Inzerce

Inzerce

Problémy a příležitosti v podnikání

Autor fotky: Jirka Chomát

Nedávno jsem tweetoval, že podnikání je o nekonečném řešení problémů. Jakmile jeden problém vyřešíte, brzy se objeví další. A tak se to opakuje stále dokola.

To nejlepší, co jsem se zatím naučil, je přestat tomu říkat „problémy“ a ve všem hledat příležitost, jak něco vylepšit, změnit a nastavit lépe.

Jenomže, jak se to dělá? Jak se z problémů vytváří příležitosti?

Naučte se pokládat správné otázky

V rámci konzultací často podnikatelům a manažerům pomáhám vidět věci jinak. Přeci jen jsem (nejen v mých rozhovorech) položil už stovky tisíc otázek tisícům lidí a něco už vím o tom, jak se správně ptát a jak jedinou otázkou posunout úhel pohledu na věc.

Pamatuji si třeba podnikatele, kterému se rozhodl odejít jeden z klíčových zaměstnanců. To byla nepříjemná zpráva a podnikatel se mohl zbláznit hledáním odpovědí na otázky „Jak najít někoho nového?“ nebo „Co si bez něj vůbec počneme?“. Neustále se točil v kruhu a pátral po způsobu, jak původního zaměstnance nahradit jiným a jak odstranit celý problém.

Zeptal jsem se ho: „Proč je pro tebe ten člověk tak důležitý?“

Hodil po mně divným pohledem a odpověděl: „No má přeci na starost celou tuhle oblast. A navíc to dělá skvěle!“

„Jasně, ale proč je důležitý?“ trval jsem na svém a dodal: „To, že měl do teď někdo na starost nějakou oblast, neznamená, že to nejde udělat jinak a lépe, abys tenhle problém už nemusel řešit v budoucnu.“

V tu chvíli jsme se nechápali. Trvalo ale pár dní a přišel za mnou s úplně jinou náladou: „Tak mi ta tvoje otázka vrtala hlavou. Podíval jsem se, co ten člověk vlastně dělal a čím trávil nejvíc času. Část těch věcí se vůbec nemusí dělat. Jinou mohou dělat zaměstnanci pod ním a bude to lepší. Kus by se dal vyřešit přes nějaký nástroj a zbytek může dělat někdo, kdo nemusí být tak dobrý, jako to bylo zapotřebí doteď.“

Všechno je návyk

Způsob, jakým přemýšlíme nad věcmi, je návyk. Je to proces, který jsme se naučili v průběhu našeho života a který formovaly zkušenosti, které jsme při něm získali. Návyky jsou jednoduché – co se stane naším návykem, to se nám dělá snadno a bez většího úsilí. Takže řešit problémy obvyklým způsobem, na který jsme zvyklý, jde jednodušeji a většinou to děláme úplně automaticky.

Ten podnikatel byl zvyklý řešit odchod zaměstnance nalezením nového zaměstnance. Vyměnil jednu figurku za druhou místo, aby se pokusil změnit celou hru. Bylo to pro něj snadné, dělal to tak vždycky a hledat jiné cesty ho většinou ani nenapadlo.

Stačila velmi jednoduchá otázka, kterou by si ale sám v takovou chvíli nepoložil, a našel způsob, jak místo řešení problému najít příležitost na zefektivnění procesů ve své firmě, vytvoření větší nezávislosti na těžko nahraditelných specialistech a nakonec i na snížení nákladů na zbytečnou pracovní pozici.

Jedna otázka. Nový úhel pohledu. Z problému příležitost.

Buďte vnímaví

Lidé si otázky pokládat neumí, protože jsou až příliš ovlivněni svými návyky a přesvědčeními, které jim brání myslet jinak. Proto si platí všechny možné specialisty od business konzultantů po terapeuty a kouče. Dělají dobře, protože mít někoho, kdo vám pomáhá rozšiřovat obzory, se může bohatě vyplatit, a to i finančně.

Jestli mě něco naučilo pokládání otázek, tak to byla vnímavost.

Zjistil jsem, že problémy máme tendenci vidět jako mnohem větší, než ve skutečnosti jsou. Většinou je navíc nevidíme celé a musíme se na chvíli zastavit, pořádně se soustředit a pochopit všechny souvislosti, které problém má.

Především mě to ale naučilo vnímavosti sebe sama. Umět vnímat, jak přemýšlím, proč to tak je a co zrovna dělám. Uvědomit si, když postupuji v zajetém vzorci a nevidím, že mohou existovat i jiná řešení. Naučit se sám sebe zeptat „Co, když to tak není?“ nebo „Jak by to šlo jinak?“ a podobně.

Nakonec si ale můžete opravdu pomoci jen velmi jednoduchou otázkou: „Jak z toho sakra udělám příležitost?“

Na otázkách je nejkrásnější, že ty nejjednodušší často přináší nejlepší odpovědi. Jen si je zapomínáme pokládat. Přeji, ať vám se to povede a máte obzor plný příležitostí a ne problémů.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

marek-odehnal-web

2022: Rok inflace a zvyšování úrokových sazeb

andrea-grigerova-web

Psychologie fontů: Na fontu záleží, jestli u vás lidé nakoupí

marek-odehnal-web

2021: Přebytek peněz v systému a rekordní výnosy napříč investičním spektrem

Právě vyšlo

Premium
jan-vlachynsky-web

Jan Vlachynský: Jak být dobrým šéfem?

Premium
michal-krutis-web

Marketingová strategie středně velké firmy | Michal Krutiš

adam-neuberger-web

Nákup kryptoměn: Jak na něj? | Adam Neuberger (Probinex)

Nejoblíbenější

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

Premium
dominik-pichal-web

Privátní značky: Jak je vytvořit? | Dominik Píchal (Grizly.cz)

Premium
petr-pouchly-web

Proč pro vás nechtějí pracovat špičkoví lidé? | Petr Pouchlý

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Jak vybudovat skutečně hodnotný e-shop?

michal-koubek-10-web

Michal Koubek: Služby pro zákazníky e-shopů jako nový zdroj příjmu firmy

Premium
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

simona-kijonkova-web

Simona Kijonková: Byznys Zásilkovny, budoucnost logistiky, úspěch v podnikání