Inzerce

Hodinová sazba freelancera

Hodinová sazba freelancera je jedním z nejčastějších způsobům, jakým odborníci a různí specialisté oceňují svoji práci na volné noze. Nejčastěji se u ní setkáváme u konzultantských profesí (např. marketingových odborníků), programátorů a dalších vývojářů, případně u jakýchkoliv dalších profesí, kde je výpočet hodinové sazby nejlepším způsobem, jak vyjádřit finanční hodnotu práce.

Inzerce

Hodinová sazba na začátku

Většina začínajících podnikatelů na volné noze přistupuje k výpočtu hodinové sazby pouze na základě vlastních emocí. Neumí si spočítat, kolik času reálně stráví nad prací pro klienty a kolik peněz potřebují vydělat, aby pokryli své náklady, odvedli daně, vytvořili si finanční polštář pro případ slabších období a dokázali investovat do sebe a svého růstu.

Právě proto hodinovou sazbu určují nahodile, případně podle jiných freelancerů. Dříve či později jim ale tento přístup přestane dařit, jelikož ucítí potřebu vydělávat více a efektivněji řídit své cashflow.

Freelancer nepotřebuje vydělávat více peněz jen na pokrytí osobních výdajů, ale i na náklady spojené s podnikáním. Do nich spadají peníze vydané třeba na účetní či právní služby, osobní marketing a budování osobní značky, sebevzdělávání, pracovní nástroje a mnoho dalšího.

Freelanceři také musí počítat s výpadky příjmu, kdy například ztratí klienta nebo se objeví jiná okolnost, kvůli které přijdou o příjem nebo musí nečekaně do něčeho investovat (třeba do nového počítače). Z toho důvodu musí být schopni budovat finanční rezervu a ideálně i diverzifikovat své zdroje příjmu.

Hodinová sazba profesionálů na volné noze

Zkušení freelanceři většinou nemají hodinovou sazbu v řádu stovek korun. Z naší zkušenosti se většinou pohybují mezi 1000 a 3000 Kč bez DPH za hodinu práce. Tuto cenu si mohou dovolit nejen díky kvalitě svých služeb, ale i díky síle jejich značky a schopnosti ji klientům prodat.

Najdete samozřejmě i specialisty, kteří si účtují ještě více. V českých podmínkách se ale jedná spíše o výjimku.

Je nutné pamatovat i na to, že hodinová sazba určuje, jaké klienty freelancer získá. Pokud si nastavíte hodinovku za 300 Kč, oslovíte jí jiné klienty, než když ji budete mít desetkrát vyšší. Hodinová sazba tak nepřímo ovlivňuje i marketing a obchodní prezentaci freelancera a svým způsobem předjímá i kvalitu a odbornost jeho práce.

Inzerce

Jak nad hodinovou sazbou přemýšlet?

Je naprosto běžné, že se výše hodinové sazby freelancera postupem času vyvíjí a reaguje na aktuální situaci a vývoj jeho podnikání. Běžné je i to, že freelanceři pracují s více hodinovými sazbami pro své klienty v závislosti například na to, jak dlouho pro ně pracují, jak důležitá a atraktivní pro ně spolupráce je a mnoho dalšího.

Pokud začínáte podnikat na volné noze, doporučujeme to s výší hodinovky nepřehánět. Nastavte si ji takovou, aby vám pohodlně pokryla vaše náklady a abyste neměli tak velký problém získat první klienty. Začněte tedy první soupisem vašich nákladů, k čemuž vám může pomoci i vytvoření osobního rozpočtu, díky kterému zjistíte, kolik a za co reálně utrácíte a kolik tedy musíte vydělávat peněz.

Určete si také, kolik hodin denně chcete pracovat a v jaké dny v měsíci. Podle toho zjistíte, kolik času vůbec můžete svým klientům nabídnout. Nezapomeňte, že se vám určitě nepovede prodat a vyčíslit úplně všechen váš pracovní čas.

Z naší zkušenosti je nutné si s hodinovou sazbou hrát a průběžně ji měnit. Neexistuje vzorec pro přesný výpočet hodinovky, který by reflektoval všechny další okolnosti vašeho podnikání, jako jsou třeba vztahy s vašimi klienty nebo vaše osobní investiční plány.

Poslechněte si příběhy českých freelancerů a zjistěte, jaké mají zdroje příjmu na volné noze:

zuzana-sevcikova-web

Vlastní tým na volné noze: Jak ho vytvořit? | Zuzana Ševčíková

pavel-fara

On-line kurzy v Česku: Co spojuje ty nejlepší? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

kvasnicka-ungr-web

Podnikání na volné noze: Jak ho mění pandemie? | Pavel Ungr a Jan Kvasnička

marek-odehnal-web

Jak se na volné noze posunout na vyšší úroveň? | Investiční poradce Marek Odehnal

janka-chudlikova-web

Janka Chudlíková: Byznys lektorky na volné noze, tvorba on-line produktů, dva neúspěšné starty podnikání

petr-macek-4-web

Podnikání na volné noze: Na čem můžete vydělávat peníze?

ivo-toman-web

Ivo Toman: 30 let podnikání, 100 projektů. Které uspěly a proč?

petr-macek-web

Projektové řízení: Jakých základních pravidel se držet? | Petr Macek (Caflou.cz)

zuzana-sevcikova-web

Vlastní tým na volné noze: Jak ho vytvořit? | Zuzana Ševčíková

ondrej-ratajsky-web

Vzdělávání klientů v B2B: Proč a jak na něj? | Ondřej Ratajský (SmartEmailing.cz)

tomas-baranek-web

Jak se efektivně vzdělávat a číst knihy? | Tomáš Baránek (Jan Melvil)

pavel-fara-web

Jak vytvořit vlastní on-line kurz? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

bara-novakova-web

Nejčastější chyby v textech na webu: Děláte je i vy? | Bára Nováková

pavel-fara

On-line kurzy v Česku: Co spojuje ty nejlepší? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

martin-stanovsky-web

Řízení cashflow digitální agentury | Martin Stanovský

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP obsah

petr-hudec-web

E-shopař youtuberem. Jak vytvořit nový byznys? | Petr Hudec (HuráMobil.cz)

pavel-baudis-web

Pavel Baudiš (Avast): Jak se buduje firma se 400 milióny uživateli po celém světě?

max-kovar-web

Jak řídit sklad a vést skladníky? | Max Kovář (Skladon)

ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc (Reflex Capital): Odvrácená strana spolupráce startupů a investorů