Inzerce

Nepodceňujte první osobní schůzku a myslete na všechno!

V dnešní době můžeme pozorovat jeden zajímavý jev: podcenění přípravy na osobní obchodní schůzku, ať již s klientem, kolegou nebo kamarádem. Schůzka pak podle toho také vypadá. Člověk „vaří z vody“, spoustu podstatných věcí zapomene uvést, nebo ani nemá co k danému tématu říci. Výsledek vás pravděpodobně nepotěší a schůzky se budou muset opakovat, bude-li to ještě možné.

Inzerce

Domácí příprava

Ať jdete na jakoukoliv obchodní schůzku, nepodceňte přípravu. Před schůzkou samotnou již víte, o čem bude. Pokud tomu tak není, snažte se získat co nejvíce informací, ať již pomocí emailů, nebo telefonicky. Čím více informací budete mít, tím lépe. Sepište si vše podstatné nejlépe tak, abyste pak mohli tomu druhému nechat něco „v ruce“. Alespoň si nebude muset dělat spoustu poznámek a uvidí, že jste přípravu nepodcenili.

Jakákoliv myšlenka, nápad nebo možné rozšíření navíc, je určitě plus, jelikož ten, s kým máte schůzku, ocení jakoukoliv vaší iniciativu. Nezná vás a ihned po první schůzce si o vás udělá „obrázek“. Ve vašem zájmu by mělo být, aby tento „obrázek“ byl co nejlepší. Snažte se definovat, co bude předmětem budoucí spolupráce, jak dlouho by to mohlo trvat, udělejte cenovou kalkulaci. Nebojte se přesných termínů a přesných cen, jelikož už na první schůzce budete mít všichni jasno o tom, kolik vše bude stát a kdy by to mohlo být dokončeno. Klient se na základě toho může ihned rozhodnout, zda o spolupráci má zájem, nebo nikoli. Ušetříte tím čas jak sobě, tak i možnému budoucímu klientovi.

Oblečení a společenská etiketa

Důležitou roli při hodnocení toho druhého je určitě i oblečení, chování nebo samotné vyjadřování. První schůzka je především o dojmech z toho druhého. Snažte se zapůsobit i po této stránce co možná nejlépe. Formálnější oblečení je rozhodně lepší volbou než tepláky a mikina.

Nejdůležitější je však jedna věc – zůstaňte sami sebou. Neberte schůzku jako divadelní představení, které musí být nějakým způsobem zahráno. Vaše osobnost je další prvek, který může upoutat pozornost. Na druhou stranu se ale nesnažte „házet vtípky“ a „nepříjemné poznámky“ za každou cenu. Zachovejte důstojnost celé schůzky.

Schopnost vysvětlit problém na jednoduchém příkladu

Další obrovské plus je schopnost vysvětlit potencionálnímu klientovi složité problémy na jednoduchých příkladech. Předem si to můžete zkusit na svých známých nebo rodičích. Tato schopnost je ve výsledku k nezaplacení.

Případně, pokud vysvětlení nestačí, mějte v záloze ukázky řešení, ať už vysvětlujete cokoliv. Klient tak může vidět, že jste již s podobnou problematikou pracovali a víte tedy, jak jí zpracovat.

Ukažte své zdravé sebevědomí

Každý z vás by měl dbát na to, aby již na první schůzce ukázal zdravé sebevědomí. Jak na to? Zde je pár základních rad:

  • Nechte ruce a nohy v klidu: Když jste nervózní, tak poklepáváte nohou, hrajete si s vlasy nebo prstýnkem? Snažte se tomuto chování vyvarovat, jelikož značí vaší nervozitu.
  • Nehrbte se: Hrbení znamená, že jste v obrané pozici a čekáte útok. Snažte se zachovat stabilní pozici, tedy nehrbit se a sedět pěkně vzpřímeně.
  • Oční kontakt: Neklopte oči, nekulte očima, nezírejte na klienta. Snažte se udržovat oční kontakt, který značí, že jste soustředěni a dáváte pozor právě na klienta. Ale neudržujte moc dlouhé kontakty, směřujte očima také jinam.
  • Usmívejte se: Úsměv je na schůzce žádoucí. Snažte se být v pohodě a nemračte se. Pokud vznikla vtipná situace, nebojte se usmát, ale nepřehánějte to.

Snažte se dohodnout na pravidlech spolupráce

Už na první schůzce byste se měli snažit klientovi říct, jaká je vaše představa o spolupráci. Pokud jste se naučili říkat si o zálohovou fakturu, nebojte se tento fakt říci již na první schůzce a vysvětlete klientovi, že máte špatné zkušenosti. Klient určitě tuto situaci pochopí. Pokud máte omezené hodiny pro komunikaci, tak i tuto informaci řekněte. Snažte se být otevření a řekněte, jak by celá spolupráce opravdu měla probíhat.

Otázka placení

Pokud jste na schůzce někde v restauraci nebo kavárně, nebojte se zaplatit úhradu. Jedná se o další faktor, díky kterému můžete „získat body navíc“. Pouze v případě, kdy si klient objednal jídlo, nebo jeho útrata je mnohonásobně vyšší, tak zvažte, zda zaplatit sami za sebe, nebo zda vyčkáte, jak se k tomu klient postaví. Nepsaným pravidel bývá, že ten, kdo na první obchodní schůzce utratí více, platí. Nemusí tomu tak být vždy.

Všem doporučuji opravdu nepodcenit přípravu a první dojem z první osobní schůzky.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jan Kvasnička

Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky „Nenuťte uživatele přemýšlet“. Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.

Nenechte si ujít

pavla-arnoldova-web

Hledání nových zaměstnanců do digitální agentury | Pavla Arnoldová (Fragile)

vit-endler-web

Aktuálně v e-commerce: Na čem teď pracovat? | Vít Endler (finGOOD.cz)

andrea-tesakova-web

Překlady a lokalizace webu. Jak to procesně zvládnout? | Andrea Tesáková (Expandeco)

Právě vyšlo

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Aktuální situace na trhu, regulace a postoj miliardářů | Adam Neuberger

jiri-mrazek-web

Finanční řízení a diverzifikace příjmů malé firmy | Jiří Mrázek (Nanovo)

pavel-kunes-web

Vlastní grafika na Shoptetu: Co vše je možné a jak se připravit? | Pavel Kuneš

Nejoblíbenější

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

pavel-baudis-web

Pavel Baudiš (Avast): Jak se buduje firma se 400 milióny uživateli po celém světě?

martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas (ADLER): Strategie v podnikání, řízení firmy, zvládání krize

jan-kvasnicka-web

Jan Kvasnička: Podnikání na volné noze, budování osobní značky, trh freelancerů

martin-rozhon-1-web

Transakční ekonomika e-shopu: Jak na ni podle Martina Rozhoně?