Vzali jsme vzorek desítek různých klientů a sepsali, jakých chyb se dopouštějí nejčastěji. Ukážeme vám, jak své problémy mohou vyřešit a co je nejčastěji způsobuje. Dopouštíte se těchto chyb i vy?
Inzerce
V iParťákovi se setkáváme s mnoha odlišnými typy klientů. Oslovují nás malé firmy i nadnárodní korporace. Nezaleknou se nás ani neziskové projekty, podnikatelé se svým e-shopem, magazínem či osobními webovými stránkami.
Pro mnohé z nich jsme nejenom dodavatelem služeb, ale zároveň i jakýmsi kritikem jejich současné aktivity na internetu a „inspirátorem“. Zjišťujeme, proč jejich web nefunguje tak, jak by měl, zda vynaložené prostředky investovali správně a vymýšlíme další postup. Řada z těchto klientů často využívá jen naše konzultantské služby, aniž bychom pro ně webové stránky sami kdy tvořili.
Díky tomu všemu máme poměrně velkou představu o nejčastějších chybách, kterých se zadavatelé tvorby webových stránek dopouští. Sepsali jsme je v tomto článku a jsou to chyby, které řešíme skutečně velmi často. Pojďme zjistit, zda se jich nedopouštíte také.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Já už snad nevěřím nikomu, kdo se s tím nesetkal. U nás se to totiž vyskytuje velmi často – klienti strašně spěchají. Web potřebovali spustit už včera a teď mají nohu na plynu.
To je bohužel vede k chybám. Rychlý a mnohdy zbrklý a nepromyšlený postup při realizaci webu zabije nejen jeho potenciál, ale často i celou smysluplnost. Však to sami znáte, je lepší dvakrát měřit a jednou řezat.
Nespěchejte. Rychlost vám nepomůže tak jako promyšlený a strategický postup.
Nežeňte se slepě za určitou vizí. Prodiskutujte ji s odborníky, třeba vás navedou na ještě lepší cestu, kterou jste si doposud nedovedli ani představit (a často se tak děje).
Neplánujte tvorbu webu jako něco jednorázového. Po spuštění čehosi, co připomíná web, je nutné posuzovat, zda skutečně funguje, generuje výsledky, řeší problémy, a rozvíjet jej.
WordPress – levně, rychle a kvalitně
Ačkoliv neděláme weby jen na něm, zaměřujeme se hlavně na WordPress. Pro tento oblíbený redakční systém máme něco přes 20 programátorů a dovolím si tvrdit, že na něm dokážeme udělat úplně všechno. Otázkou však zůstává, co na něm doporučujeme udělat klientovi.
Řada agentur a freelancerů se s WordPressem naučila také. Je to to jediné, co umí. Proto na něm svým klientům postaví cokoliv, a to mnohdy zcela bez rozmyslu.
Jenomže on WordPress, ačkoliv je zdarma a tak strašně super, nemusí být vždy tím nejlepším řešením. Setkali jsme se s případy, kdy bylo pro klienta ekonomicky výhodnější vytvořit řešení na míru či využít jiné CMS než lámat a dokola znásilňovat WordPress, jež pro jeho potřeby vůbec nebyl určen.
A to se bavíme jen o ekonomické stránce věci. Pro váš e-shop možná nebude to nejlepší, když poběží na primárně blogovacím systému. Nebo snad ano?
WordPress není zadarmo. Nemyslete si to. Zadarmo si můžete stáhnout a nainstalovat jeho základní verzi a mnoho doplňků, velice pravděpodobně ale brzy budete řešit svoje individuální potřeby, které se vám mohou prodražit.
Nepoužívejte WordPress jen proto, že je dostupný zdarma. Najděte řešení, které nejvíce vyhovuje vašim potřebám a které vám skutečně bude sloužit.
Oslovte dodavatele, kteří pracují s více CMS a případně dělají i řešení na míru. Máte menší riziko toho, že vás budou tlačit někam, kde nechcete být. Komu potom práci zadáte, je už na vás.
Soused to má také
Webové stránky by měly plnit určitou úlohu v celém marketingovém mixu klienta. Měly by mít cíl, smysl, stanovenou strategii… Bohužel tomu tak často není a my se setkáváme s klienty, kteří investují mnohdy i stovky tisíc do webu, který ve skutečnosti vůbec nepotřebují. Nebo ho nepotřebují v podobě a v rozsahu, v jakém ho dnes mají.
Podobná situace nastává i v případě samotného vzhledu či funkcionalit webu. „Oni to ale mají takhle,“ říkají nám často klienti, ukazujíc na web své konkurence. Zda jim ale dané „to“ funguje, už nikdo neví.
Nedělejte webové stránky jen proto, že je mají ostatní. Uvědomte si nejdřív problémy, které jimi chcete vyřešit, a poté to s někým zkonzultujte.
Zamyslete se, zda váš problém vyřeší právě vámi vysněná podoba webu. Zda na něm opravdu potřebujete vše, co jste si vymysleli, nebo zda stačí jen něco (a za daleko menší rozpočet).
