Je v dnešním světě, zaměřeném zejména na zisk a prospěch za každou cenu, vůbec podstatné budovat něco tak křehkého, jako je pověst a reputace? Jistěže ano. Dá se říci, že dobrá pověst a reputace v oboru je pro podnikatele i freelancera naprosto nezbytnou podmínkou k úspěchu v podnikání. Jak na to?
Vybudovat dobrou pověst trvá dlouhá léta a jedná se skutečně o tvrdou dřinu, kdy nesmíte šlápnout vedle. V západních zemích je obvyklé, že pokud jednou zklamete, pokud jedinkrát zalžete, podvedete nebo nedodržíte dané slovo, ztratíte dobrou pověst na celá léta, možná na celý kariérní život. Hezky a nekompromisně o tom píše třeba David Gruber ve své knize Time Management.
V České republice – poznamenané čtyřiceti lety totality, během které byla podnikavost jednotlivce i takové pojmy, jako reputace či poctivost, zadupány hluboko do země – pojem dobrého jména zakořeňuje teprve pozvolna a nejistě. V porevolučních devadesátých letech, v opojení ze svobody a všech otevřených možností, se na dlouhodobé perspektivy podnikání také příliš nehledělo, nicméně nová generace podnikatelů si již uvědomuje, že s pověstí veksláků a podvodníků, kteří se jen snaží klienta sedřít na kost, se jejich podnik daleko nedostane. Sami klienti se stávají náročnějšími a poctivý, přímý přístup dokonce vyžadují.
Získat si dobré jméno mezi klienty i obchodními partnery především znamená, že od vás budou tito lidé odcházet vždy spokojení. Spokojení lidé řeknou o své dobré zkušenosti svým známým, někteří se o ně podělí i na sociálních sítích, a tím se reputace vašeho jména nebo podniku bude šířit dál, než si vůbec umíte představit. Nezapomínejte, že totéž platí i pro zákazníky nespokojené – možná i ve větší míře. Najdou se jistě i ve vašem okolí lidé, kteří si s chutí zanadávají na to, kdo je jak podvedl nebo se ukázal jako totálně neschopný. Snažte se, aby takových nespokojenců bylo co nejméně (pokud možno žádný), aby od vás odcházeli všichni klienti spokojení.
Pokud coby nezávislý profesionál spolupracujete s nějakou firmou, buďte velmi obezřetní ohledně pověsti a způsobu práce této firmy. Mějte na paměti, že pokud firma udělá něco, co zásadně poškodí její pověst, pošramotí tím i vaše dobré jméno. Vybírejte si takovou firmu, která vaše dobré jméno naopak podpoří a rozvine, a v průběhu spolupráce nezapomínejte ani na samostatnou činnost, která vás zviditelní a upevní vaši reputaci.
Budování dobrého jména je jakýmsi opakem reklamních kampaní – ty působí rychle, na široké publikum, ale jejich účinnost časem vyprchá. Dobré jméno se naopak buduje pomalu a zpočátku se týká pouze malé části populace – pouze vašich prvních spokojených klientů. Jeho vliv ovšem čase stoupá a získává na hodnotě.
Mít dobré jméno je nejlevnější a nejspolehlivější forma propagace, ačkoliv do jeho vytvoření musíte vložit nemalé úsilí. Jistě se to však vyplatí – dobré jméno vás pak bude doprovázet jako věrný průvodce po celou vaši kariérní cestu.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc
Před 11 měsíců
Před 11 měsíců
Před 11 měsíců
Před 11 měsíců
Před 1 rokem
Před 1 rokem