Jak se vytváří správná strategie linkbuildingu? Jak vytvořit strukturované zadání neboli plán a nezapomenout na klíčové body? Přichystal jsem si pro vás 10 klíčových bodů, které jsme si v MEDIAUNIT.cz ověřovali několik let a na které ani vy nesmíte zapomenout.
Jako první zjistěte od klienta, na co se chce primárně zaměřit. Sice jsou dohledatelnost, návštěvnost webu a konverze vzájemně velmi provázané, musíte si ale stanovit priority, na které se budete soustředit a podle čeho budete svou práci vyhodnocovat. Pokud nic takového nemáte, těžké budete měřit jakýkoliv progres.
V průběhu komunikace s vaším klientem zjistěte také priority jednotlivých produktů či kategorií produktů. Pokud klient doposud nemá v této otázce jasno, navrhněte mu zaměřit se na priority dle marže, aktuálního počtu poptávek či odhadu hledanosti klíčových slov pro jednotlivé kategorie produktů.
Co by prioritou být nemělo?
- Dosáhnout návštěvnosti webu 1000 UIP denně (bez ohledu na relevanci návštěvnosti a prodeje).
- Dosažení prvních pozic ve vyhledávačích pouze na 1 klíčové slovo.
- Dosažení prvních pozic ve vyhledávačích na obecné klíčové slovo.
Provedťe podrobnou analýzu klíčových slov a připravte strukturované skupinky klíčových slov logicky rozdělené dle relevantních dimenzí. Na této etapě je důležité podrobně konzultovat volby některých klíčových slov s klientem, případně i upravovat některé ze zvolených priorit.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Na základě stanovených cílů, priorit produktů a klíčových slov je důležté zvolit vhodné KPI a nastavit jejich přesné měření, kterého se budete držet v průběhu vyhodnocování efektivity vašich aktivit. Pokud takto neučiníte, těžko klientovi prokážete přínos vašich aktivit.
Zeptejte se na představy klienta o jeho cílové skupině uživatelů, využijte data z klientského účtu Google Analytics a zapracujte na sestavení tzv. person.
Následně na základě věkové skupiny, genderové příslušnosti a relevantních zájmů odhadněte, v jakých „místech“ můžete tyto uživatele oslovit. Taktéž určete, které produkty klienta mohou být zajímavé pro jednotlivé persony.
Udělejte si přehled o konkurenci a stanovte si 5 až 20 klíčových konkurenčních webů. Konkurenčním webem vždy nemusí být web se shodnou nabídkou produktů.
Náhledovým příkladem může posloužit konkurence webu salonu krásy nabízejícího masáže, manikúru, kosmetické a kadeřnické služby. V tomto případě se zaměříme jak na konkurenční weby salonů krásy, tak i na weby jednotlivých masážních studií, manikúr a kadeřnických salonů.
Zjistěte si od klienta často kladené otázky zákazníků, vytáhněte informativní dotazy z plánovačů klíčových slov a našeptávačů ve vyhledávání, případně nahlédněte do relevantních diskuzí na fórech.
Je nezbytné dobře rozumět produktu, poznat veškeré jeho kladné a záporné stránky, pokud nějaké jsou. Inspiraci pro zajímavý obsah můžete najít i v nasbíraných datech klienta – prodeje, trendy, projevený zájem jednotlivých cílových skupin, reklamace…
Na základě zaměření projektu společně s klientem stanovte, s kým byste mohli navázat spolupráci ať už krátkodoubou či dlouhodobou.
Začněte u klienta – zjistěte, s kým již spolupracuje a zda provazuje i své online aktivity. Dále sestavte seznam potencionálních typů partnerů, na jejichž oslovení se zaměříte. Najděte tématicky relevantní weby, jejichž cílová skupina uživatelů je shodná či velmi podobná cílovce klienta. Nezapomínejte ale na to, aby nedocházelo ke střetu zájmu klienta a partnera, jelikož nelze očekávat stejnou úspěšnost v navazování spolupráce s přímou konkurencí.
