Inspirace pro vaše podnikání a marketing

7 častých chyb při tvorbě webových stránek

Tvorba webových stránekVzali jsme vzorek desítek různých klientů a sepsali, jakých chyb se dopouštějí nejčastěji. Ukážeme vám, jak své problémy mohou vyřešit a co je nejčastěji způsobuje. Dopouštíte se těchto chyb i vy?

V iParťákovi se setkáváme s mnoha odlišnými typy klientů. Oslovují nás malé firmy i nadnárodní korporace. Nezaleknou se nás ani neziskové projekty, podnikatelé se svým e-shopem, magazínem či osobními webovými stránkami.

Pro mnohé z nich jsme nejenom dodavatelem služeb, ale zároveň i jakýmsi kritikem jejich současné aktivity na internetu a „inspirátorem“. Zjišťujeme, proč jejich web nefunguje tak, jak by měl, zda vynaložené prostředky investovali správně a vymýšlíme další postup. Řada z těchto klientů často využívá jen naše konzultantské služby, aniž bychom pro ně webové stránky sami kdy tvořili.

Díky tomu všemu máme poměrně velkou představu o nejčastějších chybách, kterých se zadavatelé tvorby webových stránek dopouští. Sepsali jsme je v tomto článku a jsou to chyby, které řešíme skutečně velmi často. Pojďme zjistit, zda se jich nedopouštíte také.

Tvorba webů není na pár dní

Já už snad nevěřím nikomu, kdo se s tím nesetkal. U nás se to totiž vyskytuje velmi často – klienti strašně spěchají. Web potřebovali spustit už včera a teď mají nohu na plynu.

To je bohužel vede k chybám. Rychlý a mnohdy zbrklý a nepromyšlený postup při realizaci webu zabije nejen jeho potenciál, ale často i celou smysluplnost. Však to sami znáte, je lepší dvakrát měřit a jednou řezat.

  • Nespěchejte. Rychlost vám nepomůže tak jako promyšlený a strategický postup.
  • Nežeňte se slepě za určitou vizí. Prodiskutujte ji s odborníky, třeba vás navedou na ještě lepší cestu, kterou jste si doposud nedovedli ani představit (a často se tak děje).
  • Neplánujte tvorbu webu jako něco jednorázového. Po spuštění čehosi, co připomíná web, je nutné posuzovat, zda skutečně funguje, generuje výsledky, řeší problémy, a rozvíjet jej.

WordPress – levně, rychle a kvalitně

Ačkoliv neděláme weby jen na něm, zaměřujeme se hlavně na WordPress. Pro tento oblíbený redakční systém máme něco přes 20 programátorů a dovolím si tvrdit, že na něm dokážeme udělat úplně všechno. Otázkou však zůstává, co na něm doporučujeme udělat klientovi.

Řada agentur a freelancerů se s WordPressem naučila také. Je to to jediné, co umí. Proto na něm svým klientům postaví cokoliv, a to mnohdy zcela bez rozmyslu.

Jenomže on WordPress, ačkoliv je zdarma a tak strašně super, nemusí být vždy tím nejlepším řešením. Setkali jsme se s případy, kdy bylo pro klienta ekonomicky výhodnější vytvořit řešení na míru či využít jiné CMS než lámat a dokola znásilňovat WordPress, jež pro jeho potřeby vůbec nebyl určen.

A to se bavíme jen o ekonomické stránce věci. Pro váš e-shop možná nebude to nejlepší, když poběží na primárně blogovacím systému. Nebo snad ano?

  • WordPress není zadarmo. Nemyslete si to. Zadarmo si můžete stáhnout a nainstalovat jeho základní verzi a mnoho doplňků, velice pravděpodobně ale brzy budete řešit svoje individuální potřeby, které se vám mohou prodražit.
  • Nepoužívejte WordPress jen proto, že je dostupný zdarma. Najděte řešení, které nejvíce vyhovuje vašim potřebám a které vám skutečně bude sloužit.
  • Oslovte dodavatele, kteří pracují s více CMS a případně dělají i řešení na míru. Máte menší riziko toho, že vás budou tlačit někam, kde nechcete být. Komu potom práci zadáte, je už na vás.

Soused to má také

Webové stránky by měly plnit určitou úlohu v celém marketingovém mixu klienta. Měly by mít cíl, smysl, stanovenou strategii… Bohužel tomu tak často není a my se setkáváme s klienty, kteří investují mnohdy i stovky tisíc do webu, který ve skutečnosti vůbec nepotřebují. Nebo ho nepotřebují v podobě a v rozsahu, v jakém ho dnes mají.

Podobná situace nastává i v případě samotného vzhledu či funkcionalit webu. „Oni to ale mají takhle,“ říkají nám často klienti, ukazujíc na web své konkurence. Zda jim ale dané „to“ funguje, už nikdo neví.

  • Nedělejte webové stránky jen proto, že je mají ostatní. Uvědomte si nejdřív problémy, které jimi chcete vyřešit, a poté to s někým zkonzultujte.
  • Zamyslete se, zda váš problém vyřeší právě vámi vysněná podoba webu. Zda na něm opravdu potřebujete vše, co jste si vymysleli, nebo zda stačí jen něco (a za daleko menší rozpočet).
  • Slepě nekopírujte. Ani z části. Vytvářejte si vlastní hypotézy a ověřujte je. Konkurenci nemusí web fungovat, podle našich zkušeností tomu tak pravděpodobně vůbec není.

1 zvládne všechno

„Víte o tom, že uživatelé budou mít značný problém se na vašem webu vyznat a provést jakoukoliv konverzní akci? Kdo vám tu grafiku dělal?“

„No přece programátor.“

Je vám to povědomé? Zejména u klientů s nízkým rozpočtem se často setkáváme s one-hand weby, jak tomu interně s úsměvem přezdíváme. Jsou to stránky, které zbastlil jeden člověk. Udělal vše od obsahu přes grafiku až po naprogramování.

Takové lidi je nutno platit zlatem, pokud dokážou odvést ve všech směrech kvalitní práci. Bohužel tomu tak ale často není a zejména programátoři se svými rádoby grafickými momenty překračují všechny hranice naší fantazie.

Tvorba webu je dnes velmi komplexní disciplína. Klientům se proto snažíme vysvětlit, že v případě nízkého rozpočtu skutečně nemusí jeho 90 % dát do pohledné grafiky lámané na koleni, ale mohou jej investovat do obsahu a třeba využít nějakou dostupnou šablonu, pokud jim finance neumožňují více. Snažíme se apelovat i na to, že je potřeba se každé části vývoje webu věnovat s maximální pozorností a nic se nesmí podcenit.

  • Vyhněte se všeumělům. Dopřejte si komfort více úhlů pohledu, který vám agentury či freelancerské týmy dokážou nabídnout. My třeba poměrně často zveme na konzultace s klienty naše textaře a další členy týmu. Je to totiž normální.
  • Programátor bude chtít, abyste investovali do programování. Grafik zase do grafiky. Co ale chtějí vaši zákazníci? Chodí na váš web za sexy kódem a šťavnatou grafikou, nebo za obsahem?
  • Je to složité, ale neváhejte si ověřovat vše, co vám kdosi řekne. I my to po našich konzultacích klientům doporučujeme a dáváme jim možnost před investicí vše probrat s dalšími odborníky. Je totiž nutné si uvědomit, že klient tvorbě webu často vůbec nerozumí, což dává odborníkovi poměrně snadnou příležitost promrhat klientův rozpočet.

Naklikám si to sám

Zejména uživatelé různých redakčních systémů se často vyžívají v jednoduchosti jejich rozhraní. Třeba WordPress docela jednoduše umožňuje instalaci různých pluginů a šablon. To je báječné, protože vám to jako uživateli dává velkou volnost v dalším vývoji webu. Už se ale nikde nepíše, kdy vám WordPress poradí, co je skutečně správné a co byste raději neměli dělat.

Volnost klienta při tvorbě webu je sice poptávaná, ale zároveň i velmi zrádná. Naklikat si to dokážete sami, ale kvalitativně posoudit a vyhodnotit už ne.

  • Nedělejte si web sami, pokud to skutečně neumíte. Předejte jej odborníkům. Ti by vám měli doporučit, jak i s nízkým rozpočtem udělat maximum pro dosažení vašich cílů.
  • Pokud nemáte finance na zainvestování celého vývoje webu, klidně si jej sami naklikejte. Alespoň to ale konzultujte s někým zkušenějším.
  • Nezapomeňte, že váš web není úspěšný podle toho, kolik pluginů se vám povedlo nainstalovat. Rozhodují zcela jiné věci – obsah, uživatelský zážitek…
  • Zjistěte si, jak se uživatel na webu obecně chová, jak jej používá, jak konzumuje obsah atp. Pravděpodobně přijdete na to, že jste doposud žili ve velké iluzi.

Na malý web to stačí…

Chcete jenom malý web? Nebude toho na něm příliš? To je fajn. Proč nám to ale říkáte? Chcete skutečně malý web, nebo tím spíše narážíte na váš nízký rozpočet? Karty na stole dávají oběma stranám možnost celou situaci zhodnotit objektivně a přemýšlet nad ní s rozvahou.

