Internet je plný článků o tom, jak mají k newsletterům přistupovat e-shopy. Na koho se ale zapomíná, jsou freelanceři. Co mají do e-mailů svým odběratelům vkládat oni? Na jaký obsah je mohou nalákat? Jak svoje e-maily mohou personalizovat? Zeptali jsme se na to několika odborníků.
David Lörincz je specialista na Facebook a ne na e-mailing. Přesto má vlastní newsletter a pravidelně rozesílá nové e-maily s upozorněními na nové články na svém blogu, školení a kurzy. Začal s tím v červenci 2013 a dnes lituje, že to nezkusil už dříve: „Každý z mých odběratelů je potenciální klient, potenciální zákazník.“
Jeho e-maily jsou relativně krátké. Snaží se o to, aby je čtenář mohl přelousknout jedním dechem. Předem si definuje cíl konkrétního e-mailu a doplní do něj většinou jen jeden odkaz. „Vždy se snažím čtenáře přimět k nějakému dotazu, když jim něco není jasné. Pravidelně mi na zpravodaj příjde kolem 20 reakcí, kde mě žádají o upřesnění v aktuálním tématu článku, nebo naopak řeší něco jiného. Někdy si s nimi dokonce zavolám přes Skype a ukazuji obrazovku, pokud to jejich problém vyřeší rychleji. A to zdarma,“ popisuje Lörincz s tím, že se snaží svým odběratelům šetřit čas a dělat radost.
O tom, že je jeho strategie úspěšná, svědčí i výsledky. Lörinczovi se povedlo nasbírat přes 1000 kontaktů. Nikdy k tomu nevyužil žádné agresivní metody (video za e-mail apod.), naopak se snaží budovat databázi zainteresovaných lidí se zájmem o Davida i oblast, které se věnuje. Průměrný open rate jeho zpráv dosahuje 47 % a click rate 22 %. Díky e-mailům se mu povedlo prodat přes 100 školení a 60 online kurzů.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
V Česku máme spoustu newsletterů, ale pouze malé procento z nich je aktivní. Založit si účet v emailingovém systému (nejpoužívanějším je MailChimp) a začít sbírat kontakty totiž vůbec není těžké. Pravá řehole ale přijde až potom, kdy nastane čas tvoření kvalitního obsahu a práce se svými odběrateli.
Podle Pavla Poly z Etnetera Activate to může být způsobeno několika důvody. Freelancer nemusí například vědět, jak s e-mailingem začít, a bojí se udělat první krok. Jiní se zase podceňují a myslí si, že nemají světu co říct, i když je to mnohdy naopak. Někdo e-mailing zase nemusí považovat za svou prioritu (často jen proto, že mu někdo vložil na web formulář) nebo ho to vůbec nezajímá a nevidí v tom přínos.
Přitom může e-mailing velmi podpořit jejich podnikání. „Každý, kdo něco dělá, o tom potenciálně může psát. Cenné jsou všechny možné rady, inspirace, návody, názory a postoje. Čím praktičtější, tím lepší,“ radí Pola a dodává, že jednou z největších obav potenciálních autorů je sebepodceňování: „Často si říkají, že když na něco přišli oni, musel na to přijít i někdo další. To je ale právě omyl. Ve stejnou chvíli nebo kdykoliv později se stovky a tisíce lidí budou nacházet přesně na tom samém místě, jako jste byli vy, než jste udělali ten první krok. A tím, že se s nimi podělíte o svoje konkrétní zkušenosti, jim můžete pomoct.“
Tito odběratelé vašeho newsletteru mohou následovat váš příklad a mohou se od vás inspirovat. Zároveň tím získáte i zpětnou vazbu a dozvíte se zkušenosti jiných lidí, jež můžete využít i ve svém podnikání.
