V médiích se občas dočteme o tom, že nějaký český obchod sebral odvahu a expandoval na nový zahraniční trh. Co ale taková expanze obnáší, kdy je na ni e-shop připraven a v jakých trzích se skrývá velký potenciál? Přesně o tom byl rozhovor s Jardou Kauckým z ACOMWARE.
Inzerce
Expanze na zahraniční trhy je jedním z nástrojů k zajištění rychlejšího růstu e-shopu. Každé rozhodování o potenciální expanzi by mělo začínat u zvážení přínosů a rizik. Rozhodnutí, zda a na kterém ze zahraničních trhů otevřít pobočku, by mělo předcházet několik základních kroků.
V prvé řadě je potřeba provést analýzu trhu a konkurence, ze které zjistíte, jestli se e-shopu vůbec na nový trh vstoupit vyplatí. V další fázi je potřeba připravit obchodní a marketingový plán, tedy vytyčení konkurenčních výhod, kterými lze potenciální zákazníky přesvědčit, a strategie všech typů kampaní, do nichž budete po vstupu na trh investovat.
Ve chvíli, kdy je jasné, že expanze dává smysl, je potřeba se zaměřit na zajištění logistiky a dalších služeb, jako je kvalitní zákaznický servis.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Ať už vstupujete na trh anglický, německý nebo slovenský, od kterého vás dělí jen pár desítek kilometrů, budete čelit několika bariérám a rozdílnostem. Nákupní chování zákazníků se od sebe v různých zemích velmi liší. Například v zemích západní Evropy je úroveň zákaznické podpory na významně vyšší úrovni než u nás. Ve východní Evropě zase velmi záleží na ceně.
E-shopy také často podceňují problematiku odlišné legislativy a požadavků na e-commerce prodej v různých zemích. Před expanzí je vhodné si nastudovat legislativu daného státu a seznámit se s veškerými administrativními nároky, které na vás budou kladeny.
Expanze prakticky
Pro e-shopy, které o expanzi do zahraničí uvažují, vznikl nový unikátní projekt Ecommerce akademie. Jedná se o nový vzdělávací program z dílny Google, Asociace pro elektronickou komerci a ACOMWARE zaměřený na e-shopy, které se aktivně zajímají o vstup nebo další expanzi na zahraničních trzích. Program je rozdělen do 11 školících dnů, ve kterých nabídne komplexní informace a praktické rady, jak takovou expanzi úspěšně zvládnout.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Zákaznická spokojenost: Co ji nejvíce ovlivňuje? | Martin Jareš (Foxdeli)
jelikož podnikáme v tom, že pomáháme prodejcům expandovat na světová tržiště (Amazon, eBay), rád bych se vyjádřil k několika zavádějícím informacím ohledně Amazonu…
„Eshopista by si měl říct, proč budu lepší než Amazon“.
– neosobní přístup – ok, beru, na druhou stranu úroveň zákaznické podpory, kterou vyžaduje Amazon se pro některé české eshopy až nedosažitelná, a pozor – konkrétní zákaznickou podporu poskytuje opět prodejce, tzn. prostor pro osobní přístup tady je, Amazon pouze hlídá standardy.
– je to moloch, který nechci podporovat – proto budu lepší než Amazon? Tenhle argument nechápu.
– větší jistota v případě problémů s nákupu – je to přesně naopak, miliony lidí nakupují na Amazonu, protože poskytují 100% jistotu, že v případě problémů, refunduje objednávku. Nevím, jak český eshop např. v Německu vyvolá větší pocit jistoty.
„Amazon jako prodejní kanál není vhodný, protože …“
– okrádá to eshopistu o vlastní brand – pokud chce český eshop expadovat do zahraničí, tak tam žádný brand nemá, takže nejde ukrást něco, co neexistuje.
– stane se otrokem a bude prodávat 60% přes jeden kanál – obrat se nezískává skrz Amazon, ale na Amazonu. Amazon je vlastní tržiště a ekosystém a jeho zákaznicí jsou mu loajální, pokud zboží nenajdou tam – budou ho hledat u jiného prodejce a určitě ne na webové stránce. Pokud tedy prodává eshop za 100k a na Amazonu za 200k, tak vypnutím Amazonu nechává obrat 200k konkurenci. 52% lidí ve světě začíná hledat produkty právě na Amazon, ne na vyhledávači – http://take.ms/m742L
– Amazon si vezme vyšší provizi – ok, zatím nikdy provizi nezvyšoval – bere si 10-15% … s jakým PNO prodává eshop přes PPC, jehož důležitost se rozebírá dále v diskusi?
