Potřebujete zaujmout, přesvědčit, provést zákazníka nákupem a podpořit image e-shopu. To všechno platí, ať máte produktů 10 nebo třeba 2 000. Nelehký úkol, říkáte si? Objevte pár fíglů, jak si práci na popiskách produktů ulehčit.
Hned z několika důvodů.
Pipláte si úvodní stránku, jednotlivé kategorie, stránku o nás nebo kontakty a teď vás zaskočila informace, že nejdůležitější vstupní stránky e-shopu jsou vlastně jednotlivé produkty? Připomeňte si starší rozhovor o textování e-shopů:
„Často víc než 50 % návštěvníků přichází přes detail konkrétního produktu. Ti, co ještě nevědí, co přesně chtějí, pak přes vstupní stránky pro kategorie – například notebooky, dámské oblečení apod. – nebo přímo přes úvodní stranu. Ne každý se ale podle nich hned rozhodne. Obecně platí, že čím déle uživatelé na webu zůstanou a čím více stránek proklikají, tím větší je šance, že nakonec nakoupí. A to už se zase vracíme k tomu, proč jsou důležité všechny stránky na webu.“
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Uvažujete hypoteticky o koupi nového iPhonu. Zadáte tedy do Googlu obrat „nový iphone 2020“. Zobrazí se vám výpis e-shopů, které tuto novinku prodávají. Nejvýše budou pravděpodobně velcí hráči typu Alza nebo Datart. Hned pod nimi potom šikovné menší e-shopy, které si vyhrály s popiskami zboží a zacílily chytře na frázi odpovídající obratu „nový iphone 2020“. Pokud vás zaujmou i dobře napsanými popisky pro vyhledávače, možná nakoupíte právě u nich.
Že velké hráče nejspíš neporazíte, ale o to větší smysl má si s popisky zboží vyhrát. Neduplikovat je od ostatních, ale spíš přemýšlet, jak narůstající konkurenci porazit dobře mířeným copy.
Hlídejte si, že vaše popisky zboží i celkové rozvržení stránky plní všechny požadované role. Zatímco prodavače v kamenném obchodě se zákazník snadno doptá, v online světě už to stojí víc práce. Zákazník, který cca do 5 vteřin nenajde, co hledá, většinou nakoupí jinde – tam, kde odpovědi rychle a snadno objevil.
Přidat můžete i nabídku alternativních produktů, tzv. up-selling. S vhodným rozložením stránky z hlediska obchodního i prozákaznického vám poradí zkušení UX (User Experience) specialista. Má zkušenosti s vhodným rozvržením stránky tak, aby se na ní zákazník dobře orientoval a přehledně vedla k nákupu. Taková konzultace se vám mnohonásobně vrátí.
Jednotnou strukturu všech stránek se zbožím už máte.
Komunikační styl – například zda vykáte či tykáte, jak moc formálně budete vystupovat – spolu se silnými a naopak nežádoucími slovy si sepište do jednoho dokumentu, tzv. style guide. Pomůže vám sjednotit textový styl všech autorů, včetně nových kolegů do budoucna, a navede vás, když dochází inspirace.
Pro dobrý pocit z nákupů je zvlášť důležité mluvit/psát jazykem vaší cílové skupiny. Nedávno nás například překvapilo, že starší lidé dodnes hledají výraz automatická pračka. Dnešní generace by nejspíš napsala jen „pračka“.
To samé platí například pro synonymní výrazy typu lux a vysavač. Je důležité zjistit aspoň na malém vzorku zákazníků, jak vaše produkty reálně v mluvené řeči – a svých myslích – nazývají.
Jednotnou strukturu potřebují nejen celé vaše produktové stránky z obchodního hlediska, ale také jednotlivé popisky z textařského pohledu. Nastavte si strukturu a vzor popisku zboží dopředu. Pomůže vám udržet jednotný styl a urychlí psaní, protože budete „jen“ vyplňovat do předem připravené šablony.
Cílem „extra tipu“ je odlišit se od konkurence a dát zákazníkovi najevo zájem o jeho dobrý pocit z nákupu.
Rozhodně ne popisně, ačkoli se to nabízí. Starý dobrý popis stylem „tužka je modrá, je to HB“, v marketingu nefunguje. Lidé si nekupují věc, ale svou lepší budoucnost. Tužku koupí spíš, když ji představíte ve světle jejích výhod a řešení zákazníka, který uvažuje o koupi. Například:
„Modrou tužku XY tvrdosti HB užijí školáci při rýsování i hodinách výtvarné výchovy. Neláme se a díky výrazné azurové barvě ji v penálu nepřehlédnou.“
Při řešení výhod ale nesmíte zapomenout zmínit všechny klíčové vlastnosti produktu. Nejdřív si je vypište a pak kolem nich stavte svůj prodejní text.
Popisky ani jiné online copy nikdy nepíšete primárně pro vyhledávače. Píšete je pro lidi. Přesto dodržte pár základních faktorů. Pomohou orientaci zákazníka i robotů vyhledávačů, kteří se snaží jejich chování odhadnout.
TIP: U odkazování směřujte čtenáře spíše na statické stránky – celé kategorie, home page nebo blogové články. U nich nehrozí, že se budou časem měnit.
Častá otázka ze školení copywritingu pro SEO. Odpověď většinou zní „to poznáte“. Produktové stránky by neměly zůstat textově prázdné, ani obsahovat strohý popis ve smyslu jedné či dvou vět. Za naprosté minimum pro indexaci stránky platí cca 300 až 400 znaků textu, tedy aspoň jeden odstavec.
Na druhou stranu maximální znakový limit pro stránku neexistuje. Máte-li co říct a rozčleníte-li text dílčími nadpisy, seznamy a záchytnými body, popište svůj produkt klidně na 3 stránky. Jen počítejte s tím, že většina čtenářů nedočte do konce.
Pište tak, jak zákazníci vyhledávají a pojmenovávají váš produkt. Zjistíte to například v nástroji Sklik, záložce Nástroje – Návrh klíčových slov. Zkoušejte různé varianty a ověřte jejich hledanost. Na nejhledanější slova optimalizujte klíčové prvky stránky. Použijte je v hlavním nadpisu stránky, tagu title i volně v textu. Ale přirozeně, tak aby vaše optimalizace čtenáře neobtěžovala. Pište pestře, používejte i synonymní výrazy – například fén/vysoušeč vlasů atd.
Hlídejte si také, aby klíčové prvky jako nadpis nebo titulek stránky obsahovaly i klíčové slovo, důležité pro daný produkt. Například nadpis: Notebook Asus 15 M509DJ-EJ211T Transparent Silver, obsahuje vše důležité:
Teoreticky můžete udělat i hlubší výzkum s reálnými zákazníky. Ptát se jich, jak to či ono pojmenovávají. V praxi na to ale většinou nezbývá čas.
Z tzv. meta tagů, tedy popisků stránky, jsou důležité dva – title a meta description. Zobrazují se ve výsledkové stránce vyhledání jako odpovědi na dotazy lidí. Lákají k prokliku a nákupu zrovna na vašem e-shopu. Hrají důležitou roli i pro SEO. Zejména dobře vyplněný title zlepší vaše pozice ve vyhledávání.
Horní popisný řádek zve k prokliku a při použití správných klíčových slov zvedá pozice stránek ve vyhledávání. Nejdůležitější informace uvádějte na kraj. Nezapomeňte přidat i název e-shopu (v tomto případě ve formátu | Řemínky pásky).
TIP: Optimální délku meta titlu si zkontrolujte třeba naMoz.com. Vyhledávače ji totiž neměří ve znacích, ale pixelech – kdy třeba O je daleko širší než I. Pokud se vám nechce každý title kontrolovat, volte délku cca do 65 znaků včetně názvu e-shopu za lomítkem.
Popisný řádek pod titlem. Láká k prokliku. Pokud se obsah shodne s hledaným výrazem (v tomto případě Xiaomi MiBand 5), sdělení se vytuční a přitáhne tak čtenářovu pozornost.
TIP: Texty nad cca 160 znaků vyhledávač většinou usekne – viz ukázka výše. Optimální délku obou meta popisků si zkontrolujte třeba naPortent.com.
Trháte si vlasy při představě, že máte otextovat stovky, možná tisíce produktů? Nezoufejte. Ve spolupráci s programátorem připravte šablonu, kam texty nasází. Tak pravděpodobně vznikly i meta popisky výše, kdy vzor mohl vypadat třeba:
Na konec popisku bych doporučila ještě dodat něco ve smyslu: Objednejte pohodlně na <Název e-shopu>.
Pod jednotlivé položky – dodavatel, typ výrobku a další – jen přidáte seznam generovaných slov. Podobným způsobem připravíte vzor i pro textové popisky na stránce. Pamatujte na to, že potřebujete alespoň 1, ideálně 2 až 3 odstavce textu, které musí sedět na všechno popisované zboží.
Dočetli jste až sem? Výborně. Je vidět, že vám na vašich čtenářích a atraktivitě vašich popisků záleží. Zkontrolujte si, že jste při psaní neudělali některou z notorických copy chyb:
Držím palce!
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce