V dnešní době můžeme pozorovat jeden zajímavý jev: podcenění přípravy na osobní obchodní schůzku, ať již s klientem, kolegou nebo kamarádem. Schůzka pak podle toho také vypadá. Člověk „vaří z vody“, spoustu podstatných věcí zapomene uvést, nebo ani nemá co k danému tématu říci. Výsledek vás pravděpodobně nepotěší a schůzky se budou muset opakovat, bude-li to ještě možné.
Inzerce
Domácí příprava
Ať jdete na jakoukoliv obchodní schůzku, nepodceňte přípravu. Před schůzkou samotnou již víte, o čem bude. Pokud tomu tak není, snažte se získat co nejvíce informací, ať již pomocí emailů, nebo telefonicky. Čím více informací budete mít, tím lépe. Sepište si vše podstatné nejlépe tak, abyste pak mohli tomu druhému nechat něco „v ruce“. Alespoň si nebude muset dělat spoustu poznámek a uvidí, že jste přípravu nepodcenili.
Jakákoliv myšlenka, nápad nebo možné rozšíření navíc, je určitě plus, jelikož ten, s kým máte schůzku, ocení jakoukoliv vaší iniciativu. Nezná vás a ihned po první schůzce si o vás udělá „obrázek“. Ve vašem zájmu by mělo být, aby tento „obrázek“ byl co nejlepší. Snažte se definovat, co bude předmětem budoucí spolupráce, jak dlouho by to mohlo trvat, udělejte cenovou kalkulaci. Nebojte se přesných termínů a přesných cen, jelikož už na první schůzce budete mít všichni jasno o tom, kolik vše bude stát a kdy by to mohlo být dokončeno. Klient se na základě toho může ihned rozhodnout, zda o spolupráci má zájem, nebo nikoli. Ušetříte tím čas jak sobě, tak i možnému budoucímu klientovi.
Oblečení a společenská etiketa
Důležitou roli při hodnocení toho druhého je určitě i oblečení, chování nebo samotné vyjadřování. První schůzka je především o dojmech z toho druhého. Snažte se zapůsobit i po této stránce co možná nejlépe. Formálnější oblečení je rozhodně lepší volbou než tepláky a mikina.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Nejdůležitější je však jedna věc – zůstaňte sami sebou. Neberte schůzku jako divadelní představení, které musí být nějakým způsobem zahráno. Vaše osobnost je další prvek, který může upoutat pozornost. Na druhou stranu se ale nesnažte „házet vtípky“ a „nepříjemné poznámky“ za každou cenu. Zachovejte důstojnost celé schůzky.
Schopnost vysvětlit problém na jednoduchém příkladu
Další obrovské plus je schopnost vysvětlit potencionálnímu klientovi složité problémy na jednoduchých příkladech. Předem si to můžete zkusit na svých známých nebo rodičích. Tato schopnost je ve výsledku k nezaplacení.
Případně, pokud vysvětlení nestačí, mějte v záloze ukázky řešení, ať už vysvětlujete cokoliv. Klient tak může vidět, že jste již s podobnou problematikou pracovali a víte tedy, jak jí zpracovat.
Ukažte své zdravé sebevědomí
Každý z vás by měl dbát na to, aby již na první schůzce ukázal zdravé sebevědomí. Jak na to? Zde je pár základních rad:
Nechte ruce a nohy v klidu: Když jste nervózní, tak poklepáváte nohou, hrajete si s vlasy nebo prstýnkem? Snažte se tomuto chování vyvarovat, jelikož značí vaší nervozitu.
Nehrbte se: Hrbení znamená, že jste v obrané pozici a čekáte útok. Snažte se zachovat stabilní pozici, tedy nehrbit se a sedět pěkně vzpřímeně.
Oční kontakt: Neklopte oči, nekulte očima, nezírejte na klienta. Snažte se udržovat oční kontakt, který značí, že jste soustředěni a dáváte pozor právě na klienta. Ale neudržujte moc dlouhé kontakty, směřujte očima také jinam.
Usmívejte se: Úsměv je na schůzce žádoucí. Snažte se být v pohodě a nemračte se. Pokud vznikla vtipná situace, nebojte se usmát, ale nepřehánějte to.
Snažte se dohodnout na pravidlech spolupráce
Už na první schůzce byste se měli snažit klientovi říct, jaká je vaše představa o spolupráci. Pokud jste se naučili říkat si o zálohovou fakturu, nebojte se tento fakt říci již na první schůzce a vysvětlete klientovi, že máte špatné zkušenosti. Klient určitě tuto situaci pochopí. Pokud máte omezené hodiny pro komunikaci, tak i tuto informaci řekněte. Snažte se být otevření a řekněte, jak by celá spolupráce opravdu měla probíhat.
Otázka placení
Pokud jste na schůzce někde v restauraci nebo kavárně, nebojte se zaplatit úhradu. Jedná se o další faktor, díky kterému můžete „získat body navíc“. Pouze v případě, kdy si klient objednal jídlo, nebo jeho útrata je mnohonásobně vyšší, tak zvažte, zda zaplatit sami za sebe, nebo zda vyčkáte, jak se k tomu klient postaví. Nepsaným pravidel bývá, že ten, kdo na první obchodní schůzce utratí více, platí. Nemusí tomu tak být vždy.
Všem doporučuji opravdu nepodcenit přípravu a první dojem z první osobní schůzky.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky „Nenuťte uživatele přemýšlet“. Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.