Inzerce

Inzerce

Buzz marketing: Chcete si pošuškat o tom, v čem to vlastně spočívá?

O šuškání jsem v nadpise napsal schválně. S tématem totiž hodně souvisí. Buzzmarketing není příliš známý, většina lidí vůbec netuší, o čem vlastně je a jaký je jeho smysl. Pojďme se na to tedy podívat…

Cílem Buzzmarketingu je vyvolání rozruchu. V jeho názvu se nachází slovíčko „buzz“, což v překladu z angličtiny znamená „bzukot“. Jedná se o netradiční formu marketingu a je považován za jeden z nejúčinnějších způsobů propagace vůbec.

Samotný rozruch může vyvolat takřka cokoliv, co lidé nečekají či to považují za neobvyklé. Může se jednat například o šokující, provokativní, tajemná či zábavná témata. Smyslem je hlavně šokování a pobavení zákazníků a následné vyvolání diskuze o daném produktu či značce. Reklamní kampaň se má stát středem pozornosti médií i zákazníků.

S Buzzem se setkáváme velmi často. Určitě jste si všimli, že čas od času se v médiích a mezi lidmi začne probírat nějaká ta reklama. Ta je pravděpodobně absolutně postavená na hlavu, možná se jedná o podvod, ale všichni si o ní povídají. To je cílem této formy marketingu, taková kampaň je úspěšná.

Rozruch a šuškanda mezi lidmi

S Buzzmarketingem rovněž souvisí pojem „WOMM – Word of mouth marketing“, jehož cílem je reklama ústní formou. Je to vlastně podmět k diskuzi, v níž se dva lidé mohou bavit na téma dané kampaně. Jinými slovy – přinutí je bavit se o vašem produktu.

Pokud se kampaň povede, značka produktu se svým způsobem začne propagovat sama. Vzniknou o ní internetové diskuze, objeví se na sociálních sítích, lidé ji budou šířit sami. Přijde jim to zábavné, zajímavé, kontroverzní.

Značka se tímto způsobem může sama velmi rychle zpropagovat. Počáteční rozruch vzniká v drtivé většině sám, ale jeho růst a šíření lze řídit.

Buzzmarketing v praxi, je všude kolem nás

Příkladů tohoto marketingu je mnoho. V Česku se v poslední době velmi diskutovalo o reklamě Kofoly, v níž se student školy scházel se svojí učitelkou a měl s ní vztah. Tato reklama vzbudila pohoršení u řady diváků a na internetu se o ní často diskutovalo. Nakonec měla být zakázána, svůj účel ale splnila – zaujala.

Známým Buzzem v praxi je i reklama společnosti Nike. Na ní fotbalista předvádí svoje umění a zaplnil tím většinu světových diskuzních fór o fotbalu. Lidé váhali, zdali se nejednalo o podvod, zdali to opravdu dokázal, nebo je to jen trik médií. Reklama se dokonce rozebírala v různých pořadech a odborníkům nedala spát. Reklama samozřejmě byla podvod, ale opět – zaujala.

Je to ta správná cesta?

Buzzmarketing je sice skvělý nástroj, jak zpropagovat svůj produkt, zároveň ale může mít i opačný výsledek. Jak se říká, s ničím se to nemá přehánět. Podobná kampaň může poškodit jméno firmy a v tom nejhorším ji i zničit.

Dívat se na to musíme i z druhé stránky. Kdyby každá reklama byla podobně „chytlavá“, jak by byla v očích diváků důvěryhodná a pro firmu prospěšná? Lidé stále méně a méně věří reklamám, možná i Buzz je jedním z důvodů. To je však otázkou pro opravdové specialisty. My můžeme říci jen jedno, Buzz marketing může člověka pobavit, ale i rozzlobit. V obou případech je úspěšný.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku.

Nenechte si ujít

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

petra-roulland-web

Vlastní značky produktů: Jak je vytvořit? | Petra Roulland (Rohlík.cz)

Právě vyšlo

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

Nejoblíbenější

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

michal-koubek-web

Jak spočítat náklady na vytvoření managementu firmy? | Michal Koubek

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

jan-rezac-web

Jan Řezáč: Založení agentury, finanční řízení firmy, růst v podnikání

petr-sykora-web

Petr Sýkora: Ztráta domény Pepa.cz, přesun na Klido.cz, spory se společníkem

filip-major-web

Filip Major (BUSYMAN.cz): Investoři v Česku, jejich požadavky a odvaha, tipy pro startupisty

vit-mistina

VIDEO: Vít Miština o budování značky a archetypech

Inzerce