Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Hodně podnikatelů chce skončit. Dává ale prodej firmy smysl?

Jiří Rostecký
Před 9 měsíců
Jiří Rostecký
Autor fotky: Jirka Chomát

Po velmi náročných letech poznamenaných pandemií, válkou na Ukrajině a ekonomickými problémy mi mnoho podnikatelů jednohlasně říká, že kdyby jim právě teď přišla zajímavá nabídka, ihned by ji přijali a svou firmu prodali. Takhle velkou chuť prodávat jsem za 12 let v oboru ještě nezažil. Je to ale dobře?

Uplynulé roky byly náročné. Některé firmy si prošly výraznými změnami, úspornými opatřeními, škrtáním, propouštěním a restrukturalizacemi.

To vše je samozřejmě velmi náročné pro člověka, který za to všechno nese zodpovědnost a musí dělat těžká a nepopulární rozhodnutí.

Není tedy divu, že je představa exitu a možnosti se nadechnout a užít si větší svobody velmi lákavá.

Inzerce

Prodat firmu je ale jedno z největších rozhodnutí, která mohou podnikatelé ve své kariéře udělat. Bývá nevratné a tak zásadní, že může změnit celý jejich život. Je proto dobré ho důkladně promyslet.

Jste prodejní?

Moje zkušenost mi říká, že většina podnikatelů, kteří se rozhodli prodat svůj byznys, se tak rozhodla v tu nejméně vhodnou chvíli. Udělali to proto, že jsou utahaní, vyhořelí a demotivovaní.

To všechno má ale svůj důvod.

Jejich firmy nejspíš zrovna nejsou v dobré kondici, nemají dobré ekonomické výsledky, trápí je výrazné interní problémy a jsou pravděpodobně velmi závislé na svém majiteli. Ten je vyhořelý možná proto, že dosud nedokázal svou práci delegovat na management, je ponořený v operativě a firma se bez něj neobejde.

To všechno jsou zásadní negativa, která mohou výrazně snížit prodejní cenu vaší firmy, pokud se ji vůbec někdo v takové situaci rozhodne koupit. Kupce možná najdete, ale dobrý obchod neuděláte.

Pokud vám záleží na tom, abyste firmu prodali za dobrou cenu a výhodné podmínky, potřebujete tomu dát čas, důkladně to promyslet a dodělat si spoustu domácích úkolů.

Nemluvě o tom, že málokterý exit se povede bez toho, aniž byste firmu museli ještě několik let řídit a byli v ní dále zainteresováni. Domluvit se s kupcem tak vůbec nemusí znamenat, že od příštího týdne budete mít výrazně méně práce. Naopak se nejspíš hodně zapotíte, protože projít námluvami a jednáním s kupci bývá dlouhé, náročné a vyčerpávající.

Prodej firmy podle mě není dobrý důvod, jak řešit vaše vyčerpání a nechuť v řízení firmy pokračovat. Není to dovolená, ale dost náročný proces, který také může dopadnout blbě.

Jaké máte tedy jiné možnosti?

Podnikat ≠ řídit

Když si s podnikateli o jejich motivacích prodávat povídám, většinou docházíme k tomu, že problém není v jejich firmě či v podnikání samotném. Milují to, dělají to roky a firma je jejich dítě. Problém leží ve vyčerpání samotném. Prostě už to dělají dlouho, prošli si náročnými obdobími a lidsky už to nezvládají.

V takovém případě ale není exit jediným řešením. Doporučuji zvážit i možnost předání řízení firmy někomu jinému, kdo za vás převezme operativu a uvolní vám ruce, takže si budete moci dopřát i více volného času.

Samozřejmě, snadno se to říká, hůř se to dělá. Najít do firmy zkušeného manažera může být i na několik let práce, protože se možná netrefíte napoprvé a budete muset hledat znovu. O budování managementu mám celou řadu rozhovorů, které si doporučuji přehrát.

Na stole je ale i možnost interim managementu, jehož popularita v Česku roste a který vám může do firmy přivést kvalitního člověka se zkušenostmi, oporou ve zbytku firmy, ze které pochází, a jasným a konkrétním zadáním, které mu dáte. Jedním z jeho cílů může být i nalezení svého nástupce, případně výchova někoho interního.

