Doporučujeme

Jak se řídí české firmy? Nahlédněte pod ruce jejich šéfům

Praktické tipy pro řízení firmy na českém trhu
Zkušenosti předních podnikatelů a manažerů
Reálné know-how pro budování vaší firmy
Zjistit více

Uživatelské testování: Jak vybrat testery?

Inzerce

Inzerce

Uživatelské testováníGuestpost: V předchozím díle jsme si ukázali, co všechno můžeme testovat, nyní je důležité rozhodnout se s kým testovat. Jak a kde najít vhodné testery?

Inzerce

Znáte svou cílovou skupinu?

Svoje webové stránky vytváříte pro své zákazníky. Je to tak? Říkáte si, že to je samozřejmé? Velice často s klienty narážíme na problém, že nemají definovanou cílovou skupinu vůbec nebo jen velmi povrchně. Vytvořit uživatelsky přívětivý web pro anonymního uživatele není možné. Jinak se přeci chová teenager, maminka malého dítěte a vrcholový manager, který veškerý volný čas tráví na golfu.

Máte definovanou cílovou skupinu? Výborně. Optimálně si svou definici napište na papír, podle této definice budete hledat vhodné testery. Nemáte jasně definováno, komu chcete prodávat? Tak to musíme změnit.

Persona jako prototyp zákazníka

Už jste slyšeli o personách? To je výborný způsob, jak poznat svou cílovou skupinu. Persona je v zásadě jednoduchý profil zákazníka. Obsahuje jeho věk, pohlaví, bydliště, přibližný příjem, zájmy a problémy. Dejte personě také tvář, pomůže vám to se lépe vcítit do jejích potřeb a vnímání produktu.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Cílem je vytvořit modelovou osobnost, která vám pomůže se vžít do zákazníka. Obvykle vytváříme několik person, podle potřeb, které uživatelé mají. Nevytvářejte víc než 5, naopak se segmentaci zákazníků pomocí person snažte zjednodušit. Jak například vypadají tři základní persony pro firmu, která staví rodinné domy ze dřeva:

Persony
Ukázka person.

Pro základní tvorbu person postačí pečlivě přemýšlet nad potřebami uživatelů. Pokročilou analýzu je nutné postavit na datech, která máte. Google Analytics vám prozradí, kdo jsou vaši uživatelé (jejich věk, pohlaví, bydliště). Můžete na svých stránkách spustit anketu nebo si nechat provést průzkum trhu. Výborný návod, jak postupovat, najdete na blogu Romana Hřebeckého. Jednoduchou tvorbu person zvládnete sami. Stáhněte si naši šablonu a vyzkoušejte si to!

Jak vybrat vhodné testery?

Vyberte několik testerů z cílové skupiny. Vybírejte tak, aby zastupovali různé uživatelské problémy. Zůstaňme u příkladu dřevostaveb – vyberte uživatele, který chce stavět hned; uživatele, který jen sonduje na trhu a stavět se zatím nechystá, a pak nějakého, který už dům má. Ten vám totiž dá cennou zpětnou vazbu, co řešil během výstavby. Tyto problémy můžete vyřešit už s předstihem. Optimální je různé zastoupení věku, chtějte ženy i muže – oba mají totiž úplně jinou perspektivu.

Méně je někdy více. Pro amatérský test postačí vybrat 3 – 6 testerů. Záleží na tom, kolik person máte. Už 5 testerů odhalí 75 % zásadních problémů s použitelností.

Uživatelské testování
5 testerů odhalí 75 % zásadních problémů s použitelností

Uživatele můžete oslovit přímo z řad zákazníků, můžete dát na webové stránky či sociální sítě banner, který zve uživatele na testování, nebo můžete o nábor požádat personální agenturu.

Vždy si ale zkontrolujte testery. Můžete jim třeba rozeslat krátký dotazníček, a na základě odpovědí si vybrat testery, které potřebujete. S každým testerem se spojte. Dohodněte se si s každým zvlášť schůzku, i u takové maličkosti můžete navázat osobní kontakt.

Zadarmo ani tester nekliká

Může se stát, že testeři budou ochotni pomoci vám jen tak. Ale většinu z nich malých dárkem potěšíte. Pochválí vás mezi přáteli a vy máte reklamu zdarma. Pokud máte lovebrand nebo atraktivní produkty, můžete dát uživatelům dárek. Alternativou je dárkový poukaz v určité hodnotě, nebo finanční kompenzace.

Zapojte kreativitu. Svou cílovou skupinu už znáte, vyberte tedy něco, co ji baví.

Jak drahý by měl dárek být nebo kolik by měl tester dostat? Opět se rozhodujte podle cílové skupiny. Obvykle se hodnota odměny pohybuje v řádech stovek korun. Stráví s vámi minimálně hodinu času plus cestu. Nabídněte jim tedy minimálně tolik, kolik si mohou vydělat za 2 hodiny.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Tereza Malkusová

Tereza se věnuje copywritingu už 7 let. Aktuálně píše texty a newslettery pro digitální agenturu AITOM. Tereza tvrdí, že krom čtení a psaní nic pořádně neumí. Takže, když nepíše, tak aspoň čte o tom, jak psát, nebo čte fantasy knihy nejlépe od Terryho Pratchetta.

Nenechte si ujít

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

jiri-jemelka-web

Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka

Premium
jiri-rostecky-senta-cermakova-web

Jirka Rostecký: Úspěch v podnikání určuje i naše rodina | Senta Čermáková

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

petr-macek-web

Díky čemu roste aplikace Caflou? | Petr Macek

Premium
pavel-milan-cerny-web

Vybudoval Econea.cz, ale nakonec z ní odešel. Cesta za štěstím Pavla Milana Černého

michaela-steinhauser-web

Růst firmy: Jak ho zvládá Skinners? | Michaela Steinhauser

jindra-dohnal-web

Bez strategického myšlení nemáte v byznysu šanci | Jindra Dohnal (Creatixo)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

jakub-oska-web

Jirka Rostecký o rozjezdu podnikání: Pokud opravdu chcete, cestu si najdete | Jakub Oška (BYMFIT.cz)

Premium
john-vanhara-web

John Vanhara: Růst firmy, zaměření na zisk, výběr a řízení lidí

Premium
gabriel-simco-web

Strategie pro úspěšný e-shop krok za krokem | Gabriel Šimčo

Premium
pavel-hadrbolec-web

Finanční ředitel T-Mobilu: Jak se buduje zdravá firma? | Pavel Hadrbolec

Inzerce