Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Ochota a zkoušení nových věcí ze mě udělaly odborníka. Jaké byly moje reklamní propadáky v roce 2012?

Guestpost

Tento článek věnuji své osobní zkušenosti s marketingovými produkty, které mají pomáhat v propagaci produktů a činností. Jsem ochotný vyzkoušet nové věci a spálit se asi jako málokterý Čech. I z toho důvodu jsem se tak za poslední rok stal, podle známého přísloví, odborníkem na reklamu. O své zkušenosti s některými z produktů se rád podělím a třeba právě vám pomohu lépe investovat peníze do propagace.

Odborník je člověk, který ve velmi malé oblasti udělal všechny chyby, jichž je možné se dopustit.“
Niels Bohr, dánský fyzik – nositel Nobelovi ceny

V loňském roce jsem se rozhodl, že se pustím do podnikání na internetu. Vybaven vědomostmi o tom, že si musím pořídit webhosting a doménu, jsem šel hrdě s kůží na trh. A jelikož je každý projekt z velké části závislý na reklamě, investoval jsem do této oblasti poměrně dost prostředků. Zde jsou největší reklamní propadáky, které jsem osobně vyzkoušel.

Placená registrace ve firemním katalogu

Vyzkoušel jsem jak neplacené zápisy do méně navštěvovaných firemních katalogů, tak placené zápisy do největších katalogů firem na českém internetu.  Z toho důvodu můžu vyvodit tento závěr: Firemní zápis od Seznamu za 7000 Kč na rok se vyplatí pouze velkým firmám na podporu brandu. Ostatní začínající firmy si vystačí se zápisem zdarma. Těch pár desítek návštěvníků navíc můžete získat levněji.

Sdílení příspěvků na cizích Facebook stránkách

Ohromen nabídkou propagace pro stovky tisíc uživatelů Facebooku jsem se rozhodl inzerovat ve skupinách se zaměřením na slevy a výprodeje. Tyto nabídky jsou prakticky na všech důležitých fórech a vzhledem k velkému počtu poptávek po takové propagaci jsem se rozhodl do ní investovat.

Výsledek? Z celkového počtu 15 placených příspěvků byla návštěvnost několik desítek lidí a konverze na nákup rovná 0. Tuto formu propagace mohu zcela zavrhnout.

Rozesílání emailů na cizí databázi

Ačkoli se tato forma příliš nedoporučuje, rozhodl jsem se ji vyzkoušet. S naprogramovanou html šablonou jsem oslovil profesionální firmu, která se touto rozesílkou zabývá. Výsledek je, že firma dodržela slíbenou návštěvnost mého webu – 20 % z oslovených emailových adres. Bohužel velká část těchto návštěvníků byla z neověřitelných zdrojů a konverze byla také 0. Přitom se jednalo o velice lákavé a výhodné produkty.

Tuto formu propagace tedy také nemohu doporučit. Rozesílka emailů je zřejmě funkční pouze na vlastní databázi emailů nebo pro účely zvednutí návštěvnosti webu a zvýšení ceny za reklamu na vašich stránkách.

Sponzoring na sportovních akcích

Vyzkoušel jsem i sponzoring na sportovních akcích. Nemohu říct, že by to nemělo smysl. Pro začínající podnik to ale nemá velký význam. Opět se takováto investice – ceny do soutěží, tombol atd. vyplatí až v momentě, když již máte oborově známou firmu.

PPC reklama

Za téměř rok správy PPC kampaní jsem zjistil jednu důležitou věc. PPC se nevyplatí většině inzerentů. Konverze z PPC (Sklik, Adwords) kampaní má tak malou konverzi, že se vyplatí pouze u služeb a produktů s vysokou přidanou hodnotou a marží.

A co se mi v minulém roce nejvíce vyplatilo?

Nejvíce se mi osvědčila komunikace s lidmi na firemním profilu na Facebooku. Je to propagace s trvalým efektem a nestojí to skoro žádné peníze. Pro prezentaci zboží je nutné napojit e-shop na co nejvíce srovnávačů cen zboží (Heureka.cz, Zbozi.cz atd.). Další důležitou součástí marketingu jsou PR články. Vhodně umístěný PR článek na tematickém webu konkurence vám může přinést hodně zákazníků. Obzvlášť pokud má web lepší SEO než vaše webové stránky, je větší pravděpodobnost, že se o vaší nabídce dozví zákazník právě odtud. Důležité je také myslet na zpětné odkazy. Nelepší efekt na reklamu má spokojený zákazník a osobní doporučení. To platí i v online světě.

Přejeme do dalšího období co nejlépe investované peníze jak do reklamy, tak do rozvoje vašich projektů.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: samuel-hornek

Podnikání se věnuje od roku 2006. Momentálně vede několik online projektů. Na blogu se věnuje time managementu, efektivním formám reklamy, podnikání a seberealizaci. Poskytuje marketingové a osobní poradenství.

Komentáře čtenářů: 3

  1. Josef P.

    -

    Jsem rád, že jsem si přečetl zkušenost někoho jiného a potvrdil jsem si to, na co jsem přišel i bez osobní zkušenosti s některou ze služeb, většinou mi stačilo si přečíst nabídku a bylo mi jasné, že to nebude nikdy fungovat, viz rozesílka emailů. Jedině na svou databázi, jinak ztráta času a peněz. Pravda je, že jsem si vyzkoušel i pár věci, který tu nejsou a dopadlo to obdobně.

    Odpovědět
  2. Martin

    -

    s vacsinou veci suhlasim, ale:
    1. Zdielane prispevky – treba vediet ako nato, cim zaujat, ako to podat a hlavne v akej skupine inzerovat. Taktiez je pri dnesnych podmienkach Facebooku nevyhnutne pouzivanie „Promoted posts“.

    2. PPC – s tym nesuhlasim vobec. PPC je najvhodnejsia forma reklamy u vsetkych druhoch podnikania, ale zasa – je potrebne vediet ako nato. Spravujem kampane viacerych obchodov pri dosahovani konverzie Adwords priemere 4-5% co je slusne cislo pri 0.09€/klik. Z mojich skusenosti ma Facebook pri dobrom zacieleni polovicnu konverziu ako Adwords – cca 2% co sa pri jeho polovicnej cene/klik oplati taktiez.

    PPC ale nieje len o tom ako tvorit a pisat reklamy. Hlavnou castou PPC je priprava obchodu, optimalizacia landing pages, nakupneho procesu, tvorba obsahu, analyza uzivatelskeho spravania, tvorba pridanej hodnoty atd.

    Odpovědět
  3. Paul Wild

    -

    Z mého pohledu je článek dost zavádějící, a to větou třeba právě vám pomohu lépe investovat peníze do propagace.
    Několik důvodů:
    Neuvedl jste s čím obchodujete, pravděpodobně tedy e-shop se sport.produkty/výživou nebo oblečením
    Katalog: naopak pro lokální byznys typu bowling na Praze 3 má velký význam i tento placený zápis a nemusíte investovat vůbec někam jinam. Lidé (spíše vyšší věkové kategorie) se kouknou i do katalogu. ale samozřejmě katalogy jsou víceméně skoro odepsaná věc, jenom pro někoho může pořád být i prospěšná investice
    Sdílení a direct mail v podstatě souhlas
    SPonzoring: i tady znám příklady kdy to může dost pomoci, znátenapř. Isoline? ty jedou jen sponzoring, sampling a product placemant (např. v klipu jimi podporované zpěvačky) a výsledky jim to přináší
    PPC: jakožto výkonnostní marketing je zde podstatou vydělat na kampaních, jestli Vám to tak neběželo, chyba je v tom kdo kampaně spravoval, opět to není obecná chyba všech a při dobré správě Vám PPC zisky vdžy přinesou (ať už třeba zpětně v zisku nového zákazníka za výrazně nižší cenu než v ostatních kanálech)
    Srovnávače jasná věc
    PR článek na tematoických webech konkurence? tomu nerozumím, vaše konkurence (tedy e-shop) vám prodal reklamu (pr článek) na svých prostorách? nebo to byly tematické oborové weby spíše..tady pak záleží na výběru, kde bude 10k UI za měsíc tak to vám moc nepomůže a klidně si na takových webech řeknou o 15k za týden popř. měsíc
    toť vše :)

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu