Inzerce

Chci podnikat a ještě mi není 18. Jak funguje proces zplnoletnění?

Mladého podnikatele sleduje řada začínající podnikatelů nebo lidí, kteří o podnikání teprve uvažují. Mnoha z nim ještě nebylo ani 18 let. Jak mohou začít podnikat oni a jak funguje proces zplnoletnění? O tom jsem si povídal s Ondřejem Preussem z Dostupného advokáta, který začínajícím podnikatelům pomáhá.

Inzerce

Nezletilý podnikatel se musí obrátit na soud. Ten na jeho návrh může plnou, svéprávnost přiznat a to za podmínek, že nezletilý dosáhl věku šestnácti let a je osvědčena jeho schopnost sám se živit a obstarat si své záležitosti. To se prokazuje vlastně svého druhu business plánem. Dále s návrhem musí souhlasit zákonný zástupce nezletilého.

V jiných případech soud návrhu vyhoví, je-li to z vážných důvodů v zájmu nezletilého. Např. objektivně je vše splněno, jen rodiče iracionálně nechtějí poskytnut souhlas. Jen loni soud takto “zplnoletnil” cca 50 lidí, celkem už kolem 150.

Jaká práva a jaké povinnosti po přiznání plné svéprávnosti mladý podnikatel získá?

Jednak zákon od té doby předpokládá, že má rozum průměrného člověka i schopnost užívat jej s běžnou péčí a opatrností a že to každý od ní může v právním styku důvodně očekávat. Svéprávnost je však hlavně způsobilost nabývat pro sebe vlastním právním jednáním práva a zavazovat se k povinnostem (právně jednat). To znamená neomezeně uzavírat smlouvy, vydávat faktury, inkasovat plnění a také bohužel platit daně. Zplnoletněný jedinec sice nemůže pít alkohol nebo řídit auto, ale může si například založit společnost nebo koupit nemovitost.

Pokud o zplnoletnění uvažujete, v prvé řadě si však dobře rozmyslete business plán a srovnejte všechna očekávání. Rádi vám i s touto právní otázkou pomůžeme a případný návrh k soudu připravíme.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

jindrich-jira-web

Jindřich Jíra (SmartEmailing.cz): Jak přemýšlet při hledání práce v marketingu?

david-vrba-web

David Vrba (EDUA Group): Jak správně a efektivně přistoupit k sebevzdělávání?

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak do nich investovat? | Adam Neuberger

Právě vyšlo

baier-rozhon-web

Vstup investora do firmy: Na co si dát pozor po právní stránce? | Martin Rozhoň & Jaroslav Baier

michal-cumpelik-web

Správa rozsáhlých dat ve firmě, vývoj služby Tabidoo | Michal Čumpelík

petr-heller-web

Budoucnost e-commerce a priority pro e-shopy | Petr Heller (Retailys)

Nejoblíbenější

tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak fungují, jak probíhá těžba a kdy do nich investovat? | Adam Neuberger

petr-hudec-web

E-shopař youtuberem. Jak vytvořit nový byznys? | Petr Hudec (HuráMobil.cz)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

janka-chudlikova-web

Janka Chudlíková: Byznys lektorky na volné noze, tvorba on-line produktů, dva neúspěšné starty podnikání

jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Finanční řízení CZC.cz, zdroje růstu do budoucna, manažerské myšlení

martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas (ADLER): Strategie v podnikání, řízení firmy, zvládání krize

pavel-baudis-web

Pavel Baudiš (Avast): Jak se buduje firma se 400 milióny uživateli po celém světě?