Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Virální marketing: Lidé v roli protagonistů, jak to vlastně probíhá?

Pojem „virální marketing“ je stále používanější. Setkáváme se s ním na internet, v televizi, v odborných časopisech a podobně. Začínající podnikatelé by ho měli znát, pojďme se na něj tedy podívat…

Co to je virální marketing?

Virální marketing je další z marketingových technik používaných nejen na internetu. Jejím cílem je jinými slovy donucení lidí k propagování obchodní značky, produktu. Využívá například sociálních sítí, na nichž danou značku propaguje a motivuje příjemce k dalšímu šíření.

Virální marketing slouží ke zvýšení růstu povědomí o značce a využívá k tomu neřízené šíření informace mezi lidmi. Ti vlastně sami propagují danou značku tím, že ji doporučují dále. Ve skutečnosti si ani nemusí uvědomit, že tak činí a propagaci značky pomáhají.

Jednat se může například o různé vtipy, parodie a podobně. Vyloučit se nedá ani erotika, případně různé slevy, dárky, videa, flashové animace a další. Pro viral je velmi často využíván i email a s emailovým marketingem je spojován.

Lidé v roli protagonisty

Mark Zuckerberg v roce 2007 řekl: “Lidé se ovlivňují navzájem. Nic na ně nemá takový vliv jako doporučení od člověka, kterého dobře znají.” Dvěma větami tak vystihl podstatu virálního marketingu.

Lidé samotní po zhlédnutí reklamního sdělení jej začnou sami aktivně šířit a doporučovat svým známým. Sdílí je na sociálních sítích, diskutují o nich a dojde tak k virálnímu šíření. Téma sdělení může být kontroverzní a někdy jej lze nazvat jako Buzz marketing. Musí být tedy zajímavé, zábavné, hodnotné, ale třeba i šokující a podobně.

Hlavními hybateli šíření jsou tedy lidé. Důvodem, proč sdělení propagují je jejich pobavení či naopak pohoršení. Může to být ale i díky získání věcného přínosu či jen potřeba další komunikace.

Virální marketing v praxi

V praxi se s virálním marketingem setkáváme velmi často. Proslavil se jím například Google se svými pozvánkami. Ten na při otevření svojí emailové schránky umožnil přístup jen omezenému počtu lidí. Ti získali pozvánky a mohli je rozesílat svým známým. Google tak zabil dvě mouchy jednou ranou. Jednak mohl službu i nadále testovat, ale zároveň se mu tvořila řada nedočkavců na otevření služby všem. Stejný princip uplatnil i později při otevírání své sociální sítě. Inspiroval se i Microsoft.

Když jsme u toho emailu, nelze nezmínit Hotmail, jež je považován za učebnicový příklad virálního marketingu. Když byla tato služba založena, brzy se v zápatí každého odeslaného emailu objevila reklama „Get your free e-mail at Hotmail“. Bylo to v době, kdy byl freemail veřejností takřka neznán a nebylo se tedy ničemu divit, když Hotmail vyvolal rozruch.

Jako další příklad lze uvést reklamu na Samsung. Ten vzbudil zájem veřejnosti svojí „ovčí show“.

Ukázkou virálního marketingu jsou i různá vánoční přání a podobně. Je přeci krásné, když můžete svým známým odeslat hezké přáníčko po emailu nebo skrze sociální síť. Společnosti to rády umožňují a samozřejmě – je to pro ně reklama.

Tak co, kdy jste si vy stali naposledy obětí virálního marketingu?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu