Inzerce

Jaroslav Kaucký (ACOMWARE): Jak připravit e-shop na zahraniční expanzi?

V médiích se občas dočteme o tom, že nějaký český obchod sebral odvahu a expandoval na nový zahraniční trh. Co ale taková expanze obnáší, kdy je na ni e-shop připraven a v jakých trzích se skrývá velký potenciál? Přesně o tom byl rozhovor s Jardou Kauckým z ACOMWARE.

Expanze na zahraniční trhy je jedním z nástrojů k zajištění rychlejšího růstu e-shopu. Každé rozhodování o potenciální expanzi by mělo začínat u zvážení přínosů a rizik. Rozhodnutí, zda a na kterém ze zahraničních trhů otevřít pobočku, by mělo předcházet několik základních kroků.

V prvé řadě je potřeba provést analýzu trhu a konkurence, ze které zjistíte, jestli se e-shopu vůbec na nový trh vstoupit vyplatí. V další fázi je potřeba připravit obchodní a marketingový plán, tedy vytyčení konkurenčních výhod, kterými lze potenciální zákazníky přesvědčit, a strategie všech typů kampaní, do nichž budete po vstupu na trh investovat.

Ve chvíli, kdy je jasné, že expanze dává smysl, je potřeba se zaměřit na zajištění logistiky a dalších služeb, jako je kvalitní zákaznický servis.

Ať už vstupujete na trh anglický, německý nebo slovenský, od kterého vás dělí jen pár desítek kilometrů, budete čelit několika bariérám a rozdílnostem. Nákupní chování zákazníků se od sebe v různých zemích velmi liší. Například v zemích západní Evropy je úroveň zákaznické podpory na významně vyšší úrovni než u nás. Ve východní Evropě zase velmi záleží na ceně.

E-shopy také často podceňují problematiku odlišné legislativy a požadavků na e-commerce prodej v různých zemích. Před expanzí je vhodné si nastudovat legislativu daného státu a seznámit se s veškerými administrativními nároky, které na vás budou kladeny.

Expanze prakticky

Pro e-shopy, které o expanzi do zahraničí uvažují, vznikl nový unikátní projekt Ecommerce akademie. Jedná se o nový vzdělávací program z dílny Google, Asociace pro elektronickou komerci a ACOMWARE zaměřený na e-shopy, které se aktivně zajímají o vstup nebo další expanzi na zahraničních trzích. Program je rozdělen do 11 školících dnů, ve kterých nabídne komplexní informace a praktické rady, jak takovou expanzi úspěšně zvládnout.

Další tipy pro e-shopaře:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

juraj-harkabuzik-web

Zákaznický servis v českých e-shopech: Průzkum mezi 445 firmami | Juraj Harkabuzík (Customer Hero)

martin-kus-web

Budování a řízení e-shopu a značky Vuch | Martin Kůs

adam-kurzok-web

Adam Kurzok (EXPANDO): Expanze do zahraničí v době koronaviru, marketplaces, budoucnost e-commerce

Právě vyšlo

vit-endler-web

Finanční inventura e-shopu: Jak zjistit, kde proděláváte peníze? | Vít Endler (finGOOD.cz)

juraj-harkabuzik-web

Jak vytvořit zákaznickou podporu e-shopu? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

petr-macek-web

Jak připravit firmu na oživení ekonomiky? | Petr Macek (Caflou.cz)

Nejoblíbenější

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

Komentáře

Adam Kurzok Sledovat @admku

Před 4 roky

Dobrý den,

jelikož podnikáme v tom, že pomáháme prodejcům expandovat na světová tržiště (Amazon, eBay), rád bych se vyjádřil k několika zavádějícím informacím ohledně Amazonu…

„Eshopista by si měl říct, proč budu lepší než Amazon“.

– neosobní přístup – ok, beru, na druhou stranu úroveň zákaznické podpory, kterou vyžaduje Amazon se pro některé české eshopy až nedosažitelná, a pozor – konkrétní zákaznickou podporu poskytuje opět prodejce, tzn. prostor pro osobní přístup tady je, Amazon pouze hlídá standardy.

– je to moloch, který nechci podporovat – proto budu lepší než Amazon? Tenhle argument nechápu.
– větší jistota v případě problémů s nákupu – je to přesně naopak, miliony lidí nakupují na Amazonu, protože poskytují 100% jistotu, že v případě problémů, refunduje objednávku. Nevím, jak český eshop např. v Německu vyvolá větší pocit jistoty.

„Amazon jako prodejní kanál není vhodný, protože …“

– okrádá to eshopistu o vlastní brand – pokud chce český eshop expadovat do zahraničí, tak tam žádný brand nemá, takže nejde ukrást něco, co neexistuje.

– stane se otrokem a bude prodávat 60% přes jeden kanál – obrat se nezískává skrz Amazon, ale na Amazonu. Amazon je vlastní tržiště a ekosystém a jeho zákaznicí jsou mu loajální, pokud zboží nenajdou tam – budou ho hledat u jiného prodejce a určitě ne na webové stránce. Pokud tedy prodává eshop za 100k a na Amazonu za 200k, tak vypnutím Amazonu nechává obrat 200k konkurenci. 52% lidí ve světě začíná hledat produkty právě na Amazon, ne na vyhledávači – http://take.ms/m742L

– Amazon si vezme vyšší provizi – ok, zatím nikdy provizi nezvyšoval – bere si 10-15% … s jakým PNO prodává eshop přes PPC, jehož důležitost se rozebírá dále v diskusi?

Prodej na Amazonu nejde brát tak, že já přenáším část svého obratu na toto tržiště, ale naopak já urvu něco z tržiště svým konkurentům a nutno říct, že poslední odhad velikosti Amazonu je kolem 130 miliard USD.

Dále bych ještě podotkl, že prodej přes Amazon je naopak ideální start expanze
– netrvá to dlouho (1-2 týdny)
– není třeba překládat produkty
– dá se tím validovat rychle trhy jako Německo, Anglie, USA, Španělsko nebo Francie
– dá se zjistit, jak lidi reagují na dané produkty
– nikdo neříká, že zákazníkovi nemůže přijít zboží v psí boudě nebo s kuponem na 10% slevu na eshopu

V případě zájmu budu rád pokračovat v této diskusi :)

Odpovědět »

milos

Před 4 roky

To je stejne, jako by si „eshopista“ v nasich podminkach mel rict, proc bude lepsi jako Heureka. Brand je soucasti vnitrniho eko systemu eshopu – jisteze ne kazdeho. Brand je dle meho nejdulezitejsi. Provize 10-15%? Je mnohem levnejsi a do budoucna efektivnejsi vytezit multichannel – hlavne ho spravne vyhodnocovat. Pokud je dobre vytvoreni eko system, tak jste na PNO 3-6 % – jisteze se lisi dle rustu – pokud je XXX % mezirocne. S jakym PNO prodava eshop – za to si muze kazdy eshop sam. Refundovat objednavku je snad normalni. Az se Amazon zacne chovat jako Heureka a vy budete ze 40-50% na nem zavisly, tak to uz bude pozde. Zatim je porad kde ukrajovat a jeste dlouho bude. Na konci jsou i tak vzdy cisla, ty nelzou :) Jenom muj nazor…

Odpovědět »

Martin Rosák

Před 4 roky

Amazon si bere provizi až 20% + dokonce i 20% z poštovného i z DPH, prostě z celé částky, takže amazon se vyplatí pouze dovozcům a importérům. Pokud máte marži 35% tak zbude 0%, pokud máte 100% tak zbude 35%, pokud máte 200% tak zbude 74%… prostě fakt naprd… navíc amazon a amazon zákazník má vždycky pravdu a prodejce zaplatí všechno, co kdo chce.. třeba vrácení peněz za zboží, které zákazník nevrátil.

Odpovědět »

Martin Rosák

Před 4 roky

Je tu nějaký fond, někdo, kdo skupuje už expandované eshopy? jakéhokoliv sortimentu? …komu by bylo možné firmu exitovat? díky.

Odpovědět »

Tomáš Vrtík

Před 4 roky

Dobrý večer, skúste Miton…

Odpovědět »

Ondro

Před 4 roky

Expanzia je za mňa „must have“ každého eshopu, ktorý chce prežiť.
Je otázka ako na to ?

Máme nejaké reálne case study stredných eshopov, nie veľkých hráčov, ktorých financujú investičné skupiny.

Ako sa im darí, ako si riešia marketing, odosielani balíkov a hlavne customer services.
Ak nerátam expando, ktoré pomáha na Amazone, vnimam tu zatiaľ expandeco.com . Máte s nimi reálnu skúsenosť ?

Ďakujem

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Začátky podnikání na českém internetu, (ne)úspěch inovací, nápady na podnikání

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak fungují, jak probíhá těžba a kdy do nich investovat? | Adam Neuberger

oliver-dlouhy-web

Oliver Dlouhý (Kiwi.com): Rychlý růst firmy, budování managementu, spolupráce s investory

martin-kasa-web

Martin Kasa: Investice do startupů, nemovitostí i bitcoinů, byznys s Pilulkou, ochrana spotřebitele