Pokud se zajímáte o obor SEO, online marketing nebo investování do projektů, tak jste určitě slyšeli jméno Michal Kubíček. Michal je majitel společnosti PRONETmedia s.r.o., která provozuje velkou řadu projektů. Je autorem knihy Velký průvodce SEO a spoluautorem knihy 333 tipů a triků pro SEO.
Inzerce
Měl jsem tu čest se s Michalem sejít osobně a udělat pro naše čtenáře rozhovor, který byl směřován především k aktuální situaci v oboru SEO, investování a domainingu. Nakonec jsem se rozhodl rozhovor rozdělit na dvě části, přičemž tu druhou si budete moci přečíst už ve čtvrtek.
SEO se nezměnilo, pouze odpadl průmysl
Jak hodně se změnil obor SEO za posledního půl roku? Ve své podstatě se nezměnil, protože základy tohoto oboru jsou tady pořád. Je ale jedna velká změna. To, co se dalo kdysi dělat průmyslově, tak to zklamalo. SEO není obor vhodný pro industrializaci. Všechny snahy, jak snížit náklady na optimalizaci, dopadly špatně. Například automatické systémy typu lišty, chrlení článků do PR webů z jednoho místa, vytvoření sítě několika katalogů a vkládání dat z jednoho místa atd. Všechny tyto způsoby zklamaly. Díky těmto systémům si spousta lidí myslela, že obor SEO je jednoduchý. Toto je asi největší změna, ale principy jako takové se nezměnily: získávat co nejpřirozenější odkazy, které získáš jen díky kvalitnímu obsahu.
Obor SEO je stále pracnější, souhlasíš s tím? Souhlasím, jelikož ti, co si to snažili zjednodušovat, tak naráží, ale ten, kdo si to nezjednodušoval, tak problémy nemá. Spravujeme spousty stránek, a tam, kde jsme se to snažili zjednodušovat, tak je to patrné, ale tam, kde jsme se to nesnažili zjednodušovat, je to vše v pořádku. Dopady penguina nebo pandy nejsou absolutně znát.
Do jaké míry vás zasáhlo „řádění“ Google zvířátek? Nás to nezasáhlo téměř vůbec, jelikož jsme nespoléhali pouze na jednu část optimalizace. Fakt, že pro nás pracuje více linkbuilderů a každý z nich pracuje trochu jiným způsobem, tu optimalizaci krásně rozloží na mnoho částí. To znamená, že samotný linkbuilding není veden pouze jedním směrem.
Příklad z praxe: máš jeden projekt, pracuješ na něm sám, tak je jasné, že si postupem času zvykneš na jeden styl získávání zpětných odkazů. A právě zde je problém, jelikož pokud se ten jeden styl zásadně změní, tak to ovlivní celý projekt.
U naší agentury se toto stát nemůže. Neříkám, že to nemůže dělat pouze jeden člověk, ale musí být kreativní a nespoléhat se pouze na jeden styl získávání zpětných odkazů.
Jelikož téma Google zvířátek trápí hodně lidí, neuvažuješ o novém školení právě na toto téma? Hodně lidí to dneska trápí, ale v podstatě bych neříkal nic nového. Problém u těchto školení je ten, že i když řeknu 50 způsobů, jak získat zpětný odkaz, tak si lidi vezmou jen jeden nebo dva a ty budou provádět. Kdyby si vzali všech těch 50 způsobů a každý den si udělali jeden odkaz tím způsobem, tak se jim nemůže stát, že je penguin nebo panda ohrozí.
V budoucnu SEO přestane být technickou disciplínou
Jak myslíš, že se obor SEO bude vyvíjet v budoucnu? V tomhle jsem konzervativní. Nemyslím si, že by se tento obor v budoucnu nějak výrazně měnil. Spíše si myslím, že lidi tak, jak začali před 3mi lety chápat, že SEO je potřebné, tak začnou chápat, že pouze SEO je nespasí. Nestačí už jen dostat lidi na samotné stránky, ale musí jim člověk umět něco nabídnout nebo prodat. Obor SEO podle mě přestane být spíše tou technickou disciplínou. Upřímně bych řekl, že už ani není. Dnes je důležité uvažovat, jak návštěvníka proměnit v zákazníka. Bohužel dneska pod pojmem SEO si lidi představují zadání jednoho PR článku do 50ti webů a k tomu registrace webu do 200 katalogů, nebo případně změna h1 a h2.
Jaké se podle tebe dělají největší chyby při optimalizaci webu? Lidé dost často neví, co by jim optimalizace měla přinést. Ale oni za to nemůžou. Dozvěděli se, co je to SEO, ale dále do hloubky to nezkoumají.
Připravuješ nějaké nové projekty v oblasti SEO? Nepřipravuji. Je to dáno tím, že nedělám jenom SEO. Portfolio našich služeb je výrazně širší.
Dokázal bys shrnout podstatu SEO do pár vět? Dělat stránky takové, aby se na ně dalo odkazovat. „Kvalitní obsah“ je už pojem takový omletý. SEO není potřebné pro každý projekt. U některých oborů stačí, aby člověk udělal stránky přehledné, užitečné a informačně bohaté. Kolikrát to opravdu není o SEO. SEO není všespasitelné. Většina obsahu na internetu není optimalizována. Neví o tom, že je nějaký linkbuilding apod. Optimalizovaný obsah je poměrně dost úzká skupina. Vyhledávače se učí z celkového množství dat, které mají, neučí se jen z těch stránek, které jsou optimalizované.
Jaký máš názor na kompletní předělávání stránek? Většinou zde majitelé stránek zapláčou. Zapomínají na kontinuitu při přechodu na nový systém. Jaké mají být navigace, struktury atd. Na to vše se hodně zapomíná. Setkali jsme se s hodně případy, kdy chtěl eshop přejít na nový systém s tím, že to bude lepší, ale ono to bohužel lepší nebylo.
Nedivím se provozovatelům některých webů, například mimibazar.cz, což je web asi 10 let starý, který je podle názorů odborníků příšerný, ale majitel do něj sám nechce sahat. Právě tady ho v tomto tak trochu chápu. Mohlo by se stát, že se toho chopí SEO expert a přijde o všechno. Už jsem i viděl, kdy eshop s obratem 5 miliónů po předělání eshopu a začátku spolupráce s „odborníkem na SEO“ klesl na roční obrat 2 milióny, což je značný rozdíl.
Dnes je hodně diskutované téma přeoptimalizovanosti stránek. Řešili jste v poslední době podobné problémy? To je to, co jsem říkal. Vyhledávače se učí strojově a učí se z celé masy stránek. Příklad: jestliže je na českém internetu třeba milión stránek na téma podlahy a z toho miliónu má 999 990 stránek 30-50 odkazů a najednou je mezi nimi web, který má 35 000 odkazů na klíčové spojení podlahy, tak to s prominutím pozná i slepý, že je web přeoptimalizovaný. Buď je web tak dobrý, nebo je web přeoptimalizovaný.
Jak se s tímto dá bojovat? Již jsme řešili i toto u klientů a většinou doporučujeme část odkazů stáhnout a součastně doporučuji začít podnikat pod jinou doménou. Nebo alespoň část aktivit přenést na jinou doménu. Google tu samotnou stránku úplně neodstřelí, jen ji nezobrazí na ty přeoptimalizované slovní spojení.
Chystáš další knihu, o čem tato kniha bude? Kniha se bude jmenovat 50 způsobů, jak získat zpětný odkaz. Již jsem ji chtěl mít dokončenou. Problém je ale ten, že se stále něco mění a já neustále něco upravuji nebo přepisuji. Bojím se toho, že jak ji vydám, tak se něco změní a kniha nebude aktuální a budu to muset opravit…
Jak to vše zvládáš časově? Čas mám pěkně rozplánovaný. Úterky mám třeba jen na schůzky. Když je potřeba, tak méně spím, když není, tak si přispím. Hodně věcí se snažím delegovat. V podstatě vše, co lze, tak deleguji. Recept na time planning nemám. Je to spíše dáno tím, že jednotlivým úkolům dokážu přiřadit vnitřní prioritu. Dělím je na úkoly, které musím zvládnout do 24 hodin, protože to mám smluvně zajištěné nebo je to důležitý klient.
Hodně mi pomáhají štítky v Gmailu. Hvězdičkuji si věci, které chci nějakým způsobem řešit, a jsou pro mě důležité. Něco hned archivuji, něco si třídím podle tématu. Třeba jednou za 14 dní si k tomu sednu a proplácím faktury atd. Četl jsem hodně knížek o time managementu. Čtyřhodinový pracovní týden mi dal hodně.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky „Nenuťte uživatele přemýšlet“. Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.
Rada: „…část aktivit přenést na jinou doménu“ mi přijde dobrá možná pro onu firmu, ale pro zákazníka, který hledá je to peklo. Mám čerstvou zkušenost s centrálními vysavači. Na trhu je pár firem, ale každá má skoupené desítky domén s frází „centralni vysavace“. Prolezete desítky webů a pořád jsou to dvě tři firmy. Tak čemu to je?
No protože firmy typu Kubíčka jim nacpou do hlavy, že to potřebují. Vycucají z nich peníze za zcela zbyteční věci, jak ses přesvědčil sám, těm firmám jsou ty desítky domén k ničemu, ale SEOmag… jim budou tvrdit opak, jen aby z nich dostali prašule.
Moc pěkný rozhovor pánové :) a Michale, napadl mě způsob, jak vyřešit tvůj problém s aktuálností knihy. Pokud se nepletu, říkal jsi, že kniha by měla být v elektronické podobě. Kniha by teda mohla být v prodeji a v případě, že se něco změní, uděláš jen nejnutnější úpravy a budeš pokračovat v prodeji přepracované knihy. Zároveň těm, kteří si již knihu zakoupili v minulosti, můžeš umožnit bezplatné stažení novější verze…
Vendeledn / Teda, sem nečekal že je tady takove1 cenzůra Bylo tam snad nějakfd sprostfd slovo?Eva Aichmajerove1: Drahfd Vendeledne, pro tvůj předspěvek jsou určeny zcela jine9 webove9 stre1nky, proto nebyl zveřejněn.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
honza
Před 11 roky
Rada: „…část aktivit přenést na jinou doménu“ mi přijde dobrá možná pro onu firmu, ale pro zákazníka, který hledá je to peklo. Mám čerstvou zkušenost s centrálními vysavači. Na trhu je pár firem, ale každá má skoupené desítky domén s frází „centralni vysavace“. Prolezete desítky webů a pořád jsou to dvě tři firmy. Tak čemu to je?
Odpovědět »
pedro
Před 11 roky
No protože firmy typu Kubíčka jim nacpou do hlavy, že to potřebují. Vycucají z nich peníze za zcela zbyteční věci, jak ses přesvědčil sám, těm firmám jsou ty desítky domén k ničemu, ale SEOmag… jim budou tvrdit opak, jen aby z nich dostali prašule.
Odpovědět »
Jakub Čižmař
Před 11 roky
Moc pěkný rozhovor pánové :) a Michale, napadl mě způsob, jak vyřešit tvůj problém s aktuálností knihy. Pokud se nepletu, říkal jsi, že kniha by měla být v elektronické podobě. Kniha by teda mohla být v prodeji a v případě, že se něco změní, uděláš jen nejnutnější úpravy a budeš pokračovat v prodeji přepracované knihy. Zároveň těm, kteří si již knihu zakoupili v minulosti, můžeš umožnit bezplatné stažení novější verze…
Odpovědět »
Michal Kubicek
Před 11 roky
Mam podobny koncept v hlave:-)
Odpovědět »
Andres
Před 11 roky
Vendeledn / Teda, sem nečekal že je tady takove1 cenzůra Bylo tam snad nějakfd sprostfd slovo?Eva Aichmajerove1: Drahfd Vendeledne, pro tvůj předspěvek jsou určeny zcela jine9 webove9 stre1nky, proto nebyl zveřejněn.
Odpovědět »