Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Dejte si pozor na běžné způsoby klamání zákazníka a nenaleťte prodejců

Český zákon 634/1992 Sb. a evropské směrnice vymezují řadu nekalých a klamavých způsobů prodeje a propagace. V praxi to ale probíhá často naprosto jinak a neinformovaný zákazník často doplatí na svou neznalost. Podívejme se společně na nejčastější triky prodejců.

Klamání spotřebitele

Způsobů klamání zákazníků je celá řada a ve vyhláškách a zákonech je jim věnováno mnoho stránek. V zásadě nesmí obchodník uvádět nepravdivé informace o produktu a naopak je povinen zákazníka plně informovat o původu, složení, funkcích, záruce a případné údržbě produktu.

V České republice je prodejce povinen poskytnout popis výrobku i návod v českém jazyce, také poprodejní servis musí být v českém jazyce.

Dále je obchodník povinen pravdivě uvádět certifikáty kvality a jakosti. Naopak prodejce nesmí zákazníkovi poskytovat nepravdivé, zmatečné, protichůdné či nejasné informace a nesmí ani poskytovat pravdivé informace podané tak, že by mohly zákazníka uvést v omyl.

Prodejce se může dobrovolně zavázat určitý kodex služeb, který pak ale musí dodržovat. Pokud tak nečiní, ale dodržování kodexu inzeruje, chápe to zákon také jako klamání zákazníka. Klamáním zákazníka není nabízení nadstandardních služeb, které konkurence nenabízí. Většina způsobů klamání se posuzuje až na základě přesných okolností, ale existuje i seznam zakázaných praktik, které se za podvod považují vždy.

Reklama a marketing

Zákony a evropské směrnice zakazují vábivé reklamy, podprahové reklamy a reklamy přímo nabádající děti k nákupu. Dále není dovoleno zákazníka klamat nabídkou falešných slev, akcí, výprodejů, falešných výher či produktů zdarma, které ve výsledku zdarma nejsou. Není dovoleno v zákazníkovi budit obavy či vytvářet falešný strach o vlastní bezpečí, činit na zákazníka psychický nátlak a nutit ho k postupům, které zákon nevyžaduje.

A co realita?

V praxi nejspíše denně vidíte příklady výše uvedených prohřešků. Na některých obchodech visí „Výprodej, krach!“ celoročně, nabídky falešných slev jsou téměř denně v poštovní schránce. Prodejci běžně nabízí k některým výrobkům další výrobek „zdarma“ – když si ale srovnáte cenu výrobku bez dalšího produktu „zdarma“, najednou to zdarma není. O prodejním servisu či informování zákazníka často škoda hovořit a reklamace jsou obvykle přímo námět na horor.

Reklama je zpravidla cíleně vytvářená na vzbuzování touhy či strachu a šikovně využívá emocí a podvědomí zákazníka proti jeho vůli. Zejména na internetu běžně vidíme velmi agresivní reklamy a často také nabídky pochybných či rovnou nezákonných produktů. Reklamou jsme zavaleni doslova na každém kroku. V obchodech jsou specialisté na podsouvání zbytečných a dražších produktů na místa největší pozornosti zákazníků.

Jak se tedy bránit?

Většina zákazníků a zejména ženy a děti nakupují na základě emocí, nikoliv logiky. Neuvažují, jestli danou věc potřebují, jestli je to rozumná investice, či zdali to nelze nakoupit jinde levněji. Základní obranou je sebekázeň a vědomé zhodnocení nabídky bez emocí. Snažte se nenakupovat nárazově na základě emocí, ale nákupy si promýšlejte předem.

U dražších produktů si v klidu projděte nabídku konkurence, srovnejte možnosti a nekupujte zbrkle. Nekupujte nic „do zásoby“, různé „slevy“ a „výhodné akce“. Ve spoustě případů nijak výhodné nejsou anebo vás lákají koupit zbytečnosti. Zlaté investorské pravidlo říká, že investiční příležitosti se vždy opakují a stačí být trpělivý. V nákupech platí totéž – žádná sleva či akce není poslední svého druhu.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Komentáře čtenářů: 2

  1. Jennifer

    -

    Po, e kuptova qe Internet Exploreri abntorote faqen per shkak te videos nga dailymotion (nuk mund ta gjeja ne Youtube) dhe e rregullova. Prandaj perdor Firefox!!! Desha te shtoj edhe disa fakte rreth ketij artikulli, pasiqe versionin e pare ma kishin derguar me email dhe e postova pa e edituar fare. Keshtu, sa per njoftim:Per kete projekt Coca Cola shtepise filmike i kishte paguar 6.15 milion Euro. Pija do te promovohet sebashku me filmin (mesa me duket ne tetor), dhe eshte nje seri e kufizuar, pra nje numer i caktuar pijesh qe nenkupton se nuk eshte i perhershem. Shishja me ngjyre te zeze fillimisht do te shitet vetem ne Britani me nje cmim prej 1.5 paundesh. E sa per shijen, i kisha lutur te pergjigjen ata qe do ta provojne

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu