Účast na konferencích či firemních večírcích může být pro většinu z nás velice stresující. Důvody jsou různé. Nevíme, jak oslovit cizího člověka, o čem si s ním povídat nebo jak ukočit rozhovor s nudným člověkem. Průzkumy ukazují, že 51 % lidí se cítí nepříjemně, když se seznamují. Strach z těchto problémů je zcela irelevantní. Je to pouze výplod našeho podvědomí.
Inzerce
Jak se zbavit ostychu ze seznamování?
V prvé řadě je důležité si uvědomit, že většina lidí, kteří na akci jsou, mají stejný problém. Panický strach kohokoliv oslovit. Ale zároveň přišli na akci, aby navázali nové kontakty. Pokud to budete právě vy, kdo ten první krok udělá, vytrhnete danému člověku trn z paty. Nenechali jste ho stát jako kůl v plotě v rohu.
Na akci Business & Pleasure Networking ve stylu Jamese Bonda – Casino Royale.
V druhé řadě je důležité jednat do tří vteřin. Pokud začnete přemýšlet, jestli daného člověka máte nebo nemáte oslovit, po třech vteřinách ho určitě neoslovíte. Přemůže vás totiž strach.
Úplně nejjednodušší je zkouška na nečisto. Tu můžete praktikovat kdekoliv, s kýmkoliv a kdykoliv. Ideální je, pokud si zkoušíte navazovat kontakty s lidmi, kteří jsou placení za to, že na vás budou příjemní. Jsme v Čechách, takže to moc často nebude, ale zase si vyzkoušíte i negativní reakce.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Začít můžete třeba s prodavačkou v Tescu. Pokud s ní prohodíte několiv vět, bude vám maximálně vděčná. Určitě jste první zákazník, který ji řekl něco příjemného. Jde totiž primárně o to, abyste se zbavili toho nepříjemného strachu při oslovování cizích lidí a zjistili, že to vlastně nic tak strašného není.
Štěstí přeje připraveným, proto nedílnou součástí úspěšného networkingu na akcích je pečlivá příprava. A jak by taková příprava měla vypadat?
Zjistěte si dostatečné informace o akci. Co je to za akci, jak probíhá, jaký typ lidí a řečníků na ni chodí, kdo ji organizuje, kdo z vašich blízkých na této akci již v minulosti byl nebo kdo z vašeho networku se na akci chystá. Pomůžete vám to v přípravě.
Získejte seznam účastníků. To, s kým se na akci můžete setkat, je pro vás klíčová informace. Pokud znáte seznam řečníků i účastníků předem, máte vyhráno. Je totiž mnohem efektivnější, když se na akci seznámíte s lidmi, kteří jsou pro vás nějak zajímaví, než-li to nechat osudu a náhodně se seznamovat s lidmi.
Udělejte si průzkum. Projděte si seznam účastníků a vyberte si z něho ideálně 5 až 7 lidí, které byste chtěli poznat osobně. “Vygooglujte” si je a napište jim na jejich LinkedIn profil. Pozvánku o propojení vždy personifikujte. Napište jim, že se chystáte na akci XYZ, na kterou jsou přihlášeni také, a že byste je rádi poznali. Nezapomeňte také napsat důvod setkání. Nikdo nemá čas se jen tak s někým scházet, a to ani na konferenci. Ideálně si domluvte schůzku na dané akci dopředu. Pokud se chcete seznámit s řečníky, prostudujte si o nich více informací, např. jaké články v poslední době publikovali, jaké jsou novinky v jejich oboru atd. Bude pro vás pak jednodušší vznést dotaz na konferenci.
Připravte si váš elevator pitch. Krátké úderné představení, kterým zaujmete. Nesmí být ale příliš strojové a formální.
Česká investiční konference 2015
Máte-li přípravu na akci za sebou, je čas vše uvést v praxi. A jak na akci nejlépe zaujmout, patříte-li mezi introverty? Pokud jste předem dostali seznam účastníků, vybrali si z nich několik, které jste následně zkontaktovali a máte s nimi domluvené schůzky na akci, pak máte program plný. V případě, že nebylo možné získat seznam účastníků předem, “odpracujete” si to na akci. A jak na to?
Probuďte v sobě zvědavost. Nikdy nevíte, koho na akci potkáte. Každý člověk se může stát vaším obchodním partnerem, klientem nebo dobrým kamarádem. Buďte otevření networkingu a nemějte předsudky. Vždyť můžete rozhovor kdykoliv ukončit.
Těšte se na rozhovor. Neberte rozhovor jako maturitní zkoušku, berte to jako jedinečnou příležitost, jak si rozšířit obzory.
Přijďte na akci včas. Klidně dřív. Přijdete-li na akci včas nebo dokonce o chvíli dříve, bude navazování kontaktů jednodušší. Lidé ještě nejsou rozděleny do skupinek, ale většinou postávají sami.
Zapomeňte na počasí. I když je to obecné klišé, že small talk je nejjednodušší navázat rozhovorem o počasí, opravdu není. Chtěli byste vy sami polemizovat 10 minut nad počasím? Určitě ne. Zapomeňte, ale i na politiku, osobní problémy, zdraví, či vyhraněné názory. To jsou totiž témata, která na začátek rozhovoru s novým člověkem prostě nepatří.