Prodej na Amazonu nejde brát tak, že já přenáším část svého obratu na toto tržiště, ale naopak já urvu něco z tržiště svým konkurentům a nutno říct, že poslední odhad velikosti Amazonu je kolem 130 miliard USD.
Dále bych ještě podotkl, že prodej přes Amazon je naopak ideální start expanze
– netrvá to dlouho (1-2 týdny)
– není třeba překládat produkty
– dá se tím validovat rychle trhy jako Německo, Anglie, USA, Španělsko nebo Francie
– dá se zjistit, jak lidi reagují na dané produkty
– nikdo neříká, že zákazníkovi nemůže přijít zboží v psí boudě nebo s kuponem na 10% slevu na eshopu
V případě zájmu budu rád pokračovat v této diskusi :)
To je stejne, jako by si „eshopista“ v nasich podminkach mel rict, proc bude lepsi jako Heureka. Brand je soucasti vnitrniho eko systemu eshopu – jisteze ne kazdeho. Brand je dle meho nejdulezitejsi. Provize 10-15%? Je mnohem levnejsi a do budoucna efektivnejsi vytezit multichannel – hlavne ho spravne vyhodnocovat. Pokud je dobre vytvoreni eko system, tak jste na PNO 3-6 % – jisteze se lisi dle rustu – pokud je XXX % mezirocne. S jakym PNO prodava eshop – za to si muze kazdy eshop sam. Refundovat objednavku je snad normalni. Az se Amazon zacne chovat jako Heureka a vy budete ze 40-50% na nem zavisly, tak to uz bude pozde. Zatim je porad kde ukrajovat a jeste dlouho bude. Na konci jsou i tak vzdy cisla, ty nelzou :) Jenom muj nazor…
Amazon si bere provizi až 20% + dokonce i 20% z poštovného i z DPH, prostě z celé částky, takže amazon se vyplatí pouze dovozcům a importérům. Pokud máte marži 35% tak zbude 0%, pokud máte 100% tak zbude 35%, pokud máte 200% tak zbude 74%… prostě fakt naprd… navíc amazon a amazon zákazník má vždycky pravdu a prodejce zaplatí všechno, co kdo chce.. třeba vrácení peněz za zboží, které zákazník nevrátil.
Expanzia je za mňa „must have“ každého eshopu, ktorý chce prežiť.
Je otázka ako na to ?
Máme nejaké reálne case study stredných eshopov, nie veľkých hráčov, ktorých financujú investičné skupiny.
Ako sa im darí, ako si riešia marketing, odosielani balíkov a hlavne customer services.
Ak nerátam expando, ktoré pomáha na Amazone, vnimam tu zatiaľ expandeco.com . Máte s nimi reálnu skúsenosť ?
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Adam Kurzok Sledovat @admku
Před 7 roky
Dobrý den,
jelikož podnikáme v tom, že pomáháme prodejcům expandovat na světová tržiště (Amazon, eBay), rád bych se vyjádřil k několika zavádějícím informacím ohledně Amazonu…
„Eshopista by si měl říct, proč budu lepší než Amazon“.
– neosobní přístup – ok, beru, na druhou stranu úroveň zákaznické podpory, kterou vyžaduje Amazon se pro některé české eshopy až nedosažitelná, a pozor – konkrétní zákaznickou podporu poskytuje opět prodejce, tzn. prostor pro osobní přístup tady je, Amazon pouze hlídá standardy.
– je to moloch, který nechci podporovat – proto budu lepší než Amazon? Tenhle argument nechápu.
– větší jistota v případě problémů s nákupu – je to přesně naopak, miliony lidí nakupují na Amazonu, protože poskytují 100% jistotu, že v případě problémů, refunduje objednávku. Nevím, jak český eshop např. v Německu vyvolá větší pocit jistoty.
„Amazon jako prodejní kanál není vhodný, protože …“
– okrádá to eshopistu o vlastní brand – pokud chce český eshop expadovat do zahraničí, tak tam žádný brand nemá, takže nejde ukrást něco, co neexistuje.
– stane se otrokem a bude prodávat 60% přes jeden kanál – obrat se nezískává skrz Amazon, ale na Amazonu. Amazon je vlastní tržiště a ekosystém a jeho zákaznicí jsou mu loajální, pokud zboží nenajdou tam – budou ho hledat u jiného prodejce a určitě ne na webové stránce. Pokud tedy prodává eshop za 100k a na Amazonu za 200k, tak vypnutím Amazonu nechává obrat 200k konkurenci. 52% lidí ve světě začíná hledat produkty právě na Amazon, ne na vyhledávači – http://take.ms/m742L
– Amazon si vezme vyšší provizi – ok, zatím nikdy provizi nezvyšoval – bere si 10-15% … s jakým PNO prodává eshop přes PPC, jehož důležitost se rozebírá dále v diskusi?
Prodej na Amazonu nejde brát tak, že já přenáším část svého obratu na toto tržiště, ale naopak já urvu něco z tržiště svým konkurentům a nutno říct, že poslední odhad velikosti Amazonu je kolem 130 miliard USD.
Dále bych ještě podotkl, že prodej přes Amazon je naopak ideální start expanze
– netrvá to dlouho (1-2 týdny)
– není třeba překládat produkty
– dá se tím validovat rychle trhy jako Německo, Anglie, USA, Španělsko nebo Francie
– dá se zjistit, jak lidi reagují na dané produkty
– nikdo neříká, že zákazníkovi nemůže přijít zboží v psí boudě nebo s kuponem na 10% slevu na eshopu
V případě zájmu budu rád pokračovat v této diskusi :)
Odpovědět »
milos
Před 7 roky
To je stejne, jako by si „eshopista“ v nasich podminkach mel rict, proc bude lepsi jako Heureka. Brand je soucasti vnitrniho eko systemu eshopu – jisteze ne kazdeho. Brand je dle meho nejdulezitejsi. Provize 10-15%? Je mnohem levnejsi a do budoucna efektivnejsi vytezit multichannel – hlavne ho spravne vyhodnocovat. Pokud je dobre vytvoreni eko system, tak jste na PNO 3-6 % – jisteze se lisi dle rustu – pokud je XXX % mezirocne. S jakym PNO prodava eshop – za to si muze kazdy eshop sam. Refundovat objednavku je snad normalni. Az se Amazon zacne chovat jako Heureka a vy budete ze 40-50% na nem zavisly, tak to uz bude pozde. Zatim je porad kde ukrajovat a jeste dlouho bude. Na konci jsou i tak vzdy cisla, ty nelzou :) Jenom muj nazor…
Odpovědět »
Martin Rosák
Před 7 roky
Amazon si bere provizi až 20% + dokonce i 20% z poštovného i z DPH, prostě z celé částky, takže amazon se vyplatí pouze dovozcům a importérům. Pokud máte marži 35% tak zbude 0%, pokud máte 100% tak zbude 35%, pokud máte 200% tak zbude 74%… prostě fakt naprd… navíc amazon a amazon zákazník má vždycky pravdu a prodejce zaplatí všechno, co kdo chce.. třeba vrácení peněz za zboží, které zákazník nevrátil.
Odpovědět »
Martin Rosák
Před 7 roky
Je tu nějaký fond, někdo, kdo skupuje už expandované eshopy? jakéhokoliv sortimentu? …komu by bylo možné firmu exitovat? díky.
Odpovědět »
Tomáš Vrtík
Před 7 roky
Dobrý večer, skúste Miton…
Odpovědět »
Ondro
Před 6 roky
Expanzia je za mňa „must have“ každého eshopu, ktorý chce prežiť.
Je otázka ako na to ?
Máme nejaké reálne case study stredných eshopov, nie veľkých hráčov, ktorých financujú investičné skupiny.
Ako sa im darí, ako si riešia marketing, odosielani balíkov a hlavne customer services.
Ak nerátam expando, ktoré pomáha na Amazone, vnimam tu zatiaľ expandeco.com . Máte s nimi reálnu skúsenosť ?
Ďakujem
Odpovědět »