Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Co odlišuje úspěšné od neúspěšných? Prodej!

Jiří Rostecký
Autor fotky: Jirka Chomát

Stále více zkušených byznysmenů a investorů mi v premium rozhovorech zmiňuje, že v Česku máme jeden velký problém. Jsme velmi šikovní na výrobu – umíme vytvářet nové produkty, programovat aplikace a přicházet s dalšími nápady, které dokážeme i dotáhnout do konce. Pak to ale neumíme prodat.

Je to dané historií naší země, výchovou a povahou. Prodej v Česku stále ještě vnímáme jako něco negativního. Někdo chce někomu něco vnutit, vyrejžovat na něm prachy a kdoví, co za krám mu prodá. Historie různých šmejdů a podvodníků je u nás bohatá, ale o nich prodej zdaleka není.

Prodej je nedílnou součástí byznysu. Produkt je důležitý, ale pokud ho nedokážete prodat, můžete si ho leda tak vystavit na poličku.

Řada investorů odmítá investovat do startupů, které nemají v týmu někoho „byznysového“. Tedy někoho, kdo neřeší ani tak produkt a jeho vývoj, ale dokáže firmu dostat k zákazníkům a úspěšně jim prodat.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Osobně vidím nejen mezi startupy, ale i řadu dalších firem. Podobného vzorce si všímám třeba u e-shopů. Založit si vlastní internetový obchod dneska není složité a dá se to zvládnout na pár kliknutí. Denně v Česku vznikají nové e-shopy, ale o většině z nich se nikdy nedozvíme. Proč? Protože vytvořit e-shop a produkty na něm nestačí, podstatné je umět prodávat.

Všímám si toho i u specialistů. Mnoho firem si stěžuje, že v Česku nemáme dostatek kvalitních a zkušených lidí, kteří by měli praktické know-how a opravdu dokázali odvést dobrou práci. Nesouhlasím. Dělám MladýPodnikatel.cz přes 10 let, mám za sebou bezmála tisícovku rozhovorů a jestli o něco nemám nouzi, tak jsou to šikovní a velmi zkušení hosté.

Jejich problém je pouze v tom, že nejsou vidět. Neumí se prodat a jít s kůží na trh.

Jeden z mých klientů je velmi seniorní specialista, který 20 let pracoval v předních tuzemských korporacích. Pak se rozhodl vydat na volnou nohu a více se osamostatnit. Největší problém pro něj bylo najít nové klienty, vybudovat si značku a celkově o sobě říct. Přitom kdekoliv, kde jsem zmínil jeho zkušenosti, o něj měli zájem. Opět se jenom neuměl prodat.

Tohle se dá změnit. Musíme se ale více zaměřit na naše prodejní schopnosti. Potřebujeme se zbavit vnitřních bloků, které nám brání postavit se před lidi a říct jim, co děláme a proč. Musíme porazit strach a stud říct si o peníze, a to zejména, pokud nebudou malé.

Musíme skutečně objevit sílu spolupráce a budovat vztahy. Zejména v tak malé zemi, jako je Česko, se informace o lidech šíří velmi rychle. Vazby nám mohou pomoci otevírat nové dveře, získávat nečekané příležitosti, sdílet know-how a mnoho dalšího.

Networking ale není o tom, že občas zajdeme na konferenci (tak ho chápe většina lidí, co se mu věnuje), ale o aktivním vyhledávání relevantních lidí, jejich oslovování a navazování skutečných vztahů.

Musíme se naučit počítat, protože byznys je o číslech. A stejně tak si musíme osvojit slovo „strategie“, o kterém se na českých byznys médiích skoro nepíše. Přitom strategie dělá z podnikatelů ty úspěšné.

Vyrábějme a tvořme. Ale chtějme taky trochu víc. Ne trochu! Pořádně víc. Jsme neuvěřitelně šikovný a talentovaný národ, jen to o sobě neumíme říct a nedokážeme se o své místo porvat. Přitom na to máme. A začít pro to něco dělat, může každý z nás klidně hned.

Byznys je hlavní téma mých premium rozhovorů, ve kterých zpovídám TOP zkušené podnikatele, manažery, investory a další byznysmeny. Získejte přístup ke kvalitnímu, praktickému a podrobnému know-how, které můžete využít ve vlastním podnikání.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

jiri-rostecky-web

Mladí podnikatelé. Tvoří vlastní svět a dávají šanci nápadům

Jiří Rostecký

Prodej firmy: Hlavní důvod, proč se vám nepovede

Jiří Rostecký

On-line podnikání: Jak na něj?

Právě vyšlo

jan-kocenda-web

Trezor. Světově unikátní byznys s kořeny v Česku | Jan Kočenda

Premium
martin-javier-stojka-web

Rozšiřte si trh práce, ušetřete a získejte zkušenější kolegy | Martin Javier Stojka

marek-marusinec-web

Zvyšte angažovanost vašich zaměstnanců | Marek Marušinec

Nejoblíbenější

Premium
matejka-kasa-web

Josef Matějka (CZC.cz) a Petr Kasa (Pilulka.cz): Jak se zbavit operativy?

Premium
gabriel-simco-web

Strategie pro úspěšný e-shop krok za krokem | Gabriel Šimčo

Premium
lukas-uhl-web

Jak řešit krize firem? Příběh Pietro Filipi a Zootu | Lukáš Uhl

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
jan-kvasnicka-web

Jan Kvasnička: Podrobný průvodce začátky podnikání na volné noze

Premium
matejka-kasa-web

Josef Matějka (CZC.cz) a Petr Kasa (Pilulka.cz): Jak se zbavit operativy?

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

Inzerce