Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Jakým chybám se vyhnout při plánování nového projektu?

Nápadů a podnikatelských záměrů má většina z nás neustále mnoho. Většina z nich je nepoužitelná, některé však vypadají použitelně a nejsou. Takové projekty jsou velmi nebezpečné, protože v nich utopíte spoustu času i peněz. Čemu se tedy vyhnout?

Plánování projektu

Při plánování projektu je naprosto nejdůležitější návrh struktury a dalšího vývoje. Zpočátku to vypadá jako plýtvání časem, opak je ale pravdou. Většina z nás se hned nadšeně vrhne do nového nápadu a nedomýšlí, co bude za rok nebo za dva. Podobně se chová většina investorů a obvykle až 90 % z nich dlouhodobě prodělává. To by mělo samo o sobě být dostatečným varováním.

Již na začátku si dobře rozmyslete, jak bude projekt fungovat, kdo bude za co zodpovědný, kdo bude majitelem a jak přesně bude probíhat expanze. Také není na škodu stanovit cíle pro další vývoj a investice a zároveň stanovit hranici maximálních únosných ztrát.

Kdo je majitelem?

Facebook je příkladem toho, jak může dopadnout velmi neuvážené rozdělení majetku. Zpočátku je projekt mladý, nikdo neví, co se z něj vyklube. Po roce najednou projekt raketově roste, peníze se jen hrnou a vzniká problém.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Už na začátku si jasně definujte, kdo je majitelem a jaká práva či podíly mají investoři, vše samozřejmě písemně. V případě zisku i ztráty je tak jasně zakotveno, kdo kolik dostane či zaplatí.

Škálovatelnost!

Již při návrhu projektu uvažujte o možném rozvoji. Pokud bude návrh špatný a projekt začne rychle růst, dostanete se do velmi vážných potíží. Chyby se odstraňují velmi těžko a někdy to nejde vůbec. Uvažujte, co budete dělat, pokud najednou bude 1000 x větší návštěvnost anebo 1000 x více objednávek. Máte šanci to zvládnout? Jak?

Dávejte si velmi dobrý pozor, aby nebyl projekt kriticky závislý pouze na vás. Při jeho růstu totiž budete mít stále více práce a bude stále těžší vás nahradit! Už od začátku uvažujte, jak se nahradit a které úkoly delegovat.

Stanovení limitů

Hned na začátku si stanovte minimální limity pro růst i pro případnou ztrátu. Opět použijeme příklad z investičního světa. Většina investorů se chová nahodile a byť dokáží často odhadnout další vývoj, dostanou se časem do problémů. Příliš riskují a nestanoví si striktní pravidla. Pokud na určité transakci vydělávají, mají tendenci zbytečně otálet s realizací zisku ve vidině ještě většího růstu a zisku. Často pak dopadnou hůř, než kdyby realizovali menší, ale jistý zisk.

Naopak v případě ztrát často drží investici v naději, že se snad trend obrátí a nakonec bude investice zisková. Může se to stát, ale většinou přesáhnou ztráty únosnou mez a investor zchudne či zkrachuje. Stanovte si proto určité limity pro růst a nežeňte se bezhlavě vpřed. Také stanovte limity pro ztráty, kdy projekt prodáte či ukončíte. Nový majitel na něm třeba zbohatne, ale raději neriskujte víc, než si můžete dovolit.

Shrnutí

Plánujte projekty s chladnou hlavou a nevrhejte se bezhlavě do každého dobrodružství. Stanovte si pevné limity pro zvladatelný růst i pro únosné ztráty a držte se jich, dlouhodobě se vám to bohatě vyplatí. Už od začátku pracujte na rozšiřitelné a škálovatelné struktuře a nestavte projekt na jediném člověku. Všechny majetkové a investiční záležitosti si zavčasu smluvně ošetřete, vyhnete se pozdějším dohadům.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Nenechte si ujít

Premium
michal-pohludka-web

Jak vybudovat dlouhodobě úspěšnou firmu? | Michal Pohludka

samuel-ondrisak-web

Jak připravit e-shop na rok 2023? | Samuel Ondrišák (Dexfinity)

huba-babinec-web

Česká e-commerce v roce 2023. Jaká bude? Duel Shoptetu a Skladonu

Právě vyšlo

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

jan-kodytek-web

Jak zanalyzovat stav jakékoliv firmy? Zkuste metodu 3S | Jan Kodytek (JPF)

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

Nejoblíbenější

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Komentáře

Rune

Před 10 roky

ZdravedmHra vf4bec nejde do pekiel, pre1ve naoapk. Na hra sa usilovne pracuje a novfd tfdm faspešne nabehuje na tie spre1vne koľaje. Proble9m je len v tom, že hre1či do developingu teda priamo do vfdvoja nevidia čo sa čoskoro zmened. Pre1ve sa prirpavujfa vhodne9 leaky pre fanfašikov nie len na blogu ale aj na novej stre1nke, ktore1 už čoskoro bude predstupne1 verejnosti. Tak isto sa tvoria rf4zne artworky, nove9 modely nove9 textfary. Hra teda s určitosťou postupuje a nabere1 slušne9 tempo. Tfdmto chem osloviť všetkfdch fanfašikov: Trpezlivosť ruže prine1ša, a v tomto predpade to nebudfa len ruže ale omnoho viac ;)Ve1š 2D Grafik Peetmaster.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
jonas-cumrik-web

Jak do firmy přivést ty nejlepší mladé talenty? | Jonáš Čumrik

Premium
eduard-mika-web

Seniorní management. Jak ho přivést a motivovat? | Eduard Míka (Reflex Capital, ex-MALL.cz)

Premium
ladislav-vesely-web

Strategie Slevomatu: Jak firma připravuje nový produkt? | Ladislav Veselý

Premium
martin-stibor-web

Rebranding e-shopu Korálky.cz na Manumi | Martin Stibor

Inzerce