Stále více zkušených byznysmenů a investorů mi v premium rozhovorech zmiňuje, že v Česku máme jeden velký problém. Jsme velmi šikovní na výrobu – umíme vytvářet nové produkty, programovat aplikace a přicházet s dalšími nápady, které dokážeme i dotáhnout do konce. Pak to ale neumíme prodat.
Je to dané historií naší země, výchovou a povahou. Prodej v Česku stále ještě vnímáme jako něco negativního. Někdo chce někomu něco vnutit, vyrejžovat na něm prachy a kdoví, co za krám mu prodá. Historie různých šmejdů a podvodníků je u nás bohatá, ale o nich prodej zdaleka není.
Prodej je nedílnou součástí byznysu. Produkt je důležitý, ale pokud ho nedokážete prodat, můžete si ho leda tak vystavit na poličku.
Řada investorů odmítá investovat do startupů, které nemají v týmu někoho „byznysového“. Tedy někoho, kdo neřeší ani tak produkt a jeho vývoj, ale dokáže firmu dostat k zákazníkům a úspěšně jim prodat.
Osobně vidím nejen mezi startupy, ale i řadu dalších firem. Podobného vzorce si všímám třeba u e-shopů. Založit si vlastní internetový obchod dneska není složité a dá se to zvládnout na pár kliknutí. Denně v Česku vznikají nové e-shopy, ale o většině z nich se nikdy nedozvíme. Proč? Protože vytvořit e-shop a produkty na něm nestačí, podstatné je umět prodávat.
Všímám si toho i u specialistů. Mnoho firem si stěžuje, že v Česku nemáme dostatek kvalitních a zkušených lidí, kteří by měli praktické know-how a opravdu dokázali odvést dobrou práci. Nesouhlasím. Dělám MladýPodnikatel.cz přes 10 let, mám za sebou bezmála tisícovku rozhovorů a jestli o něco nemám nouzi, tak jsou to šikovní a velmi zkušení hosté.
Jejich problém je pouze v tom, že nejsou vidět. Neumí se prodat a jít s kůží na trh.
Jeden z mých klientů je velmi seniorní specialista, který 20 let pracoval v předních tuzemských korporacích. Pak se rozhodl vydat na volnou nohu a více se osamostatnit. Největší problém pro něj bylo najít nové klienty, vybudovat si značku a celkově o sobě říct. Přitom kdekoliv, kde jsem zmínil jeho zkušenosti, o něj měli zájem. Opět se jenom neuměl prodat.
Tohle se dá změnit. Musíme se ale více zaměřit na naše prodejní schopnosti. Potřebujeme se zbavit vnitřních bloků, které nám brání postavit se před lidi a říct jim, co děláme a proč. Musíme porazit strach a stud říct si o peníze, a to zejména, pokud nebudou malé.
Musíme skutečně objevit sílu spolupráce a budovat vztahy. Zejména v tak malé zemi, jako je Česko, se informace o lidech šíří velmi rychle. Vazby nám mohou pomoci otevírat nové dveře, získávat nečekané příležitosti, sdílet know-how a mnoho dalšího.
Networking ale není o tom, že občas zajdeme na konferenci (tak ho chápe většina lidí, co se mu věnuje), ale o aktivním vyhledávání relevantních lidí, jejich oslovování a navazování skutečných vztahů.
Musíme se naučit počítat, protože byznys je o číslech. A stejně tak si musíme osvojit slovo „strategie“, o kterém se na českých byznys médiích skoro nepíše. Přitom strategie dělá z podnikatelů ty úspěšné.
Vyrábějme a tvořme. Ale chtějme taky trochu víc. Ne trochu! Pořádně víc. Jsme neuvěřitelně šikovný a talentovaný národ, jen to o sobě neumíme říct a nedokážeme se o své místo porvat. Přitom na to máme. A začít pro to něco dělat, může každý z nás klidně hned.
Byznys je hlavní téma mých premium rozhovorů, ve kterých zpovídám TOP zkušené podnikatele, manažery, investory a další byznysmeny. Získejte přístup ke kvalitnímu, praktickému a podrobnému know-how, které můžete využít ve vlastním podnikání.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.
Před 4 dny
Před 4 dny
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Před 2 týdny