Na první dny v Maternii jen tak nezapomenu. Přišel jsem do práce a náš tehdejší finanční ředitel mi oznámil, že zrovna odešli dva zaměstnanci a další vyhrožuje výpovědí. Navíc šlo o country manažery severských zemí, kteří se nedají nahradit jen tak ze dne na den. Do měsíce nám odešla i country manažerka Francie a náš jediný programátor.
Inzerce
Během několika měsíců se nám sice podařilo všechny nahradit, ale fluktuace ve firmě stále pokračovala. Většinou to bylo tak, že k nám přišel pracovat nějaký student z ciziny, my jsme ho zaučili, odpracoval si u nás půl roku a my hledali znovu. Tento styl může fungovat ve start-upech, ale ne u větší úspěšné firmy. Proto jsme se to rozhodli změnit.
Jak máme ve VašeČočky.cz ve zvyku, šli jsme na to selským rozumem. V té době jsme neměli HR oddělení, ale to nám nevadilo. Když vám na lidech opravdu záleží, nepotřebujete ho, abyste mohli spoustu věcí změnit k lepšímu.
S Jirkou Urbanem (našim CEO) jsme se tedy začali pídit po tom, kde vlastně děláme chybu, co jsou ty hlavní důvody, proč nám lidé odcházejí a proč u nás nechtějí zůstat déle. Ptali jsme se stávajících i odcházejících zaměstnanců, sledovali jsme příklady úspěšných firem. Ve finále jsme došli k závěru, že pokud chceme mít firmu, kde lidé chtějí pracovat, tak naše nadšení nestačí, ale že je třeba udělat následující:
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Musíme našim lidem zajistit dobré pracovní prostředí s dobrou dostupností.
Musíme vybrat lidi vhodné pro danou pozici.
Musíme lidi dobře zaučit a správně motivovat.
Musíme naše lidi zapojit do rozvoje firmy a pracovního prostředí.
Musíme vytvořit prostředí, kde vzniknou přátelství.
Jak jsme tyto body zavedli do praxe?
V první řadě jsme vyřešili pracovní prostředí. Před dvěma lety jsme měli kanceláře na Zahradním městě, což bylo pro většinu lidí z ruky. Navíc nám již byly malé. Když jsme si pozvali někoho na schůzku nebo jsme chtěli se zaměstnancem probírat něco osobního, tak jsme museli z ředitelny vyhodit našeho výkonného a finančního ředitele.
Na základě výzkumu mezi našimi lidmi jsme zjistili, že většině by vyhovovalo, kdyby nové kanceláře byly v blízkosti metra A a C, takže někde v blízkosti I.P. Pavlova a Náměstí Míru. Dále jsme se shodli na tom, že bychom chtěli, aby byly kanceláře moderní a přitom odkazovaly na obor, ve kterém děláme. Obojí se nám podařilo splnit a nyní sedíme v kompletně renovovaných kancelářích v Bruselské na Praze 2.
Nové kanceláře Maternie. | Zdroj fotky: Archiv Tomáše Bárteka
Druhou věc, kterou jsme se rozhodli vyřešit, byl výběr vhodných zaměstnanců. V minulosti se to dělalo tak, že jsme podle životopisů vybrali několik vhodných kandidátů a pozvali si je na pohovor. Dnes již takovou chybu neděláme. Zjistili jsme totiž, že náš čas je příliš drahocenný a nevyplatí se nám trávit hodiny na pohovorech, které nevedou k výsledku.
Rozhodli jsme se tedy lidi selektovat již na začátku. Kdokoliv, kdo se přihlásí na náš pracovní inzerát, nejprve dostane úkol nebo dotazník, který nám musí vyplnit. Většině lidem tento úkol zabere méně než hodinu a prozradí jim, jestli dává smysl se o práci u nás vůbec ucházet. Nám to naopak ukáže, jestli ten člověk tu práci opravdu chce a jaký má potenciál.
V dalším kole si pozveme pouze vybrané kandidáty a ty podrobíme ústnímu pohovoru, pro který máme připravenou sadu otázek. Když u kandidátů stále nemáme jasno, tak pořádáme ještě třetí kolo, kde je podrobíme reálnému testu přímo v našich kancelářích.
Třetí, na co jsme se zaměřili, bylo správné zaučení nových zaměstnanců a odhalení jejich pracovních nedostatků. Zavedli jsme proces vstupního školení, mentoringu a plánované kontroly. To znamená, že každý, kdo k nám nastoupí, je nejprve seznámen se strukturou naší firmy, způsobem komunikace, s online nástroji, co používáme, a také je zaškolen v oboru, ve kterém děláme, tedy projde krátkým školením o kontaktních čočkách, o digitálním marketingu a jede na poznávací cestu do našeho skladu v Jižních Čechách.
Nové kanceláře Maternie. | Zdroj fotky: Archiv Tomáše Bárteka
Následně mu je přidělen mentor, který už má za úkol daného člověka vzdělávat na pozici, na kterou nastoupil. Vedoucí daného oddělení má následně s novým zaměstnancem schůzku po prvním týdnu, po prvním měsíci, po třech měsících a po šesti měsících. Primárním cílem těchto schůzek je dát novému zaměstnanci nezávislou zpětnou vazbu, zjistit, jak se mu u nás líbí, kde vidí své nedostatky a naopak, kde si myslí, že má silné stránky.
Když už je u nás někdo více než, rok tak se zaměřujeme na to, aby u nás chtěl dlouhodobě zůstat, a taky, aby dělal to, co ho baví. Proto si s těmito zaměstnanci stanovujeme roční cíle, které by je měly posunout profesně i osobně. Na základě stanovených cílů jsou také ohodnoceni.
Mimo finanční motivace používáme i různé způsoby pochval. V případě zákaznického servisu každý měsíc vyhlašujeme “hrdinu měsíce”, což je vždy člověk, který udělal pro firmu nebo zákazníka něco výjimečného. Pochvala nemusí ale přijít pouze od nadřízeného, ale také od kolegy. K tomu máme vytvořený speciální kanál ve Slacku.
Za čtvrté jsme se rozhodli naše lidi zapojit více do rozvoje naší firmy a pracovního prostředí. Každý měsíc pořádáme různé inovační nebo skupinové meetingy, kde zaměstnanci mohou přijít s novými nápady nebo způsoby, jak zlepšit naši službu, firemní kulturu nebo zákaznický servis.
Dále pořádáme setkání s naším CEO, kde Jirka vždy zhodnotí předchozí měsíc a řekne, kam se budeme ubírat v měsíci následujícím. Každý se může na tomto setkání zeptat na cokoliv, co ho zajímá a čemu v chodu naší firmy nerozumí.
V případě interních projektů, které se zabývají nějakým problémem nebo zlepšením, vytváříme pracovní skupiny, které mají za úkol danou věc vyřešit. Například v našich nových kancelářích jsme měli problém s internetem, tak vytvořená pracovní skupina složená z lidí ze zákaznického servisu, marketingu a IT tento problém identifikovala a následně odstranila.
Možná je to dáno tím, že jsme stále relativně malá firma, ale každý, kdo u nás pracuje, má velký vliv na to, jak bude naše firma fungovat a jak budeme úspěšní.
Pátý bod byl pro nás tak trochu oříšek. Jak zajistíte to, že vaši zaměstnanci budou přátelé? No vlastně nijak, můžete jim k tomu pouze připravit vhodné prostředí. Proto jsme se rozhodli podporovat aktivity, které pomohou sblížit náš kolektiv například tak, že každý týden se jeden z nás staral o spokojenost svých kolegů nebo že si společně zajdeme zahrát laser game či jde skupinka zaměstnanců hrát únikovou hru The room nebo že se společně učíme dělat sushi. Je asi velmi těžké vyhodnotit, jestli tyto aktivity lidi v naší firmě více spřátelily. Nicméně dal bych ruku do ohně, že kolektiv je nyní v naší firmě vynikající.
Když jsem na začátku zmiňoval, jak nám zaměstnanci před dvěma lety hojně odcházeli a jak jsme museli neustále zaučovat nové a nové lidi, tak to se již neděje. Ano, stále zaučujeme nové lidi, ale to je způsobeno růstem naší firmy a ne, že by nám zaměstnanci odcházeli.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.