Pokud se nacházíte v situaci, kdy o prodeji firmy přemýšlíte, vřele vám doporučuji možnosti interim managementu zvážit. Stojí to peníze a bude pro vás nepříjemné, že vám do řízení firmy někdo začne mluvit, ale může to být řešení, jak si ulevit, nabrat sílu a firmy se nezbavovat v nevhodnou chvíli.

Může vám to ale pomoci ještě s něčím…

Vytvořte aktivum

Jaké firmy jsou pro kupce nejlákavější? Takové, které mohou koupit a ony budou dál fungovat bez problému, efektivně a bez zhoršení výsledků. To nebývají firmy, jejichž původní majitel stále sedí v roli CEO, nezvládá to a nejradši by byl někde jinde.

Díky předání řízení firmy managementu můžete z firmy vytvořit aktivum, které není závislé na vaší přítomnosti, funguje samo a je tudíž i mnohem atraktivnější pro potenciální kupce. Ti si kupují „hotovou“ firmu, která nevyžaduje vaši dennodenní přítomnost.

Firma v takovém stavu samozřejmě není atraktivní jen pro potenciální kupce, ale i pro vás samotné. Představte si, že vaši firmu řídí management, vy už se na jejím řízení nepodílíte, zastáváte maximálně strategickou roli a každý rok si vyplácíte dividendu. To je přeci sen každého podnikatele.

Jinými slovy… Nastavte vaši firmu tak, že ji nebudete chtít prodat. A právě v tu chvíli bude mít možná nejvyšší cenu.

Začněte pomalu

Určitě podnikáte už spoustu let, a tak dobře víte, že v podnikání není nic jednoduché. Stejně tak není jednoduché nic z toho, co píšu v tomto článku. Kdyby to jednoduché bylo, nedává vám to tolik zabrat a nemáte se, čím trápit. Jednoduché řešení prostě neexistuje.

Existuje ale dobře promyšlený postup. Zastavte se, dejte si pár dní dovolenou a zamyslete se nad celou situací z nadhledu. Dobře si rozmyslete, zda chcete skutečně firmu prodat, nebo zda ji jen potřebujete předat managementu.

Ať už se rozhodnete jakkoliv, přistupte k tomu jako k projektu. Napište si, co má být jeho cílem a jaké k němu vedou kroky. Předání řízení firmy i její prodej nejsou nic jiného než série kroků, které potřebujete udělat. Napište si je a začněte na nich pracovat.

Doporučuji vám si poslechnout rozhovory s podnikateli, kteří těmi kroky prošli už před vámi. Najdete tu jak rozhovory o prodeji firem, tak i rozhovory o budování managementu. Poslechněte si je s tužkou a papírem po ruce, protože v nich najdete spoustu myšlenek, které teď možná nemáte.

Neváhejte požádat o radu i další podnikatele, kteří s vámi rádi nasdílí své zkušenosti. Potkat je můžete i na mých off-line akcích, kde máme spoustu majitelů firem, kteří už vedení firmy předali, právě ho předávají, objevili slepé uličky nebo se jim povedlo firmu prodat. Přijďte, nebo mi napište a já vám někoho doporučím.

Přeji vám, abyste se rozhodli dobře a dokázali se posunout správným směrem, který vás udělá šťastnými a najdete v něm ztracenou energii. Vzpomeňte si, proč jste začali a proč to celé děláte. A neupínejte se pouze k jedné možnosti, když jich třeba existuje víc.

Držím vám palce.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

jiri-jemelka-web

Prodej firmy pohledem kupce. Co ho nejvíc zajímá? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
margareta-krizova-web

Prodej malé firmy: Jak ho provést úspěšně? | Margareta Křížová

Premium
petr-janosik-web

Takhle se za víc jak miliardu prodal Smartlook | Petr Janošík

jiri-jemelka-web

Jak připravit firmu na prodej? | Jiří Jemelka

Premium
miroslav-linhart-web

Prodej firmy: Jak ho provést co nejúspěšněji? | Miroslav Linhart (Deloitte)

petr-benesovsky-web

Prodej firmy: Příběh hostingu ONEbit | Petr Benešovský

Premium
martin-bernatek-web

Prodej firmy: Jak značkou zvýšit její hodnotu? | Martin Bernátek (Ovečkárna)

igor-strecko-web

Konsolidace na webhostingovém trhu | Igor Strečko (Webglobe)