Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Jak může i introvert navázat komunikaci s kýmkoliv?

Guestpost
Jak se seznamovat

Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: elen31

Účast na konferencích či firemních večírcích může být pro většinu z nás velice stresující. Důvody jsou různé. Nevíme, jak oslovit cizího člověka, o čem si s ním povídat nebo jak ukočit rozhovor s nudným člověkem. Průzkumy ukazují, že 51 % lidí se cítí nepříjemně, když se seznamují. Strach z těchto problémů je zcela irelevantní. Je to pouze výplod našeho podvědomí.

Jak se zbavit ostychu ze seznamování?

V prvé řadě je důležité si uvědomit, že většina lidí, kteří na akci jsou, mají stejný problém. Panický strach kohokoliv oslovit. Ale zároveň přišli na akci, aby navázali nové kontakty. Pokud to budete právě vy, kdo ten první krok udělá, vytrhnete danému člověku trn z paty. Nenechali jste ho stát jako kůl v plotě v rohu.

schanova-1

Na akci Business & Pleasure Networking ve stylu Jamese Bonda – Casino Royale.

V druhé řadě je důležité jednat do tří vteřin. Pokud začnete přemýšlet, jestli daného člověka máte nebo nemáte oslovit, po třech vteřinách ho určitě neoslovíte. Přemůže vás totiž strach.

Úplně nejjednodušší je zkouška na nečisto. Tu můžete praktikovat kdekoliv, s kýmkoliv a kdykoliv. Ideální je, pokud si zkoušíte navazovat kontakty s lidmi, kteří jsou placení za to, že na vás budou příjemní. Jsme v Čechách, takže to moc často nebude, ale zase si vyzkoušíte i negativní reakce.

Začít můžete třeba s prodavačkou v Tescu. Pokud s ní prohodíte několiv vět, bude vám maximálně vděčná. Určitě jste první zákazník, který ji řekl něco příjemného. Jde totiž primárně o to, abyste se zbavili toho nepříjemného strachu při oslovování cizích lidí a zjistili, že to vlastně nic tak strašného není.

Štěstí přeje připraveným, proto nedílnou součástí úspěšného networkingu na akcích je pečlivá příprava. A jak by taková příprava měla vypadat?

  1. Zjistěte si dostatečné informace o akci. Co je to za akci, jak probíhá, jaký typ lidí a řečníků na ni chodí, kdo ji organizuje, kdo z vašich blízkých na této akci již v minulosti byl nebo kdo z vašeho networku se na akci chystá. Pomůžete vám to v přípravě.
  2. Získejte seznam účastníků. To, s kým se na akci můžete setkat, je pro vás klíčová informace. Pokud znáte seznam řečníků i účastníků předem, máte vyhráno. Je totiž mnohem efektivnější, když se na akci seznámíte s lidmi, kteří jsou pro vás nějak zajímaví, než-li to nechat osudu a náhodně se seznamovat s lidmi.
  3. Udělejte si průzkum. Projděte si seznam účastníků a vyberte si z něho ideálně 5 až 7 lidí, které byste chtěli poznat osobně. “Vygooglujte” si je a napište jim na jejich LinkedIn profil. Pozvánku o propojení vždy personifikujte. Napište jim, že se chystáte na akci XYZ, na kterou jsou přihlášeni také, a že byste je rádi poznali. Nezapomeňte také napsat důvod setkání. Nikdo nemá čas se jen tak s někým scházet, a to ani na konferenci. Ideálně si domluvte schůzku na dané akci dopředu. Pokud se chcete seznámit s řečníky, prostudujte si o nich více informací, např. jaké články v poslední době publikovali, jaké jsou novinky v jejich oboru atd. Bude pro vás pak jednodušší vznést dotaz na konferenci.
  4. Připravte si váš elevator pitch. Krátké úderné představení, kterým zaujmete. Nesmí být ale příliš strojové a formální.
schanova-2

Česká investiční konference 2015

Máte-li přípravu na akci za sebou, je čas vše uvést v praxi. A jak na akci nejlépe zaujmout, patříte-li mezi introverty? Pokud jste předem dostali seznam účastníků, vybrali si z nich několik, které jste následně zkontaktovali a máte s nimi domluvené schůzky na akci, pak máte program plný. V případě, že nebylo možné získat seznam účastníků předem, “odpracujete” si to na akci. A jak na to?

  1. Probuďte v sobě zvědavost. Nikdy nevíte, koho na akci potkáte. Každý člověk se může stát vaším obchodním partnerem, klientem nebo dobrým kamarádem. Buďte otevření networkingu a nemějte předsudky. Vždyť můžete rozhovor kdykoliv ukončit.
  2. Těšte se na rozhovor. Neberte rozhovor jako maturitní zkoušku, berte to jako jedinečnou příležitost, jak si rozšířit obzory.
  3. Přijďte na akci včas. Klidně dřív. Přijdete-li na akci včas nebo dokonce o chvíli dříve, bude navazování kontaktů jednodušší. Lidé ještě nejsou rozděleny do skupinek, ale většinou postávají sami.
  4. Zapomeňte na počasí. I když je to obecné klišé, že small talk je nejjednodušší navázat rozhovorem o počasí, opravdu není. Chtěli byste vy sami polemizovat 10 minut nad počasím? Určitě ne. Zapomeňte, ale i na politiku, osobní problémy, zdraví, či vyhraněné názory. To jsou totiž témata, která na začátek rozhovoru s novým člověkem prostě nepatří.
  5. Zmapujte terén. Porozhlédněte se po místnosti. Navázat kontakt s uzavřenou skupinou lidí, kteří vášnivě o něčem debatují je “vyšší dívčí”, ale oslovit člověka stojícího osamoceně je velice lehké.
  6. Začněte s jedinci. Nikdo nechce stát sám, proto vám bude téměř každý vděčný, když ho vysvobodíte. Vidíte-li stát někoho osamoceného, oslovte ho. Nikdo nečeká, že první věta při oslovení bude znít jako teorie relativity, takže se tím nemusíte zbytečně stresovat. Věty typu: “Jsem rád, že nejsem jediný, který dorazil včas…” a pak navážete představením a následnou krátkou konverzací o akci, není nic náročného. Důležité je být příjemný, nijak zbytečně formální, a netlačit na pilu.
  7. Seznamujte se navzájem. Není nic snadnějšího, než když jdete na akci s kolegou, kamarádem nebo obchodím partnerem a využijete vzájemné kontakty. Seznamte vašeho kolegu s lidmi, které znáte. On udělá to samé pro vás. Rázem se seznámíte přátelskou formou se zajímavými lidmi.
  8. Sedněte si pokaždé jinam. Pokud to akce dovolí, sedněte si po každé přestávce někam jinam. Budete mít rázem možnost se seznámit s lidmi, kteří sedí vedle vás.
  9. Držte se houfu. Welcome drinky, kávové přestávky nebo rauty, na kterých se zdržuje převážná část účastníků, je to správné místo pro vás. Vždy se k někomu můžete naklonit a dát se s ním do řeči. Zústávat v prázdném konferenčním sále vám nové kontakty nepřinese.
  10. Mějte dotaz. Skočila prezentace a je prostor pro dotazy … Nebojte se postavit, srozumitelně řekněte, kdo jste a vzneste dotaz. V tu chvíli vás zaznamenali všichni účastníci v sále a stáváte se “slavným”. Následně budete lidem familiární, a proto pro ně bude jednodušší oslovit právě vás, protože vás už vlastně znají.
schanova-3

Na fotce uprostřed Claudio Depeyrac. Rozhovor s ním čtěte zde.

Čeho se na akcích určitě vyvarovat?

  1. Nečekejte až vás někdo osloví. Je jednoduché postávat někde na nepřehledném místě a marně doufat, že vás někdo osloví. Máte totiž mizivou šanci.
  2. Honba za kontakty. Získávejte přátele, nikoliv pouze kontakty. Chodíte-li od jednoho člověka k druhému a všechny žádáte o vizitky, aniž byste je lépe poznali, nebude to příliš efektivní. Ti lidé si vás nebudou pamatovat, natož abyste si všechny nové kontakty stihli zapamatovat vy.
  3. Neprotahujte zbytečně rozhovory. Určitě znáte situace, kdy na akci poznáte dlouholetého známého. Nejprve ho jdete pouze pozdravit, ale po chvíli zjistíte, že jste s ním celou akci “proklábosili”. Efektivita navazování nových kontaktů se rovná nule. Máte-li k tomu tendenci, dejte si vždy za cíl se seznámit na akci alespoň s pěti lidmi. Budete tak nuceni se s daným kamarádem po chvilce rozloučit a věnovat se dalším lidem.
  4. Neubírejte se k telefonu nebo počítači. Nemáme-li co dělat, první věc, která nás napadne, je zabořit oči do telefonu a projíždět emaily nebo Facebook. Pokud ale zarputile odpovídáte na emaily a vyřizujete nedůležité telefonáty, všechny potenciální oslovovatele tím odlákáte. Nikdo vás totiž nechce rušit při “neodkladných” telefonátech.

Osobní komunikace nebyla nikdy před tím tak těžká, jako dnes, v době emailů, smsek nebo messengerů. Komunikujeme neustále, ale pouze elektronickou formou. Ve chvíli, kdy začneme opět navazovat nové kontakty osobní formou, a nejen tou elektronickou, z většiny z nás opadne strach a najdeme v tom i zalíbení. Vždyť, co nejhoršího se nám může stát? Zjistíme, že ten člověk je nepříjemný, arongantní, a vůbec nestojí za to, abychom mu věnovali i minutu našeho času. V lepším případě se z něho stane náš klient, obchodní partner nebo třeba zaměstnanec. Tak zchutí do toho!

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Lenka Schánová

Lenka Schánová působí jako průvodce světem networkingu. Založila školu networkingu, organizuje netradiční networkingové akce Business & Pleasure Networking nebo poskytuje poradenství týkajícíc se business networkingu. Napsala knihu o networkingu. Aktuální informace o networkingu můžete sledovat na Facebooku nebo Twitteru.

Komentáře čtenářů: 1

  1. Kateřina Zelená

    -

    Článek je (až na poslední větu) pěkný. Budu muset tipy vyzkoušet, jsem totálně introvertní tvor. Díky :-)

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu