Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Problémy a příležitosti v podnikání

Inzerce

Inzerce

Autor fotky: Jirka Chomát

Nedávno jsem tweetoval, že podnikání je o nekonečném řešení problémů. Jakmile jeden problém vyřešíte, brzy se objeví další. A tak se to opakuje stále dokola.

Inzerce

To nejlepší, co jsem se zatím naučil, je přestat tomu říkat „problémy“ a ve všem hledat příležitost, jak něco vylepšit, změnit a nastavit lépe.

Jenomže, jak se to dělá? Jak se z problémů vytváří příležitosti?

Naučte se pokládat správné otázky

V rámci konzultací často podnikatelům a manažerům pomáhám vidět věci jinak. Přeci jen jsem (nejen v mých rozhovorech) položil už stovky tisíc otázek tisícům lidí a něco už vím o tom, jak se správně ptát a jak jedinou otázkou posunout úhel pohledu na věc.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Pamatuji si třeba podnikatele, kterému se rozhodl odejít jeden z klíčových zaměstnanců. To byla nepříjemná zpráva a podnikatel se mohl zbláznit hledáním odpovědí na otázky „Jak najít někoho nového?“ nebo „Co si bez něj vůbec počneme?“. Neustále se točil v kruhu a pátral po způsobu, jak původního zaměstnance nahradit jiným a jak odstranit celý problém.

Zeptal jsem se ho: „Proč je pro tebe ten člověk tak důležitý?“

Hodil po mně divným pohledem a odpověděl: „No má přeci na starost celou tuhle oblast. A navíc to dělá skvěle!“

„Jasně, ale proč je důležitý?“ trval jsem na svém a dodal: „To, že měl do teď někdo na starost nějakou oblast, neznamená, že to nejde udělat jinak a lépe, abys tenhle problém už nemusel řešit v budoucnu.“

V tu chvíli jsme se nechápali. Trvalo ale pár dní a přišel za mnou s úplně jinou náladou: „Tak mi ta tvoje otázka vrtala hlavou. Podíval jsem se, co ten člověk vlastně dělal a čím trávil nejvíc času. Část těch věcí se vůbec nemusí dělat. Jinou mohou dělat zaměstnanci pod ním a bude to lepší. Kus by se dal vyřešit přes nějaký nástroj a zbytek může dělat někdo, kdo nemusí být tak dobrý, jako to bylo zapotřebí doteď.“

Všechno je návyk

Způsob, jakým přemýšlíme nad věcmi, je návyk. Je to proces, který jsme se naučili v průběhu našeho života a který formovaly zkušenosti, které jsme při něm získali. Návyky jsou jednoduché – co se stane naším návykem, to se nám dělá snadno a bez většího úsilí. Takže řešit problémy obvyklým způsobem, na který jsme zvyklý, jde jednodušeji a většinou to děláme úplně automaticky.

Ten podnikatel byl zvyklý řešit odchod zaměstnance nalezením nového zaměstnance. Vyměnil jednu figurku za druhou místo, aby se pokusil změnit celou hru. Bylo to pro něj snadné, dělal to tak vždycky a hledat jiné cesty ho většinou ani nenapadlo.

Stačila velmi jednoduchá otázka, kterou by si ale sám v takovou chvíli nepoložil, a našel způsob, jak místo řešení problému najít příležitost na zefektivnění procesů ve své firmě, vytvoření větší nezávislosti na těžko nahraditelných specialistech a nakonec i na snížení nákladů na zbytečnou pracovní pozici.

Jedna otázka. Nový úhel pohledu. Z problému příležitost.

Buďte vnímaví

Lidé si otázky pokládat neumí, protože jsou až příliš ovlivněni svými návyky a přesvědčeními, které jim brání myslet jinak. Proto si platí všechny možné specialisty od business konzultantů po terapeuty a kouče. Dělají dobře, protože mít někoho, kdo vám pomáhá rozšiřovat obzory, se může bohatě vyplatit, a to i finančně.

Jestli mě něco naučilo pokládání otázek, tak to byla vnímavost.

Zjistil jsem, že problémy máme tendenci vidět jako mnohem větší, než ve skutečnosti jsou. Většinou je navíc nevidíme celé a musíme se na chvíli zastavit, pořádně se soustředit a pochopit všechny souvislosti, které problém má.

Především mě to ale naučilo vnímavosti sebe sama. Umět vnímat, jak přemýšlím, proč to tak je a co zrovna dělám. Uvědomit si, když postupuji v zajetém vzorci a nevidím, že mohou existovat i jiná řešení. Naučit se sám sebe zeptat „Co, když to tak není?“ nebo „Jak by to šlo jinak?“ a podobně.

Nakonec si ale můžete opravdu pomoci jen velmi jednoduchou otázkou: „Jak z toho sakra udělám příležitost?“

Na otázkách je nejkrásnější, že ty nejjednodušší často přináší nejlepší odpovědi. Jen si je zapomínáme pokládat. Přeji, ať vám se to povede a máte obzor plný příležitostí a ne problémů.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

jiri-rostecky-web

MladýPodnikatel.cz mění design

petr-macek-web

Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)

Premium
jan-moravcik-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? Příklad GentlemanStore.cz | Jan Moravčík

jiri-rostecky-jiri-jemelka-web

Jirka Rostecký o řízení firem: Vytvořte si dobré majitelské zadání | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
ondrej-vanek-web

Proč jsou malé firmy tak křehké? A jak to změnit? | Ondřej Vaněk (Blindspot)

gabriela-mrkvicova-web

Zkušená networkerka: Jak v byznysu budovat kvalitní vztahy? | Gabriela Mrkvicová (Smart Network)

jan-astary-web

Jak se buduje e-commerce agentura? | Ján Aštary (Dexfinity)

Premium
martin-schovanec-web

Jak otočit kormidlo firmy novým směrem? Příběh Xzone | Martin Schovanec

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

jiri-rostecky-jiri-jemelka-web

Jirka Rostecký o řízení firem: Vytvořte si dobré majitelské zadání | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
martina-svadbikova-web

Firma nezávislá na zakladateli. Jak to udělat? | Martina Svadbíková (Bella Rose)

Inzerce