Michalovi Majnušovi je 24 let, přesto už má za sebou bohatou kariéru. Pracoval jako marketingový konzultant v České spořitelně, jako copywriter v Okay, marketingový manažer pro UNIFER a teď působí jako PR specialista v Kiwi.com, dříve známém jako Skypicker.
Inzerce
Co se v rozhovoru dozvíte?
Jak se liší prostředí agentur, korporací a startupů?
Jak se dělá PR pro celosvětový startup?
Jak práci PR manažera ovlivní změna názvu společnosti (Skypicker -> Kiwi.com)?
Co je pro práci v PR potřeba?
Michale, která pracovní zkušenost ve vás zatím zanechala největší dojem? Z hlediska pracovního je to beze sporu Kiwi.com, z hlediska osobního rozvoje ale zcela jistě UNIFER. Ani nevím, jestli se tyto dvě zkušenosti dají v něčem porovnávat. Kiwi.com je určitě dosavadní profesní vrchol, přeci jen se jedná o zcela výjimečný startup nejen na české poměry.
Na druhou stranu UNIFERu vděčím za to, kdo dnes jsem nejen jako komunikační profesionál, ale hlavně jako člověk. Bez lidí, se kterými jsem tam spolupracoval, bych dnes rozhodně nebyl PR manager Kiwi.com.
Za všechny zmíním alespoň marketingového ředitele UNIFERu Kamila Pavlíčka, ojediněle inspirativního člověka. Naštěstí alespoň s některými z nich mám to štěstí nadále úzce spolupracovat.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Není to trochu šok – přejít z UNIFERU a České spořitelny do Kiwi.com? Nenazval bych to úplně šokem. Ačkoliv je to pochopitelně jiný svět ve všech třech případech, z každé pozice jsem si odnesl to pro mě nejdůležitější. V UNIFERu jsem se stal marketérem, což jsem zúročil ve Spořitelně a dále rozvinul v Kiwi.com. Spíše to považuji za standardní profesní evoluci, i když to byl přechod od agentury přes korporát až do technologického startupu. Každá z těchto společností má své komunikační potřeby, které je nutné identifikovat a přetvořit do smysluplného sdělení pro zákazníky. V tomto se ta práce zas tolik neliší.
Akce Travel Massive Prague, na fotce je Michal společně s marketingovým konzultantem Martinem Janovčíkem, Petrou Kolesárovou a Evou Peterkovou z Credo Ventures.
V čem se vaše zaměstnanecké zkušenosti lišily nejvíc? Finančně. (úsměv) Ne, samozřejmě hlavním rozdílem byla vždycky náplň práce. V UNIFERu jsem byl více na pozici manažera a koordinátora studentských týmů, kdežto ve Spořitelně jsem zase testoval a hodnotil nové produkty, konzultoval sociální sítě, případně se podílel na tvorbě nových webových stránek pro mladé klienty banky.
V Kiwi.com mám na starosti hlavně komunikační strategii a její následnou realizaci. Ačkoliv mám tedy v titulu slovo manažer, jedná se především o exekutivní činnost směrem k médiím. Z pohledu atmosféry ve firmě mi byl nejmilejší UNIFER, kde jsme byli více než cokoliv jiného výborní přátelé až rodina. Spořitelna je v tomto ohledu úspornější a anonymnější. V Kiwi.com pak panuje vyvážený balanc obojího, což je přívětivější pro profesionální růst.
Dneska pracujete pro Skypicker. Ten před nedávnem rebrandoval na Kiwi.com. Jak to vaši práci ovlivnilo? Zcela zásadně. Musel jsem si zvykat před novináři a partnery mluvit o Kiwi.com a zapomenout na sympatického ptáka v logu. A to hlavně v počátku změny nebylo úplně jednoduché i s ohledem na mnou tisíckrát omílané fráze o nejúspěšnějším startupu v regionu apod.
Na druhou stranu to firmu nasměřovalo k mezinárodně silnější značce, což je cesta, po které se rozhodně chceme vydat. Spustili jsme a v nejbližší době ještě spustíme další kampaně, které by nám s tím měly jednoznačně pomoci. A to je přesně ta výzva, kterou každý marketér chce.
Vysvětluje se novinářům snadno, že jste změnili název? Novinářům celkem ano, horší je to vždy se zákazníky. Novináři, kteří o nás nejčastěji píší, žijí ve světě byznysu a byznysových zpráv dennodenně. V zásadě to přijali jako fakt, který není třeba rozporovat. A to možná i proto, že jsme si díky raketovému růstu a úspěchu vybudovali pozici autority. Všechna naše rozhodnutí se zatím ukázala jako správná, jen málokdo proti nim argumentuje. Jediné, co jsme museli trochu výživněji vysvětlovat, bylo to, proč jsme si vybrali právě slovo “kiwi”.
A proč jste si tedy vybrali “kiwi”? Důvodů bylo hned několik. Hledali jsme název, který by odstranil nedostatek v podobě spojování naší firmy pouze s létáním, což bez pochyby “sky” je. Jelikož se chystáme rozvíjet náš produkt i směrem k pozemní přepravě, bývalý název byl limitující.
Při hledání takového názvu jsme naráželi na spousty možností, z nichž nakonec vyhrálo kiwi, a to hlavně proto, že je to jednoduchý název se stejnou výslovností i významem ve všech světových jazycích, což nám propůjčuje globální potanciál. Zároveň je to velmi vzácná čtyřpísmenná doména s “.com”. I proto jsme neváhali zaplatit skoro 20 milionů korun za její odkoupení.
Skypicker „crew“ na veletrhu ITB Berlin.
Je změna názvu firmy noční můrou pro PR manažera, nebo je to vlastně jedno? Pokud je PR manažer alespoň trochu schopný, na podobné výzvy se těší. Já jsem to uvítal jako mou dosud největší výzvu a marketingovou “case study”, jakou jsem měl možnost profesně absolvovat.
Bez nadsázky mohu říct, že to, co jsem se během těch několika málo měsíců příprav rebrandingu naučil, bych se nenaučil ani po pěti letech strávených v knihovně, psaním tiskových zpráv či telefonováním s novináři na téma “Kam v létě Češi nejčastěji létají?”. A to platí jak o fungování firmy, krizovém managementu, přípravě krizové komunikace nebo tiskové konference v horizontu několika málo dnů.
Jaké to je, dělat PR globálnímu startupu, který navíc raketově roste? Ne, že bych chtěl zlehčovat svoji pozici, ale zatím poměrně snadné (úsměv). Speciálně na českém trhu jsme horké zboží, lidé chtějí číst o našich dalších plánech a úspěších. Nerad bych se mýlil, ale někteří nám dokonce ten úspěch i přejí.
V zahraničí nás zase pomalu objevují. Třeba ve Spojených státech, našem v současnosti nejsilnějším trhu, se cestující začínají ptát, odkud jsme se vzali a jak je možné, že jsme tak rychle vyrostli. Není to jen dobrá reklama pro nás, ale také pro celé Česko a Brno jako středoevropské Silicon Valley.
Situace je o to jednodušší, že máme atraktivní produkt postavený na jedinečné technologii a cestování je lifestylovým trendem 21. století. Spojili jsme dvě věci, které do značné míry definují moderního člověka, a postavili na tom firmu. To by bylo, aby se to neprodalo.
Co všechno vlastně práce PR manažera v Kiwi.com obnáší? Dennodenní styk s novináři a vlivnými lidmi v oboru. Tím mám na mysli především travel influencery a bloggery, kteří mají mnohdy na internetu čtenářskou základnu srovnatelnou s největšími médii. Navíc dokáží zasáhnout velmi zajímavou skupinu mladých lidí do 35 let, kteří jsou našimi hlavními zákazníky už nyní, ne tak za deset let.
Na druhé straně klasické PR už v zásadě neexistuje. Spíše se na jeho úkor začíná prosazovat digitální marketing v čele s data-driven content marketingem. Možná vás trochu překvapím, ale osobně si myslím, že dnešní mladý čtenář chce chytrý text, který ho inspiruje. Naštěstí snad už ustupuje doba, kdy prodával sex a za vrchol sdělení byl považován ječící zelený mimozemšťan.
Workshop UNIFERu pro Penam.
Co je na té práci nejtěžší? Udržet si přehled. Abych tvořil kvalitní obsah, musím dokonale znát parametry trhu, na který vstupuji. Musím znát všechno a všechny, během sekundy najít odpověď na jakoukoliv otázku, musím umět skvěle pracovat s analytickými nástroji, jako je Google Analytics, SPSS či Excel a orientovat se v číselných databázích zákazníků.
Zároveň musím přečíst každý důležitý blog, článek a mediální výstup týkající se cestovního ruchu, ekonomiky, technologií, marketingu, byznysu, nás či konkurence. Zdá se vám to přehnané? Vždycky si vzpomenu na slova našeho marketingového ředitele Sampsy Nuotia: Pokud chcete být dobrý markeťák, přečtěte všechny knihy, podívejte se na všechny filmy a sledujte všechna média.
Jak takové společnosti přispívá časté vystupování jejího zakladatele Olivera Dlouhého v médiích? Přeci jen je vidět poměrně často. Samozřejmě je to hlavně Oliverova zásluha, že jsme takto vidět v médiích. Pro naši práci je pak výhodou, že nevystupuje jako samostatná osoba, nýbrž jako zosobnění firmy, kterou vybudoval. Takto se doposud vždy prezentoval a v jeho chování nevidím náznaky toho, že by se to mělo měnit.
Mým úkolem je pouze to, aby měl prostor v relevantních médiích, jejichž pozornost prospívá celé firmě. Osobně ho vnímám jako vizionáře s velkou myšlenkou a součástí mé práce je ho takto představit světu. Skrze jeho osobu se nám tak daří budovat Kiwi.com jako vizionářskou firmu.
Co je pro PR manažera důležité z hlediska jeho vlastností a dovedností? Možná to bude znít trochu povrchně, ale podle mě je nejdůležitější profesionální vzhled, kvalitní vystupování a schopnost prodávat. PR má k obchodu snad ze všech marketingových oblastí nejblíž. Akorát místo produktu či služby prodáváte image firmy. Ten správný přístup si pak už každý najde sám.
Mě baví data a jejich analýza, což se promítá i do témat, která zpracovávám. Schopnost napsat čtivý text se pak určitě předpokládá. Zároveň jsem ale zastáncem toho, že psaní PR článků se dá naučit stejně jako psaní zpravodajství. Je to mustr, který můžete přepisovat stále dokola. Jednou z nejdůležitějších vlastností je ale kritický přístup k informacím a výběru jejich relevance.
Dneska se hodně propojuje PR s marketingem. Vidíte mezi tím ještě nějaký rozdíl? Nevidím a ani si nemyslím, že by tam nějaký byl. Content marketing, sociální sítě a PR už jsou dnes prakticky totéž. S využitím digitálních technologií už ani nejsme závislí na určitých médiích, jelikož se v digitálním prostoru vše kompletně prolíná. Když je potřeba, prostě si médium vytvoříme, což nám kromě jiného pomůže z hlediska SEO. Se správně zvolenou strategií tak dokážeme s málem placeného obsahu dosahovat skvělých výsledků i mimo tradiční silná média. Případně se naše médium jedním z takových stane. Vzpomeňme například na GE Reports, které citují i velké americké mediální domy.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Lukáš Havlásek (Shopsys): Řízení firmy, tvorba strategie, finanční plány
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.