Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Uživatelské testování webu: Navrhujeme scénář testování

Návod

Guestpost: Pokud sledujete celý náš seriál, tak už víte, proč je potřeba testovat web, víte, co a jak budete testovat a máte vybrané testery. Je nejvyšší čas připravit scénář testování.

Scénář, který zaujme testery

Většina webových stránek je rozsáhlá a nemůžete po testerech chtít, aby s námi proklikali jednu stránku za druhou. Proto si vybereme několik důleąžitých oblastí a připravíme pro testery úkoly. Úkoly jsou nejdůležitějším krokem v celém testování. Zadání je potřeba zvolit velmi pečlivě. Vybírejte typické akce uživatelů. Jaké informace je asi zajímají? Co budou potřebovat zjistit, když budou mít zájem o vaši nabídku? Otestujte také konverzní cesty.

uzivatelske-testovani-webu

Aby se také tester lépe vžil do své role, připravte pro něho stručný scénář. Postačí jen několik málo vět. Musíte uživateli naznačit, jaký problém chce na stránkách vyřešit. Všechny úkoly poté formulujte tak, aby se scénářem souvisely. Testerovi se bude lépe soustředit.

Pro názornost si veškeré kroky předvedeme na příkladu. Budeme testovat použitelnost webových stránek atrium.cz, které nabízí dřevostavby. Takto může vypadat vzorový scénář:

Máte koupený pozemek pro stavbu domu a hledáte vhodného dodavatele dřevostavby (dozvěděli jste se, že se jedná o levnou, rychlou a velmi kvalitní technologii pro stavbu domů). Na dům máte maximálně 3 miliony korun včetně všeho (základová deska, inženýrské sítě) a potřebujete vybrat dodavatele dřevostavby 4+kk a 120m2 nebo větší. Máte špatnou zkušenost s nekvalitními produkty a chcete postavit dům, ze kterého budete mít radost i za 30 let.

Takovou situaci si tester dokáže dobře představit. On sám by jistě také chtěl velký a kvalitní dům. Pokud vyberete testery správně, vyvoláte v nich tímto scénářem rovnou zájem. Budou si klást sami otázky: Jaký dům asi mohu mít? Bude mít krb v obývacím pokoji?

Připravte si úkoly

Úkoly propojte se scénářem, aby vytvářeli ucelý příběh. Pokud prodáváte domy, je pro vás nejdůležitější, aby na webu lidé našli informace o stavbách, podívali se na katalog a byli přesvědčení, že jen a pouze vy jim dokážete postavit rodinný dům. Vaším konverzním cílem pak je odeslání poptávky, domluvení schůzky a stažení katalogu domů. Přesně na tyto konverzní cíle se zaměříme. Dále se budete ptát na zásadní požadavky vašich zákazníků. Například:

  • Zjistěte, zda firma staví domy podle vašeho požadavku. (takto ověříte použitelnost katalogu)
  • Ověřte si, zda vám přizpůsobí návrh a kolik za to případně zaplatíte.
  • Objednejte si domů vzorový katalog domů (ověříte tak konverzní cestu)
  • Domluvte si schůzku s konzultanty (ověříte tak konverzní cestu)
  • Zjistěte, zda a co se o firmě píše v médiích (reference jsou pro zákazníky důležité)

Vybírejte vzorové otázky tak, aby řešili požadavky uživatelů. Vaše uživatele pravděpodobně nezajímá, že maskotem vaší firmy je kocour Felix. Za to chtějí vědět, kolik je bude dům stát, zda je na klíč a jestli mu pomůžete dojednat financování. Testovat zajímavosti, které ale nejsou pro uživatele směrodatné, nemá valný smysl. Praktické úkoly můžete doplnit o další otázky. My jsme se ptali především na silné stránky firmy a obavy uživatelů:

  • Z čeho byste měli obavu při výběru dodavatele dřevostavby?
  • Vnímáte větší firmu a delší historii jako výhodu při výběru dodavatele dřevostavby?
  • Jak důležité pro rozhodování jsou pro Vás reference nebo vzorové domy?

Pokud nevíte, jaké úkoly zvolit, vytvořte si několik person svých zákazníků. To vám pomůže se do nich lépe vžít a úkoly připravit. Podívejte se pro inspiraci na naše případové studie:

Jak se ptát správně?

Nikdy se neptejte na otázky typu „jak se vám toto líbí“. Tester vám dokáže říci, že se mu něco líbí/nelíbí, ale jak vám to pomůže web vylepšit? Pokud chcete analyzovat pocity testerů, vyžijte raději metodu emočních karet.

Ptejte se na racionální a praktické věci – jak byste udělali tohle? Kam byste klikli. Při zadávání úkolů se snažte nenapovídat. Nepoužívejte klíčová slova, jako například newsletter, ale požádejte testera, aby se přihlásil k odběru novinek.

Úkoly si seřaďte od těch nejvýzamnějších, pro případ, že byste nestihli všechny dotazy. Vystikněte si scénář. Scénář slouží jen vám, testerovi budete úkoly zadávat ústně a vytištěné je nepotřebuje.

Kolik úkolů byste měli mít?

Rozvrhněte úkoly tak, abyste ověřili použitelnost všech významných prvků. Pokud máte malý web, který se zaměřuje výhradně na výživu akvarijní rybiček, bude vám možná stačit 5 úkolů a doplňující otázky a celé testování zvládnete za půl hodiny. Pokud máte stavební firmu, jako my v příkladu, připravíte si například 15 úkolů a budete testovat hodinu.

Zvažte také testování konkurenčních webů. Ukažte testerům několik konkurenčních stránek a požádejte o jednoduché zhodnocení. Můžete se poučit z toho, co dělají správně i z jejich chyb.

Spíše myslete na časovou náročnost testování. Tester bude po hodině testování unavený a nebude se dostatečně soustředit. Testování s 1 testerem by nemělo trvat déle než hodinu.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Tereza Malkusová

Tereza se věnuje copywritingu už 7 let. Aktuálně píše texty a newslettery pro digitální agenturu AITOM. Tereza tvrdí, že krom čtení a psaní nic pořádně neumí. Takže, když nepíše, tak aspoň čte o tom, jak psát, nebo čte fantasy knihy nejlépe od Terryho Pratchetta.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář