Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Jan Hlaváč: Haló kolem UX způsobuje kvalita produktů a služeb

PozvánkaRozhovor

uxzpraxe-webV polovině června se v Praze koná konference UX z praxe. Jejím organizátorem je Jan Hlaváč, se kterým jsem se bavil nejen o programu konference, ale i o UX a jeho osvětě v Čechách.

Honzo, o UX se v Česku nemluví tak dlouho jako třeba o SEO. Proč si myslíte, že na vaši konferenci přijde dostatek lidí?
Počet lidí, které Konference UX z praxe osloví, je jedna z mála věcí, kterou sám neznám. Osobně si myslím, že je tady dostatečně velká poptávka, ale skutečnost ukáže až realita. Podle mne je u nás zhruba 200 až 300 lidí, kteří se profesně věnují UX. To už je dostatečně lidí na to, aby mohli mít svoji vlastní úzce zaměřenou konferenci.

Myslíte si, že se ta situace a potřeba vnímání něčeho, jako je user experience, zlepšuje?
Rozhodně. Je to třeba vidět na pracovních poptávkách. UX designéry už nepoptávají jen agentury, firmy zaměřené na web nebo software. Třeba minulý týden jsem na svůj web uxjobs.cz přidával odkaz, kde UX designéra poptává Globus. Dříve pak AAA Auto či Cetelem. Z toho je tedy vidět, že povědomí o UX se dostává k širší veřejnosti, a ta si uvědomuje jeho užitečnost. Na pracovním trhu je teď obrovský nedostatek UX designérů s aspoň minimální praxí. Takže poptávka po UX tu je.

A nepřeháníme to trochu s tím haló, které kolem UX v posledních letech je? Mířím tím k tomu, že některé weby by specialista na UX mohl prohlásit za naprosto nepoužitelné, ale ony stejně profitují a daří se jim…
To haló kolem UX, které tu skutečně je, je způsobeno ne UX samotným, ale kvalitou produktů a služeb, které tu máme. Ta je často nedostatečná a zaměřením na UX je možné ji zlepšit. Je to to samé jako PPC nebo SEO.

UX je v tomto ohledu nástroj (nebo přístup), kterým se snažíte dosáhnout nějakých cílů, které stanovuje majitel. Pokud někdo usoudí, že je to smysluplné a přinese to očekávaný výsledek, je jedno, jestli původní web či produkt byl výdělečný nebo ne. Prostě pokud je možnost ho zase o kus zlepšit, proč to neudělat. A je jedno, jestli za pomoci UX nebo něčeho jiného.

Určitě je hromada webů, které o něčem jako použitelnost nebo User centered design neslyšely a stejně své cíle plní. A pak je taky hromada těch, co je neplní, ale mohly by, kdyby byly lépe udělané.

Je možná dobré také zmínit to, že UX nejsou jen weby. Je to skoro jakýkoliv kontakt s vaším zákazníkem nebo i kýmkoliv jiným. Proto i na konferenci bude přesah přednášek mimo online. Jednou bude představení projektu designování kalhot pro vozíčkáře a druhým pravděpodobně návrh platebního náramku a s ním spojených služeb.

beca tech

Vytváření konceptu kalhot pro vozíčkáře v projektu Beca.tech, který bude na konferenci prezentován. / Autor fotky: beca.tech

Jak má tedy provozovatel webu vlastně zjistit, že jeho web je uživatelsky přívětivý?
V prvé řadě by ho nemělo zajímat toto, ale cíle, které si stanovil. Web a jeho kvalita jsou jen možné způsoby, jak těchto cílů dosáhnout. Jestliže to, že je web uživatelsky přívětivý, pomáhá v dosahování cílů, pak je to v pořádku. Ale většinou je problém už na začátku, kdy jsou nevhodně stanovené cíle, to nejčastěji znamená žádné cíle.