Následně připravte vhodné oslovení partnera – nabídku, záminku a výhody případné spolupráce s vaším klientem.
Nesmíte podcenit volbu vhodných míst pro publikaci vaších PR článků. Stejně tak jako u „partnerů“ je nezbytné si stanovit tématicky relevantní zaměření webů, získat přehled o návštěvnosti jednotlivých webů a odhadnout výsledek, kterého danou publikací můžete dosáhnout.
Dohodněte se s klientem na výši rozpočtu a nefinančních prostředcích, které můžete v následném navazování partnerství využívát jako nabídku či barter. Jako záminka pro navázání spolupráce může dobře posloužit voucher, ukázkový produkt či ukázková služba.
Na základě výše uvedených bodů musíte vytvořit konkrétní plán aktivit, počínaje komunikací s klientem a konče závěrečným způsobem reportingu.
Pokud pracujete v týmu, je nezbytné se dohodnout na striktně stanoveném postupu jednotlivých aktivit, rozdělení povinnosti mezi kolegy a přesném měření rozsahu aktivit.
Na závěr pro vás mám několik tipů, jak si usnadnit samotné plánování linkbuildingových aktivit.
Jak už jsme si ukázali výše, klíčových bodů, ze kterých při linkbuildingových aktivitách budete vycházet je poměrně hodně, proto je lepší si nachystat velmi podrobný plán, který zahrne veškeré potřeby a podrobnosti o cílové skupině uživatelů.
Pokud si ušetříte čas na etapě plánování, zbytečně si zkomplikujete další postupy a o více času se připravíte při dalších aktivitách.
Ať už náš plán sdílíte s klientem nebo pouze mezi kolegy, je zapotřebí brát ohled na srozumitelnost zadání. Kdokoliv, komu poskytnete přístup k vašemu plánu, by měl jednoznačně porozumět nejen klíčovým bodům, ale i jednotlivým detailům.
Ať už pracujete nad jednotlivým projektem či více projekty zároveň, je nezbytné si stanovit jasnou strukturu dat. Musíte se držet určité logiky, s jejiž pomocí můžete jasně zadat priority jednotlivých položek a jejich chronologii.
Rychlost komunikace a jednoduchost spolupráce hodně závisí i na zvolených nástrojích. Pojďme se tedy podívat na ty klíčové, které hojně využíváme v praxi.
Vřele doporučuji sdílení dat. Sdílejte jak grafické materiály, tak i dokumenty. Využít můžete jak interní uložiště (server, sdílený disk, NAS), tak i online cloud, jako je např. Google Disk a jednotlivé funkce Google Docs.
Rozhodně vyzkoušejte a používejte projektový software, který vám usnadní komunikaci, zadávání jednotlivých úkolů, držení se timeline a rozpočtů. Nabídka podobných aplikací je velice rozmanitá. Vyzkoušet můžete Trello, Wunderlist, Bitrix24, Basecamp a mnoho dalšich.
Pokud váš business model funguje na základě „hodinovek“ a ke svým klientům přistupujete seriózně, tak se nevyhnete ani měření času a reportingu aktivit. Pokud již máte stanovený rozpočet a naplánovaný rozsah aktivit pro jednotlivé klienty, doporučuji vyzkoušet následující aplikace: Toggl, My Hours, Timebits, FreshBooks…
Neexistuje univerzální recept na strategii linkbuildingu, snažte se tedy držet potřeb klienta, zohledňovat potřeby projektu a nechávat si dostatek prostoru pro vlastní kreativitu.
Věřím, že moje tipy a postupy vám mohou pomoci nebo alespoň posloužit jako příklad pro srovnání s vaším postupem. Pokud vás náš článek oslovil, více zajímavostí o linkbuildingu najdete v článku zde.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 6 dny
Před 6 dny
Před 2 týdny
Před 2 týdny
Před 3 měsíce
Před 3 měsíce
Před 2 týdny
Před 2 týdny
Radek
Před 6 roky
Doporučuji nepoužívat diakritiku v názvech obrázků, v Safari se pak nenačítají.
Odpovědět »