Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Konkrétní a praktické tipy pro řízení malé i velké firmy.
TOP podnikatelé, manažeři a další specialisté na byznys.
Témata, o kterých se jinde nemluví. Důležité pro každého podnikatele.
Zjistit více

Inzerce

Hodinová sazba freelancera

Hodinová sazba freelancera je jedním z nejčastějších způsobům, jakým odborníci a různí specialisté oceňují svoji práci na volné noze. Nejčastěji se u ní setkáváme u konzultantských profesí (např. marketingových odborníků), programátorů a dalších vývojářů, případně u jakýchkoliv dalších profesí, kde je výpočet hodinové sazby nejlepším způsobem, jak vyjádřit finanční hodnotu práce.

Inzerce

Hodinová sazba na začátku

Většina začínajících podnikatelů na volné noze přistupuje k výpočtu hodinové sazby pouze na základě vlastních emocí. Neumí si spočítat, kolik času reálně stráví nad prací pro klienty a kolik peněz potřebují vydělat, aby pokryli své náklady, odvedli daně, vytvořili si finanční polštář pro případ slabších období a dokázali investovat do sebe a svého růstu.

Právě proto hodinovou sazbu určují nahodile, případně podle jiných freelancerů. Dříve či později jim ale tento přístup přestane dařit, jelikož ucítí potřebu vydělávat více a efektivněji řídit své cashflow.

Freelancer nepotřebuje vydělávat více peněz jen na pokrytí osobních výdajů, ale i na náklady spojené s podnikáním. Do nich spadají peníze vydané třeba na účetní či právní služby, osobní marketing a budování osobní značky, sebevzdělávání, pracovní nástroje a mnoho dalšího.

Freelanceři také musí počítat s výpadky příjmu, kdy například ztratí klienta nebo se objeví jiná okolnost, kvůli které přijdou o příjem nebo musí nečekaně do něčeho investovat (třeba do nového počítače). Z toho důvodu musí být schopni budovat finanční rezervu a ideálně i diverzifikovat své zdroje příjmu.

Hodinová sazba profesionálů na volné noze

Zkušení freelanceři většinou nemají hodinovou sazbu v řádu stovek korun. Z naší zkušenosti se většinou pohybují mezi 1000 a 3000 Kč bez DPH za hodinu práce. Tuto cenu si mohou dovolit nejen díky kvalitě svých služeb, ale i díky síle jejich značky a schopnosti ji klientům prodat.

Najdete samozřejmě i specialisty, kteří si účtují ještě více. V českých podmínkách se ale jedná spíše o výjimku.

Je nutné pamatovat i na to, že hodinová sazba určuje, jaké klienty freelancer získá. Pokud si nastavíte hodinovku za 300 Kč, oslovíte jí jiné klienty, než když ji budete mít desetkrát vyšší. Hodinová sazba tak nepřímo ovlivňuje i marketing a obchodní prezentaci freelancera a svým způsobem předjímá i kvalitu a odbornost jeho práce.

Inzerce

Jak nad hodinovou sazbou přemýšlet?

Je naprosto běžné, že se výše hodinové sazby freelancera postupem času vyvíjí a reaguje na aktuální situaci a vývoj jeho podnikání. Běžné je i to, že freelanceři pracují s více hodinovými sazbami pro své klienty v závislosti například na to, jak dlouho pro ně pracují, jak důležitá a atraktivní pro ně spolupráce je a mnoho dalšího.

Pokud začínáte podnikat na volné noze, doporučujeme to s výší hodinovky nepřehánět. Nastavte si ji takovou, aby vám pohodlně pokryla vaše náklady a abyste neměli tak velký problém získat první klienty. Začněte tedy první soupisem vašich nákladů, k čemuž vám může pomoci i vytvoření osobního rozpočtu, díky kterému zjistíte, kolik a za co reálně utrácíte a kolik tedy musíte vydělávat peněz.

Určete si také, kolik hodin denně chcete pracovat a v jaké dny v měsíci. Podle toho zjistíte, kolik času vůbec můžete svým klientům nabídnout. Nezapomeňte, že se vám určitě nepovede prodat a vyčíslit úplně všechen váš pracovní čas.

Z naší zkušenosti je nutné si s hodinovou sazbou hrát a průběžně ji měnit. Neexistuje vzorec pro přesný výpočet hodinovky, který by reflektoval všechny další okolnosti vašeho podnikání, jako jsou třeba vztahy s vašimi klienty nebo vaše osobní investiční plány.

Poslechněte si příběhy českých freelancerů a zjistěte, jaké mají zdroje příjmu na volné noze:

Premium
pavel-ungr-web

Růst v podnikání na volné noze | Pavel Ungr

Premium
bronislav-soborka-web

Broňa Sobotka: Tvorba produktů a marketing na volné noze

Premium
david-lorincz-web

David Lörincz: Jak se stát jedničkou oboru mezi freelancery?

zuzana-sevcikova-web

Vlastní tým na volné noze: Jak ho vytvořit? | Zuzana Ševčíková

pavel-fara

On-line kurzy v Česku: Co spojuje ty nejlepší? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

kvasnicka-ungr-web

Podnikání na volné noze: Jak ho mění pandemie? | Pavel Ungr a Jan Kvasnička

marek-odehnal-web

Jak se na volné noze posunout na vyšší úroveň? | Investiční poradce Marek Odehnal

janka-chudlikova-web

Janka Chudlíková: Byznys lektorky na volné noze, tvorba on-line produktů, dva neúspěšné starty podnikání

petr-macek-4-web

Podnikání na volné noze: Na čem můžete vydělávat peníze?

Premium
jan-karel-web

Výkon obchodníků: Jak ho zvýšit? | Jan Karel

monika-kleckova-web

Jak řídit projekt pro klienta? | Monika Klečková

jiri-peslar-web

Pojištění podnikatelů: Na jaká rizika se často zapomíná? | Jiří Peslar (Allrisk)

Premium
jakub-tizek-web

Začátky podnikání: Největší výzvy, které musíte překonat | Jakub Tížek (Podnikni.to)

miroslav-sommer-web

Jak podnikat jako řemeslník? | Miroslav Sommer

jiri-peslar-web

Pojištění v Česku. Jak fungují profesionálové? | Jiří Peslar

lucie-zitterbartova-web

První rok po založení marketingové agentury | Lucie Zitterbartová (Lucky Citron)

Jiří Rostecký

Když se v podnikání nedostavují výsledky

Jiří Rostecký

Co odlišuje úspěšné od neúspěšných? Prodej!

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP obsah

jaromir-ranek-web

B2B v e-commerce podle Alza.cz | Jaromír Řánek

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

Premium
tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

Premium
milan-duda-web

Kampaň Dvojky v CZC.cz: Jak dělat brandové kampaně? | Milan Duda

Inzerce