To jak to poznat, ověřit a změnit se do tohoto rozhovoru nevejde, to je spíš na několik knih. Pokud to někoho zajímá, může začít na webu Asociace UX, kde je dostatek zdrojů.

Já osobně jsem byl na pár přednáškách o UX, ale většinou byly velmi obecné a povrchní. Budete jiní?
To je přesně důvod, proč konferenci pořádám. Chybí mi na současných akcích dostatečně kvalitní obsah zaměřený na UX designéry. Konference mne spíš nalákají na někoho ze známé zahraniční firmy, kdo mne pak akorát uspí povídáním o něčem naprosto nerelevantním.

Proto dělám vlastní konferenci a úplně obráceně. Ale asi zklamu i tebe. Konference bude hodně odborně zaměřená a praktická. Pro člověka, kterého UX jen zajímá, ale profesně se mu nevěnuje, nebude mít odpovídající přínos, protože nebude mít moc příležitostí tyto poznatky využít v praxi.

Slovo „praxe“ už v máte samotném názvu konference. Co tedy účastníkům ukážete?
Tohle je od nás hodně troufalé, spojit slova konference a praxe, obzvlášť když jsou v programu jen přednášky a žádné workshopy. Je to odvozené od toho, že přednášející jsou vybírání z lidí, kteří se tím profesně živí a vlastně se s účastníky podělí o svoji každodenní praxi a zkušenosti z ní. Nenarazíte tak na žádné teoretické přednášky. Což je zatím něco, co se skutečně daří. Nevybavuji si žádnou domluvenou přednášku, kde by přednášející nemluvil o něčem, co sám dělá. Takže všechen obsah by měl být nejen unikátní ale i praktický.

Jak náročné pro vás jakožto organizátory bylo získat přístup k praktickým informacím?
Zas tak těžké není. Musíte znát dobře UX komunitu a sledovat, co se děje. Pak to není těžké. Zrovna tohle je ale věc, kterou se konference snaží vyřešit za ostatní lidi. Většina lidí nemá takové kontakty, aby se k podobným zkušenostem dostala, nebo není dost dobře proveditelné, aby se jednotlivec dostal najednou ke zkušenostem z třeba deseti firem najednou. A konference jim to má zprostředkovat.

Co je náročné je pak z oslovených lidí dostat rozpracovaný obsah přednášky. To proto, že jsou pracovně velmi vytížení a nemají na to v rámci zaměstnání vyhrazený čas. Přednášejí sami za sebe a nikoliv kvůli propagaci firmy. A také na rozdíl od ostatních akcí ho chci hned, jak se na vystoupení domluvíme. Není to tak, že bych vybral řečníka a on si 14 dní před konferencí něco připraví.

petr kozlik 2

Startup Camp Lund – první ostrá validace jednoho z konceptů, který vznikal jako součást diplomové práce, kde Petr Kozlík pracoval s možností využití Blockchainu. Tato akce mu výrazně pomohla s validací a nakonec se jí povedlo i s tímto projektem vyhrát.

Na koho je konference zaměřena?
Zaměření je na ux designéry, kteří se UX věnují profesně a odhadem 2 až 4 roky. Vychází to z toho, že právě pro ně už ostatní akce nepřinášejí dostatečně odborný obsah, který by je dál vzdělával nebo inspiroval. Ale přínosná bude i pro lidi s kratší či delší praxí. Jen obsahově se bude vše řídit podle té první cílové skupiny.

Typicky jde o pokročilého ux designéra zaměstnaného ve firmě. Pro něj má firma málo příležitostí, jak ho odborně vzdělávat. Školení pro tuhle cílovku neexistují. Zahraniční akce mohou být příliš drahé a dlouhé. Jiné konference v ČR jsou zaměřené příliš obecně, takže nemají prakticky přínos. Je tu jen pár večerních akcí, které jsou poslední dobou dobré. A to je UX Monday v Praze, asi hlavně díky Adamovi Fendrychovi, Research Tuesday od lidí okolo Martina Kopty a pak nepravidelné akce pořádané LMC, které jsou už obsahově v přesahu mimo UX, ale pořád zajímavé a podnětné. Jenže to je hlavně pro Pražáky. A i pro ně je tu stále prostor na vzdělávání, který lze využít.

Placené konference mají v Česku trochu špatnou pověst. Alespoň mezi fanoušky Mladého podnikatele jsem si všiml častého zklamání z kvality přednášek, která neodpovídala ceně. Za stejné peníze si mohou totéž a mnohem více přečíst na internetu. Nebude to i váš případ?

Kvalita přednášek a jejich přínosnost pro uxáky na jiných akcí je právě důvod, proč tahle konference vznikla. Samozřejmě že na internetu najdete úplně všechno. Proto je konference zaměřená hlavně na praxi. Zkušenosti ostatních firem na internetu nenajdete. Pro nás je internet doplňkem. Konference má sdílet zkušenosti a postupy a také vás inspirovat. Pokud něco budete po konferenci chtít vyzkoušet, půjdete si pak na internet najít teorii nebo se o to s přednášejícím pobavit více do hloubky na konferenčním Slacku.

Cena konference je nastavena podle cílové skupiny a kvality obsahu. Člověk z cílovky by si měl být schopný na konferenci vydělat za deset hodin práce. Konference ho pak má odborně posunout. Pokud by se ukázalo, že poměr cena ke kvalitě neodpovídá, je problém v obsahu. Naším cílem je totiž tak kvalitní obsah, aby cena konference nebyla vůbec důležitá. To je samozřejmě ideální stav a vytoužený cíl. Teprve uvidíme, jak blízko k němu se propracujeme.

Jak jste vybírali jednotlivé přednášející?

Nevybíral jsem přednášející, ale primárně obsah. Sám jsem vlastně cílová skupina konference. Takže hledám znalosti nebo zkušenosti, které přesahují ty moje a které by mne odborně posunuly a rozšířily povědomí o tom, co všechno ještě neznám. Pokud na něco takového narazím, zkusím ty, kdo to dělají, oslovit, jestli by to na konferenci nechtěli s ostatními sdílet.

Automaticky se při výběru vyhýbám už známým přednášejícím. Ne proto, že by byli špatní. Ale pokud něco umí, už se o to většinou stihli podělit. A také je uvidíte na dalších akcích. To bych jen dělal další konferenci do počtu. Proto je jedním z cílů konference vytáhnout lidi, kteří na konference přednášet nechodí, a s nimi i potenciálně nové znalosti a zkušenosti.

Stejně tak se vyhýbám přednáškám, které mi někdo sám nabízí. Většinou je jeho cílem vlastní promo a obsah je až na druhém místě. Zatím jsem všechny takové přednášky odmítl.

Zasahujete nějak do jejich přednášek?

Kompletně. Nejdřív přednášející oslovím, jestli by se na dané téma chtěli podělit o své zkušenosti. Pak oni připraví osnovu přednášky. O té spolu diskutujeme. Do diskuse se mohou zapojit i ostatní přednášející a dávat feedback k obsahu už v této fázi. Pokud obsah nesplňuje to, že účastníky naučí něco nového či je nějak inspiruje, nechám ho přednášející předělat. Pak teprve přednášku zveřejním. Tam kde přednášející více znám, dávám jim v návrhu obsahu více důvěry a naopak. Je hodně těžké vybalancovat kompletní dozor nad obsahem a zároveň dát dostatek důvěry a svobody přednášejícímu k přípravě tématu, kde on je ten odborník.

Nakonec si přednášky vyzkoušíme nanečisto, takže budeme vědět, jak přesně vypadají. Přednášející pak dostane zpětnou vazbu k celému vystoupení od dalších deseti lidí a má ještě 14 dní do konference, ho podle něj vylepšit.

Zaujal mě text na vašich stránkách. Píšete v něm, že jste „jedna z mála konferencí bez světových spíkrů“ a že nehledáte známá jména, ale zajímavý obsah, který není obnošený z desítek jiných akcích a záznamů“. Je ještě něco, v čem se chcete od ostatních odlišit?
K tomu ještě patří to, že se zaměřujeme výhradně na UX komunitu v ČR. Chceme sdílet znalosti, které tu máme, a mezi sebou. Takže přednášející jsou všichni od nás a vše bude v češtině.

Dále chceme pojmout jinak I partnerství firem s konferencí. Budeme se snažit, aby bylo především přínosné pro účastníky. Je to ale zatím velký otazník. Teprve uvidíme, zda se to povede.

Také bereme konferenci jen jako část toho, co nabízíme. Na začátku konference by měly být tematické networkingy. Před konferencí i po ní je možné s přednášejícími k tématu jejich přednášek diskutovat na Slacku a doptávat se na něco, co vás zajímá a na konferenci na to už nebyl prostor. A samozřejmě můžete diskutovat i s ostatními účastníky konference. Byl bych rád, kdyby se pak lidé dělili o to, jak znalosti zkouší v praxi a s čím se při tom setkávají.

petr kozik 1

Fotka zachycuje moment, kdy v knihovně Orkanen na Malmö University Petr Kozlík tvoří finální koncept diplomové práce. Týmová práce je podle něj základem studia ve Švédsku, pak ale přijde diplomka, kterou řešíte samostatně. Tato změna mu dala dost zabrat a zároveň si díky ní uvědomil, jaká síla pramení z týmové spolupráce.

Také tam píšete, že v ČR máme spoustu lidí se zajímavým know-how. Opravdu je u nás spousta zkušených specialistů na UX?
Stoprocentně. Vzhledem k cílové skupině. Jsou zde firmy s velkými týmy uxáků, kteří už jsou oborově zaměřený na určitou disciplínu, třeba výzkum. Například v MSD je tým třech výzkumníků a tým interakčních designérů. V AVG zase dělají tady od nás výzkum pro své produkty v celém světě. Takže když si pak vezmete člověka, který tři roky nedělá nic jiného než výzkum, jeho znalosti v tomto oboru převyšují všechny ostatní. Průměrná firma, která se dnes o UX zajímá, zatím tyto pod obory nerozlišuje a je ráda za 1-2 uxáky.

Pak také firmy s většími týmy mají více prostoru na vzdělávání a rozvíjení sebe sama. A pokud se tomu důsledně věnují, opět znalostně předbíhají ostatní. To je třeba podle mne příklad LMC.

Jak jste je hledali?
Nejdříve jsem oslovil lidi, které jsem znal a o kterých jsem věděl, že jsou v něčem konkrétním hodně dobrý. Následně se na to nabalovaly další tipy od nich samotných, nebo když jsem narazil na zajímavý obsah, tak jsem hledal, kdo by o tom něco věděl a oslovil jsem ho. Třeba jsem si všiml projektu Beca.tech, na kterém pracuje bývalá kolegyně Nikola Dynybylová. Ten mi svým přesahem do fyzického světa přijde velice zajímavý. Málo kdo měl možnost si něco takového vyzkoušet. A svým zaměřením na pomoc jiným je podle mne něco, co ostatní může velice inspirovat. Proto jsme se domluvili, že tento projekt na konferenci představí.

Budete konferenci do budoucna opakovat?
To záleží pouze na zájmu ze strany UX komunity. Pokud pro ně bude konference přínosná a budou mít zájem o další, není problém ji udělat i dvakrát do roka. Pokud to úplně nepropadne, tak je dost pravděpodobné, že vyzkouším minimálně druhý pokus. Aktuálně nemá konference příliš na čem stavět a tak je tento první hodně těžký. Skutečný potenciál by se měl ukázat teprve až v druhém kole.

Navštivte web konference z UX z praxe a zjistěte víc.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Křišťálová Lupa 2017

    Skrýt reklamu