Inzerce

Inzerce

Jsou smlouvy při podnikání opravdu tak důležité? Mýtus, nebo mi mohou pomoci?

Určitě se každý z vás, ať osobně, nebo ve svém okolí, setkal s jednou z následujících situací: neproplacená faktura, neustálé odkládání platby, zaplacena pouze část práce, práce vyhotovena, ale zadavatel nekomunikuje a podobně.  Bohužel se tyto situace stávají velice často, proto je důležité se chránit. A právě pro naši ochranu, ale i pro ochranu klienta, se podepisují smlouvy.

Inzerce

Spousta lidí účinek smluv podceňuje, jelikož se jim žádná z výše uvedených situací ještě nestala. Co když ale tato situace nastane? To už je pak pozdě a bez smlouvy se nikde nedovoláte. Právě na tuto situaci podvodníci a neplatiči čekají. A že jich není málo.

Smlouvám nerozumím, co mám dělat?

Je pro vás smlouva dokument, kterému nerozumíte? Bojíte se, že podepíšete něco, o čem nemáte ani ponětí, co je? Nezoufejte, vždy se můžete poradit s odborníkem, ať osobně, nebo prostřednictvím internetu. Hlavně se nikdy nenechte přitlačit k podpisu smlouvy, které pořádně nerozumíte. Může být totiž napsaná tak, aby vás poškodila. Vždy si můžete vzít čas na rozmyšlenou před podpisem, během kterého necháte danou smlouvu zkontrolovat odborníkem.

Často se stává, že klient má již připravenou smlouvu, která chrání především jeho samotného a jeho zájmy, ale na ty vaše tolik nemyslí. I když na první pohled bude smlouva vypadat perfektně, nikdy neváhejte si ji vzít domů na prostudování a nechte si ji zkontrolovat.

Použít vzorovou smlouvu, nebo si nechat smlouvu vytvořit?

Věčné dilema, zda si nechat smlouvu vytvořit na míru, nebo použít vzorovou, kterou najdete volně na internetu. Některé vzorové smlouvy jsou napsané velice dobře a dají se ve větší míře používat. Bohužel to neplatí vždy o všech vzorových smlouvách. Proto, pokud se rozhodnete pro vzorovou smlouvu, nechte si ji alespoň překontrolovat. Je to jistota, která je ve výsledku k nezaplacení.

Pokud se rozhodnete pro smlouvu na míru, tak se snažte představit si veškeré modelové situace, které mohou nastat při vašem podnikání. Ty sdělte právníkovi, který si s nimi poradí. Dobrý právník by měl vědět, co pro vás bude nejlepší, a co by daná smlouva měla obsahovat. Můžete také využít smlouvy od svých kolegů nebo kamarádů, kteří je mohou mít zkontrolované, nebo udělané na míru. Vše je jen na domluvě, ale snažte se vždy chránit.

Kdy mám smlouvu podepsat?

Nenechte se zmást, že smlouvu stačí podepsat až po vytvoření a předání díla. Vždy se snažte nejprve podepsat smlouvu a poté zahájit jakoukoliv práci. Ve smlouvě je totiž definován postup celé spolupráce a její aspekty. Správný postup celé spolupráce by měl vypadat následovně:

  1. Domluvit se na požadavcích na dílo a ty podrobně sepsat do Specifikace požadavků, která bude přílohou smlouvy. Tato specifikace je velice důležitá, protože se často stává, že zadavatel začne během vaší práce zadávat další pokyny pro změny nebo nové prvky. Následně pak nebude chtít zaplatit, dokud nebudou hotové. Takto máte přesně stanoveno, co máte udělat, a co je navíc, se bude dále řešit za doplatek nebo vaši dobrou vůli.
  2. Poté podepište smlouvu a začněte tvořit dílo.
  3. Jakmile bude dílo vytvořeno a bude zadavatelem potvrzeno, že je zpracováno v požadované kvalitě, v souladu s dohodnutým termínem a ostatními požadavky, přistupuje na řadu Předávací protokol. Tímto protokolem sepisujete, že zadavatel převzal dílo v bezvadném stavu a v jaký den. Společně s předávacím protokolem se většinou předává také faktura.

Pokud budete dodržovat tento postup spolupráce, případně s dalšími možnostmi, jako jsou zálohová faktura a jiné, máte základní jistotu, že průběh spolupráce bude v pořádku. Bohužel, mnohdy i ta nejlépe napsaná smlouva nemusí být přesně do puntíku dodržena, jelikož např. pozdní platby jsou pro firmy stále častěji na denním pořádku. Vy ale i tuto možnost budete mít ošetřenou ve smlouvě a můžete tak zadavatele penalizovat.

Chraňte své podnikání a vždy myslete na to, že i ten nejpříjemnější člověk, se kterým spolupracujete, nemusí mít zrovna ty nejlepší úmysly.

Ing. Jan Kvasnička

Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky „Nenuťte uživatele přemýšlet“. Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.

Nenechte si ujít

konstantin-margaretis-web

Budování managementu firmy | Konstantin Margaretis (Skladon)

jakub-kaderavek-web

Koho si najmout na váš web na WordPressu? | Jakub Kadeřávek

marek-odehnal-web

Jak v podnikání vytvořit skutečné jmění? | Marek Odehnal

Právě vyšlo

jakub-cerny-web

Zvýšení tržeb e-shopu díky vyhledávání na webu: Jak na to? | Jakub Černý

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

petr-volf-web

Jak spolupracovat s digitálními agenturami a nenapálit se? | Petr Volf

Nejoblíbenější

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

radek-kedron-web

Radek Kedroň: Jak vznikal iRozhlas.cz?

tomas-jindrisek-web

Tomáš Jindříšek (Dark Side): Specializace marketérů, osobní rozvoj mladých lidí, přizpůsobování se trendům

Jan Kalianko

Jan Kalianko: Organizaci eventů beru jako vyšší poslání

jarda-vidim-web

Jarda Vidim (eVisions.cz): Růst digitální agentury, interní procesy, expanze do Německa

Inzerce