Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Naučte se strategicky přemýšlet nad vaším byznysem.
Získejte praktické tipy, jak řídit vaši firmu chytřeji a efektivněji.
Poslechněte si zkušenosti TOP byznysmenů.
Zjistit více

Inzerce

Expanze do Německa: Jaký je tamní trh podle zkušenosti VašeČočky.cz?

Expanze do Německa
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: aytuncoylum

Německo patří mezi trhy, po kterých se může ohlížet nejeden český e-shop. Podle CEO VašeČočky.cz Jiřího Urbana je to ale trh plný specifik, která si ukážeme v tomto článku.

E-shop s kontaktními čočkami VašeČočky.cz dosáhl v loňském roce obratu 600 milionů korun, což je o 20 % více než loni. Podle Jiřího Urbana k tomu přispěla i zahraniční expanze, zejména do Řecka a Rumunska. V tiskové zprávě z 23. února ale říká, že německý trh je „protekcionistický a zákazníci se dost liší od těch českých“. Zajímalo mne proto, v čem konkrétně se liší a na co se mají připravit e-shopy, které chtějí na tento trh vstoupit.

Více lokálních obchodníků a kamenných prodejen

Jako první specifikum Urban vidí velikost celého trhu. Ten ale zároveň velmi dbá na ochranu svého zákazníka a upřednostňuje lokální prodejce před zahraničními.

„V našem segmentu je obrovský rozdíl mezi kamenným a online prodejem. V Česku se většina kontaktních čoček prodává přes internet. V Německu nakupuje stále většina zákazníků u optiků za výrazně vyšší ceny, než by mohli na internetu,“ komentuje Urban s tím, že němečtí zákazníci také nosí dražší typy čoček, které lépe korigují vadu jejich očí. „V ČR jsme víc než 2x pozadu v podílu těchto čoček,“ dodává.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Velký rozdíl také vidí ve volbě platebních metod: „Němečtí zákazníci jsou zvyklí v mnohem větší míře platit PayPalem. Na VašeČočky.cz platí touto metodou okolo 2 % zákazníků, na našem německém e-shopu 321linsen.de je přes Paypal zaplacená skoro polovina objednávek.”

V Německu zákazníci také očekávají, že pokud nakupují na e-shopu opakovaně, bude jim nabídnuta platba na fakturu. Oblíbené jsou i různé formy inkasní platby.

Rychlé soudy s větším rizikem

Na mou otázku, co vidí za největší negativum německého trhu pro české hráče, Urban odpověděl tamními soudy. Ty jsou sice rychlejší než v Čechách, zároveň zde ale hrozí větší riziko, že se k nim skutečně dostanete. „Pokud prodávate v Německu, nejste pro svou konkurenci zanedbatelným hráčem a zhřešíte proti německému právu, můžete si být jisti, že to bude mít právní dohru,“ varuje Urban a dodává, že se občas jedná o naprosté absurdity, které nemají s ochranou zákazníka nebo trhu vůbec nic společného.

Německé soudy ve většině případů rozhodnou bez vaší účasti – vydají předběžné opatření, ve kterém vás jen vyrozumí, co máte napravit. Je možné se odvolat a případ jde k řádnému soudu, ale než padne konečné rozhodnutí, musíte se podřídit výroku z předběžného opatření.

Horší pozice, větší obrat

Ačkoliv jsou VašeČočky.cz největším českým internetovým prodejcem kontaktních čoček, v Německu a Švýcarsku si svou pozici stále budují. Přesto tam ale mají daleko větší obrat než v Česku. Letos chtějí na německém trhu vyrůst minimálně o 30 %.

„Zákazníci v Německu dělají oproti těm českým obecně větší objednávky. Objednávají čočky na delší dobu a jsou ochotní si připlatit za kvalitnější čočky,“ říká Urban, podle kterého v Německu velmi dobře fungují i zbožové vyhledávače: „Pokud prodáváte zboží, které si zákazníci běžně na zbožových vyhledávačích srovnávají a zároveň ho dokážete nabídnout za zajímavé ceny, může to být pro vás zajímavá příležitost.“

Zbožové vyhledávače ale nejsou vhodným kanálem pro zboží vaší vlastní značky nebo méně známých značek, které nikoho nenapadne hledat právě tam.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

muz-kafe-pocitac-web

Kdo v Česku provozuje e-shopy?

podnikatel-box-web

Jde to i bez Heureky? Možná jde. Alza.cz je první, kdo se přidá?

Konkurence Optimizely

Jak špehovat AB testování konkurence v Optimizely?

Právě vyšlo

Premium
martin-mikulenka-web

Vybudujte úspěšnou kamennou prodejnu | Martin Mikulenka

konstantin-margaretis-web

Technologie pro vaši logistiku | Konstantin Margaretis (Skladon)

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Nejčastější chyby a nevyužité příležitosti | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Nejoblíbenější

Premium
jiri-navratil-web

Ziskovost v e-commerce. Naučte vaši firmu počítat | Jiří Navrátil (Dr. Max)

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Komentáře

Honza Sledovat @johnybegoodcz

Před 6 roky

Dobrý den,
díky za článek, jen škoda že tak ve stručnosti. Plánuji prodávat do německa a ještě se mi nepodařil najít „návod“ s konkrétními body, jak na to..:-(

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
robert-stipek-web

Jak řídit kvalitu práce v digitální agentuře? | Robert Štípek (KOFEIN)

Premium
jan-simkanic-web

Deník N: Cesta ze ztráty k provoznímu zisku | Ján Simkanič

Premium
karol-gulas-web

Marketing Astratexu | Karol Guláš

jan-moudrik-web

Jan Moudřík: Jak Alza.cz expanduje do zahraničí?

Inzerce