Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Inzerce

Pohovor s uchazečem o práci: Role a úskalí personalistů, kteří mohou vše zkazit…

V dnešní době se stalo módou používat personalisty a pracovní agentury, bohužel to často nefunguje příliš dobře. Obě strany často páchají mnoho chyb, které ve výsledku možnou spolupráci spíše zhatí. Ještě horší možností je zaměstnání nekvalitního člověka, kterého se potom lze jen obtížně zbavit. Pohovor přitom není nic složitého, je to v podstatě obchodní jednání.

Inzerce

O co vlastně na pohovoru jde?

Většina zájemců o práci i firem se chová podivným způsobem a zbytečně se věnují nepodstatným věcem. Zaměstnání není nic jiného než forma obchodu. Firma potřebuje udělat určitou práci, na kterou potřebuje kvalifikovaného zaměstnance, a za tuto práci nabízí odměnu. U pohovoru jde zejména o ověření kvalifikace a ujasnění si pracovních podmínek a nabízené odměny. Vše ostatní jsou až druhořadé záležitosti.

Úskalí personalistů

Mezi současnou běžnou praxi patří využívání tzv. personalistů. Personalista je často mladá osoba, která nebude ani zaměstnavatelem, ani nadřízeným uchazeče. Není nic trapnějšího, než když se ukáže, že personalista o práci zaměstnance nic neví nebo dokonce neumí požadovaný cizí jazyk.

Mnoho personalistů má sklony zbytečně rýpat do soukromého života zaměstanance a pokládat pseudopsychologické otázky, psát testy z jazyků a podobně. Takové jednání je nedůstojné a zbytečně uvádí uchazeče do trapných situací. Obzvláště nevhodně podobné jednání působí, pokud je uchazeč výrazně starší než personalista.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Zaměstnání je obchod, ale personalisté si ho bohužel často pletou s nákupem zboží. Mladý a nezkušený personalista může najímat maximálně absolventy, ale nemůže řídit pohovor se zkušenými zaměstnanci či se dokonce snažit přetáhnout zaměstnance konkurence.

Odborné zaměstnance by měl najímat specialista

Pokud se jedná o pohovor se zkušeným odborníkem, nikdy by neměl pohovor vést personalista, který sám není specialistou v oboru. Pokud firma z nějakého důvodu na přítomnosti personalisty trvá, měl by být u pohovoru přítomen i budoucí nadřízený zaměstnance, který je schopen patřičně zhodnotit jeho znalosti a praxi a také poskytnout přesné informace o nabízené pracovní pozici.

Personalista není schopen zhodnotit zkušenosti a schopnosti vývojového či výzkumného pracovníka, zejména pokud ho takový odborník převyšuje praxí a věkem.

Jak by tedy měl pohovor probíhat?

Obě strany se k pohovoru dostaví včas a po řádné přípravě. Zaměstnavatel se nesnaží uchazeče o práci stresovat, nezasahuje zbytečně do soukromí uchazeče a poskytuje úplné a přesné informace o nabízené pozici. Uchazeč poskytuje úplné informace o svém vzdělání a praxi.

Naprosto stěžejním bodem je ujasnění si přesného popisu požadované práce, vymezení skutečných časových nároků zaměstnavatele a vymezení skutečné výše nabízené mzdy. U nabízené mzdy je třeba předem vyřešit, kolik bude fixní část a kolik budou případné odměny a přesně vymezit případné další nabízené benefity.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
ondrej-vanek-web

Proč jsou malé firmy tak křehké? A jak to změnit? | Ondřej Vaněk (Blindspot)

gabriela-mrkvicova-web

Zkušená networkerka: Jak v byznysu budovat kvalitní vztahy? | Gabriela Mrkvicová (Smart Network)

Právě vyšlo

jan-astary-web

Jak se buduje e-commerce agentura? | Ján Aštary (Dexfinity)

Premium
martin-schovanec-web

Jak otočit kormidlo firmy novým směrem? Příběh Xzone | Martin Schovanec

jakub-oska-web

Jirka Rostecký o rozjezdu podnikání: Pokud opravdu chcete, cestu si najdete | Jakub Oška (BYMFIT.cz)

Nejoblíbenější

Premium
daniel-kmoch-web

Finanční ředitel Bonami: Na záchranu firmy jsme měli 6 měsíců | Daniel Kmoch

Premium
dominik-stroukal

Byznys pohledem ekonoma. Na co se teď zaměřit a je správný čas na prodej firmy? | Dominik Stroukal

Premium
ondrej-klega

Hledáte investora pro váš e-shop? Takhle získáte eRockets | Ondřej Klega

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

Premium
martina-svadbikova-web

Firma nezávislá na zakladateli. Jak to udělat? | Martina Svadbíková (Bella Rose)

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Inzerce