  • Uvědomte si, že i malý web bude mít své uživatele, a je proto nutné, aby dokázal naplnit jejich očekávání, vyřešit jejich problémy apod. „Malý“ není omluva.
  • Ujasněte si, co si pod pojmem „malý web“ představujete vy a co ostatní. Je malý co do počtu podstránek? Je malý z hlediska návštěvnosti?
  • Co máte dělat s nízkým rozpočtem, jsme si řekli už výše.
Tvorba webů

I táááákhle velký může být web. A víte co? Dost možná je to úplně jedno…

Neztrácejte motivaci

Předmětem podnikání některých dodavatelů je pravděpodobně demotivování svých klientů. Je strašně snadné udělat všechno složité. Zamotat klienta, vytvořit chaos a z tvorby webu udělat noční můru. Ano, vytvořit efektivní webové stránky není jednoduché, a proto dnes máme spoustu specialistů na různé oblasti. Budoucnost ale podle mě nepatří těm, co vědí, ale těm, co to dokážou vysvětlit a lidsky podat klientovi.

Vyhněte se proto všem, kterým nerozumíte. Nedávejte váš web do jejich rukou, ale ptejte se, kontrolujte, snažte se vše co nejvíce pochopit. Pokud nemáte někoho, kdo to udělá za vás, jste vy v roli kontrolora, protože vy rozhodujete o rozpočtu. Kvalitní dodavatel s tím musí počítat, ale zároveň i on musí najít otevřenost a respekt na vaší straně – konec konců toho o tvorbě webu bude vědět více.

Klientům bez rozdílu ve výši rozpočtu vždy doporučuji následující:

  • Úspěšná tvorba webu začíná nalezením dodavatele, který vám bude vyhovovat. Nehledáte sice nikoho, kdo vás bude jen chválit (a řada klientů takové bohužel hledá), ale ani nikoho, kdo vám nebude sedět, nebude na vás mít čas a nebude o vás mít skutečný zájem. Věnujte tedy výběru dodavatele dostatek času, nepodceňujte to a nerozhodujte se jen podle ceny…
  • Utečte od dodavatelů, kteří se neptají. Oni vás neznají, nemají ani páru o vašich problémech a tupým přitakáváním jen dávají najevo, že vám vůbec nechtějí pomoci. Správně by se vás měli ptát na tisíce otázek, zapisovat si, konzultovat to s kolegy, případně s vámi i nesouhlasit, diskutovat a obhajovat si svoje názory. To je to, co potřebujete.
  • Nezačínejte tím, že chcete web. Začněte jinak – potřebujete ho? Vyřeší vaše problémy? Pomůže vám a vašim zákazníkům? Je to ve vaší současné ekonomické situaci ta nejlepší investice? Vyplatí se více investovat někam jinam? A kam třeba?
  • Mluvte na rovinu. Nemáte velký rozpočet? Řekněte to. Máte nějaký speciální požadavek? Ven s tím. Není nic horšího, než když v průběhu spolupráce začnete vytahovat kostlivce ze skříně.
  • Nejděte jenom za cenou. Neuvažujte z krátkodobého hlediska. Nehledáte dodavatele, který vám ušetří peníze při investici do webu. Hledáte dodavatele, který vám webem peníze vydělá. A takový dodavatel by se měl pokusit najít řešení odpovídající každému rozpočtu, klidně i menšímu.
  • Nebojte se najít mentora. Zní to sice vznešeně, ale neskrývá se za tím nic jiného než ucho, které vás vyslechne, a pusa, která vám poradí. Konzultujte tvorbu webu i s někým mimo firmu vašeho dodavatele. Není to jen o hledání chyb a tvrdém dozoru, ale i o více hlavách, které více ví, nové inspiraci a výměně zkušeností. Rozumný dodavatel bude za takového hráče v poli rád, i když mu může lézt na nervy.

Při tvorbě webů se může každý snadno spálit. Kdy jste se spálili vy?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 3

  1. petr fišer

    -

    Sexy kódem a šťavnatou grafikou, tak u tohohle obratu jsem se fskt zasmál :D

    Odpovědět
  2. Eliška

    -

    Nějaký tip, jak začátečník může sehant ve změti online týpků mentora, který ho vyslechne? ;-)

    Odpovědět
    • Jiří Rostecký

      -

      Eliško, díky za dotaz. Je velmi dobrý, ale nedokáži na něj takto odpovědět. Je příliš obecný a nevím, kdo je to začátečník, v jaké situaci se nachází apod. V článku mluvím zejména k těm, co už plánují investovat do nějakého dodavatele webových stránek, a tudíž si dovolím tvrdit, že mohou mít možnost část financí vložit i do „mentora“. A pokud ne, nedá se nic dělat a je bude to spíše o osobních vazbách a kontaktech. Mně v tomto ohledu pomohly různé oborové akce, kde jsem potkal spoustu zkušenějších lidí, s nimiž jsem se později (a dodnes) mohl poradit. Cest je ale více, napište mi na jiri@rostecky.cz, můžeme něco vymyslet.

      Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu