Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Problémy a příležitosti v podnikání

Jiří Rostecký
Před 3 roky
Autor fotky: Jirka Chomát

Nedávno jsem tweetoval, že podnikání je o nekonečném řešení problémů. Jakmile jeden problém vyřešíte, brzy se objeví další. A tak se to opakuje stále dokola.

To nejlepší, co jsem se zatím naučil, je přestat tomu říkat „problémy“ a ve všem hledat příležitost, jak něco vylepšit, změnit a nastavit lépe.

Jenomže, jak se to dělá? Jak se z problémů vytváří příležitosti?

Naučte se pokládat správné otázky

V rámci konzultací často podnikatelům a manažerům pomáhám vidět věci jinak. Přeci jen jsem (nejen v mých rozhovorech) položil už stovky tisíc otázek tisícům lidí a něco už vím o tom, jak se správně ptát a jak jedinou otázkou posunout úhel pohledu na věc.

Pamatuji si třeba podnikatele, kterému se rozhodl odejít jeden z klíčových zaměstnanců. To byla nepříjemná zpráva a podnikatel se mohl zbláznit hledáním odpovědí na otázky „Jak najít někoho nového?“ nebo „Co si bez něj vůbec počneme?“. Neustále se točil v kruhu a pátral po způsobu, jak původního zaměstnance nahradit jiným a jak odstranit celý problém.

Zeptal jsem se ho: „Proč je pro tebe ten člověk tak důležitý?“

Hodil po mně divným pohledem a odpověděl: „No má přeci na starost celou tuhle oblast. A navíc to dělá skvěle!“

„Jasně, ale proč je důležitý?“ trval jsem na svém a dodal: „To, že měl do teď někdo na starost nějakou oblast, neznamená, že to nejde udělat jinak a lépe, abys tenhle problém už nemusel řešit v budoucnu.“

V tu chvíli jsme se nechápali. Trvalo ale pár dní a přišel za mnou s úplně jinou náladou: „Tak mi ta tvoje otázka vrtala hlavou. Podíval jsem se, co ten člověk vlastně dělal a čím trávil nejvíc času. Část těch věcí se vůbec nemusí dělat. Jinou mohou dělat zaměstnanci pod ním a bude to lepší. Kus by se dal vyřešit přes nějaký nástroj a zbytek může dělat někdo, kdo nemusí být tak dobrý, jako to bylo zapotřebí doteď.“

Všechno je návyk

Způsob, jakým přemýšlíme nad věcmi, je návyk. Je to proces, který jsme se naučili v průběhu našeho života a který formovaly zkušenosti, které jsme při něm získali. Návyky jsou jednoduché – co se stane naším návykem, to se nám dělá snadno a bez většího úsilí. Takže řešit problémy obvyklým způsobem, na který jsme zvyklý, jde jednodušeji a většinou to děláme úplně automaticky.

Ten podnikatel byl zvyklý řešit odchod zaměstnance nalezením nového zaměstnance. Vyměnil jednu figurku za druhou místo, aby se pokusil změnit celou hru. Bylo to pro něj snadné, dělal to tak vždycky a hledat jiné cesty ho většinou ani nenapadlo.

Stačila velmi jednoduchá otázka, kterou by si ale sám v takovou chvíli nepoložil, a našel způsob, jak místo řešení problému najít příležitost na zefektivnění procesů ve své firmě, vytvoření větší nezávislosti na těžko nahraditelných specialistech a nakonec i na snížení nákladů na zbytečnou pracovní pozici.

Jedna otázka. Nový úhel pohledu. Z problému příležitost.

Buďte vnímaví

Lidé si otázky pokládat neumí, protože jsou až příliš ovlivněni svými návyky a přesvědčeními, které jim brání myslet jinak. Proto si platí všechny možné specialisty od business konzultantů po terapeuty a kouče. Dělají dobře, protože mít někoho, kdo vám pomáhá rozšiřovat obzory, se může bohatě vyplatit, a to i finančně.

Jestli mě něco naučilo pokládání otázek, tak to byla vnímavost.

Zjistil jsem, že problémy máme tendenci vidět jako mnohem větší, než ve skutečnosti jsou. Většinou je navíc nevidíme celé a musíme se na chvíli zastavit, pořádně se soustředit a pochopit všechny souvislosti, které problém má.

Především mě to ale naučilo vnímavosti sebe sama. Umět vnímat, jak přemýšlím, proč to tak je a co zrovna dělám. Uvědomit si, když postupuji v zajetém vzorci a nevidím, že mohou existovat i jiná řešení. Naučit se sám sebe zeptat „Co, když to tak není?“ nebo „Jak by to šlo jinak?“ a podobně.

Nakonec si ale můžete opravdu pomoci jen velmi jednoduchou otázkou: „Jak z toho sakra udělám příležitost?“

Na otázkách je nejkrásnější, že ty nejjednodušší často přináší nejlepší odpovědi. Jen si je zapomínáme pokládat. Přeji, ať vám se to povede a máte obzor plný příležitostí a ne problémů.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

jiri-rostecky-web

MladýPodnikatel.cz mění design

martin-komarek-web

Dokáže e-shopům ušetřit miliony v logistice. Co řeší nejčastěji? | Martin Komárek

Premium
jakub-chalupecky-web

Jednotková ekonomika: Jak ji mít pod kontrolou? | Jakub Chalupecký (Košík.cz)

marek-odehnal-web

Investování do firem v Asii. Jak vypadá tamní trh? | Marek Odehnal

Premium Nyní zdarma
jiriho-klienti-klienty

Jiřího klienti #11: Jak získat nové klienty?

Premium
daibor-pulkert-web

Kdy zavřít firmu? Nejhorší scénář, který může být příležitostí pro něco nového | Dalibor Pulkert

Premium Nyní zdarma
jiriho-klienti-web

Jiřího klienti #10: Mindset v podnikání. Dá se změnit?