Vlastní affiliate program. Pro mnohé příslib nových objednávek „zadarmo“. Stačí dát jen provizi z toho, co vyděláte, a vaši partneři se už postarají o zbytek. Mít vlastní program musí být báječné, pokud s ním ale nemáte reálné zkušenosti. Podívejme se, jak to chodí jinde.
Inzerce
Setkal jsem se s tím už několikrát. Přišel majitel menšího e-shopu a měl přesně podobné představy. Od affiliate očekával spoustu muziky za málo peněz. Předem si proto ujasněme, že affiliate program sám o sobě není bezednou studnicí nových objednávek, kterou vykopete na zahradě a stanete se milionáři. Je to moderní marketingový kanál, díky němuž skutečně můžete získat zdroj nových objednávek, ale čeká vás ještě spousta práce a v mnoha ohledech pro vás může být efektivnější investovat někam úplně jinam.
Dává pro váš e-shop affiliate program smysl?
„Co si řada e-shopů neuvědomuje, je skutečnost, že zrovna pro ně nemusí být affiliate program vůbec vhodný. Neověřují si, zda je u nich reálná šance přes vlastní program generovat zisk,“ říká Michal Krutiš, marketingový specialista s více než 12 lety zkušeností, během nichž se podílel třeba na založení agentury H1.cz.
Každému, kdo chce vlastní affiliate program založit, doporučuje nejdříve promyslet následující otázky:
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Jak velká je konkurence a kolik e-shopů již affiliate program na mé produkty nabízí? A za jakých podmínek?
Dokážu spočítat, jaká nejvyšší možná partnerská provize je pro mne rentabilní?
Zvládnu věnovat řadu hodin měsíčně rozvoji provizního systému?
Podobné otázky si zodpověděl i affiliate manažer e-shopu MT NábytekZdeněk Dvořák. „Chtěli jsme vyzkoušet nový marketingový kanál, v němž je naše konkurence prakticky mrtvá,“ vzpomíná s tím, že jim affiliate ročně generuje sedmimístný obrat. Zároveň ale dodává, že je to jen další kanál marketingu a určitě ne nová spása.
„Vyžaduje hodně práce, náš program dokonce první půlrok stagnoval. Výsledky rozhodně nepřijdou rychle a kryjí se s dalšími kanály. Určitě proto začněte s tím, že si prověříte, jestli ve vašem segmentu affiliate programy běží a zda dokážete najít dost potenciálních partnerů, kteří mají na svých projektech návštěvnost,“ radí Dvořák s tím, že aktivity partnerů se také musejí neustále hlídat, a je proto vhodné si nachystat dobré obchodní podmínky.
Marketingový specialista Kasa.czPetr Metela zase přiznává, že jen affiliate program zabere přibližně třetinu jeho pracovní náplně. Určitě toho ale nelituje, jejich program dosahuje meziročního růstu o 38 % a počet aktivních partnerů každý rok vyroste o 20 %.
I on upozorňuje na to, že výsledky přicházejí postupně a nemáme je očekávat okamžitě. Doporučuje se zaměřit hlavně na komunikaci s partnery, sestavení vlastní formy odměňování, výběr kvalitní affiliate sítě a odlišení se od konkurence.
Externím specialistou řeší správu svého affiliate programu třeba společnost Maternia. Ta provozuje e-shop VašeČočky.cz a její affiliate manažer Martin Netolický má na starosti hned 11 zemí, což mu zabere až 40 hodin měsíčně. Celkově dělá affiliate kolem 6 % obratu celého e-shopu.
Tomáš Bártek, marketingový ředitel Maternie, doporučuje začít stanovením jasným pravidel: „Ujasněte si, za co jste a nejste ochotni affilu platit. Primárně bych se také zaměřil na to, aby bylo jasné, co affiliate partneři mohou, a co již ne. V poslední době se nám staly dva případy, kdy náš partner začal dělat dokonce PPC reklamu na naše brandová slova a dokonce se vydával za nás. Na takové případy je třeba si dávat bedlivě pozor.“
Většina programů není ekonomicky úspěšných
Problém je, že takových programů je jen velmi málo, ačkoliv jich na internetu najdeme stovky. „Už třeba ve vašem seznamu jich je spousta, ale myslím si, že jen menší část z nich bude skutečně ekonomicky úspěšná,“ říká Krutiš a popisuje své zkušenosti se spuštěním programu: „Investice do startu a provozování systému nejsou malé, je třeba řešit vše od technické implementace, přípravy propagačních materiálů pro partnery (bannery, články, zajímavý obsah) přes akvizice nových partnerů až po jejich pravidelné a dlouhodobé opečovávání.“
Zapomenout nesmíme ani na to, že provozovatele zatíží i administrativa – vyplácení provizí, fakturace, smlouvy. Všechny tyto náklady je třeba odhadnout a zvážit, zda má smysl affiliate marketing spouštět. Ve srovnání například s PPC reklamou je to totiž o dost více práce na mnoha frontách.
Většina affiliate programů nejspíš nebude ekonomicky úspěšná. Založit si vlastní program totiž nestačí. Musíte se o něj i náležitě postarat. Stejně jako o e-shop. | Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: faithie
Pokud affiliate marketingu nerozumíte, nedělejte to
Martin Netolický pro nás definoval své základní rady před spuštěním vlastního affiliate programu. Hned v té první doporučil těm, kteří nerozumí affiliate marketingu, aby se do budování vlastního programu vůbec nepouštěli. „V takovém případě je lepší vše svěřit do rukou odborníka. Je třeba vybrat optimální měřící software/síť, analyzovat konkurenční affiliate programy, nastavit adekvátní provize pro partnery, připravit konverzní reklamní prvky (bannery, xml feed, newsletter, slevové kupóny), oslovit vhodné partnery apod. Delegováním na někoho zkušenějšího ušetříte spoustu starostí a výsledky se dostaví rychleji.“
Doporučuje i notnou dávku trpělivosti. Jak už bylo řečeno, spousta e-shopů totiž očekává první výsledky affiliate kampaně již v prvních týdnech od jejího spuštění. Podle Netolického se ale dostaví až po cca 3 nebo 5 měsících.
Důležitost přikládá samozřejmě i práci a komunikaci s partnery. „Připravte se na to, že affiliate partneři vás budou zásobovat dotazy a připomínkami k vašemu programu. Komunikujte s nimi rychle a otevřeně, mají to rádi a dokážou to ocenit. Pokud se např. stane (a stává se to poměrně často), že z nějakých technických důvodů něco v affiliate programu nefunguje (špatné načítání provizí, nenačítání prodejů…), je třeba tyto věci co nejdříve sdělit partnerům a maximálně je informovat,“ radí Netolický s tím, že otevřená komunikace bude mít mnohem pozitivnější odezvu než případné mlčení či zamlžování informací. Bohužel si to ale někteří správci affiliate programů stále neuvědomují a časem na to doplatí.
Technické řešení pro affiliate program
Pokud jste se pro tvorbu vlastního affiliate programu rozhodli, jako jedno z prvních rozhodnutí vás čeká výběr vhodného řešení. V Kasa.cz se rozhodli pro využití affiliate sítě VIV NETworks, která funguje na technologii CJ by Conversant (dříve Commission Junction). V MT Nábytek zase zvolili AffilBox s tím, že třeba statistiky a analytiku řeší externě.
Podle Krutiše je technické řešení zásadní. Můžete zvolit vlastní řešení, krabicové řešení nebo systém, jež je už integrovaný v pronajatém e-shopovém řešení. Bránit se nemusíte ani kombinaci podobně jako v případě Maternie, která v Česku využívá Post affiliate Pro a v zahraničí affiliate sítí.
Co promyslet, než spustíte vlastní affiliate program?
Chcete to? Bude vás to stát hodně času, úsilí i peněz.
Máte co nabídnout?
Budou vás chtít propagovat?
Jakou máte konkurenci a jak se od ní odlišíte?
Jakou provizi a další bonusy jim nabídnete? Co je pro vás rentabilní?
Dokážete s partnery rychle a proaktivně komunikovat?
Zvládnete to sami, nebo raději povoláte odborníka?
Jak budete affiliate partnery podporovat v jejich úspěchu?
Kde oslovíte první affiliate partnery?
Co vlastně od programu očekáváte?
Sledujte náš magazín. Chystáme pro vás velký seriál o budování vlastního affiliate programu. Příště si třeba povíme, jak získávat a motivovat své partnery.
Chtěli byste vlastní affiliate program, nebo přejít pod lepší affiliate síť? Vyzkoušejte affiliate síť eHUB.cz s více než 10 letou tradicí na trhu.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Jak se buduje byznys affiliate sítě? | Lukáš Jabůrek (eHub)
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.