Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Emailing: Co mohou freelanceři posílat v newsletteru?

Jiří Rostecký
Před 9 roky

Internet je plný článků o tom, jak mají k newsletterům přistupovat e-shopy. Na koho se ale zapomíná, jsou freelanceři. Co mají do e-mailů svým odběratelům vkládat oni? Na jaký obsah je mohou nalákat? Jak svoje e-maily mohou personalizovat? Zeptali jsme se na to několika odborníků.

David Lörincz je specialista na Facebook a ne na e-mailing. Přesto má vlastní newsletter a pravidelně rozesílá nové e-maily s upozorněními na nové články na svém blogu, školení a kurzy. Začal s tím v červenci 2013 a dnes lituje, že to nezkusil už dříve: „Každý z mých odběratelů je potenciální klient, potenciální zákazník.“

Jeho e-maily jsou relativně krátké. Snaží se o to, aby je čtenář mohl přelousknout jedním dechem. Předem si definuje cíl konkrétního e-mailu a doplní do něj většinou jen jeden odkaz. „Vždy se snažím čtenáře přimět k nějakému dotazu, když jim něco není jasné. Pravidelně mi na zpravodaj příjde kolem 20 reakcí, kde mě žádají o upřesnění v aktuálním tématu článku, nebo naopak řeší něco jiného. Někdy si s nimi dokonce zavolám přes Skype a ukazuji obrazovku, pokud to jejich problém vyřeší rychleji. A to zdarma,“ popisuje Lörincz s tím, že se snaží svým odběratelům šetřit čas a dělat radost.

O tom, že je jeho strategie úspěšná, svědčí i výsledky. Lörinczovi se povedlo nasbírat přes 1000 kontaktů. Nikdy k tomu nevyužil žádné agresivní metody (video za e-mail apod.), naopak se snaží budovat databázi zainteresovaných lidí se zájmem o Davida i oblast, které se věnuje. Průměrný open rate jeho zpráv dosahuje 47 % a click rate 22 %. Díky e-mailům se mu povedlo prodat přes 100 školení a 60 online kurzů.

Inzerce

D885e4U
Tento e-mail získal open rate 62 % a click rate 43 %. David však nevyhodnocuje každý e-mail zvlášť. Zaměřuje se především na dlouhodobou strategii a získávání důvěry.

V Česku máme spoustu newsletterů, ale pouze malé procento z nich je aktivní. Založit si účet v emailingovém systému (nejpoužívanějším je MailChimp) a začít sbírat kontakty totiž vůbec není těžké. Pravá řehole ale přijde až potom, kdy nastane čas tvoření kvalitního obsahu a práce se svými odběrateli.

Podle Pavla Poly z Etnetera Activate to může být způsobeno několika důvody. Freelancer nemusí například vědět, jak s e-mailingem začít, a bojí se udělat první krok. Jiní se zase podceňují a myslí si, že nemají světu co říct, i když je to mnohdy naopak. Někdo e-mailing zase nemusí považovat za svou prioritu (často jen proto, že mu někdo vložil na web formulář) nebo ho to vůbec nezajímá a nevidí v tom přínos.

Pomáhat a psát

Přitom může e-mailing velmi podpořit jejich podnikání. „Každý, kdo něco dělá, o tom potenciálně může psát. Cenné jsou všechny možné rady, inspirace, návody, názory a postoje. Čím praktičtější, tím lepší,“ radí Pola a dodává, že jednou z největších obav potenciálních autorů je sebepodceňování: „Často si říkají, že když na něco přišli oni, musel na to přijít i někdo další. To je ale právě omyl. Ve stejnou chvíli nebo kdykoliv později se stovky a tisíce lidí budou nacházet přesně na tom samém místě, jako jste byli vy, než jste udělali ten první krok. A tím, že se s nimi podělíte o svoje konkrétní zkušenosti, jim můžete pomoct.“

Tito odběratelé vašeho newsletteru mohou následovat váš příklad a mohou se od vás inspirovat. Zároveň tím získáte i zpětnou vazbu a dozvíte se zkušenosti jiných lidí, jež můžete využít i ve svém podnikání.

Podle Poly by se každý, kdo dělá svou práci s nadšením, měl o to dělit s ostatními: „U freelancerů je to dost klíčové – je přece potřeba se prodat, dát o sobě vědět, ukázat svoje kvality a podělit se o ně s ostatními. Když freelancer nebude publikovat a nebude mít spoustu ‚odběratelů‘, tak jak se o jeho službách někdo dozví?“ ptá se Pola a dodává, že pro odběratele jsou zajímavé i negativní zkušenosti, slepé cesty, poučení pro příště: „Nebojte se ukázat, že taky děláte chyby. Protože kdo je nedělá, nic se nenaučí a nemůže se zlepšovat.“

„Podívejte se např. na stránky ševce Zachariáše – řekněte sami, není přesně tohle ukázka vášně a zaujetí, které má pan Zachariáš pro svoje řemeslo? A řekli byste si – co takový švec může psát na blog?” komentuje Pola.

Další tipy pro freelancery

  • Posílejte tipy, jak mohou odběratelé zlepšit své podnikání. Posloužit mohou případové studie, ukázky vaší práce, praktické rady.
  • Posílejte tipy, jak se odběratelé mohou vzdělávat. Využijte články oborových blogů a magazínů, školení a další.
  • Propojujte obsah e-mailů se svým blogem. Zkuste odkázat i na další články a doporučte odběratelům relevantní čtení.
  • Dělejte sumáře zajímavých článků, které jste četli a doplňte je vlastním komentářem.
  • Sdílejte fotku ze svého pracovního prostředí a doplňte ji příběhem, co se zrovna dělo.

Personalizaci neřešte. Už ji děláte

Jak už asi chápete, tak e-mailing freelancerů a třeba e-shopů není o tom samém. V případě freelancerů to může být více o prezentaci sebe sama a budování důvěry. Na rozdíl od e-shopů tak autoři nemusí přemýšlet o nějaké personalizaci: „Ona totiž probíhá už samotnou registrací. Pokud vložím e-mail do newsletteru konkrétního freelancera, dávám tím jasně najevo, že mě zajímají jeho postřehy,“ popisuje Pola.

I on však ocení, když ho autor e-mailu osloví jménem nebo něčím dalším: „Lze si vymyslet nějakou super osobní vychytávku. Třeba si zjistí, kdo jsem a podle toho nastaví v odpovědi něco, podle čeho poznám, že se osobně na mě podíval – např. pochválí moje projekty, apod. Nedávno jsem viděl, že si někdo objednal ručně šitou peněženku a v ní byl opět ručně napsaný vzkaz – poděkování za nákup, apod. Bylo na tom prostě vidět, že si někdo dal opravdu záležet, nebyl to automatický stroj a dotyčného to dost potěšilo.“. Dokonce i velké firmy děkují svým followerům na Twitteru a mě osobně potěšilo, když si toho všimli.

Výhodou freelancerů je i volba vhodných nástrojů. Jelikož budou pracovat se stovkami, možná jednotkami tisíc kontaktů, mohou podle Poly využít v podstatě cokoliv: „Základní zkušenosti můžou nasbírat např. v MailChimpu a pak se uvidí, jestli jim to bude stačit nebo budou muset hledat v jiných vodách. U freelancerů se nepředpokládá ani nějaká extra integrace s CRM, backoffice, logistikou, e-shopem, apod.“

Začněte, ale ne e-mailingem

Základním pravidlem e-mailingu, je posílat nové zprávy pouze tehdy, pokud je to opravdu vhodné. Nebudete-li schopni rozesílat kvalitní obsah, raději neposílejte nic. Vaše odběratelé jej stejně nebudou chtít číst a akorát o ně přijdete. Souvisí s tím i frekvence zasílání nových e-mailů, a ačkoliv Pola doporučuje alespoň jednou měsíčně e-maily rozeslat, obsah řadí na první místo: „Nemá cenu se bičovat k napsání e-mailu jen proto, že někdo řekl, že aspoň jednou za měsíc musíme něco poslat. Ono by to mělo jít tak nějak samo – cítíte potřebu se podělit? Udělejte to.“.

Stejně tak není potřeba s e-mailingem začínat ihned. Zvláště naprostí začátečníci mohou podstatně snáze sdílet obsah skrze sociální sítě a až po pár měsících začít sbírat první e-mailové adresy.

Pomoci k tomu může i vlastní blog, který je stejně jako sociální sítě naučí to základní – publikovat. „Když se totiž vrátíme na začátek, tak do doby, než si zvyknete na to, že publikujete a jde vám to tak nějak samo od ruky, tak je zbytečné sbírat e-maily. Neměli byste jim totiž, co poslat, a skončilo by to fiaskem. Třeba na našem webu registraci do newsletteru zatím vůbec nemáme,“ uzavírá Pola.

Tipy pro váš e-mailing

  • Začněte psát. Sledujte reakce odběratelů a zjišťujte, jak se dále zlepšovat.
  • Vybudujte si návyk na psaní – zpočátku to půjde těžko, ale vytrvejte (doporučujeme např. knížku Konec prokrastinace od Petra Ludwiga – nebo se podívejte na jednu z jeho přednášek)
  • S e-mailingem začněte tehdy, kdy jste schopni zvládat psát pravidelně.
  • Budujte důvěru. Dělte se o pozitivní i negativní zkušenosti, buďte otevření.
  • Rozesílejte e-maily jen tehdy, kdy máte co říct. E-maily o ničem nikdo nebude číst a vy akorát ztratíte odběratele.
  • Přistupujte k e-mailingu strategicky. Stanovte si plán a rozmyslete si, jakou roli ve vašem marketingovém mixu má e-mailing hrát. Podle toho poté tvořte nové e-maily.
  • Nepřeceňujte design a nepodceňujte obsah. Obojí je důležité, ale zaměřte se předně na to druhé.
  • Seznamujte se se svými odběrateli. Zkuste si o nich zjistit co nejvíce. Potěšte je.
  • Nepovažujte e-mailing jen za prodejní nástroj. Snažte se jej využívat spíše k podporování vztahu se svými odběrateli.

Koukněte se, jak děláme e-mailing my. A sledujte náš magazín, na toto téma připravujeme spoustu nových článků. :-)

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)