Guestpost: V předchozím dílu jsme si vysvětlili, proč má smysl testovat použitelnost webových stránek. Nyní si představíme několik základních metod testování a začneme tvořit testovací scénář.
Inzerce
Typy testování použitelnosti
Existuje celá řada metod, jak použitelnost webových stránek testovat. V prvním kroku můžeme metody rozdělit na kvalitativní a kvantitativní.
Kvantitativní obecně testují především velké množství uživatelů. Obvykle se používá k testování variant. Příkladem může být A/B testování. Toto testování neodpovídá na otázky proč a jak, ale spíše na otázku kolik nebo kde.
K testování často stačí Google Analytics, případně další analytické nástroje. Schopný UX specialista dokáže z dat analyzovat chování uživatelů. Dozvíte se například, kterou variantu tlačítka zvolit, v jaké fázi nákupu zákazníci odcházejí, jaká témata zákazníky zajímají (respektive co a jak dlouho čtou) apod.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Populární metodou jsou také heat mapy – metoda, která sleduje pohyb očí nebo myši po stránce; Ke sledování můžete použít nástroj Monkey Tracker, který je zdarma. Takto vypadá výstup, zde vidíte, o jaké služby mají naši klienti největší zájem:
Ukázka výstupu heat mapy.
Kvalitativní testování je časově náročnější, ale je kvalitní analýzou. Odpoví na otázky typu, proč uživatelé neklikají na přihlášení k newsletteru. Kvalitativních metod testování je také celá řada, například:
Focus group – skupinové dotazování, které může být skvělé i v rámci vaší firmy jako brainstorming při vývoji nových stránek.
Hloubkový rozhovor – při kterém sledujeme pohyb uživatele po webu k předem danému cíli (například vyplnění dotazníku).
Card sorting – metoda, kdy uživatelé přiřazují kartičky s přídavnými jmény (například osobitý, matoucí, nevýrazný ad.) Seznam všech přídavných jmen najdete zde.
Heuristické testování – metoda spočívá v odhalování chyb pomocí porovnávání současného stavu s předem danými pravidly (heuristikami).
Metod testování je samozřejmě mnohem víc, toto jsou jen ty, které dokážete využít i při amatérském testování. Kvalitativní testování nám poskytuje softdata – neboli říká, co siuživatel myslel nebo jak se cítil. Při nákupu se stále rozhodujeme na základě pocitů a emocí, takže tento aspekt nelze podceňovat.
Co všechno mohu otestovat?
Testovat lze na webu prakticky cokoli. Podle toho, co chcete otestovat, vybírejte odpovídající metodu. Pokud potřebujete zjistit, jaká témata uživatele na blogu zajímají a o čem psát? Pak potřebujete kvantitativní analýzu z Google Analytics.
Chcete vědět, jak působí design stránek na uživatele? Pak zkuste metodu card sorting. Chcete vědět, jak se na vašem webu uživatelé pohybují a objevit problémy, které mají? Zvolte hloubkový rozhovor.
Při testování můžete využít i kombinaci metod. Velmi často se používá hloubkový rozhovor a zjednodušený card sorting (použijete například jen 30 slov namísto vyčerpávajícího seznamu). Při rozhovoru totiž otestujete racionální aspekty a kartičky vám zase prozradí, jak se uživatel cítil.
Kdy bych měl začít testovat?
Celá řada lidí testuje až hotový projekt. Testování je pro ně vlastně takovou maturitou, aby si ověřili, že je projekt v pořádku. Při vývoji je lepší testovatod samého začátku.
Testujte už první nápadya wireframy. Nejdříve v kolektivu firmy. Připravte wireframe a ukažte ho například účetní. Ptejte se, co by očekávala pod tímto tlačítkem a v této sekci menu. Stejně testujte i naplánovanou strukturu webu. Zdá se logická i jiným lidem?
I v přípravné fázi můžete využít testery z řad uživatelů. Připravte wireframe úvodní stránky, produktové stránky a kontaktů. Takové testování zabere třeba jen půl hodiny. Nikdy se neptejte, jak se lidem návrh líbí. Na takovou otázku nedostanete relevantní odpověď. Ptejte se, jaké informace očekávají, kde by hledali to či ono apod.
Testovat můžete průběžně ve všech fázích vývoje, ale testovat lze i webové stránky, které už běží dlouho. Ostatně vždy je co zlepšovat.
Jak začít testovat: 4 základní kroky
Vybrat oblast zkoumání
Vybrat testery
Připravit scénář testování
Testování a vyhodnocení
Postupně si probereme všechny tyto fáze. V dalším díle se tedy zaměříme na to, jak vybrat testery.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Tereza se věnuje copywritingu už 7 let. Aktuálně píše texty a newslettery pro digitální agenturu AITOM. Tereza tvrdí, že krom čtení a psaní nic pořádně neumí. Takže, když nepíše, tak aspoň čte o tom, jak psát, nebo čte fantasy knihy nejlépe od Terryho Pratchetta.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.