Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Co odlišuje úspěšné od neúspěšných? Prodej!

Inzerce

Inzerce

Jiří Rostecký
Autor fotky: Jirka Chomát

Stále více zkušených byznysmenů a investorů mi v premium rozhovorech zmiňuje, že v Česku máme jeden velký problém. Jsme velmi šikovní na výrobu – umíme vytvářet nové produkty, programovat aplikace a přicházet s dalšími nápady, které dokážeme i dotáhnout do konce. Pak to ale neumíme prodat.

Je to dané historií naší země, výchovou a povahou. Prodej v Česku stále ještě vnímáme jako něco negativního. Někdo chce někomu něco vnutit, vyrejžovat na něm prachy a kdoví, co za krám mu prodá. Historie různých šmejdů a podvodníků je u nás bohatá, ale o nich prodej zdaleka není.

Prodej je nedílnou součástí byznysu. Produkt je důležitý, ale pokud ho nedokážete prodat, můžete si ho leda tak vystavit na poličku.

Řada investorů odmítá investovat do startupů, které nemají v týmu někoho „byznysového“. Tedy někoho, kdo neřeší ani tak produkt a jeho vývoj, ale dokáže firmu dostat k zákazníkům a úspěšně jim prodat.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Osobně vidím nejen mezi startupy, ale i řadu dalších firem. Podobného vzorce si všímám třeba u e-shopů. Založit si vlastní internetový obchod dneska není složité a dá se to zvládnout na pár kliknutí. Denně v Česku vznikají nové e-shopy, ale o většině z nich se nikdy nedozvíme. Proč? Protože vytvořit e-shop a produkty na něm nestačí, podstatné je umět prodávat.

Všímám si toho i u specialistů. Mnoho firem si stěžuje, že v Česku nemáme dostatek kvalitních a zkušených lidí, kteří by měli praktické know-how a opravdu dokázali odvést dobrou práci. Nesouhlasím. Dělám MladýPodnikatel.cz přes 10 let, mám za sebou bezmála tisícovku rozhovorů a jestli o něco nemám nouzi, tak jsou to šikovní a velmi zkušení hosté.

Jejich problém je pouze v tom, že nejsou vidět. Neumí se prodat a jít s kůží na trh.

Jeden z mých klientů je velmi seniorní specialista, který 20 let pracoval v předních tuzemských korporacích. Pak se rozhodl vydat na volnou nohu a více se osamostatnit. Největší problém pro něj bylo najít nové klienty, vybudovat si značku a celkově o sobě říct. Přitom kdekoliv, kde jsem zmínil jeho zkušenosti, o něj měli zájem. Opět se jenom neuměl prodat.

Tohle se dá změnit. Musíme se ale více zaměřit na naše prodejní schopnosti. Potřebujeme se zbavit vnitřních bloků, které nám brání postavit se před lidi a říct jim, co děláme a proč. Musíme porazit strach a stud říct si o peníze, a to zejména, pokud nebudou malé.

Musíme skutečně objevit sílu spolupráce a budovat vztahy. Zejména v tak malé zemi, jako je Česko, se informace o lidech šíří velmi rychle. Vazby nám mohou pomoci otevírat nové dveře, získávat nečekané příležitosti, sdílet know-how a mnoho dalšího.

Networking ale není o tom, že občas zajdeme na konferenci (tak ho chápe většina lidí, co se mu věnuje), ale o aktivním vyhledávání relevantních lidí, jejich oslovování a navazování skutečných vztahů.

Musíme se naučit počítat, protože byznys je o číslech. A stejně tak si musíme osvojit slovo „strategie“, o kterém se na českých byznys médiích skoro nepíše. Přitom strategie dělá z podnikatelů ty úspěšné.

Vyrábějme a tvořme. Ale chtějme taky trochu víc. Ne trochu! Pořádně víc. Jsme neuvěřitelně šikovný a talentovaný národ, jen to o sobě neumíme říct a nedokážeme se o své místo porvat. Přitom na to máme. A začít pro to něco dělat, může každý z nás klidně hned.

Byznys je hlavní téma mých premium rozhovorů, ve kterých zpovídám TOP zkušené podnikatele, manažery, investory a další byznysmeny. Získejte přístup ke kvalitnímu, praktickému a podrobnému know-how, které můžete využít ve vlastním podnikání.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

jiri-rostecky-web

MladýPodnikatel.cz mění design

pravdik-hlisnikovska-web

Jak se zachránila firma se ztrátou 37 milionů korun? | Elena Hlisnikovská a Michal Pravdík

Premium
dalibor-musil-web

Změna oboru na volné noze. Jak rozjet něco nového? | Dalibor Musil

Premium
michal-vodak-web

Heureka: E-commerce čekají obrovské změny. Co mají e-shopy dělat? | Michal Vodák

petr-macek-web

Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)

Premium
jan-moravcik-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? Příklad GentlemanStore.cz | Jan Moravčík

jiri-rostecky-jiri-jemelka-web

Jirka Rostecký o řízení firem: Vytvořte si dobré majitelské zadání | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
ondrej-vanek-web

Proč jsou malé firmy tak křehké? A jak to změnit? | Ondřej Vaněk (Blindspot)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

Premium
tomas-budnik-web

Udělejte z nuly jedničku. Bývalý ředitel O2 Tomáš Budník o řízení firem

Premium
matejka-kasa-web

Josef Matějka (CZC.cz) a Petr Kasa (Pilulka.cz): Jak se zbavit operativy?

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Premium
pavel-ungr-web

SEO se hodně změní, Google zaspal, texty z ChatGPT může penalizovat, říká Pavel Ungr

Inzerce