Podle Poly by se každý, kdo dělá svou práci s nadšením, měl o to dělit s ostatními: „U freelancerů je to dost klíčové – je přece potřeba se prodat, dát o sobě vědět, ukázat svoje kvality a podělit se o ně s ostatními. Když freelancer nebude publikovat a nebude mít spoustu ‚odběratelů‘, tak jak se o jeho službách někdo dozví?“ ptá se Pola a dodává, že pro odběratele jsou zajímavé i negativní zkušenosti, slepé cesty, poučení pro příště: „Nebojte se ukázat, že taky děláte chyby. Protože kdo je nedělá, nic se nenaučí a nemůže se zlepšovat.“
„Podívejte se např. na stránky ševce Zachariáše – řekněte sami, není přesně tohle ukázka vášně a zaujetí, které má pan Zachariáš pro svoje řemeslo? A řekli byste si – co takový švec může psát na blog?” komentuje Pola.
Jak už asi chápete, tak e-mailing freelancerů a třeba e-shopů není o tom samém. V případě freelancerů to může být více o prezentaci sebe sama a budování důvěry. Na rozdíl od e-shopů tak autoři nemusí přemýšlet o nějaké personalizaci: „Ona totiž probíhá už samotnou registrací. Pokud vložím e-mail do newsletteru konkrétního freelancera, dávám tím jasně najevo, že mě zajímají jeho postřehy,“ popisuje Pola.
I on však ocení, když ho autor e-mailu osloví jménem nebo něčím dalším: „Lze si vymyslet nějakou super osobní vychytávku. Třeba si zjistí, kdo jsem a podle toho nastaví v odpovědi něco, podle čeho poznám, že se osobně na mě podíval – např. pochválí moje projekty, apod. Nedávno jsem viděl, že si někdo objednal ručně šitou peněženku a v ní byl opět ručně napsaný vzkaz – poděkování za nákup, apod. Bylo na tom prostě vidět, že si někdo dal opravdu záležet, nebyl to automatický stroj a dotyčného to dost potěšilo.“. Dokonce i velké firmy děkují svým followerům na Twitteru a mě osobně potěšilo, když si toho všimli.
Výhodou freelancerů je i volba vhodných nástrojů. Jelikož budou pracovat se stovkami, možná jednotkami tisíc kontaktů, mohou podle Poly využít v podstatě cokoliv: „Základní zkušenosti můžou nasbírat např. v MailChimpu a pak se uvidí, jestli jim to bude stačit nebo budou muset hledat v jiných vodách. U freelancerů se nepředpokládá ani nějaká extra integrace s CRM, backoffice, logistikou, e-shopem, apod.“
Základním pravidlem e-mailingu, je posílat nové zprávy pouze tehdy, pokud je to opravdu vhodné. Nebudete-li schopni rozesílat kvalitní obsah, raději neposílejte nic. Vaše odběratelé jej stejně nebudou chtít číst a akorát o ně přijdete. Souvisí s tím i frekvence zasílání nových e-mailů, a ačkoliv Pola doporučuje alespoň jednou měsíčně e-maily rozeslat, obsah řadí na první místo: „Nemá cenu se bičovat k napsání e-mailu jen proto, že někdo řekl, že aspoň jednou za měsíc musíme něco poslat. Ono by to mělo jít tak nějak samo – cítíte potřebu se podělit? Udělejte to.“.
Stejně tak není potřeba s e-mailingem začínat ihned. Zvláště naprostí začátečníci mohou podstatně snáze sdílet obsah skrze sociální sítě a až po pár měsících začít sbírat první e-mailové adresy.
Pomoci k tomu může i vlastní blog, který je stejně jako sociální sítě naučí to základní – publikovat. „Když se totiž vrátíme na začátek, tak do doby, než si zvyknete na to, že publikujete a jde vám to tak nějak samo od ruky, tak je zbytečné sbírat e-maily. Neměli byste jim totiž, co poslat, a skončilo by to fiaskem. Třeba na našem webu registraci do newsletteru zatím vůbec nemáme,“ uzavírá Pola.
Koukněte se, jak děláme e-mailing my. A sledujte náš magazín, na toto téma připravujeme spoustu nových článků. :-)
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 2 dny
Před 2 dny
Před 3 týdny
Před 3 týdny
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc
Před 4 měsíce
Před 4 měsíce
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc