Internet je plný článků o tom, jak mají k newsletterům přistupovat e-shopy. Na koho se ale zapomíná, jsou freelanceři. Co mají do e-mailů svým odběratelům vkládat oni? Na jaký obsah je mohou nalákat? Jak svoje e-maily mohou personalizovat? Zeptali jsme se na to několika odborníků.
Inzerce
David Lörincz je specialista na Facebook a ne na e-mailing. Přesto má vlastní newsletter a pravidelně rozesílá nové e-maily s upozorněními na nové články na svém blogu, školení a kurzy. Začal s tím v červenci 2013 a dnes lituje, že to nezkusil už dříve: „Každý z mých odběratelů je potenciální klient, potenciální zákazník.“
Jeho e-maily jsou relativně krátké. Snaží se o to, aby je čtenář mohl přelousknout jedním dechem. Předem si definuje cíl konkrétního e-mailu a doplní do něj většinou jen jeden odkaz. „Vždy se snažím čtenáře přimět k nějakému dotazu, když jim něco není jasné. Pravidelně mi na zpravodaj příjde kolem 20 reakcí, kde mě žádají o upřesnění v aktuálním tématu článku, nebo naopak řeší něco jiného. Někdy si s nimi dokonce zavolám přes Skype a ukazuji obrazovku, pokud to jejich problém vyřeší rychleji. A to zdarma,“ popisuje Lörincz s tím, že se snaží svým odběratelům šetřit čas a dělat radost.
O tom, že je jeho strategie úspěšná, svědčí i výsledky. Lörinczovi se povedlo nasbírat přes 1000 kontaktů. Nikdy k tomu nevyužil žádné agresivní metody (video za e-mail apod.), naopak se snaží budovat databázi zainteresovaných lidí se zájmem o Davida i oblast, které se věnuje. Průměrný open rate jeho zpráv dosahuje 47 % a click rate 22 %. Díky e-mailům se mu povedlo prodat přes 100 školení a 60 online kurzů.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Tento e-mail získal open rate 62 % a click rate 43 %. David však nevyhodnocuje každý e-mail zvlášť. Zaměřuje se především na dlouhodobou strategii a získávání důvěry.
V Česku máme spoustu newsletterů, ale pouze malé procento z nich je aktivní. Založit si účet v emailingovém systému (nejpoužívanějším je MailChimp) a začít sbírat kontakty totiž vůbec není těžké. Pravá řehole ale přijde až potom, kdy nastane čas tvoření kvalitního obsahu a práce se svými odběrateli.
Podle Pavla Poly z Etnetera Activate to může být způsobeno několika důvody. Freelancer nemusí například vědět, jak s e-mailingem začít, a bojí se udělat první krok. Jiní se zase podceňují a myslí si, že nemají světu co říct, i když je to mnohdy naopak. Někdo e-mailing zase nemusí považovat za svou prioritu (často jen proto, že mu někdo vložil na web formulář) nebo ho to vůbec nezajímá a nevidí v tom přínos.
Pomáhat a psát
Přitom může e-mailing velmi podpořit jejich podnikání. „Každý, kdo něco dělá, o tom potenciálně může psát. Cenné jsou všechny možné rady, inspirace, návody, názory a postoje. Čím praktičtější, tím lepší,“ radí Pola a dodává, že jednou z největších obav potenciálních autorů je sebepodceňování: „Často si říkají, že když na něco přišli oni, musel na to přijít i někdo další. To je ale právě omyl. Ve stejnou chvíli nebo kdykoliv později se stovky a tisíce lidí budou nacházet přesně na tom samém místě, jako jste byli vy, než jste udělali ten první krok. A tím, že se s nimi podělíte o svoje konkrétní zkušenosti, jim můžete pomoct.“
Tito odběratelé vašeho newsletteru mohou následovat váš příklad a mohou se od vás inspirovat. Zároveň tím získáte i zpětnou vazbu a dozvíte se zkušenosti jiných lidí, jež můžete využít i ve svém podnikání.
Podle Poly by se každý, kdo dělá svou práci s nadšením, měl o to dělit s ostatními: „U freelancerů je to dost klíčové – je přece potřeba se prodat, dát o sobě vědět, ukázat svoje kvality a podělit se o ně s ostatními. Když freelancer nebude publikovat a nebude mít spoustu ‚odběratelů‘, tak jak se o jeho službách někdo dozví?“ ptá se Pola a dodává, že pro odběratele jsou zajímavé i negativní zkušenosti, slepé cesty, poučení pro příště: „Nebojte se ukázat, že taky děláte chyby. Protože kdo je nedělá, nic se nenaučí a nemůže se zlepšovat.“
„Podívejte se např. na stránky ševce Zachariáše – řekněte sami, není přesně tohle ukázka vášně a zaujetí, které má pan Zachariáš pro svoje řemeslo? A řekli byste si – co takový švec může psát na blog?” komentuje Pola.
Další tipy pro freelancery
Posílejte tipy, jak mohou odběratelé zlepšit své podnikání. Posloužit mohou případové studie, ukázky vaší práce, praktické rady.
Posílejte tipy, jak se odběratelé mohou vzdělávat. Využijte články oborových blogů a magazínů, školení a další.
Propojujte obsah e-mailů se svým blogem. Zkuste odkázat i na další články a doporučte odběratelům relevantní čtení.
Dělejte sumáře zajímavých článků, které jste četli a doplňte je vlastním komentářem.
Sdílejte fotku ze svého pracovního prostředí a doplňte ji příběhem, co se zrovna dělo.
Personalizaci neřešte. Už ji děláte
Jak už asi chápete, tak e-mailing freelancerů a třeba e-shopů není o tom samém. V případě freelancerů to může být více o prezentaci sebe sama a budování důvěry. Na rozdíl od e-shopů tak autoři nemusí přemýšlet o nějaké personalizaci: „Ona totiž probíhá už samotnou registrací. Pokud vložím e-mail do newsletteru konkrétního freelancera, dávám tím jasně najevo, že mě zajímají jeho postřehy,“ popisuje Pola.
I on však ocení, když ho autor e-mailu osloví jménem nebo něčím dalším: „Lze si vymyslet nějakou super osobní vychytávku. Třeba si zjistí, kdo jsem a podle toho nastaví v odpovědi něco, podle čeho poznám, že se osobně na mě podíval – např. pochválí moje projekty, apod. Nedávno jsem viděl, že si někdo objednal ručně šitou peněženku a v ní byl opět ručně napsaný vzkaz – poděkování za nákup, apod. Bylo na tom prostě vidět, že si někdo dal opravdu záležet, nebyl to automatický stroj a dotyčného to dost potěšilo.“. Dokonce i velké firmy děkují svým followerům na Twitteru a mě osobně potěšilo, když si toho všimli.
Výhodou freelancerů je i volba vhodných nástrojů. Jelikož budou pracovat se stovkami, možná jednotkami tisíc kontaktů, mohou podle Poly využít v podstatě cokoliv: „Základní zkušenosti můžou nasbírat např. v MailChimpu a pak se uvidí, jestli jim to bude stačit nebo budou muset hledat v jiných vodách. U freelancerů se nepředpokládá ani nějaká extra integrace s CRM, backoffice, logistikou, e-shopem, apod.“
Začněte, ale ne e-mailingem
Základním pravidlem e-mailingu, je posílat nové zprávy pouze tehdy, pokud je to opravdu vhodné. Nebudete-li schopni rozesílat kvalitní obsah, raději neposílejte nic. Vaše odběratelé jej stejně nebudou chtít číst a akorát o ně přijdete. Souvisí s tím i frekvence zasílání nových e-mailů, a ačkoliv Pola doporučuje alespoň jednou měsíčně e-maily rozeslat, obsah řadí na první místo: „Nemá cenu se bičovat k napsání e-mailu jen proto, že někdo řekl, že aspoň jednou za měsíc musíme něco poslat. Ono by to mělo jít tak nějak samo – cítíte potřebu se podělit? Udělejte to.“.
Stejně tak není potřeba s e-mailingem začínat ihned. Zvláště naprostí začátečníci mohou podstatně snáze sdílet obsah skrze sociální sítě a až po pár měsících začít sbírat první e-mailové adresy.
Pomoci k tomu může i vlastní blog, který je stejně jako sociální sítě naučí to základní – publikovat. „Když se totiž vrátíme na začátek, tak do doby, než si zvyknete na to, že publikujete a jde vám to tak nějak samo od ruky, tak je zbytečné sbírat e-maily. Neměli byste jim totiž, co poslat, a skončilo by to fiaskem. Třeba na našem webu registraci do newsletteru zatím vůbec nemáme,“ uzavírá Pola.
Tipy pro váš e-mailing
Začněte psát. Sledujte reakce odběratelů a zjišťujte, jak se dále zlepšovat.
Vybudujte si návyk na psaní – zpočátku to půjde těžko, ale vytrvejte (doporučujeme např. knížku Konec prokrastinace od Petra Ludwiga – nebo se podívejte na jednu z jeho přednášek)
S e-mailingem začněte tehdy, kdy jste schopni zvládat psát pravidelně.
Budujte důvěru. Dělte se o pozitivní i negativní zkušenosti, buďte otevření.
Rozesílejte e-maily jen tehdy, kdy máte co říct. E-maily o ničem nikdo nebude číst a vy akorát ztratíte odběratele.
Přistupujte k e-mailingu strategicky. Stanovte si plán a rozmyslete si, jakou roli ve vašem marketingovém mixu má e-mailing hrát. Podle toho poté tvořte nové e-maily.
Nepřeceňujte design a nepodceňujte obsah. Obojí je důležité, ale zaměřte se předně na to druhé.
Seznamujte se se svými odběrateli. Zkuste si o nich zjistit co nejvíce. Potěšte je.
Nepovažujte e-mailing jen za prodejní nástroj. Snažte se jej využívat spíše k podporování vztahu se svými odběrateli.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.