Zmapujte terén. Porozhlédněte se po místnosti. Navázat kontakt s uzavřenou skupinou lidí, kteří vášnivě o něčem debatují je “vyšší dívčí”, ale oslovit člověka stojícího osamoceně je velice lehké.
Začněte s jedinci. Nikdo nechce stát sám, proto vám bude téměř každý vděčný, když ho vysvobodíte. Vidíte-li stát někoho osamoceného, oslovte ho. Nikdo nečeká, že první věta při oslovení bude znít jako teorie relativity, takže se tím nemusíte zbytečně stresovat. Věty typu: “Jsem rád, že nejsem jediný, který dorazil včas…” a pak navážete představením a následnou krátkou konverzací o akci, není nic náročného. Důležité je být příjemný, nijak zbytečně formální, a netlačit na pilu.
Seznamujte se navzájem. Není nic snadnějšího, než když jdete na akci s kolegou, kamarádem nebo obchodím partnerem a využijete vzájemné kontakty. Seznamte vašeho kolegu s lidmi, které znáte. On udělá to samé pro vás. Rázem se seznámíte přátelskou formou se zajímavými lidmi.
Sedněte si pokaždé jinam. Pokud to akce dovolí, sedněte si po každé přestávce někam jinam. Budete mít rázem možnost se seznámit s lidmi, kteří sedí vedle vás.
Držte se houfu. Welcome drinky, kávové přestávky nebo rauty, na kterých se zdržuje převážná část účastníků, je to správné místo pro vás. Vždy se k někomu můžete naklonit a dát se s ním do řeči. Zústávat v prázdném konferenčním sále vám nové kontakty nepřinese.
Mějte dotaz. Skočila prezentace a je prostor pro dotazy … Nebojte se postavit, srozumitelně řekněte, kdo jste a vzneste dotaz. V tu chvíli vás zaznamenali všichni účastníci v sále a stáváte se “slavným”. Následně budete lidem familiární, a proto pro ně bude jednodušší oslovit právě vás, protože vás už vlastně znají.
Nečekejte až vás někdo osloví. Je jednoduché postávat někde na nepřehledném místě a marně doufat, že vás někdo osloví. Máte totiž mizivou šanci.
Honba za kontakty. Získávejte přátele, nikoliv pouze kontakty. Chodíte-li od jednoho člověka k druhému a všechny žádáte o vizitky, aniž byste je lépe poznali, nebude to příliš efektivní. Ti lidé si vás nebudou pamatovat, natož abyste si všechny nové kontakty stihli zapamatovat vy.
Neprotahujte zbytečně rozhovory. Určitě znáte situace, kdy na akci poznáte dlouholetého známého. Nejprve ho jdete pouze pozdravit, ale po chvíli zjistíte, že jste s ním celou akci “proklábosili”. Efektivita navazování nových kontaktů se rovná nule. Máte-li k tomu tendenci, dejte si vždy za cíl se seznámit na akci alespoň s pěti lidmi. Budete tak nuceni se s daným kamarádem po chvilce rozloučit a věnovat se dalším lidem.
Neubírejte se k telefonu nebo počítači. Nemáme-li co dělat, první věc, která nás napadne, je zabořit oči do telefonu a projíždět emaily nebo Facebook. Pokud ale zarputile odpovídáte na emaily a vyřizujete nedůležité telefonáty, všechny potenciální oslovovatele tím odlákáte. Nikdo vás totiž nechce rušit při “neodkladných” telefonátech.
Osobní komunikace nebyla nikdy před tím tak těžká, jako dnes, v době emailů, smsek nebo messengerů. Komunikujeme neustále, ale pouze elektronickou formou. Ve chvíli, kdy začneme opět navazovat nové kontakty osobní formou, a nejen tou elektronickou, z většiny z nás opadne strach a najdeme v tom i zalíbení. Vždyť, co nejhoršího se nám může stát? Zjistíme, že ten člověk je nepříjemný, arongantní, a vůbec nestojí za to, abychom mu věnovali i minutu našeho času. V lepším případě se z něho stane náš klient, obchodní partner nebo třeba zaměstnanec. Tak zchutí do toho!
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Vážená paní, která psala tento článek neví a) co je to panika (kterou zmiňuje) a za b) kdo je to introvert a jak se projevuje. Tohle je paskvil od člověka, který si myslí, že ví o čem mluví, ale neví. Pokud máte opravdovou paniku tak dostanete takové stavy podobné infarktu. Takže panika nerovná se tréma. A introvert asi těžko dostane odvahu někoho oslovit, a pokud se s někým dá do řeči, introvert asi těžko bude chtít mluvit o small talks jako extroverti. Blbost od začátku do konce. .
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Kateřina Zelená
Před 6 roky
Článek je (až na poslední větu) pěkný. Budu muset tipy vyzkoušet, jsem totálně introvertní tvor. Díky :-)
Odpovědět »
No tohle ..
Před 4 roky
Vážená paní, která psala tento článek neví a) co je to panika (kterou zmiňuje) a za b) kdo je to introvert a jak se projevuje. Tohle je paskvil od člověka, který si myslí, že ví o čem mluví, ale neví. Pokud máte opravdovou paniku tak dostanete takové stavy podobné infarktu. Takže panika nerovná se tréma. A introvert asi těžko dostane odvahu někoho oslovit, a pokud se s někým dá do řeči, introvert asi těžko bude chtít mluvit o small talks jako extroverti. Blbost od začátku do konce. .
Odpovědět »