba koupit tablet, tiskárnu, nainstalovat program a zaškolit kolegyně. Finančně jsem se krásně vlezl do částky, kterou stát bude v příštím roce vracet. Ano, někdy EET možná trošku zdržuje, když se musí veškeré platby evidovat, ale po pár dnech jsme si všichni zvykli a nyní nás to ani neobtěžuje.

Kdybyste mohl v rámci českého podnikatelského prostředí změnit jednu konkrétní věc, co by to bylo?

Letos jsem poprvé narazil na jednu věc, která mě docela naštvala. Jedna z mých kolegyň začala uplatňovat slevu na dítě. A přestože se jedná o slevu, kterou má dostat od státu, musím celý rok tuto slevu platit já a teprve až na koni roku dojde k vyúčtování a po žádosti na FÚ bude částka proplacena. Nelíbí se mi, že celý rok státu půjčuji bezúročně peníze.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu