Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jednoduchá, tlustá, nebo tenká. Jaká použít na web písmenka?

Václav Papeš
Před 7 roky
zena-psani-loket-web
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: magdal3na

Hodí se na vaše stránky štíhlé a ladné písmo? Nebo by jim víc slušel hranatý, formální a trvanlivý font? Styl písma působí na výkonnost webu stejně jako grafika a obsah. Jaký typ písma vybrat?

Pokud chcete „vymazlený“ web, nebo e-shop, mějte se k němu jako k tunění auta. Namontovali byste na své Bugatti Veyron třináctipalcová kola z Felicie? Pochybuju.

Když se snažíte vylepšit webové stránky, myslete i na vhodný font. Písmo je základním a skromným grafickým prvkem, který často tvoří až 90 % prezentace. Návštěvník webu stráví největší podíl čtením, a proto by měl být i vizuál textu snadno „přežvýkatelný“.

Jaké fonty dosahují lepších výsledků v určitých kontextech?

Inzerce

Běžné versus tučné

Běžné fonty jsou tenké a štíhlé. Na první pohled se může zdát, že nevyvolávají žádné pocity, protože s nimi přicházíme do styku dennodenně. Jenže co si většina lidí představí pod tenkostí a štíhlostí? Krásu a ženskost.

Proto se s běžnými fonty často setkáte u parfémů, kosmetických výrobků a všude tam, kde je třeba zapůsobit na něžné pohlaví.

Tučné fonty naopak představují sílu a mužnost – s objemnou postavou si spojujeme spíše pány. Na webech propagujících například posilování, trenérské kurzy apod. se tak setkáte spíše s robustnějšími písmy.

Bannery níže přesně vystihují rozdíl mezi mužností a ženskostí a jeho použití v praxi:

fonty-6
Silný chlap si zaslouží „silný font“. Zdroj: skolatreneru.cz
fonty-8
Pro ladné ženy zase ladná písmenka. Zdroj: parfums.cz

Zlatou střední cestou, tedy středně tučným písmem nic nezkazíte. Jeho čitelnost je optimální.

Jednoduché versus složité

Jestliže potřebujete sdělit jasnou, přímou a jednoduchou zprávu, jděte na to s jednoduchými fonty bez zbytečných kudrlinek a ozdob. Prosté písmo odpovídá „čistému“ charakteru kontextu, což zvyšuje plynulost.

Ne vždy je však plynulost prospěšná. U unikátních produktů lze jejich jedinečnost prohloubit právě složitějším písmem – posiluje míru odlišení výrobku.

Když se chystáte utratit víc za exkluzivní sýr, čekáte unikátnost nejen v chuti, ale také v celkovém vzevření. Při koupi obyčejného eidamu už vlastně nečekáte nic:

Jak by Padanu slušel obyčejný font? Nejspíš vůbec. Zdroj: syry-deluxe.cz
Na obyčejný sýr, jednoduché písmo. Zdroj: TN.cz

Nakloněné versus přímé

Mírně nakloněné fonty vypadají, jako by padaly. Vzbuzují v nás pocit pohybu, dynamiky a rychlosti. Zpříma stojící písmo naopak symbolizuje stabilitu, pevný základ a trvanlivost.

Všimněte si výběru log několika pojišťoven. Ani jedna nepracuje s nakloněným písmem – všechny si zakládají na stabilitě. Běžecká škola Miloše Škorpila do loga krásně zapracovala dynamické písmo, které evokuje pohyb a ladí s utíkajícími postavami.

Celé logo jako by běželo. Zdroj: bezeckaskola.cz
fonty-2
Fonty pevné v kramflecích. Zdroj: suzukimost.cz

 

Oddělená versus spojená

Pokud jsou písmena ve fontu oddělená, sdělují určitou rozdrobenost a individualitu. Spojením získává font úplně jiný rozměr: Má svůj vlastní metaforický potenciál, protože jednotlivá písmenka se navzájem dotýkají – podporuje vnímání sblížení, jednoty, integrace.

Jak na vás působí tyto ukázky?

fonty-1
Jednotlivá písmena se dotýkají, nebo jsou alespoň blízko – navozují správné emoce. Zdroj: anxietyfreechild.com
fonty-4
Tady emoce srší mnohem méně, i díky zvolenému fontu. Zdroj: repatarmenia.org

Obě jsou fajn, působí na city skrze děti. První však dokázala díky spojenému písmu posunout emoce sblížení ještě o kousek dál.

Zhuštěné versus roztažené

Maximálně zhuštěné písmo se obvykle snaží co nejúčinněji využít omezený prostor. Symbolizuje přesnost a hospodárnost. Pokud budete chtít třeba prodat ultra tenký mobilní telefon, „kondenzovaným“ písmem jeho základní vlastnost implementuje přímo do vizuálu fontu.

„Vzdušná“ písma představují dostatek prostoru, volnost, pohodu a relaxaci. Jak by vás nalákala reklama na wellness pobyt, kdyby byl text reklamy příliš „namačkaný“? Vnitřně byste se cítili jaksi omezení.

fonty-3
Pouzdro tenké jako papír – také font hraje při asociaci roli. Zdroj: aliexpress.com
fonty-5
Už cítím tu pohodu, když se vyvaluju ve vířivce. Zdroj: horal-hotel.cz

Písmo převážná většina uživatelů přijímá spíše okrajově. Ale stejně, každý bonusový bodík navíc se šikne, nemyslíte?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Václav Papeš

Václav bydlí schovaný na dědině, kde má absolutní klid na psaní textů pro klienty i svůj blog. Když ho přestane bavit dřepění za počítačem, rozběhne se do kraje. Nejlepší copywriterské nápady se totiž rodí na čerstvém vzduchu.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

andrea-horniczka-web

Umělá inteligence a Meta. Jak se mění reklamy na Facebooku? | Andrea Horniczká (Dexfinity)

Premium
karel-parizek-web

Jak vybrat šéfa marketingu firmy? | Karel Pařízek

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

dan-nytra-web

Umělá inteligence v marketingu. Co už dnes funguje a kde ušetřit peníze? | Dan Nytra

matej-astary-web

Retenční marketing e-shopu: Jak ho dělat správně? | Matej Aštary (Dexfinity)

demanova-rezort-web

Jak se dělá marketing populárního slovenského rezortu? | Jozef Droppa a Ondřej Lipták

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

Premium
martina-bechynova-web

Platí na sítích „náš zákazník, náš pán“? Nastavte komunikaci jako Liftago | Martina Bechyňová