Slepě nekopírujte. Ani z části. Vytvářejte si vlastní hypotézy a ověřujte je. Konkurenci nemusí web fungovat, podle našich zkušeností tomu tak pravděpodobně vůbec není.
1 zvládne všechno
„Víte o tom, že uživatelé budou mít značný problém se na vašem webu vyznat a provést jakoukoliv konverzní akci? Kdo vám tu grafiku dělal?“
„No přece programátor.“
Je vám to povědomé? Zejména u klientů s nízkým rozpočtem se často setkáváme s one-hand weby, jak tomu interně s úsměvem přezdíváme. Jsou to stránky, které zbastlil jeden člověk. Udělal vše od obsahu přes grafiku až po naprogramování.
Takové lidi je nutno platit zlatem, pokud dokážou odvést ve všech směrech kvalitní práci. Bohužel tomu tak ale často není a zejména programátoři se svými rádoby grafickými momenty překračují všechny hranice naší fantazie.
Tvorba webu je dnes velmi komplexní disciplína. Klientům se proto snažíme vysvětlit, že v případě nízkého rozpočtu skutečně nemusí jeho 90 % dát do pohledné grafiky lámané na koleni, ale mohou jej investovat do obsahu a třeba využít nějakou dostupnou šablonu, pokud jim finance neumožňují více. Snažíme se apelovat i na to, že je potřeba se každé části vývoje webu věnovat s maximální pozorností a nic se nesmí podcenit.
Vyhněte se všeumělům. Dopřejte si komfort více úhlů pohledu, který vám agentury či freelancerské týmy dokážou nabídnout. My třeba poměrně často zveme na konzultace s klienty naše textaře a další členy týmu. Je to totiž normální.
Programátor bude chtít, abyste investovali do programování. Grafik zase do grafiky. Co ale chtějí vaši zákazníci? Chodí na váš web za sexy kódem a šťavnatou grafikou, nebo za obsahem?
Je to složité, ale neváhejte si ověřovat vše, co vám kdosi řekne. I my to po našich konzultacích klientům doporučujeme a dáváme jim možnost před investicí vše probrat s dalšími odborníky. Je totiž nutné si uvědomit, že klient tvorbě webu často vůbec nerozumí, což dává odborníkovi poměrně snadnou příležitost promrhat klientův rozpočet.
Naklikám si to sám
Zejména uživatelé různých redakčních systémů se často vyžívají v jednoduchosti jejich rozhraní. Třeba WordPress docela jednoduše umožňuje instalaci různých pluginů a šablon. To je báječné, protože vám to jako uživateli dává velkou volnost v dalším vývoji webu. Už se ale nikde nepíše, kdy vám WordPress poradí, co je skutečně správné a co byste raději neměli dělat.
Volnost klienta při tvorbě webu je sice poptávaná, ale zároveň i velmi zrádná. Naklikat si to dokážete sami, ale kvalitativně posoudit a vyhodnotit už ne.
Nedělejte si web sami, pokud to skutečně neumíte. Předejte jej odborníkům. Ti by vám měli doporučit, jak i s nízkým rozpočtem udělat maximum pro dosažení vašich cílů.
Pokud nemáte finance na zainvestování celého vývoje webu, klidně si jej sami naklikejte. Alespoň to ale konzultujte s někým zkušenějším.
Nezapomeňte, že váš web není úspěšný podle toho, kolik pluginů se vám povedlo nainstalovat. Rozhodují zcela jiné věci – obsah, uživatelský zážitek…
Zjistěte si, jak se uživatel na webu obecně chová, jak jej používá, jak konzumuje obsah atp. Pravděpodobně přijdete na to, že jste doposud žili ve velké iluzi.
Na malý web to stačí…
Chcete jenom malý web? Nebude toho na něm příliš? To je fajn. Proč nám to ale říkáte? Chcete skutečně malý web, nebo tím spíše narážíte na váš nízký rozpočet? Karty na stole dávají oběma stranám možnost celou situaci zhodnotit objektivně a přemýšlet nad ní s rozvahou.
Uvědomte si, že i malý web bude mít své uživatele, a je proto nutné, aby dokázal naplnit jejich očekávání, vyřešit jejich problémy apod. „Malý“ není omluva.
Ujasněte si, co si pod pojmem „malý web“ představujete vy a co ostatní. Je malý co do počtu podstránek? Je malý z hlediska návštěvnosti?
Co máte dělat s nízkým rozpočtem, jsme si řekli už výše.
I táááákhle velký může být web. A víte co? Dost možná je to úplně jedno… | Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: ra2 studio
Neztrácejte motivaci
Předmětem podnikání některých dodavatelů je pravděpodobně demotivování svých klientů. Je strašně snadné udělat všechno složité. Zamotat klienta, vytvořit chaos a z tvorby webu udělat noční můru. Ano, vytvořit efektivní webové stránky není jednoduché, a proto dnes máme spoustu specialistů na různé oblasti. Budoucnost ale podle mě nepatří těm, co vědí, ale těm, co to dokážou vysvětlit a lidsky podat klientovi.
Vyhněte se proto všem, kterým nerozumíte. Nedávejte váš web do jejich rukou, ale ptejte se, kontrolujte, snažte se vše co nejvíce pochopit. Pokud nemáte někoho, kdo to udělá za vás, jste vy v roli kontrolora, protože vy rozhodujete o rozpočtu. Kvalitní dodavatel s tím musí počítat, ale zároveň i on musí najít otevřenost a respekt na vaší straně – konec konců toho o tvorbě webu bude vědět více.
Klientům bez rozdílu ve výši rozpočtu vždy doporučuji následující:
Úspěšná tvorba webu začíná nalezením dodavatele, který vám bude vyhovovat. Nehledáte sice nikoho, kdo vás bude jen chválit (a řada klientů takové bohužel hledá), ale ani nikoho, kdo vám nebude sedět, nebude na vás mít čas a nebude o vás mít skutečný zájem. Věnujte tedy výběru dodavatele dostatek času, nepodceňujte to a nerozhodujte se jen podle ceny…
Utečte od dodavatelů, kteří se neptají. Oni vás neznají, nemají ani páru o vašich problémech a tupým přitakáváním jen dávají najevo, že vám vůbec nechtějí pomoci. Správně by se vás měli ptát na tisíce otázek, zapisovat si, konzultovat to s kolegy, případně s vámi i nesouhlasit, diskutovat a obhajovat si svoje názory. To je to, co potřebujete.
Nezačínejte tím, že chcete web. Začněte jinak – potřebujete ho? Vyřeší vaše problémy? Pomůže vám a vašim zákazníkům? Je to ve vaší současné ekonomické situaci ta nejlepší investice? Vyplatí se více investovat někam jinam? A kam třeba?
Mluvte na rovinu. Nemáte velký rozpočet? Řekněte to. Máte nějaký speciální požadavek? Ven s tím. Není nic horšího, než když v průběhu spolupráce začnete vytahovat kostlivce ze skříně.
Nejděte jenom za cenou. Neuvažujte z krátkodobého hlediska. Nehledáte dodavatele, který vám ušetří peníze při investici do webu. Hledáte dodavatele, který vám webem peníze vydělá. A takový dodavatel by se měl pokusit najít řešení odpovídající každému rozpočtu, klidně i menšímu.
Nebojte se najít mentora. Zní to sice vznešeně, ale neskrývá se za tím nic jiného než ucho, které vás vyslechne, a pusa, která vám poradí. Konzultujte tvorbu webu i s někým mimo firmu vašeho dodavatele. Není to jen o hledání chyb a tvrdém dozoru, ale i o více hlavách, které více ví, nové inspiraci a výměně zkušeností. Rozumný dodavatel bude za takového hráče v poli rád, i když mu může lézt na nervy.
Při tvorbě webů se může každý snadno spálit. Kdy jste se spálili vy?
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Eliško, díky za dotaz. Je velmi dobrý, ale nedokáži na něj takto odpovědět. Je příliš obecný a nevím, kdo je to začátečník, v jaké situaci se nachází apod. V článku mluvím zejména k těm, co už plánují investovat do nějakého dodavatele webových stránek, a tudíž si dovolím tvrdit, že mohou mít možnost část financí vložit i do „mentora“. A pokud ne, nedá se nic dělat a je bude to spíše o osobních vazbách a kontaktech. Mně v tomto ohledu pomohly různé oborové akce, kde jsem potkal spoustu zkušenějších lidí, s nimiž jsem se později (a dodnes) mohl poradit. Cest je ale více, napište mi na jiri@rostecky.cz, můžeme něco vymyslet.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
petr fišer
Před 8 roky
Sexy kódem a šťavnatou grafikou, tak u tohohle obratu jsem se fskt zasmál :D
Odpovědět »
Eliška Sledovat @eliskaplitzova
Před 8 roky
Nějaký tip, jak začátečník může sehant ve změti online týpků mentora, který ho vyslechne? ;-)
Odpovědět »
Jiří Rostecký Sledovat @jirirostecky
Před 8 roky
Eliško, díky za dotaz. Je velmi dobrý, ale nedokáži na něj takto odpovědět. Je příliš obecný a nevím, kdo je to začátečník, v jaké situaci se nachází apod. V článku mluvím zejména k těm, co už plánují investovat do nějakého dodavatele webových stránek, a tudíž si dovolím tvrdit, že mohou mít možnost část financí vložit i do „mentora“. A pokud ne, nedá se nic dělat a je bude to spíše o osobních vazbách a kontaktech. Mně v tomto ohledu pomohly různé oborové akce, kde jsem potkal spoustu zkušenějších lidí, s nimiž jsem se později (a dodnes) mohl poradit. Cest je ale více, napište mi na jiri@rostecky.cz, můžeme něco vymyslet.
Odpovědět »