Zemřeli. Nebo aspoň většina z nich.
Když si procházím Spotify, připadám si jako na hřbitově podcastů.
Velká část je mrtvá. Jiné přidávají nové epizody velmi sporadicky. Co byl ještě nedávno velký hit, dneska už neexistuje.
Můj podcast je na trhu skoro 10 let. Na MladýPodnikatel.cz jsem ho začal natáčet ještě v době, kdy jen málokdo kolem mě věděl, co to podcasty jsou. Ani já to tehdy netušil a vydávat videorozhovor i jako audio stopu napadlo jednoho mého známého. A tak vznikl podcast, který má dnes už přes 1300 epizod.
Když ale tolik podcastů umřelo a jejich tvůrci je nedokázali tvořit víc než pár měsíců nebo nízkých jednotek let, co jsem já udělal jinak?
Podle mě dvě věci.
Nekupoval jsem hned vybavení za stovky tisíc. Nepronajímal jsem si někde špičkové studio. Neměl jsem kvalitní postprodukci.
Místo toho jsem si koupil levné kamery, mikrofony a světla za pár tisíc. Vozil jsem je v klasickém cestovním kufru na kolečkách.
Za kamerami nikdo nestál a nikdo mi nepomáhal. Studio jsem neměl. První rozhovor jsem natáčel u hosta v obýváku (viz fotka), další u jiného hosta v kuchyni, pak jsem si půjčoval zasedačky a další prostory, protože nebyly peníze.
Odnesl jsem si z toho cennou lekci pro podnikání – začni s málem a postupně to rozvíjej. Dneska bych si mohl vybavit obrovské studio, ale ta počáteční efektivita ve mně zůstala a nedivím se, že to tolika podcasterům ekonomicky nevycházelo, až to raději zabalili.
K tomu se pojí to druhé…
Nemám rád, když to někdo dělá jenom jako koníček nebo marketing pro prodej svých služeb. Většinou to totiž dříve či později přestane vycházet a upřednostní se jednodušší cesty.
Pro mě bylo od prvního dne důležité, aby celý projekt vydělával peníze. Zpočátku málo, ale postupem času to rostlo. Prvotní investice byla velmi malá a rychle se vrátila. Reálně tak můj podcast snad kromě prvních pár dní nikdy nebyl v červených číslech.
Většina podcastů nedokázala najít funkční a dlouhodobě udržitelný byznys model. Hodně tomu rozumím, protože monetizovat médium není žádná legrace. I to se dá dělat dobře a úspěšně, ale je to spousta práce, kterou nezvládnete, pokud nad tím přemýšlíte jen jako nad trendy věcí a ne jako nad dlouhodobě udržitelným podnikáním.
Takže jsou podcastové aplikace plné vzpomínek na super nápady, začátečnické nadšení a chuť se svést na něčem, co zrovna zažívalo boom.
O to větší respekt mám ze všech tvůrců, co to vydrželi 5 a více let a kteří to dokáží aktivně a konzistentně rozvíjet dál. Není jich mnoho a vtipné je, že mnohdy ani nevyhrávají různé soutěže a ocenění.
Tak jako u všeho je to ale nakonec čas, který rozhodne o úspěchu. A čas hraje ve prospěch těch, co přemýšlí dlouhodobě a učí se to dělat dobře.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 5 dny
Před 5 dny