Po velmi náročných letech poznamenaných pandemií, válkou na Ukrajině a ekonomickými problémy mi mnoho podnikatelů jednohlasně říká, že kdyby jim právě teď přišla zajímavá nabídka, ihned by ji přijali a svou firmu prodali. Takhle velkou chuť prodávat jsem za 12 let v oboru ještě nezažil. Je to ale dobře?
Inzerce
Uplynulé roky byly náročné. Některé firmy si prošly výraznými změnami, úspornými opatřeními, škrtáním, propouštěním a restrukturalizacemi.
To vše je samozřejmě velmi náročné pro člověka, který za to všechno nese zodpovědnost a musí dělat těžká a nepopulární rozhodnutí.
Není tedy divu, že je představa exitu a možnosti se nadechnout a užít si větší svobody velmi lákavá.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Prodat firmu je ale jedno z největších rozhodnutí, která mohou podnikatelé ve své kariéře udělat. Bývá nevratné a tak zásadní, že může změnit celý jejich život. Je proto dobré ho důkladně promyslet.
Jste prodejní?
Moje zkušenost mi říká, že většina podnikatelů, kteří se rozhodli prodat svůj byznys, se tak rozhodla v tu nejméně vhodnou chvíli. Udělali to proto, že jsou utahaní, vyhořelí a demotivovaní.
To všechno má ale svůj důvod.
Jejich firmy nejspíš zrovna nejsou v dobré kondici, nemají dobré ekonomické výsledky, trápí je výrazné interní problémy a jsou pravděpodobně velmi závislé na svém majiteli. Ten je vyhořelý možná proto, že dosud nedokázal svou práci delegovat na management, je ponořený v operativě a firma se bez něj neobejde.
To všechno jsou zásadní negativa, která mohou výrazně snížit prodejní cenu vaší firmy, pokud se ji vůbec někdo v takové situaci rozhodne koupit. Kupce možná najdete, ale dobrý obchod neuděláte.
Pokud vám záleží na tom, abyste firmu prodali za dobrou cenu a výhodné podmínky, potřebujete tomu dát čas, důkladně to promyslet a dodělat si spoustu domácích úkolů.
Nemluvě o tom, že málokterý exit se povede bez toho, aniž byste firmu museli ještě několik let řídit a byli v ní dále zainteresováni. Domluvit se s kupcem tak vůbec nemusí znamenat, že od příštího týdne budete mít výrazně méně práce. Naopak se nejspíš hodně zapotíte, protože projít námluvami a jednáním s kupci bývá dlouhé, náročné a vyčerpávající.
Prodej firmy podle mě není dobrý důvod, jak řešit vaše vyčerpání a nechuť v řízení firmy pokračovat. Není to dovolená, ale dost náročný proces, který také může dopadnout blbě.
Jaké máte tedy jiné možnosti?
Podnikat ≠ řídit
Když si s podnikateli o jejich motivacích prodávat povídám, většinou docházíme k tomu, že problém není v jejich firmě či v podnikání samotném. Milují to, dělají to roky a firma je jejich dítě. Problém leží ve vyčerpání samotném. Prostě už to dělají dlouho, prošli si náročnými obdobími a lidsky už to nezvládají.
V takovém případě ale není exit jediným řešením. Doporučuji zvážit i možnost předání řízení firmy někomu jinému, kdo za vás převezme operativu a uvolní vám ruce, takže si budete moci dopřát i více volného času.
Samozřejmě, snadno se to říká, hůř se to dělá. Najít do firmy zkušeného manažera může být i na několik let práce, protože se možná netrefíte napoprvé a budete muset hledat znovu. O budování managementu mám celou řadu rozhovorů, které si doporučuji přehrát.
Na stole je ale i možnost interim managementu, jehož popularita v Česku roste a který vám může do firmy přivést kvalitního člověka se zkušenostmi, oporou ve zbytku firmy, ze které pochází, a jasným a konkrétním zadáním, které mu dáte. Jedním z jeho cílů může být i nalezení svého nástupce, případně výchova někoho interního.
Pokud se nacházíte v situaci, kdy o prodeji firmy přemýšlíte, vřele vám doporučuji možnosti interim managementu zvážit. Stojí to peníze a bude pro vás nepříjemné, že vám do řízení firmy někdo začne mluvit, ale může to být řešení, jak si ulevit, nabrat sílu a firmy se nezbavovat v nevhodnou chvíli.
Může vám to ale pomoci ještě s něčím…
Vytvořte aktivum
Jaké firmy jsou pro kupce nejlákavější? Takové, které mohou koupit a ony budou dál fungovat bez problému, efektivně a bez zhoršení výsledků. To nebývají firmy, jejichž původní majitel stále sedí v roli CEO, nezvládá to a nejradši by byl někde jinde.
Díky předání řízení firmy managementu můžete z firmy vytvořit aktivum, které není závislé na vaší přítomnosti, funguje samo a je tudíž i mnohem atraktivnější pro potenciální kupce. Ti si kupují „hotovou“ firmu, která nevyžaduje vaši dennodenní přítomnost.
Firma v takovém stavu samozřejmě není atraktivní jen pro potenciální kupce, ale i pro vás samotné. Představte si, že vaši firmu řídí management, vy už se na jejím řízení nepodílíte, zastáváte maximálně strategickou roli a každý rok si vyplácíte dividendu. To je přeci sen každého podnikatele.
Jinými slovy… Nastavte vaši firmu tak, že ji nebudete chtít prodat. A právě v tu chvíli bude mít možná nejvyšší cenu.
Začněte pomalu
Určitě podnikáte už spoustu let, a tak dobře víte, že v podnikání není nic jednoduché. Stejně tak není jednoduché nic z toho, co píšu v tomto článku. Kdyby to jednoduché bylo, nedává vám to tolik zabrat a nemáte se, čím trápit. Jednoduché řešení prostě neexistuje.
Existuje ale dobře promyšlený postup. Zastavte se, dejte si pár dní dovolenou a zamyslete se nad celou situací z nadhledu. Dobře si rozmyslete, zda chcete skutečně firmu prodat, nebo zda ji jen potřebujete předat managementu.
Ať už se rozhodnete jakkoliv, přistupte k tomu jako k projektu. Napište si, co má být jeho cílem a jaké k němu vedou kroky. Předání řízení firmy i její prodej nejsou nic jiného než série kroků, které potřebujete udělat. Napište si je a začněte na nich pracovat.
Doporučuji vám si poslechnout rozhovory s podnikateli, kteří těmi kroky prošli už před vámi. Najdete tu jak rozhovory o prodeji firem, tak i rozhovory o budování managementu. Poslechněte si je s tužkou a papírem po ruce, protože v nich najdete spoustu myšlenek, které teď možná nemáte.
Neváhejte požádat o radu i další podnikatele, kteří s vámi rádi nasdílí své zkušenosti. Potkat je můžete i na mých off-line akcích, kde máme spoustu majitelů firem, kteří už vedení firmy předali, právě ho předávají, objevili slepé uličky nebo se jim povedlo firmu prodat. Přijďte, nebo mi napište a já vám někoho doporučím.
Přeji vám, abyste se rozhodli dobře a dokázali se posunout správným směrem, který vás udělá šťastnými a najdete v něm ztracenou energii. Vzpomeňte si, proč jste začali a proč to celé děláte. A neupínejte se pouze k jedné možnosti, když jich třeba existuje víc.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.