Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Využijte minimalizmus při online prodeji, omezte svůj sortiment a neprodávejte toho tolik!

Spousta obchodníků zahrnuje zákazníky záplavou produktů, slev, akcí a všeho možného. Nabízí 10 způsobů platby, 5 druhů dopravy a ještě nějaké pojištění. Zákazník je zavalen přívalem informací a není schopen se rozhodnout, případně nákup vzdá v polovině. Možné je ale i opačné řešení. Nabídnout zákazníkovi jednoduchou prezentaci s jasnou a omezenou nabídkou.

Příliš mnoho podnětů vytváří nerozhodnost

Pokud si má zákazník vybrat mezi mnoha velmi podobnými produkty, nebude schopen se rozhodnout. Rozhodování určitě neusnadní ani řada dalších akcí a příbuzných produktů, které zákazníka ve vybírání ruší. Nedovolte, aby vaše nabídka zákazníka zavalila a bránila mu v nákupu. Raději ji rozumně zredukujte a nabízejte pouze 1-3 osvědčené způsoby platby a dopravy. Dejte své omezené nabídce dostatek prostoru a nechte ji vyniknout, nesnažte se na jednu stranu vecpat 50 položek.

Již Henry Ford kdysi řekl: „Zákazník může mít jakou barvu chce, dokud to bude černá.“ Čím více možností zákazníkovi nabídnete, tím více rozhodnutí ho nutíte dělat a celý nákup mu komplikujete.

Pro koho je toto řešení vhodné?

Minimalistické řešení je jednoznačně výborné pro malé specializované e-shopy s jedním či několika pečlivě vybranými produkty. Nejlépe se hodí pro středně drahé produkty, kdy zákazník ještě nemá problém s nákupem online, ale zároveň poštovné netvoří značnou část nákupní ceny.

Inzerce

Kdy naopak minimalizmus vhodný není?

Pokud máte velkou variabilitu zákazníků a produktů jsou řádově stovky, nelze minimalizmus jednoduše uplatňovat na nabídku. Nemůžete například nabízet pouze 3 druhy monitorů či 3 druhy pamětí, protože pak většině zákazníků nedokážete vyhovět. Nicméně stále můžete zásady minimalizmu uplatnit na dopravu a platbu. Můžete také rozumně omezit nabídku příliš podobných položek, nezavádět zbytečné kategorie atd.

Minimalizmus v praxi

Uvažujme středně drahý produkt prodávaný ve speciálm e-shopu. Hned na titulní straně bude jasně viditelná nabídka a další stránky slouží pouze k potvrzení objednávky a obsahují pokyny k nákupu, obchodní podmínky a kontaktní informace. Zákazníkovi umožníme platit výhradně kartou, anebo převodem, a tím se elegantně vyhneme kontrole několika různých platebních kanálů a zároveň nevyzvednutým dobírkám. Jako dopravní možnost nabídneme zákazníkovi doporučený balík přes Českou poštu. Expresní přepravci jsou sice někdy lepší než pošta, ale stojí přibližně stejně a balík si lze vyzvednout na poště i později.

A nepřijdu díky omezení nabídky o zákazníky?

Ano, určitě o nějaké přijdete. Ale přijdete také o velkou část režie, skladování zbytečných položek a starosti s řešením komplikací u dopravy a plateb. Pokud například používáte pouze jeden druh platby a poštovného, nemusíte složitě zajišťovat a kontrolovat platby a odesílání zásilek. Ušetříte čas a náklady navíc.

Navíc pokud zákazník produkt opravdu chce, obvykle jej koupí. U produktu za 500 Kč nebude rozumný zákazník řešit 20 Kč navíc za poštovné. O nerozumného zákazníka nestojíte, protože bude vždy vymýšlet nějaké problémy.

Ale zákazníci si stěžují!

Zákazníci si vymýšlí vždy. Zákazník je rovnocenný obchodní partner a ne osoba, které jsme povinni vyhovět za každou cenu. Vaším úkolem je nabídnout dobrý produkt za přijatelnou cenu. Zákazník jej může koupit a nemusí. Vždy se najde někdo, komu nevyhovuje způsob dopravy či platby a komu chybí něco v nabídce. Vaším cílem není uspokojit všechny zákazníky. Vaším cílem je prodávat maximální množství produktu za minimální režie a komplikací.

Shrnutí

Pro e-shopy s omezeným sortimentem můžeme s úspěchem použít minimalistického návrhu, který zákazníka neobtěžuje a neruší. Počet nutných rozhodnutí omezíme na minimum a tím zákazníkovi usnadníme nákup. I pro složité obchody s širokou nabídkou můžeme využít zásad minimalizmu a alespoň přiměřeně omezit nutné rozhodování a usnadnit zákazníkovi orientaci ve zboží a při nákupu.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Komentáře

Ashley

Před 12 roky

Dobrfd den paned Marie,jsem re1da, že jsem jedna z těch, ktere1 si Ve1s take9 přite1hla do života a dnes jsem poprve9 živě poslouchala Vaši zajedmavou předne1šku Jak dose1hnout faspěchu. Protože takove1to forma paeezntrce je předjemne1 a zajedmave1 i pro mle1dež, poslouchal se mnou i ne1š syn (22 let). Po skončened jsme ještě o te9matu diskutovali v souvislosti s našimi konkre9tnedmi sitacemi a na ze1věr jsme se domluvili, že by jsme re1di přijeli k Ve1m na školened o sebehypnf3ze, ktere9 jste v ze1věru nabedzela. Ovšem když jsem se vre1tila k internetu, nabeddka možnosti přihle1sit se na školened, zmizela.Uve1děla jste termedn 24.3.2012 od 13 17 hod, te9ma sebehypnf3za. Měli bychom ze1jem o 3 medsta.Děkuji za odpověď, mějte se hezky, zdraved Květa Škodove1, Liberec

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)